Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Har Nikon tillkännagivit problemen med smuts på sensorn officiellt än? Kommer de isådanafall gör något åt det?

Har Nikon tillkännagivit problemen med smuts på sensorn officiellt än? Kommer de isådanafall gör något åt det?
Jag var just inne på Scandinavian Photo i Mölndal och snackade med min kontakt där om detta. Enligt honom är Nikon väl medvetna om problemet och åtgärdar alla kameror som kommer in utan kostnad. De har dock inte erkänt problemet öppet.

Jag kommer att skicka in min kamera efter nyår för rengöring, förhoppningsvis är problemet ur världen efter det då jag redan tagit 5500 bilder.

Vad jag förstår så är servicetiden 4 veckor plus en vecka i frakt, räknat på dit och hem. Så är det just nu.

Fick just mitt objektiv tillbaka från Nikon, varit på reparation(ej garantirep) och tog 6 1/2 vecka inkl frakt. Dock gjorde dom jobbet gratis, antagligen på grund av väntetiden.

Fick just mitt objektiv tillbaka från Nikon, varit på reparation(ej garantirep) och tog 6 1/2 vecka inkl frakt. Dock gjorde dom jobbet gratis, antagligen på grund av väntetiden.

OHERREGUD! Måtte inte min D600 (inköp i Januari) ha detta problem.. Jag skulle aldrig klara så länge utan den..

Problemet är oljesöl på sensorn. Lösningen är att dra av några tusen bilder och rengöra sensorn.

Då undrar man hur bra det är att man blåst rent sensorn med burkluft. Olja är inget man blåser bort, det smetar bara ut sig. Bilderna har dock blivit bra, hoppas problemet försvinner nu när jag tagit ca 4500 bilder.

Någon som testat ifall D600 är iso-lös? Jag har nämligen varit extremt nöjd med min D5000 som jag alltid har inställd på iso 100 och sedan exponerar efter omgivningen istället.. Då får jag lika mycket brus som på motsvarande iso, men inga utbrända högdagrar.. Funkar detta på D600?

Är ISO-lös alltså helt enkelt att man struntar i att pillra på ISO-ratten utan alltid har den på ISO 100. I så fall har väl alla kameror som har ISO 100 denna funktion? Jag utgår från att jag har missat ngt väsentligt här..

Exponerat efter omgivningen istället för..? Är det så enkelt att det handlar om ett porträtt med ett starkt omgivande ljus, eller är det ytterligare ngt jag missar?

mvh
Daniel

Är ISO-lös alltså helt enkelt att man struntar i att pillra på ISO-ratten utan alltid har den på ISO 100. I så fall har väl alla kameror som har ISO 100 denna funktion? Jag utgår från att jag har missat ngt väsentligt här..

Exponerat efter omgivningen istället för..? Är det så enkelt att det handlar om ett porträtt med ett starkt omgivande ljus, eller är det ytterligare ngt jag missar?

mvh
Daniel

Ja, du har fattat halva principen, men för att en kamera ska kallas ISO-lös på riktigt måste den ha så bra sensor att bildkvalitén inte blir sämre än om man exponerar med rätt ISO. Det är bara några av de modernaste modellerna som är så bra.

Jag var just inne på Scandinavian Photo i Mölndal och snackade med min kontakt där om detta. Enligt honom är Nikon väl medvetna om problemet och åtgärdar alla kameror som kommer in utan kostnad. De har dock inte erkänt problemet öppet.

Jag kommer att skicka in min kamera efter nyår för rengöring, förhoppningsvis är problemet ur världen efter det då jag redan tagit 5500 bilder.

Typiskt. För jag vill köpa en d600 någon gång framtiden men är ju inte så kul att veta att man måste skicka in den på rengöring ganska direkt efter...

Typiskt. För jag vill köpa en d600 någon gång framtiden men är ju inte så kul att veta att man måste skicka in den på rengöring ganska direkt efter...
Det är väl inte omöjligt att Nikon åtgärdar problemet i det tysta? Det vore ganska dumt av dem att inte försöka göra något åt det, även om de rengör drabbade kameror utan kostnad (men att man skall behöva vänta i 4-6 veckor på en svabbning är under all kritik).

Hade jag inte nyss varit i Centralafrika i 10 dagar med min D600 hade det tagit mig över ett år att komma upp i den här mängden bilder, jag misstänker att jag hade varit ganska trött på att retuschera oljefläckar efter det.På regnskogsbilder syns liksom inte problemet på samma sätt! =)

Jag har haft min D600 i ungefär en månad nu och trots att jag har letat efter fläckar och damm så ser jag ingenting på mitt exemplar! Lite ljus i historien i alla fall :)

Det är väl inte omöjligt att Nikon åtgärdar problemet i det tysta? Det vore ganska dumt av dem att inte försöka göra något åt det, även om de rengör drabbade kameror utan kostnad (men att man skall behöva vänta i 4-6 veckor på en svabbning är under all kritik).

Hade jag inte nyss varit i Centralafrika i 10 dagar med min D600 hade det tagit mig över ett år att komma upp i den här mängden bilder, jag misstänker att jag hade varit ganska trött på att retuschera oljefläckar efter det.På regnskogsbilder syns liksom inte problemet på samma sätt! =)

Ja, 4 veckor är verkligen smärtsamt lång väntetid.
I vilket fall så fick jag en D600 i julklapp igår, VÄLDIGT oväntat kan jag säga, men jag är väldigt glad, förstås. :D

Så finns nu detta problem med avskavda färgen i alla modeller eller finns det något man kan göra för att förhindra det? Eller bara vänta och bita ihop och skicka in den senare?

Grattis till julklappen! (Själv fick jag en tjocktröja =) )

Enligt Nikonrumors (alltså rykten) har problemen minskat kraftigt på exemplar som producerats senare under hösten jämfört med de som fanns att köpa vid lanseringen. Det finns dock inget annat att göra än att plåta på och hålla tummarna, har du fått en problemkamera så är det inget du kan göra något åt själv.

Jag har haft min D600 i ungefär en månad nu och trots att jag har letat efter fläckar och damm så ser jag ingenting på mitt exemplar! Lite ljus i historien i alla fall :)

Ungefär samma här. Har haft min D600 i dryga månaden och tagit ca 600 bilder så här långt. Testade nu på förmiddagen och på bländare 32 ser jag några prickar på sensorn. Samma test vid bländare 11 och det syns inga prickar alls.

Det är ju alltid tråkigt om inte en ny, dyr kamera är helt perfekt men för mig lär det knappast vara ett problem. Om jag någon enstaka gång fotoar ett motiv på bländare 32 så lär det inte vara ett vitt papper ;-)

Om det behövs någon gång i framtiden tror jag jag köper ett rengöringskit och rengör själv så slipper jag vänta på en verkstad.

Råd och röns test av systemkameror är lite kul. Vinnarna är Sony A77, Canon 650D och Panasonic G5.

D600 får sämre betyg än en mängd avsevärt billigare kameror tex Nikon D32000. Testet har en del sakfel som vanligt och resultaten är lite märkliga.

Citat från testet:

"Den här kameran kostar dock en rejäl slant, knappt 20 000 kronor, vilket är mer än dubbelt så dyrt som de flesta andra kameror i testet. Trots det får den inte toppbetyg i vårt test, eftersom den verkar ha lite problem med reflektioner, är lite i långsammaste laget och har en display som hade kunnat var bättre. Dessutom presterar den inget vidare i videoläget."

Råd och röns test av systemkameror är lite kul. Vinnarna är Sony A77, Canon 650D och Panasonic G5.

D600 får sämre betyg än en mängd avsevärt billigare kameror tex Nikon D32000.

Citat från testet:

"Den här kameran kostar dock en rejäl slant, knappt 20 000 kronor, vilket är mer än dubbelt så dyrt som de flesta andra kameror i testet. Trots det får den inte toppbetyg i vårt test, eftersom den verkar ha lite problem med reflektioner, är lite i långsammaste laget och har en display som hade kunnat var bättre. Dessutom presterar den inget vidare i videoläget."

Jaaaja men Råd&röns kameratestare är ju ökända för att vara totalt okunniga om ämnet! Hade en mobilkamera varit med hade den vunnit på walk over.

Vad menar dom med reflektioner? Är den alltså långsammare än den långsammare D3200? Har inte alla Nikonkameror samma ganska braiga display? O enligt vad jag har läst så har D600an bästa videoläget av alla Nikon-kameror. Första filmen som släpptes var iaf riktigt riktigt bra imo.

Ja, 4 veckor är verkligen smärtsamt lång väntetid.
I vilket fall så fick jag en D600 i julklapp igår, VÄLDIGT oväntat kan jag säga, men jag är väldigt glad, förstås. :D

Grattis! Det finns ingen möjlighet att man kunde få bli adopterad av din familj till nästa jul? ;-)

Jag tycker det verkar som att de flesta får leta rätt noggrant om man ska hitta fläckarna om de har några, med så här hög upplösning vinner man blända ned förbi 11 eftersom man får andra problem med skärpan då istället. Det finns väl nästan inga exempel på att det har synts på större bländare än 11?

Sedan finns det ju en annan sida av det hela, att man ska kunna lita på att en ny kamera för 17 000 kr ska vara felfri och repareras snabbt och enkelt om den inte är det, det verkar tyvärr inte vara så i alla lägen. Dock verkar det som sagt som att man får leta efter felen i de flesta fallen.

Själv kommer jag att vänta och se om Nikon får bättre ordning på sina köer och när det händer lämnar jag in mina grejer på fokuskalibrering och kontroll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar