Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att jag lugnt kan säga att sensorprestanda inte är en viktig parameter för mig längre för val av kamera. Vad jag än väljer, i stort sett, så blir det tillräckligt bra med råge.

Av de bilder Tore visade så tycker jag att den högra har bäst brusuppförande, och den i mitten har sämst. Skillnaderna är dock verkligen inte stora.

Mina blixtar har i stort sett enbart samlat damm sedan jag köpte en D700. Nu när ISO6400 och mer är vardagsmat klarar jag mig utan blixt. Jag förstår dock att det finns tillfällen då det kan behövas, men för dom flesta D600-köpare tror jag det mesta som har med blixt att göra inte är en viktig parameter.

/Karl

För mig är blixt-funktionen en väldigt viktig parameter. En av huvudanledningarna till att jag troligen byter från Sony för att det verkar som om de strulat till nåt med blixtprotokollet på SLT-kamerorna jämfört med innan och att Nikon är kända för sitt braiga CLS. (Ska dock kolla upp hur detta funkar på A99 först såklart så att man inte agerar på ett felaktigt antagande.)

Blixt används för att få speciella effekter och upplättning vid motljus, frysning av makro med liten bländare för längre skärpedjup och sånt.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2393094.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2640491.htm?set=mp

För att "belysa" är det som du säger inte så nödvändigt idag med ljusstarka objektiv och så bra egenskaper vid höga ISO.

/Mats

Sony har börjat använda "effektiv yta" som linjärt mått när de specar sina sensorer, därav skillnaden i tiondels mm mellan A99/D600 - är jag väldigt säker på.

Intressanta jämförelser kan vara att det verkar som om D600 är lite sämre än D800 från ISO100>ISO3200. ISO6400 är absolut jämnt. Från 12800 och upp verkar D600 lite bättre, framför allt i karaktären på färgbruset.

Faktiskt gillar jag D600 bättre vad det gäller färg. Jag skulle inte bli förvånad om den är väldigt lik Sony's implementering av sensorn vad det gäller färgfilter.

Nikon D800 vs D600 på ISO12800. NR0 i kamera, bildskalan är exakt 50% av D600 (jag anser det är ganska meningslöst att jämföra >6400 ISO i fullskala).
Båda bilderna framkallade helt "platt" utan efterbrusreducering. Skillnaderna är inte stora...
D600 ISO12800
D800 ISO12800

Jag har använt dina konverteringar och gjort utsnitt utan och med olika typer av NR. Slutsatsen är att skillnaderna är små där D600 tycka ha en gnutta mindre färgbrus i mellantonerna men något mer och lite fulare färgbrus och även något mer luminansbrus i skuggorna.

http://i950.photobucket.com/albums/ad342/Teodorian/D600vsD800NoNR.jpg
http://i950.photobucket.com/albums/ad342/Teodorian/D600vsD800ChromaNR.jpg
http://i950.photobucket.com/albums/ad342/Teodorian/D600vsD800NR.jpg

Svartvita versioner:
http://i950.photobucket.com/albums/ad342/Teodorian/D600vsD800NoNRsv.jpg
http://i950.photobucket.com/albums/ad342/Teodorian/D600vsD800NRsv.jpg

Luminansbruset är finare på D800 och mer fult och artificiellt på D600. D800 bibehåller mer detaljer men det kan som sagt bero på skillnaden mellan f11 för D600 och f8 för D800.

Enligt mig har alltid Nikons variant presterat bättre när man jämför med en Sony med "samma" sensor, att det hela enbart skulle ligga i mjukvarubiten skulle fårvåna mig då Sony har stor erfarenhet på området och bra med resurser. Nikon har säkerligen ett antal trick i skjortärmen som dom dopar sensorerna med även hårdvarumässigt.

Simpel = omodificerad, oförbättrad i mitt vokabulär.

/Karl
Har du ngn aning om produktionsprocesser?
Det låter inte riktigt så.
Och jag menar inte att vara elak.

intressant diskussion , kan du precisera vad du menar för mig som är helt okunnig vad det gäller kameror, har jag förstått rätt det att Sony tillverkar sensorer som de använder själva men också andra tillverkare köper?

Som sagt, Sony är världsledande på CMOS- sensorer för bl.a. kameror och levererar till sig själva förstås, men också till Nikon och Pentax, samt när det gäller mindre sensorer till de flesta kameratillverkare, även Canon. Apple har också Sony-sensorer i sina mobiler.

Det finns ett långtgående samarbete mellan Sony och Nikon där Nikon också levererar produktionsutrustning till Sony. Flera sensorer är samma i ett flertal kameror, t.ex. är det samma 16 megapixel sensor i Sony A580, A35/55/37/57, NEX-5N, Nikon D5100/D7000, Pentax K5. Samma sensor i Sony A65/A77 och Nikon D3200 och nu samma sensor i Sony A99 och RX1, NEX VG-900 och Nikon D600.

Små skillnader kan finnas, bl.a. har de nya Sonykamerorna ett dual PDAF-system där det sitter AF-sensorer på bildsensorn, men som inte finns i D600. Om de är del av själva sensorn eller är påhängda på något sätt vet jag inte.

Tidigare har Nikon vid några tillfällen haft en unik spec på ett omgjort sensorcip på D3X t.ex. som är en omgjord variant av det som satt i Sony A900 och A850.

36 megapixel sensorn som sitter i Nikon D800 är också tillverkad av Sony, men finns inte i någon annan kamera från Sony. Det spekuleras en del i vilka avtal tillverkarna ingår med varandra att ge ensamrätt osv., men ingen vet ju säkert hur det ligger till.

På senare tid så är sensorerna oförändrade mellan kameratillverkarna och har inbyggda on-chip D/A-omvandlare om jag förstått det rätt, troligen för att kunna fördela utvecklingskostnaderna, men alla tillverkare gör ju sedan sin egen kringelektronik och mjukvara med lite skiftande färgprofiler. Därför finns små skillnader mellan t.ex Sony A580, Nikon D7000 och Pentax K-5, men de är väldigt små.

Canon är undantaget som gör sina egna sensorer i större storlek, APS-C och FF, samt super-35 för video. De mindre till kompaktkamerorna köper de från bl.a. Sony eller Aptina som är en annan tillverkare och sen finns det ytterligare några, men Sony är störst.

Sony har också visat sig ha ett försprång framför Canon och har lägre brus tydligen för att de byggt in A/D-omvandlingen inne i chipet på nåt sätt och därför presterar Nikon och Sons kameror lite bättre än Canons när det gäller lågt brus och dynamic range. Canon har haft en del andra fördelar och har tidigare åtm. varit bättre på att implementera stöd för video, så att 5Dmk3 t.ex. är bättre på det området än Nikon D800.

Den sensorn som nu sitter i Nikon D600 och Sony A99 är emellertid speciellt framtagen för att vara optimal för video, förutom att vara bra på stillbild. Därför ligger förväntnigarna högt på att filmning ska bli bättre med just dessa kameror.

36 megapixel sensorn i D800 liknar väldigt mycket den erkänt lyckade 16 megapixlaren i bl.a. D7000 och verkar vara en uppforstorad variant ev den.

Det finns kanske en del små fel här i det jag skrivit, men i det stora hela är det så här.

Tyckte det var lite förenklat att bara skriva "jo Sony är stora p elektronik och säljer sensorer till vem som helst". Bildsensorn är ju liksom den allra viktigaste enskilda komponenten i kameran och är avgörande för hur bra kameran presterar. Sen måste den såklart ha knappar, sökare, display och sånt, men bildkvaliten bestäms till största delen av bildsensorn med kringelektronik.

Vi är ju lyckliga på fotosidan so mhar en medlem med synnerligen höga kunskaper i ämnet som arbetar med exakt det här, nämligen Joakim Bengtsson som verkligen vet vad han talar om och generöst delar med sig av information. Han kan säkert korrigera nåt av det jag skrivit om det behövs.

Andra inlägg som att Nikon har ess i rockärmen som de får Sony att tweaka till med osv. är nog bara gissningar tagna ur luften utan att det finns nån reell substans bakom skulle jag tro.

/Mats

För mig är blixt-funktionen en väldigt viktig parameter. En av huvudanledningarna till att jag troligen byter från Sony för att det verkar som om de strulat till nåt med blixtprotokollet på SLT-kamerorna jämfört med innan och att Nikon är kända för sitt braiga CLS. (Ska dock kolla upp hur detta funkar på A99 först såklart så att man inte agerar på ett felaktigt antagande.)

Blixt används för att få speciella effekter och upplättning vid motljus, frysning av makro med liten bländare för längre skärpedjup och sånt.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2393094.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2640491.htm?set=mp

För att "belysa" är det som du säger inte så nödvändigt idag med ljusstarka objektiv och så bra egenskaper vid höga ISO.

/Mats

Visst, men jag tror som sagt inte att man inriktar en instegsmodell på blixtfotografering, speciellt inte med dagens ISO-prestand och DR. Nu vet jag inte hur hårt du slog blixten på hunden, men en sådan bild hade kanske gått att få till genom att ljusa upp partiet med hunden i "framkallningsprocessen.

/Karl

Visst, men jag tror som sagt inte att man inriktar en instegsmodell på blixtfotografering, speciellt inte med dagens ISO-prestand och DR. Nu vet jag inte hur hårt du slog blixten på hunden, men en sådan bild hade kanske gått att få till genom att ljusa upp partiet med hunden i "framkallningsprocessen.

/Karl

Körde blixten trådlöst och höll den i handen högt upp till vänster. Tror inte man kan få det i så enkelt i PS.

/Mats

Tjaa....kan bara hålla med kommentaren på DPR....

"Damn close to each other - as makes no difference in the real world."

Tack för svaren om än ett var väldigt långt och lite svårförståeligt
Vad är det som skiljer sensorerna åt när Sony eller Nikon monterar dom i sina respektive kameror?

Ibland är dom specialbeställda av Nikon som den till D800 som Sony inte sätter i sina kameror eller säljer till andra. Ibland skiljer det mindre oftast på instegsmodellerna som den till D600 som Sony och Nikon bara verkar ha pimpat lite olika. Sony verkar ha lagt lite mer krut på sin pimpning, men det är å andra sidan en toppmodell för Sony och en instegsmodell för Nikon så kamerorna är prissatta därefter.

Nikon verkar även vara snäppet bättre på mjukvaran i kameran och har en massa annat lull lull som deras blixtsystem, allt i en kamera hänger inte på sensorn.

/Karl

Jag tror att jag lugnt kan säga att sensorprestanda inte är en viktig parameter för mig längre för val av kamera. Vad jag än väljer, i stort sett, så blir det tillräckligt bra med råge..
Helt sant. För merparten på Fotosidan har det ingen som helst betydelse i praktiken. Mig inkluderad.

jo jag förstår andemeningen men jag vill gärna veta hur en sådan pimpning går till.

Joakim kan säkert förklara det hela, men då behövs lite vetande i bagaget så att säga- Jag brukar enkelt säga att sensorn behöver elektroniska hjälpkomponenter som placeras i en viss ordning, mjukvaror kan behandlas på lite olika sätt ( programering )- Nikon har tidigare i allafall skruvat i hop efter egna ritningar.

Det finns olika sätt att städa bort bruset som exempel, minska färgbrus utan att detaljer försvinner osv.

googla gärna för att få mera på fötter, Joakim går säkert in om han får tid och förklarar.

jo jag förstår andemeningen men jag vill gärna veta hur en sådan pimpning går till.

I detta fallet har Joakim redan förklarat, dvs pimpningen i detta fallet är det filtret framför "pixlarna" där Sony och Nikon verkar ha valt olika lösningar. I stort sett alla delar i en sensor kan bytas bytas ut (pimpas) till en speciallösning så länge man beställer en tillräckligt stor serie.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar