Damm på sensorn
Aktiv medlem
varför går den stadigt upp i pris hos alla återförsäljare? vad är grejen? kostade ju bara 14.990:- för några veckor sedan...
Nikon och Canon hade nog ett hemligt möte efter jul skulle jag tro
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
varför går den stadigt upp i pris hos alla återförsäljare? vad är grejen? kostade ju bara 14.990:- för några veckor sedan...
Nej Den är på service, orkar inte vara utan kamera varje gång något måste skickas in. Köpte därför en D600 också.Har du sålt din D800?
Nej Den är på service, orkar inte vara utan kamera varje gång något måste skickas in. Köpte därför en D600 också.
Ja, så kan man också lösa det ;-)
Om du idag fick välja en av dem, vilken skulle du köpa?
Förmoda att båda funkar som dem skall...
Kollad precis på Cyberphotos olika kampanjer på D600 med batterigrepp och extra batteri 18990 kr, samt det med 24-120 4,0 VR 24990 kr. Tyckte priserna var ungefär som om man skulle köpt grejerna separat. Kan definitivt fås billigare om man köper från olika handlare. Tycker man skall tjäna en ordentlig slant på dylika paket, annars finns ju ingen vits att handla på det viset.
Jag hade tur och handlade för en månad sedan cirka, då fick jag D600 plus extra batteri och batterigrepp för 17989
Skickat från min Xperia S via Tapatalk 2
Känner som Nikon gått loss lite i återförsäljarledet och priserna har höjts rakt över på allt.. 24-70'n hamnade några ytterligare månader bort.. Grrrrrr.
Skickat från min Xperia S via Tapatalk 2
finns det någon bild på hur tätt fokuspunkterna ligger? är fokuspunktsytan större eller mindre än D90?
(Jag tror att den här länken redan är med tidigare i den här tråden, men det är enklare att lägga in den igen än att leta rätt på den i trådan.)
http://forums.dpreview.com/forums/post/42553696
D90 är inte med, men D300 och D7000 är med.
(Jag tror att den här länken redan är med tidigare i den här tråden, men det är enklare att lägga in den igen än att leta rätt på den i trådan.)
http://forums.dpreview.com/forums/post/42553696
D90 är inte med, men D300 och D7000 är med.
Den allmänna uppfattningen tycks vara att D600 har samma grundkonstruktion på AF-sensorn som D7000. Med en större bildyta så tar då sensorn mindre plats.
Grejen är att jag upptäckte problemet igår när jag fotade en grupp i studio. Ungefär en femtedel av bilden måste beskäras i överkant.. Tur iaf att D600an är högupplöst så att jag insåg problemet och kunde fota ändå. Se första bifogade bilden. Och nej det är inte blixtsyncproblem. Det var min första tanke också, men det här händer ändå.
Kameran vänd upp och ner hjälpte inte.
Beskärningsmjukvaran låter jobbigt.. Jag har inte testat att rengöra kontakterna, men då samma sak uppträder när jag har på ett objektiv utan cpu (Nikon 28/2.8 AI) borde det väl utesluta kontakterna?
Min misstanke är att det är någonting fysiskt som ligger för sensorn. Jag är osäker på hur det vanligtvis ser ut när man tittar på sensorn, då jag aldrig tänkt på det och verkar vara svårt att hitta bild på internet. Jag testade iaf nu och tog en bild, titta på det pilen pekar på. Har ni andra en sådan sak? Vad är det?
Går i uppgraderingstankar och funderar mellan en d600 och en d700. Är det någon som har en uppfattning om hur snabb focusmotorn är i d600 jämfört med andra FX-hus (speciellt d700) när man använder äldre objektiv utan egen focusmotor? Har en d90 nu.
Hoppas det inte blev för mycket vs.