intressant diskussion , kan du precisera vad du menar för mig som är helt okunnig vad det gäller kameror, har jag förstått rätt det att Sony tillverkar sensorer som de använder själva men också andra tillverkare köper?
Som sagt, Sony är världsledande på CMOS- sensorer för bl.a. kameror och levererar till sig själva förstås, men också till Nikon och Pentax, samt när det gäller mindre sensorer till de flesta kameratillverkare, även Canon. Apple har också Sony-sensorer i sina mobiler.
Det finns ett långtgående samarbete mellan Sony och Nikon där Nikon också levererar produktionsutrustning till Sony. Flera sensorer är samma i ett flertal kameror, t.ex. är det samma 16 megapixel sensor i Sony A580, A35/55/37/57, NEX-5N, Nikon D5100/D7000, Pentax K5. Samma sensor i Sony A65/A77 och Nikon D3200 och nu samma sensor i Sony A99 och RX1, NEX VG-900 och Nikon D600.
Små skillnader kan finnas, bl.a. har de nya Sonykamerorna ett dual PDAF-system där det sitter AF-sensorer på bildsensorn, men som inte finns i D600. Om de är del av själva sensorn eller är påhängda på något sätt vet jag inte.
Tidigare har Nikon vid några tillfällen haft en unik spec på ett omgjort sensorcip på D3X t.ex. som är en omgjord variant av det som satt i Sony A900 och A850.
36 megapixel sensorn som sitter i Nikon D800 är också tillverkad av Sony, men finns inte i någon annan kamera från Sony. Det spekuleras en del i vilka avtal tillverkarna ingår med varandra att ge ensamrätt osv., men ingen vet ju säkert hur det ligger till.
På senare tid så är sensorerna oförändrade mellan kameratillverkarna och har inbyggda on-chip D/A-omvandlare om jag förstått det rätt, troligen för att kunna fördela utvecklingskostnaderna, men alla tillverkare gör ju sedan sin egen kringelektronik och mjukvara med lite skiftande färgprofiler. Därför finns små skillnader mellan t.ex Sony A580, Nikon D7000 och Pentax K-5, men de är väldigt små.
Canon är undantaget som gör sina egna sensorer i större storlek, APS-C och FF, samt super-35 för video. De mindre till kompaktkamerorna köper de från bl.a. Sony eller Aptina som är en annan tillverkare och sen finns det ytterligare några, men Sony är störst.
Sony har också visat sig ha ett försprång framför Canon och har lägre brus tydligen för att de byggt in A/D-omvandlingen inne i chipet på nåt sätt och därför presterar Nikon och Sons kameror lite bättre än Canons när det gäller lågt brus och dynamic range. Canon har haft en del andra fördelar och har tidigare åtm. varit bättre på att implementera stöd för video, så att 5Dmk3 t.ex. är bättre på det området än Nikon D800.
Den sensorn som nu sitter i Nikon D600 och Sony A99 är emellertid speciellt framtagen för att vara optimal för video, förutom att vara bra på stillbild. Därför ligger förväntnigarna högt på att filmning ska bli bättre med just dessa kameror.
36 megapixel sensorn i D800 liknar väldigt mycket den erkänt lyckade 16 megapixlaren i bl.a. D7000 och verkar vara en uppforstorad variant ev den.
Det finns kanske en del små fel här i det jag skrivit, men i det stora hela är det så här.
Tyckte det var lite förenklat att bara skriva "jo Sony är stora p elektronik och säljer sensorer till vem som helst". Bildsensorn är ju liksom den allra viktigaste enskilda komponenten i kameran och är avgörande för hur bra kameran presterar. Sen måste den såklart ha knappar, sökare, display och sånt, men bildkvaliten bestäms till största delen av bildsensorn med kringelektronik.
Vi är ju lyckliga på fotosidan so mhar en medlem med synnerligen höga kunskaper i ämnet som arbetar med exakt det här, nämligen Joakim Bengtsson som verkligen vet vad han talar om och generöst delar med sig av information. Han kan säkert korrigera nåt av det jag skrivit om det behövs.
Andra inlägg som att Nikon har ess i rockärmen som de får Sony att tweaka till med osv. är nog bara gissningar tagna ur luften utan att det finns nån reell substans bakom skulle jag tro.
/Mats