Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Om d600 har problem med damm borde det väl bli officiellt snart o att man gör ngt åt det på Nikon?
Eller vad är sant och inte? Jag menar antingen drar den damm eller inte. Det skall väl inte vara ngt problem att ta reda på?

Om d600 har problem med damm borde det väl bli officiellt snart o att man gör ngt åt det på Nikon?
Eller vad är sant och inte? Jag menar antingen drar den damm eller inte. Det skall väl inte vara ngt problem att ta reda på?

Grejen är väl den att om, jag poängterar om detta är ett design/fabrikationsfel samt att detta beror på felaktig spegel/spegelhus så är nog detta väldigt dyrt att åtgärda i efterhand. Jag är nog lite synisk här men jag tror nikon i det längsta officiellt försöker förneka detta faktum helt enkelt för att dom förmodligen redan producerat ett stort antal enheter och kostnaden skulle bli väldigt hög. Får känslan att nikon försöker pressa priserna så mycket det bara går för att ta marknadsandelar och att matematiken inte går ihop. Dom kommer garanterat se till att nya enheter inte har denna begränsning men att återkalla hittils tillverkade enheter vill dom nog undvika. Dom hoppas väl helt enkelt att dom inte får så många klagomål och att defår lösa de som kommer in

Ja, det gäller nog för samtliga som köpt/eller ska köpa D600 att kolla sina exemplar noga och reklamera ifall man fått ett taskigt exemplar.

Viserligen tråkigt att behöva skicka in och vänta på att kameran ska garantirepareras/justeras, men garantin gäller ju.

Och det kan Nikon inte avhända sig med en axelryckning. Så jag tror att man tiger still och allt eftersom tar emot D600 som har dessa fel. ALLA levererade D600 är ju inte felaktiga.

Men tråkigt är det. Jag är i och för sig övertygad om att ingen D600 som har dessa fel lämnar fabriken i nuläget .

Prispress i all ära, men det skulle kanske varit smartare av Nikon att från början lagt på några hundringar i kostnad och varit noggrannare. Tror detta blir mycket dyrare nu i slutänden för företaget. Dessutom tappar man ju förtroendekapital.

Sedan är det väl så att går man ut med ett öppet "erkännande" utan att veta vilka serienummer det är som är påverkade så får man in en massa reklamationer som saknar grund. Det hände Canon med deras 1DMkIII som hade en felaktig submirror monterad i vissa exemplar.

Enl RCC/Intervision fick man in många exemplar som var korrekta bara för att kunden ville vara vara på den säkra sidan.

Så det är alltid bäst att göra rätt från början. Finns ingen anledning att tycka synd om Nikon eftersom det är konsumenten som alltid kommer i kläm. Även om felet rättas till kostar det en frakt på nästan 200:- och sedan X antal veckors väntetid. Returfrakt betalas av Nikon vid garantiärenden.

//Lennart

Det är inte säkert att mer pengar till produktionsprocessen hade hjälpt i det här fallet. Jag är mer benägen att tro att mer tid till produktionsprocessen hade hjälpt. Översvämningarna i Thailand och Japan förra året ställde till med en hel del problem, och den sortens problem är svåra att övervinna på andra sätt än sådana som tar tid.

Det är inte säkert att mer pengar till produktionsprocessen hade hjälpt i det här fallet. Jag är mer benägen att tro att mer tid till produktionsprocessen hade hjälpt. Översvämningarna i Thailand och Japan förra året ställde till med en hel del problem, och den sortens problem är svåra att övervinna på andra sätt än sådana som tar tid.

Sannolikt en tung faktor att räkna med också.

Håller fullständigt med. Min tanke gällande prispress var att om dom haft större maginaler så hade kanske anseendet vägt lite tyngre i det här läget.

Det verkar (enligt Nikon rumors) som att problemet med oljeskvätt minskar eller försvinner efter ca 3000 exponeringar. Folk som fått sin kamera rengjord efter mer än 3000 exp rapporterar att problemet försvunnit eller i alla fall minskat kraftigt.

Själv tog jag en testbild häromdagen och visst är mitt hus drabbat det med, det är dock inget jag märker på vanliga bilder.

Kvalitet?

Verkar som om Nikon har lite kvalitets-problem för tillfället om ni frågar mej. Kände till damm/olje-problemet när jag köpte D600an, men det visade sig att vid video-inspelning blir ljudet helt fel. Låter bara typ KRRRRRRRRRRR vid uppspelning. Skickad till rep. Någon annan som har haft detta problem eller har jag bara max oflyt?

Jag har hört andra som kommit fram till att VR ger ljud ifrån sig.
Men det är inget Nikon-problem, betydligt mer universellt.
Vore intressant att få reda på vad problemet var.

Verkar som om Nikon har lite kvalitets-problem för tillfället om ni frågar mej. Kände till damm/olje-problemet när jag köpte D600an, men det visade sig att vid video-inspelning blir ljudet helt fel. Låter bara typ KRRRRRRRRRRR vid uppspelning. Skickad till rep. Någon annan som har haft detta problem eller har jag bara max oflyt?

Inget sånt fel på ljudet men blir en extern mikrofon ändå,sjukt vindkänslig :)

Jag har ännu inte lagt märke till att min D600 har någon av dessa defekter. Jag har dock heller inte hunnit plåta så mycket (ett par hundra bilder) - och merparten av dessa med ganska stor bländare.

Hur gör jag enklast för att kontrollera om min kamera är drabbad?

Någon som vet hur lång tid ett sånt här ärende kan ta?

Kan verfiera väntetiden. Har ett 70-200 2.8 på reparation hos Nikon och dom har fortfarande inte tittat på det efter 4 veckor. Dock erbjöd dom mig ett ersättningsobjektiv(70-200 f4), som jag tackade nej till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar