ANNONS
Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu sitter jag precis med min nyinköpta D600. Jag har tidigare haft en D3 så jag känner igen mig i det mesta av menyerna och handhavandet

Ett par frågor dock:
Jag är tidigare van med CF-kort och jag är lite osäker vad som gäller med SD-kort. Måste man köpa det värsta 90 MB/s eller räcker det med 45MB/s-varianten? Jag är även lite sugen på att testa ett Eye-Fi-kort. Är det någon som har lite bra eller dåliga erfarenheter av dessa?

Min kamera har FW-version:
C 1.00
L 1.006

Är detta den senaste eller har det kommit något nyare? När jag tittade in på Nikons sida så stod D600 inte med?!
http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/13783#Anchor-DSLR-3800

När jag läste igenom tråden så var det någon som påpekade att man inte kan zooma 100% in med "onknappen" i bildvisningsläget. Jag kan bara hålla med. Jag använde denna funktion hela tiden med min D3, så jag hoppas att Nikon fixar till detta till nästa FW. Hur intressant är det komma till en retuscheringsmeny egentligen?

Annars så är jag nöjd med kameran. Kanske lite för liten för mig, så det kan bli ett batterigrepp i framtiden.

Hade besök av en D600-ägare igår. Trevlig kamera men noterade att inzoomningsläget på displayen går 2 "tryck" för långt på förstoringsglasknappen. Överrider skärmens upplösning. Samma sak på min D800, men där fanns i menyerna ett läge där det gick att ställa max förstoringsgrad på displayen samt adressera förstoringen till mittknappen i väljarnavet. Hoppas sådan möjlighet finns på D600 också. Hann inte bläddra i menyerna för att kolla.

Annars tycker jag att bildkvaliteten var strålande bra. Fin utveckling en billig kamera för att vara FF och inte större än en D300 APS.C. Att det bara var magnesium i toppkåpa och bakre kamerakropp märktes inte på stabiliteten. Skulle nog köpt en om jag inte haft D800, men jag hade nog kompletterat med ett vertikalgrepp.

Gott Nytt År

//Lennart

Läste nånstans att D600 kan ställas in på bland annat crop format? Stämmer detta? :)
Jag förstår inte riktigt vad du menar men jag svarar på alla tolkningar jag kan komma på.

• Du kan välja om du vill plåta FX eller DX oavsett vilket objektiv du monterar. Väljer du DX får du filer på drygt 10 Mpx.
  • Du kan i filmläge välja att filma i FX eller DX med bibehållen FullHD-upplösning (1080p) i båda lägena.
  • Du kan inte välja 5:4 (som på D3:eek:rna och D4)

Det enda jag verkligen saknar är funktionen att zooma till 100% med ett tryck på mittknappen på multiväljaren, det går inte att programmera. Jämfört med min gamla D300 är skillnaden milsvid, ffa DR och på höga ISO.

Vad gäller minneskortet kör jag själv med 45 Mb/s-kort, de var aldrig någon flaskhals på min safariresa i december. Plåtar man sport eller fågel med många och långa serier (mer än 10 bilder i stöten) kanske det finns en poäng med snabbare kort men jag tror det kostar mer än det smakar. Jag köpte två sådana här paket innan min resa.

Det enda jag verkligen saknar är funktionen att zooma till 100% med ett tryck på mittknappen på multiväljaren, det går inte att programmera. Jämfört med min gamla D300 är skillnaden milsvid, ffa DR och på höga ISO.
en fråga, det går väl inte på D300 heller? har inte hittat det. Kanske på D300s, går iaf på en D700

OK tråden har nog somnat av lite.
Min (glad amatör!) uppfattning efter att haft den sedan slutet av sepember (drygt 3100 exp,).

Körde D300 tidigare och såg fram emot framför allt bättre ISO egenskaper och lite allmän uppgradering. ISO levereras över förväntan. Bland annat fotat en lokal teaterföreställning och 1600 till 6400 ger bilder jag bara kunde drömma om tidigare. Till och med bilder tagna med High-2 på två "skurkar" i släckt salong och endast en liten spotlight funkar. (för mitt behov)

Fotar gärna kvällsfoto och konstarerar att det finns mycke info att plocka fram i bilderna. Dessutom med fina brusnivåer. Kör mest med Capture NX för efterbehandling.
Vitbalansen ställd på Auto "sitter" mera rätt från början. Fotat hästtävlingar (distansritt) med ryttare i skogen ger klart snyggare och rättare vitbalans än D300. Även om man kör RAW ser jag detta som en fördel.
Dynamiken? Ja, visst är den bra! Jag kan inte sätta mått på det men klart bättre är det.

Ergonomin? Ja, först var det lite frustration över knappar som sitter" fel" men det känns övergående. Greppet är fortfarande aningen skönare på D300 men inget jag saknar mycke. (den finns ju fortfarande kvar i väskan) Det som möjlighen stör mig lite är kontakten för fjärr mm som på D300 är den kraftigare kontakten med gängad mutter. D600 har ju en enklare USB liknande kontakt som känns lite bräckligare i fält.
Blev ju lite uppgradering på gluggavdelningen även om några FX fanns förut. Kostar ju lite men men .... Däremot DX-gluggar på FX hus känns nog mera som något som funkar men inte mer. Har inte kört detta så mycket.
Filmningen? Kört väldigt lite och har inget att jämföra med.
Olja o skräp på sensorn? Har två små synliga prickar på den och då har jag letat. Hoppades på check and clean på fotomässan i november men det blev inget med det då FX inte rengjordes i fält.
FX annars för mig som varit van vid DX? Det korta skärpedjupet gjorde mera än jag trodde. Lätt att bomma men övning ger färdighet. Bara att konstatera att man får vara extra noga. När det sitter som det skall blir det ruggigt snyggt!

Lite spontana reflektioner och det är helt klart att uppgraderingen givit mig en kick och nytt sug att fota!
På det hela taget väldigt nöjd och kan varmt rekommendera D600'an.

/Per

OK tråden har nog somnat av lite.
Min (glad amatör!) uppfattning efter att haft den sedan slutet av sepember (drygt 3100 exp,).

Körde D300 tidigare och såg fram emot framför allt bättre ISO egenskaper och lite allmän uppgradering. ISO levereras över förväntan. Bland annat fotat en lokal teaterföreställning och 1600 till 6400 ger bilder jag bara kunde drömma om tidigare. Till och med bilder tagna med High-2 på två "skurkar" i släckt salong och endast en liten spotlight funkar. (för mitt behov)

Fotar gärna kvällsfoto och konstarerar att det finns mycke info att plocka fram i bilderna. Dessutom med fina brusnivåer. Kör mest med Capture NX för efterbehandling.
Vitbalansen ställd på Auto "sitter" mera rätt från början. Fotat hästtävlingar (distansritt) med ryttare i skogen ger klart snyggare och rättare vitbalans än D300. Även om man kör RAW ser jag detta som en fördel.
Dynamiken? Ja, visst är den bra! Jag kan inte sätta mått på det men klart bättre är det.

Ergonomin? Ja, först var det lite frustration över knappar som sitter" fel" men det känns övergående. Greppet är fortfarande aningen skönare på D300 men inget jag saknar mycke. (den finns ju fortfarande kvar i väskan) Det som möjlighen stör mig lite är kontakten för fjärr mm som på D300 är den kraftigare kontakten med gängad mutter. D600 har ju en enklare USB liknande kontakt som känns lite bräckligare i fält.
Blev ju lite uppgradering på gluggavdelningen även om några FX fanns förut. Kostar ju lite men men .... Däremot DX-gluggar på FX hus känns nog mera som något som funkar men inte mer. Har inte kört detta så mycket.
Filmningen? Kört väldigt lite och har inget att jämföra med.
Olja o skräp på sensorn? Har två små synliga prickar på den och då har jag letat. Hoppades på check and clean på fotomässan i november men det blev inget med det då FX inte rengjordes i fält.
FX annars för mig som varit van vid DX? Det korta skärpedjupet gjorde mera än jag trodde. Lätt att bomma men övning ger färdighet. Bara att konstatera att man får vara extra noga. När det sitter som det skall blir det ruggigt snyggt!

Lite spontana reflektioner och det är helt klart att uppgraderingen givit mig en kick och nytt sug att fota!
På det hela taget väldigt nöjd och kan varmt rekommendera D600'an.

/Per

Kul med lite längre förklaring och tycke om kameran. Om inte 7Dan sänks nu efter 7D mkii kommer ut så blir det garanterat en D600.

drakelicious skrev: Ganska död tråd :D ni med D600, skriv nåt mer roligt. Locka mig att köpa den xD Kunde inte sagt det bättre själv! :D

Med tanke på att jag tog klivet från D200 till D600 kan jag lugnt säga att jag är förbluffad och överväldigad!
Har haft kameran i tre veckor och hittills bara kollat bilderna i jpeg rakt ur kameran eftersom jag fortfarande väntar på att butiken skall få hem LR 4 som jag beställt. Spontant är jag imponerad av brusegenskaperna men det är såklart för tidigt för mig att uttala mig så mycket om bildfilerna.
När det gäller handhavandet var jag orolig att kameran skulle kännas liten och plastig. Storleken är verkligen inga problem. Jag har storlek 7,5 i handskar, vilket är rätt normalt, och har inga problem att få plats med långfinger, ringfinger och lillfinger i handgreppet. Tycker att den ligger väldigt bra i handen. Att den är lättare än min gamla D200 tycker jag bara är bra. Den är plastigare än D200 men jag tror inte att det är något problem, den mängd stryk som skulle krävas för att skada den skulle troligtvis skada en annan kamera (D800 tex) också så länge man inte går upp i D3/D4-klass. Väderskyddet skall vara jämförbart med D800 enl Nikon. Den har ett fulare slutarljud än min gamla D200 (och definitivt fulare än min FM2!) men det kan jag leva med.

Det enda jag har tänkt på med placeringen av knapparna är att AE-lock ligger lite, lite för långt bort för min tumme. Säkert en vanesak. Jag får låta tumnageln växa så att jag når lättare ;) ISO-knappen ligger annorlunda men det tog inte så lång tid att vänja sig vid. Sedan hoppas jag att filmknappen kommer att gå att använda till något annat med kommande firmware.
Såg en prick på sensorn mot en ljus himmel i lördags, har inte tagit någon oljeletarbild ännu så det återstår att se om jag är drabbad och hur jag isåfall skall lösa det.

För min del handlade det om att byta upp mig från en gammal kamera till en nyare, valet stod i princip mellan D600, D700, D800 och Canon 6D.
D700 gick bort på att jag helt enkelt tyckte att prisskillnaden blev för liten mot D600 och att det känns lite skakigt att köpa begagnad elektronik utan garanti för ca 10.000kr.
D800 kändes inte som att den var värd 5-6000kr mer än D600 för mig.
6D verkar jättefin men är helt ny och oprovad, dyrare och jag hade dessutom varit på ruta ett på objektivfronten.

D600 har enl DXO ett liknande DR-värde som D800 vilket skapar förutsättningar för vad många kallar "isolös fotografering). Har försökt exemplifiera detta med en D800 i en Sonytråd om A99 som ju i princip delar sensor med D600. Sony A99 har en extra förstärkning av signalen för att kompensera ljusförlusten SLT-tekniken ger vilket sannolikt avspeglar sig högre upp i känslighetsskalan på ett mer märkbart sätt.

Tänkte det kunde vara kul att presentera ett av huvudskälen till att jag valde att byta märke och gå tillbaks till Nikon (D800). Motsvarande exeperiment med 5DMkIII skapade mycket mer brus och bandning från basiso. En A99 når inte lika långt, men bättre än sin föregångare och en D600 bör nog lira lika ganska jämnt med D800.

Det sämre resultatet med 5DMkIII beror sannolikt på att dess DR på basiso är ett par steg sämre än D800. Vidare verkar det som om rawkonverteraren hanterar ett sådant här experiment bättre än kamerans interna förstärkning ( d v s om man sätter exempelvis iso 6400 istället för basiso). Här har dock 5DMkIII en fördel vad gäller sin förstärkning efter motsvarande 800 iso och uppåt då dess DR inte faller på samma sätt.
Man kan se detta i DXO:s grafer också.

Bifogar hänvisning till inläggen med exempel och hoppas att några på denna tråd har glädje av dem. Liknande exempel finns på dpreview, men jag var tvungen att prova själv. Jag har filer från D600 som liknar D800:s väldigt mycket, men har tyvärr inte konverteraren uppdaterad till att ta D600-filer ännu. Tendenserna på jpegnivå visar dock myket lovande saker för D600 så jag antar på goda grunder att D600 är kapabel till detsamma som D800.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1899988&postcount=917
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1899989&postcount=918
Mvh//Lennart

NX2 och D600

Mitt Capture NX2 (2.3.0) kan inte läsa mina NEF-filer från D600.
Programmet hämtades från nätet igår, installerades utan problem och läser filerna från D200 bra. Vad har jag gjort för fel?

Jag tror du behöver uppgraderingen till 2.3.5 som kom i oktober 2012.

Funkar fint nu. Tack, Photocon!
Konstigt ändå att man inte får senaste versionen när man laddar hem det fullständiga programmet.
Tror ni att Nikon Capture NX kommer att fortsätta utvecklas, eller är det en återvändsgränd?
Google har ju tydligen köpt upp Nik Software.

Senast ändrad:
Klämde på en D600 idag och blev positivt överaskad. Kändes solid och mycket förtroendeingivande. Påminde lite om Pentax K5 i storlek o känsla, kanske inte lika gedigen som K5 men inte långt ifrån. Bra grepp för sin ringa storlek.

Funkar fint nu. Tack, Photocon!
Konstigt ändå att man inte får senaste versionen när man laddar hem det fullständiga programmet.
Tror ni att Nikon Capture NX kommer att fortsätta utvecklas, eller är det en återvändsgränd?
Google har ju tydligen köpt upp Nik Software.

Så lite så! CNX är ett bra program, men gränssnittet är alldeles för opraktiskt anser jag för min del. Föredrar Adobe camera Raw som integrerad del i Photoshop. Eller Lightroom. Vill dock ändå ha Photoshop för lite "finsnickeri" efter konverteringen. D v s för att kunna göra exempelvis skärpningslager etc.

Tror personligen inte att CNX går någon lysande framtid till mötes, men jag känner många som tycker om det programmet. Det är ju direkt kopplat till vissa funktioner som är specifika för Nikon.

Sedan spelar ju vanan vid en viss konverterare in. Har man som jag kört ACR sedan Hedenhös vänjer man ju sig vid ett visst arbetsflöde. Men CNX var i alla fall riktigt användbart på den tiden Nikon behagade släppa sina högbrusiga kameror som t ex D2X/D2Xs. Brusreduceringen gick att få ganska snygg då utan att förlora alldeles för mycket detaljer. En D2X brusade ju bort filerna annars redan vid iso 800. Men efter att D3 och andra senare kameror kom tycker jag den delen av nyttan med CNX försvunnit.

Men som sagt var. Det är personligt tyckande. ACR i PS eller Lightroom är ju blixtsnabbt jämfört med CNX.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar