Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Går detta att göra även i Lightroom?

Jag gick in och tittade efter kursen. Du vet möligtvis inte på rak arm vilken det är?

Kursen heter "Mästerjusteraren" :)
http://www.moderskeppet.se/butik/produkt/masterjusteraren/

Kostar visst 349 kr löst. (Jag har den där guld-prenumerationen för 99kr/mån och då kan man se allt när man har lust.)

Nej, Camera Raw och Lightroom är trubbiga instrument i jämförelse.Det här görs inne i Photoshop efter att man framkallat bilden utan brusreducering. Kursen är ganska avancerad och tar upp en massa saker, där bl.a. just den här brusreduceringstekniken är an.

Det går ut på att man i PS delar upp bilden och lägger varje färgkanal i ett separat lager. Brus förekommer nästan inte alls i den gröna kanalen, men mycket i den blå, så genom att enbart brusreducera partiellt på det blå lagret och lite svagare i det röda och sedan lägga ihop lagren med blandnigsläget screen så har man trollat bort bruset, men samtidigt behållit all detaljering. Magiskt bra, men mycket besvär.

Det finns ett avsnitt i början som går igenom hur färger funkar och ögat uppfattar det och hur det är efterliknat i kamerasensorer med Bayerfiltret. (Han säger lite fel där att det finns andra sensorkonstruktioner också och menar att Sony gör på ett annat sätt, men han menade säkert Sigma som har sina Faveon-sensorer som fungerar annorlunda).

/Mats

AA-filtret i Sony A99 är sådant, ja, men att Nikon skulle ha något liknande i D600 är en nyhet för mig. Var hittar jag officiell Nikon-information om det?

Nikon har väl sällan lämnat ut den typen av detaljspecifikationer som ingen förstår sig på ändå.
Du kan väl t.ex. inte hitta någon oficiell Nikon-referens som beskriver att det filtret är jämt heller, eller något annat som rör den typen av detaljer, så att begära referens på det sättet går inte.

Om nu Sony har utvecklat sensorn att fungera med segmented filters och satt ett sådant så verkar det onödigt att göra varianter av det som fördyrar om det inte tillför något. Det var min poäng att jag tror att hårdvaran är mer exakt lika nuförtiden än tidigare, men att det finns tweakning i programvara ändå som också avspeglar sig lite grann i prestandan.

Det är möjligt att det är en separat specad och tillverkad sensor som inte har AF-punkterna t.ex. och då skiljer sig även med olika filter.

Ingen av oss vet det här på riktigt, det var en gissning från min sida och jag har inte påstått annat heller. Hela denna spekulation är inte så viktig hur de fått till det, utan det enda som betyder något i slutändan är ju bildresultatet. Min poäng var dock att när kvaliten har kommit upp på en sådan hög nivå och priset pressas så minskar utrymmet för kostnadshöjande speciallösningar som inte kan tillföra annat än ytterst marginellt resultat och det blir mer vanilla-komponenter i större serier.

/Mats

Hej och tack för svaret , jag har redigerat bort lite text och innan jag går och lägger mig så har jag två frågor,
har mellanformatskameror verkligen aa-fillter och är det inte färgfiltret framför cellen som The_Suede menar när han talar om vassare filter?

Det har diskuterats förut om mellanformatare och CCD överhuvudtaget har AA-filter.
Det som kom fram då, bla.a. av Joakim var att det faktiskt finns ett för att det ändå måste vara ett skydd, men att det är ytterst tunt och har liten eller ingen utjämnande effekt.

Möjligt att det avsågs ett mindre mättat Bayer-filter, det var bara min tolkning, så det får han redogöra för själv.

Möjligt att Nikon alltid har sina egna filter och att det inte behöver fördyra processen heller, bara en separat tillverkning.

Det är emellertid inte själva sensorn och den lär vara oförändrad och inte som "förr" då elektronik mer låg i kretsar utanför. Whatever. Bra bildkvalitet och fantastisk video lär det vara i D600 i alla fall.

/Mats

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1410474

Nikon måste medvetet ha väntat med att lansera D600 efter D4 och D800 med tanke på att den fanns färdig för leverans direkt vid presentationen.

Inte heller jag kan tänka mig något annat än att så är fallet. Egentligen mycket smart tänkt. Först bygga upp köer efter D800 till den grad att det nästan bara snackas Nikons FF i trådarna och sedan drämma till med en tämligen välspecad FF i form av D600 till ett lågt pris.

//Lennart

Nikon har väl sällan lämnat ut den typen av detaljspecifikationer som ingen förstår sig på ändå.
Du kan väl t.ex. inte hitta någon oficiell Nikon-referens som beskriver att det filtret är jämt heller, eller något annat som rör den typen av detaljer, så att begära referens på det sättet går inte.
OK, men då kan du väl inte bara hitta på att D600 har samma slags AA-filter som A99?

Om nu Sony har utvecklat sensorn att fungera med segmented filters och satt ett sådant så verkar det onödigt att göra varianter av det som fördyrar om det inte tillför något.
Nikon har ju traditionellt gjort en hel del runt sensorer som de köpt från Sony, så i det här fallet hänger det väl på om Nikon har köpt magiska AA-filter av Sony eller inte. Om Nikon hade gjort det så tror jag att vi hade sett det i någon pressrelease. Det är ju en finess som är rätt nyskapande och som kan ha stor betydelse för bildresultatet.

Det var min poäng att jag tror att hårdvaran är mer exakt lika nuförtiden än tidigare, men att det finns tweakning i programvara ändå som också avspeglar sig lite grann i prestandan.
Vad baserar du det på?

Inte heller jag kan tänka mig något annat än att så är fallet. Egentligen mycket smart tänkt. Först bygga upp köer efter D800 till den grad att det nästan bara snackas Nikons FF i trådarna och sedan drämma till med en tämligen välspecad FF i form av D600 till ett lågt pris.

//Lennart

Jag tror inte trycket är lika hårt på D600 vid lanseringen som det var på D800. D600 kommer säkert gå om D800 med tiden men det kommer säkert att ta ett år innan vi är där. Trycket på D800 var helt otroligt högt när den kom ut.

/Karl

Nikon måste medvetet ha väntat med att lansera D600 efter D4 och D800 med tanke på att den fanns färdig för leverans direkt vid presentationen.

Man ville väl inte råka ut för samma elände som med D800, som ju knappt gick att få tag på de första månaderna efter lanseringen. Det är en mycket trevligare situation att kunna sälja till alla som vill ha.

Det stämmer tyvärr inte. Ljud&Bild luras. Om man klickar på Prisjakts länk till butiken så kommer man till en sida som säljer D600 för 17990 kr.

Tydligen ändrat. Det var sant förut. Jag gick in tidigare idag och då gick den att köpa för 17 200 kr, men nu har de tydligen höjt priset till 17 990, men det har inte slagit igenom på prisjakt än.

Fast hos "Hyltes Färgfoto" går den att handla för 17 200 kr fortfarande.
http://www.hyltebruksfargfoto.se/wordpress/?page_id=33

/Mats

Senast ändrad:
OK, men då kan du väl inte bara hitta på att D600 har samma slags AA-filter som A99?

Nikon har ju traditionellt gjort en hel del runt sensorer som de köpt från Sony, så i det här fallet hänger det väl på om Nikon har köpt magiska AA-filter av Sony eller inte. Om Nikon hade gjort det så tror jag att vi hade sett det i någon pressrelease. Det är ju en finess som är rätt nyskapande och som kan ha stor betydelse för bildresultatet.

Vad baserar du det på?

Jag tänker inte gå i qlinch och försvara vissa av mina gissnigar in absurdum och visst är det förmodligen så att Nikon har ett annat färgfilter än Sony och det är ju egentligen inte dyrare att göra det ena eller andra med olika nyanser annat än att det blir två monteringslinjer.

Det är också en definitionsfråga vad som ingår i "sensorn" och det som sensorgen.info och DxOmark mäter är ju egentligen inte sensorn, utan det som kameran som helhet lämnar ifrån sig. Jag ska utveckla mina tankar lite mer till både dig och framförallt ubiquitous senare när jag får tid.

/Mats

Jag tänker inte gå i qlinch och försvara vissa av mina gissnigar in absurdum och visst är det förmodligen så att Nikon har ett annat färgfilter än Sony och det är ju egentligen inte dyrare att göra det ena eller andra med olika nyanser annat än att det blir två monteringslinjer.

Det är också en definitionsfråga vad som ingår i "sensorn" och det som sensorgen.info och DxOmark mäter är ju egentligen inte sensorn, utan det som kameran som helhet lämnar ifrån sig. Jag ska utveckla mina tankar lite mer till både dig och framförallt ubiquitous senare när jag får tid.

/Mats

Nej, du tycker mest att det är dålig ton att inte tycka som dig och rackar ner på folk som gissar annorlunda.

Visst mäter DXO lite mer än bara sensorn, men eftersom dom enbart mäter RAW-filer så får man ändå säga att det är i stort sett endast sensorn dom mäter. Filterna som sitter fast på sensorn tror jag också att dom flesta anser vara en del av sensorn.

Det vi dock alla kan gläjda oss åt är att det är en otroligt skjuts på utvecklingen just nu.

/Karl

Både D800 och D4 var drabbade av produktionshinder av en skala som vi här uppe i Norden inte har sett på snart ett tiotusental år.
Gudrun och lite små översvämningar är ungefär lika pluttigt som att jämföra en persons skavsår på tummen av för mycket SMS'ande med digerdöden på 1300-talet.

Utöver de rena personskadorna och det stora antalet döda förstördes material och byggnader / infrastruktur för lite drygt 235 miljarder dollar. Bara i Japan. Detta är lite ungefär hälften av Sveriges BNP(!!). Elförsörjning motsvarande tre gånger så mycket som Sveriges totala nationella förbrukning avbröts.

Därför (bland annat, sen tillkom ju Thailand och Taiwans svårigheter med komponenter och montering...) blev D800 och D4 inte producerade i lika stora antal som det var menat till släppdatumen.

Men D800+sensor var FÄRDIG i betaform ett år tidigare än D600+sensor (mars-april 2011 jmf feb-mars 2012). Så introduktionerna verkar logiska anser jag personligen. Det fanns ett större behov av att ersätta D3x än av att ersätta D700. Nu blev det en ny uppdelning, som jag själv anser vara mycket mer logisk. Nikon har nu i FX:
1) instegsmodell, 24MP
2) produkt- och högupplösningmodell i mellanprisklass 36MP
3) flaggskepp, sportkamera 16MP

Det jag tycker de saknar är en riktig "sportkamera" i DX-formatet.

Fast hos "Hyltes Färgfoto" går den att handla för 17 200 kr fortfarande.
http://www.hyltebruksfargfoto.se/wordpress/?page_id=33

/Mats

Den affären kan jag nästan ta båten till. Bor på östra stranden av Bolmen och Hylte ligger en lite längre bit från västra stranden. Lite lång proman kanske. Har aldrig varit just i den affären, men man kan ju kolla. Tar nog bilfärjan över i så fall.

Har sett att affären ibland haft låga ( eller i alla fall konkurrenskraftiga) priser på en del objektiv som är märkta "i lager", men aldrig fått tummen ur och tagit mig dit. Föredrar att köpa över disk.

//Lennart

Det jag tycker de saknar är en riktig "sportkamera" i DX-formatet.

Finns fler som tycker det. Jag saknar den inte för mitt privata fotograferande men flera kollegor hade gärna sett en D400. Var väl många som trodde att en sådan skulle kommit för ett bra tag sedan. Istället kom D7000 som ju är en jättetrevlig kamera med utmärkt sensor.

Undrar hur D7000 skulle tagits emot om den byggts som en D300s med bra följande AF och hög framrate vid den tidpunkten D7000 lanserades. Tror den blivit väl mottagen.

Men just nu verkar det råda stiltje. Canon verkar ju behålla sin 7D i det här segmentet med ytterligare en FW-uppgradering.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar