Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast det täcker ju in alla versioner av 5D, knappast en relevant jämförelse.

Canon+dust ger 26 900 000 träffar
Nikon+dust ger 9 660 000 träffar

Är den jämförelsen bättre?

Ärligt talat hur relevant är det att använda Google för statistik om ett kameraproblem?

Hittade också en sida där Canon bekräftade ljusläckage på 5D mk III. Hoppas inte att Nikon-folket står och asgarvar.

Det är väl ganska ofta så att med de första leveranserna kan det följa med kameror som uppvisar ett problem man inte upptäckt under utvecklingstadiet men man kan ju inte döma ut produkten på grund av det. Ärligt talat så får man ju löjligt mycket för pengarna när man köper en D600. Bildmässigt i princip lika bra som D800 och med möjlighet till snabbare serietagning om man skulle behöva det, till 2/3 av priset för D800.

Nikon HAR stora problem med kvaliten just nu, det är bara att erkänna även om det gör ont i nikonsjälen Canon folket står å gapflabbar nu..........................

Canonfolket har å andra sidan ett kroniskt sensorproblem, så innan de har gjort något åt det så har de ingen större anledning att gapflabba.

Min d600 har ganska mycket damm, jag behöver rengöra sensorn minst varje 100 bilder (fotar mycket makro med små bländare). Efter att ha läst i DPreview-tråden som det länkades till för några sidor sedan upptäckte jag att min spegel har problem med avskavd färg.

Är det några fler här i Sverige som har samma problem? Jag har kontaktat Nikon, men enligt dom finns det inget samband mellan att färg skavs av och att damm hamnar på sensorn
/Magnus

Bilagor

• spegel.jpg
    spegel.jpg
    63.3 KB · Visningar: 925
Min d600 har ganska mycket damm, jag behöver rengöra sensorn minst varje 100 bilder (fotar mycket makro med små bländare). Efter att ha läst i DPreview-tråden som det länkades till för några sidor sedan upptäckte jag att min spegel har problem med avskavd färg.

Är det några fler här i Sverige som har samma problem? Jag har kontaktat Nikon, men enligt dom finns det inget samband mellan att färg skavs av och att damm hamnar på sensorn
/Magnus

Hej, Kollade precis min kamera också. Ser lika ut tyvärr. Bortskav där med.

Jag får 726000 träffar på dina sökord och 843000 träffar på D800 + dust, alltså måste ju problemet vara 15% större med D800?

Vad har det här att göra med att stoppa huvudet i sanden? Jag förnekar inte problemet men du förstorar ju upp det till månlandar-nivå, utan att ens äga en kamera!

Har du kollat din än?

Haha, det var förstås ett skämt för att försöka lätta upp stämningen?

Jo, lite roligt är det kanske, men jag tror inte det var menat som ett skämt. Så här stod det i mitt svar "Problemet som du har upptäckt är inget som har som följd att det kommer damm eller andra partiklar på sensorn i kameran"

/Magnus

Ring Nikon och be att få tala med någon som kan något om kameror. Det där svaret är så dumt att det måste ha skrivits av någon som sysslar med något helt annat.

/Magnus

Nej,hittade inga "skavsår" eller damm på min ännu,dock max 150 exponeringar hittils....får se efter helgen..

/Magnus

Inget skav eller damm ingen olja, detta efter 800 exponeringar på min D600.
När brukar problemen komma?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar