Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjohoo! Då är man lycklig ägare till en sexhundra!

Någon som vet mer om påståendet att ev oljestänk minskar efter några tusen exp?
Funderar isf på att dra av de exponeringarna direkt om problemen uppstår.

Nja, vad jag vet är att det föreligger problem med oljestänk på 600:an, som visat sig vara värre än 800:an. Men det är inte lika med att man behöver drabbas av det problemet, så du kan klara dig fullt ut från problemet, vilket jag givetvis hoppas att du gör.

Nej, att riva av 3000 bilder på en kväll är knappast någon garanti för att du blir av med problemet. Ta en testbild med jämna mellanrum istället och jämför, får du problem så ser du rätt snabbt om det blir värre. Jag tog nyss ca 5000 bilder med min kamera på en safariresa, bara jag får tummen ur så skall jag ta en testbild och sen skicka in den på rengöring.

Nu när Lightroom 4.3 har fått officiellt stöd för D600 uppdaterade jag för att testa, och visst tycker jag att det går snabbare med d rawfilerna än 4.2. Är det däremot någon som får tethering att fungera? Lightroom känner inte av kameran.

Nu när Lightroom 4.3 har fått officiellt stöd för D600 uppdaterade jag för att testa, och visst tycker jag att det går snabbare med d rawfilerna än 4.2. Är det däremot någon som får tethering att fungera? Lightroom känner inte av kameran.

Har samma problem med tethering ingen kontakt i LR, däremot kommer kameran upp i utforskaren så USB-delen måste väl fungera.

Ok, jag har letat själv också men inte hittat det så man får klara sig utan den funktionen. Var mkt uppskattat för min typ av fotograferande på äldre Nikon-kameror synd att de har snålat in på det =(

Någon som testat ifall D600 är iso-lös? Jag har nämligen varit extremt nöjd med min D5000 som jag alltid har inställd på iso 100 och sedan exponerar efter omgivningen istället.. Då får jag lika mycket brus som på motsvarande iso, men inga utbrända högdagrar.. Funkar detta på D600?

Någon som testat ifall D600 är iso-lös? Jag har nämligen varit extremt nöjd med min D5000 som jag alltid har inställd på iso 100 och sedan exponerar efter omgivningen istället.. Då får jag lika mycket brus som på motsvarande iso, men inga utbrända högdagrar.. Funkar detta på D600?

Har inte testat. men jag ser ingen anledning till att den inte skulle prestera något liknande som D800 eller D7000 i det avseendet. På D800 går det utmärkt i alla fall. Jämför du en D600 med D5000 i det avseendet lär du inte bli besviken.

Kan du förklara igen vad du menar, jag är nog lite trög nu i slutet av året

Det här var någonting nytt för mig, men det verkar coolt! Jag är inte säker på om jag förstår hur det fungerar, vad händer rent tekniskt?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Det betyder att kameran har så högt dynamiskt omfång och lågt brus på lägsta ISO att man kan strunta i att höja ISO i kameran. Istället underexponerar man lika många steg som man skulle ha höjt ISO annars och drar upp ljusheten i efterbehandlingen. De senaste sensorerna, bl.a. den i D7000, är så bra att man får i princip samma brus på det sättet som om man hade exponerat rätt direkt i kameran.

Tackar, tror jag förstår, man exponerar i princip efter ljusast i bilden och resten tar man upp med selektiv upplättning i efterbearbetningen

Tackar, tror jag förstår, man exponerar i princip efter ljusast i bilden och resten tar man upp med selektiv upplättning i efterbearbetningen

Njaaa, det stämmer fast man gör ännu mer. Normalt är ju att man exponerar efter det ljusaste och lyfter precis som du säger, men får man för långa slutartider kan man underexponera ytterligare så att också det ljusaste blir mörkt och sedan lyfta hela bilden efteråt.

Saken är att man tappar ett stegs dynamiskt omfång för varje steg man höjer ISO, men om man underexponerar istället så behåller man det maximala omfånget och kan lyfta hela bilden i efterbehandlingen. Det går såklart att höja ISO lite, underexponera för att rädda högdagrarna och höja skuggorna men med en riktigt bra sensor vinner man inget nämnvärt på det jämfört med att inte höja ISO alls.

SÅ.. någon som äger en D600 som kan testa? :) Detta är nästan en deal-braker för mig, för utfrätta högdagrar är det fulaste jag vet. Det ser så fruktansvärt amatörigt och oengagerat ut tycker jag..

Men, det kanske inte är så många som köpt D600 här på fotosidan.. ;)

Här kan ni läsa mer om ISO-lös exponering på D800:

http://forums.dpreview.com/forums/thread/3171607

Bara se på första bilden, så förstår ni principen :)

Här är ett annat exempel från samma tråd, den övre bilden är tagen med ISO 100 och höjd över fem steg, den andra är tagen med ISO 6400 och korrekt exponering

http://horshack.smugmug.com/photos/i-DrKPh9L/0/O/i-DrKPh9L-O.jpg

http://horshack.smugmug.com/photos/i-MKtcvdt/0/O/i-MKtcvdt-O.jpg

Jag ser ingen direkt skillnad på bilderna

Bruset i skuggorna på den övre bilden drar i väg mot grönt tycker jag.
Eller så är det helt enkelt lite mer färgbrus.
Imponerande hur som helst, nu känns min D300 ännu tröttare och äldre... = )

Paul: Det är hela poängen ;-)

Adam: Nej, färgerna verkar inte bli riktigt lika korrekta, men om man läser tråden så går det att korrigera och testaren tror att det beror på bildbehandlingsprogrammet snarare än kameran.

Jag ser ingen direkt skillnad på bilderna

Inget bra exempel då allting är belyst väldigt jämnt, dvs inga svåra kontraster att hantera. Men i en riktig motljussitation skulle du både få teckning och färg i himlen och i motivet om du underexponerar på bas-iso. Dvs, inga flera vita himlar eller fula vita kanter på en persons ansikte om solen lyser från sidan. Gör enorm skillnad!

Visst, har man kommit från fotografering med dia så förstår jag att man inte förstår vitsen. Men för oss som bara fotograferat negativ film, och som vant oss vid att alltid få mustiga färger och teckning t.o.m i "speculiar highlights" så är det väldigt viktigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar