ANNONS
Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Tur att D800 finns för oss ovanliga fotografer. :) För mig går bildbearbetningen med D800-filer inte så mycket långsammare än vad den gjorde med min D700. Däremot när jag skulle sätta ihop 45min Full-HD-film och körde antiskak-reducering på det så tog det 3.5 dag för datorn att bli färdig. Så det blir ny dator så fort 8:an är ute.

/Karl
Antar att du är en mer yrkesinriktad fotograf som jobbar i studio med stora filer, DÅ förstår jag ditt val, men hur många % är det?

Jag har blivit uppringd av både Hegethorns och Cyberphoto idag men passat, måste skaka spargrisen i ett par dagar till. Märkligt nog har jag inte hört av Scandinavian där jag ställde mig i kö först, långt före de andra två butikerna!

Hegethorns skulle få in en sändning imorgon och räknade med att kunna täcka alla bokningar och lite till.

För mig går bildbearbetningen med D800-filer inte så mycket långsammare än vad den gjorde med min D700. Däremot när jag skulle sätta ihop 45min Full-HD-film och körde antiskak-reducering på det så tog det 3.5 dag för datorn att bli färdig. Så det blir ny dator så fort 8:an är ute.
Man kanske får arbeta lite annorlunda beroende på vad man har. Jag sitter och scannar mellanformatsneg med en Nikon Coolscan 9000 nu, och bildfilerna ligger på sina modiga 400 mb. Och jag kör en iMac 3.06 core 2 duo. Att behandla enskilda bilder är inga problem, däremot drar jag mig för att lägga upp flera på skärmen samtidigt.
Skaffar jag en D800 blir jag nog "tvungen" att uppdatera:)

Var iväg till min lokale handlare som fått hem några D600:eek:r idag, följande intryck:
1.Ingen större skillnad vikt å måttmässigt fämfört med D800, D800 är dock något högre (större prisma).
2. Dom känns otroligt lika å hantera (samma sköna grepp, inte det vidriga lilla greppet som D7000 har).
3. Tog med mig ett SD kort hemifrån så jag kunde ta några bilder, oj oj oj vilken suberb bildkalitet!
4. Datorn hade det jobbigt att hantera filerna...........(måste köpa nått lite kraftfullare..............).
5. Tur man inte tog bilder med en D800, då hade datorn säckat ihop, Kan bara konstatera att
D600 duger jäkligt bra åt oss vanliga fotografer!

Jag brukar enbart kalla mig kameraägare:)

Handlarna hade fått den tidigt här i Calgary. I fredags hade de dem redan i lager for leverans på tisdag. Har inte ens klämt eller känt på den ännu.

Men jag upplever att jag kommer att bli mer än nöjd - stiger från D80 till D600.

Har ett par kurser redan inbokade under hösten. I november om kursen ges blir det Time-laps och liknande.

Riktar ett stort tack till alla som skriver, lär mig oerhört mycket! Stort tack.

Antar att du är en mer yrkesinriktad fotograf som jobbar i studio med stora filer, DÅ förstår jag ditt val, men hur många % är det?

Nejdå, jag har under 10st betalda fotojobb. Jag tycker dock om att göra panoramor och med D800 är det ganska lätt att komma upp i 1GPixel och jag har gjort en som är 5.7GPixel. Fast jag funderar på att gå över till 1-systemet som är ännu pixeltätare.

/Karl

Man kanske får arbeta lite annorlunda beroende på vad man har. Jag sitter och scannar mellanformatsneg med en Nikon Coolscan 9000 nu, och bildfilerna ligger på sina modiga 400 mb. Och jag kör en iMac 3.06 core 2 duo. Att behandla enskilda bilder är inga problem, däremot drar jag mig för att lägga upp flera på skärmen samtidigt.
Skaffar jag en D800 blir jag nog "tvungen" att uppdatera:)

En Core 2 Duo är kanske inte top of the line längre, själv sitter jag på en Core 2 Quad som även den börjar kännas antik. :)

/Karl

Anledningen till att jag nog i alla fall kommer köpa en D800 istället är:

- Högre upplösning, vilket ger mer cropmöjligheter(fotar mycket djur)
- 1/8000, fotar man med ljusstarka objektiv en riktigt solig dag så är det väldigt bra.
- Lite större hus, känns mer stabilt.
- Verkar stabilare på högre iso, D600 verkar ha mer färgbrus.
- Då och då säljs D800 för 21999kr.

Nu vet jag inte vad The_SuedeII tycker men rent generellt är det ett ofog som många retar sig på, att nämna folk vid deras fulla namn. Vi är inte anonyma mot varandra här men vi är det mot Google och resten av världen vilket helt plötsligt försvinner helt när folk namnger varandra i inläggen som det inte finns någon som helst anledning att göra. Om man absolut inte vill nämna någon efter alias måste du-reformen gått så långt i Sverige att förnamn räcker.

/Karl

Bra synpunkt.
Jag har faktiskt inte reflekterat kring detta, men förstår till fullo och tar till mig det.

/Mats

Ja, jag ställde mig i kö någon timme efter den dykt upp på scand men inte heller hört ett pip. Undrar om det är något jox med leveransen? Jag blir ju orolig! ;)
Jag chattade med ScP:s kundtjänst i förmiddags, de skulle få in en rejäl sändning under veckan men han visste inte exakt när den skulle nå butikerna.

Är det brådis skulle jag ringa Hegethorns, de hade gott om dem enligt säljaren jag pratade med (alltså fler ex på hyllan än de hade förbeställningar).

Anledningen till att jag nog i alla fall kommer köpa en D800 istället är:

- Högre upplösning, vilket ger mer cropmöjligheter(fotar mycket djur)
- 1/8000, fotar man med ljusstarka objektiv en riktigt solig dag så är det väldigt bra.
- Lite större hus, känns mer stabilt.
- Verkar stabilare på högre iso, D600 verkar ha mer färgbrus.
- Då och då säljs D800 för 21999kr.

Du får en 1.22x "telekonverter" med D800ans upplösning ner till D600ans upplösning.

/Karl

På den nya sensorn som sitter i Nikon D600 bl.a. har Sony tydligen gjort AA-filtret olika starkt i olika zoner elller segment av sensorn, så att det blir svagare längre ut mot kanterna, vilket ska medföra jämnare brusbild och högre kantskärpa. En ny grej som inte funnits förut.

AA-filtret i Sony A99 är sådant, ja, men att Nikon skulle ha något liknande i D600 är en nyhet för mig. Var hittar jag officiell Nikon-information om det?

Hej och tack för svaret , jag har redigerat bort lite text och innan jag går och lägger mig så har jag två frågor,
har mellanformatskameror verkligen aa-fillter och är det inte färgfiltret framför cellen som The_Suede menar när han talar om vassare filter?

Frågan inte riktad till mig, men svarar att de digitala MF-kameror jag provat (Mamiya+Phase Onebakstycke) har inte AA-filter. Har inte hört talas om någon annan MF som har det heller.
Likaså får jag det till att The_Suede åsyftar färgfiltret framför cellen när han nämner "vassare".

Har för övrigt använt även en 24x36 digital småbildskamera (Kodak Pro Slr/c med 14 mp) som saknade AA-filter. På grund av detta gick det att fotografera IR (infrarött) vilket jag annars inte gjort sedan jag hade analoga småbildskameror.

//Lennart

Detta är så många inlägg bak att jag knappt minns...
Men "vassare färgfilter" måste jag ha menat. I kombination med diskussionen runt - med brusreducering osv. Man förändrar bruskaraktären, brusets "utseende" eller "känsla" i en kamera när man ändrar på färgfilterna och hur mättade färger de ger.
Vassa filter som kan "se" väldigt mättade färger reagerar ofta HELT olika på brusreducering beroende på var den tillförs jämfört med mer genomsläppliga, mindre färgmättade filter..

Har för övrigt använt även en 24x36 digital småbildskamera (Kodak Pro Slr/c med 14 mp) som saknade AA-filter. På grund av detta gick det att fotografera IR (infrarött) vilket jag annars inte gjort sedan jag hade analoga småbildskameror.

//Lennart

Komplettering: IR-fotografering funkade på denna kamera efter att man pillat bort IR-filtret, vilket köparen av den kameran gjorde omgående när jag sålde den vidare. Han skulle bara ha den till IR-foto.

En mycket bra referens till hur färgkanalerna hanteras och hur man kan utnyttja det i bildbehandling med Photoshop är moderskeppets kurs "Mästerjusteraren" med Anders Jensen. Bl.a. visas hur man kan göra otroligt mycket bättre manuell brusreducering genom att arbeta med kanalerna separat och bara städa i den blå kanalen där bruset lurkar och behålla den gröna för fin detaljering mm. Rekommenderas starkt!

Går detta att göra även i Lightroom?

Jag gick in och tittade efter kursen. Du vet möligtvis inte på rak arm vilken det är?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar