Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror nog du kommer bli nöjd. jag fotade basket med en D600 och en 70-200 2,8 af-s och det gick utmärkt. Det är ex när du skall fota en 50-års middag på en restaurang utan blixt som bristerna märks, men det är inget som är lätt för en D800 heller. Blir rätt mycket felfokus med en sån också. Problemet är att bäst af är det på 2,8-zoomar men i dunkel belysning behöver man ofta ljusstarkare än 2,8. Jag skulle ge mycket för en 1,4-glugg med samma af-prestanda som en 70-200 2,8.

jag hade tänkt köpa ett 50mm 1,4 om jag hittar + 85mm 1,8. men får se om det dyker upp något bra. efter jag beställt blev jag lite tveksam om det inte hade varit bättre och satsa på en begagnad d700 med bra objektiv istället. finns ingen ände på velandet tycks det som ;)
hur pass stor skillnad gör det egentligen med det dynamiska omfånget och den bättre bildkvaliteten? är det värt 5000 extra och sämre autofokus, tänker jag. man får ju inte bortse från nyhetens behag heller...

jag hade tänkt köpa ett 50mm 1,4 om jag hittar + 85mm 1,8. men får se om det dyker upp något bra. efter jag beställt blev jag lite tveksam om det inte hade varit bättre och satsa på en begagnad d700 med bra objektiv istället. finns ingen ände på velandet tycks det som ;)
hur pass stor skillnad gör det egentligen med det dynamiska omfånget och den bättre bildkvaliteten? är det värt 5000 extra och sämre autofokus, tänker jag. man får ju inte bortse från nyhetens behag heller...

Det beror nog på vad du vill göra och vilket estetiskt utryck du har. Jag behåller min D700 eftersom en uppgradering i nuläget känns onödig för tillfället. Lite sugen är jag på bättre DR och mer MP när jag fotar porträtt svartvitt, macro och stadsmiljöer med mycket detaljer hade varit grymt exempelvis. Sedan finns det andra fördelar med bildfilerna som tex att du kan skala ner de för att minska brus och andra artefakter.

Men allt som allt är det mer som talar för att jag behåller min D700 inte minst pengarna jag sparar ;-)

Det beror nog på vad du vill göra och vilket estetiskt utryck du har. Jag behåller min D700 eftersom en uppgradering i nuläget känns onödig för tillfället. Lite sugen är jag på bättre DR och mer MP när jag fotar porträtt svartvitt, macro och stadsmiljöer med mycket detaljer hade varit grymt exempelvis. Sedan finns det andra fördelar med bildfilerna som tex att du kan skala ner de för att minska brus och andra artefakter.

Men allt som allt är det mer som talar för att jag behåller min D700 inte minst pengarna jag sparar ;-)

mm det är nog ett bra val

varför är batterigrepp så satans dyrt? är det en av dom tillbehör som funkar lika bra med ett tredjeparts tillverkat som original eller är priset på original rättfärdigat av någon icke uppenbar orsak?

varför är batterigrepp så satans dyrt? är det en av dom tillbehör som funkar lika bra med ett tredjeparts tillverkat som original eller är priset på original rättfärdigat av någon icke uppenbar orsak?

Håller med om att de är på tok för dyra. Vad gäller kvaliten så är originalgreppen som regel mer välgjorda. Värst är ju D800 om man vil använda sig av stora batteriet. Då landar notan med BL-5, batteri, batterigrepp och laddare på ca 6400 kr.

Det är allt skillnad på grepp och grepp, särskilt om man vill använda stativ. Då är Nikons bra mycket mer stabilt faktiskt. Sen om det är värt det är en annan fråga, men stabilare är det helt klart.

Jag har stora problem att få till svartvita bilder från Raw med min D600.. Det blir ok om jag fotar på iso 6400 men det funkar ju inte så bra när solen lyser.. Kan det vara så att tonomfånget är för stort i raw-filerna på låga iso? Gråskalan blir så himla platt o plastig o konstig på låga iso, speciellt högdagrarna blir vad jag upplever som "platta" och det hjälper inte att lägga kurvor eller någonting.. Någon som upplevt samma problem? Det är liknande problem som jag hade med min Nikon D3, fast nu är det etter värre! Min lilla D5000 klarar svartvitt galant.. vilket är tråkigt.. Kan det vara fullformatsensorerna som bara inte kan fixa en naturlig gråskala för att de är "för bra"? Ingen annan som har detta problem? Och om det nu är så att tonomfånget är för stort, hur kan man isåfall minska tonomfånget när man redigerar i ACR tex ?

Jag har stora problem att få till svartvita bilder från Raw med min D600.. Det blir ok om jag fotar på iso 6400 men det funkar ju inte så bra när solen lyser.. Kan det vara så att tonomfånget är för stort i raw-filerna på låga iso? Gråskalan blir så himla platt o plastig o konstig på låga iso, speciellt högdagrarna blir vad jag upplever som "platta" och det hjälper inte att lägga kurvor eller någonting.. Någon som upplevt samma problem? Det är liknande problem som jag hade med min Nikon D3, fast nu är det etter värre! Min lilla D5000 klarar svartvitt galant.. vilket är tråkigt.. Kan det vara fullformatsensorerna som bara inte kan fixa en naturlig gråskala för att de är "för bra"? Ingen annan som har detta problem? Och om det nu är så att tonomfånget är för stort, hur kan man isåfall minska tonomfånget när man redigerar i ACR tex ?

Låter skumt. Tycker sv blir bra med min. Men oredigerat och bara konverterat blir det ju nästan alltid grått o tråkigt.

är du nöjd med kameran?

Jo, mina enda stora irritationsmoment är AA-filtret och att det ännu saknas en riktig mattskiva med snittbild att hänga i (jag kör i stort sett uteslutande gluggar av metall och glas = glömm AF).

Att ta bort AA-filtret har ju gått att göra på nikon-kameror tidigare för några tusenlappar så om jag kännar att det är prioriterat så kan jag lösa det sen och jag är övertygad om att någon skakar fram en riktig mattskiva (som har snittbild och framförallt visar skärpedjupet förbi 2,8) snart.

Minskar inte svart & vitpunkt tonomfånget? Intressant det du skriver. En anledning till att jag ev skaffar en D800 är just det större tonomfånget som borde gestalta sig finare i svartvita konventeringar. Svartvit studiofoto och landskap med D800 i de bilder jag sett är fantastiska. Kan det vara så att lågdagarna blir snyggare med större tonomfång medans högdagarna som du säger blir plattare. Film har säkert i det avseendet fortfarande fördelar.

Håller med om att de är på tok för dyra. Vad gäller kvaliten så är originalgreppen som regel mer välgjorda. Värst är ju D800 om man vil använda sig av stora batteriet. Då landar notan med BL-5, batteri, batterigrepp och laddare på ca 6400 kr.

det låter sjukt mycket!

vet inte om det var att jag nämnde det i tråden men d600-modellen tog slut helt på electroworld vad det verkar, så det lär kanske dröja innan jag får min. fanns ju kvar när jag beställde iallafall så jag får hoppas det inte blir något strul.

Jag skickar en bild till dig från min D600 oredigerad men konverterad till S/V i ACR. Om du är intresserad får du skicka mig din mailadress

Jag skickar en bild till dig från min D600 oredigerad men konverterad till S/V i ACR. Om du är intresserad får du skicka mig din mailadress

Det är lugnt... Jag får helt enkelt inse att svartvitt inte är D600-sensorns grej. Det är som om högdagrarna är platta och alldeles för ljusa och skuggorna alldeles för svarta.. Nåja, jag får till det hyffsat nu i ACR iaf med värsta kraftiga kurvan som sänker högdagrarna så mycket det går utan att sänka skuggorna. Sen kör jag på runt 50% på skugg och högdagerjustering.. Då går det med näppe att få till en hyffsat naturlig gråskala.. I Capture NX2 är det stört omöjligt. Det ser bättre ut än default-inställningarna+svartvitt i ACR men skuggorna är så jävla djupa o konstiga så det går inte lyfta dom utan att det ser konstigt ut.

Två exempel här från idag som jag blev hyffsat nöjd med, dock skulle jag kanske höjt kontrasten i mellandagrarna lite till..

http://www.flickr.com/photos/hogbergphotography/8497736392/in/photostream

http://www.flickr.com/photos/hogbergphotography/8496632417/in/photostream/

Det är lugnt... Jag får helt enkelt inse att svartvitt inte är D600-sensorns grej. Det är som om högdagrarna är platta och alldeles för ljusa och skuggorna alldeles för svarta.. Nåja, jag får till det hyffsat nu i ACR iaf med värsta kraftiga kurvan som sänker högdagrarna så mycket det går utan att sänka skuggorna. Sen kör jag på runt 50% på skugg och högdagerjustering.. Då går det med näppe att få till en hyffsat naturlig gråskala.. I Capture NX2 är det stört omöjligt. Det ser bättre ut än default-inställningarna+svartvitt i ACR men skuggorna är så jävla djupa o konstiga så det går inte lyfta dom utan att det ser konstigt ut.

Två exempel här från idag som jag blev hyffsat nöjd med, dock skulle jag kanske höjt kontrasten i mellandagrarna lite till..

Hmm, lite mer kontrast o svärta hade jag nog velat ha. Har du testat Silver exef pro. massor med färdiga filter som du kan anpassa utifrån filmstilar alla möjliga inställningar.

intressant. Tycker du har fått till fina ljusa vinterbilder som påminner om tmax. Var det skuggorna på snön som var konstiga eller är det en mer allmän observation? Har du tetstat med en D800 fil? Paul kanske kan skicka en.

Lust att lägga upp rawfilerna från nån av dom där? För jag har iaf väldigt svårt att se att det skulle vara svårare att få bra svartvita bilder från vissa kameror..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar