Bussmicke
Aktiv medlem
JanV skrev:
Vilken typ av detektor har den?
CCD eller CMOS?
Är inte CCD sämre än CMOS?
Tänker på dynamiskt omfång, utbränning av högdagrar osv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
JanV skrev:
Vilken typ av detektor har den?
CCD eller CMOS?
Helt korrekt, givetvis, men det steget verkar på något sätt vara större att ta, antagligen för att det känns som att det kräver mer planering. För egen del kan jag dock inte annat än hålla med dig.jorgene skrev:
Här ligger det så klart en liten poäng i vad du säger. Å andra sidan finns det ju inget i deras situation som hindrar att de köper också huset begagnat, eller hur? En begagnad D50, D70, D70s eller kanske t.o.m. D80, är ju idag inget annat än ett rent klipp för en nybörjare med begränsad budget.
magnusbohlin skrev:
Man vill väl alltid impa med det senaste - eller.
Närå, min tanke var bara att ett modernare hus skulle kunna vara bättre än ett äldre även med lägre spec. D80 har väl snart två år på nacken. Men nu känns det mer aktuellt med en D80 eller D200 om man kan hitta en billig - tänkte köpa något innan sommaren.
Ja tyvärr. Det priset som de flesta handlare som minimum kommer att försöka få ut från den före konkuransen tätnar.jorgene skrev:
Vet du vad "Rekommenderat listpris" är?
Bussmicke skrev:
Är inte CCD sämre än CMOS?
Tänker på dynamiskt omfång, utbränning av högdagrar osv.
nifo skrev:
Gick och väntade på något nytt och roligt att ersätta min D50 med, men tji fick jag.
/Fredrik
karlstorck skrev:
D300 är både ny och säkert rolig att ersätta en D50 med ;-)
PeterSfa skrev:
Thom Hogan var inte så imponerad heller.
http://www.bythom.com/
Föredrar tydligen själv att kalla den D40Xs och det håller jag med om helt. Uppdateringen var inte så stor att den kan rättfärdiga ett D60
Dom flesta hade väl väntat sig mer från en D60 än vad vi fick.
Vad gäller de förbättringar som lagt till kommenterar han "none of which we needed".
Men säger samtidigt att Nikon fixat ett par av grundmissarna från D40X.
Och det är väl summa sumarium från denna tråds diskussion också. I princip.
Zeiss skrev:
Jag har fått ta del av konversationen Nikonbossar hade för ett antal timmar sen...
-Hjälp, Canon har släppt en ny fjortiskamera, vad ska vi kontra med?
-Beställ nya märken till D40 och be någon knacka några nya onödiga funktioner, svarar [admin: raderat nedsättande ord] lugnt...
Personligen skäms jag å Nikons vägnar, varför bara inte låta bli D60, usch!
Jeppe skrev:
Men snälla nån.. Här sitter massor och beklagar sig över att man måste använda AF-S och ens gamla manuella objektiv inte fungerar och att det är en tam uppdatering.
Ni har uppenbarligen inte förstått att denna modell är riktad till de som köper kamera med kitobjektiv och möjligen ytterligare ett objektiv. Inte för oss som sitter och petar i pixlar och skruvar på ett av de 57 manulla AI-S objektiv vi har i kameraväskan.
Ni som klagar, är det verkligen så att ni är intresserade av modellen, eller är det bara för gnället?
Zeiss skrev:
Kan vi börja tänka logiskt, pretty please?
Det här är ingen ny kamera, det är en restprodukt, med delar från Nikons lager. Finns inga större skillnader mellan denna och D40, därför är det omotiverat med ett nytt modellnummer.
Du har ju avslöjat hur mycket du kan, eller hur mycket du inte kan. Kameran är egentligen oväsentlig om man kollar på bildkvalitet, anledningen till att man byter upp sig är för funktioner och brusnivåer, som ju är en faktor inom viss fotograf, dock för avancerat för dig.
Men visst, för dig och Lisa, 15, som ska välja Medialinjen till hösten är det en ultimat kamera, om det inte vore för att den lika dyra, jag säger inte billiga, konkurrenten har Live View, det uppskattar ju sånna som ni.
Nu reserverar jag mig för att vissa personangrepp är lite väl hårda då jag inte ens sett dina bilder men med tanke på din attityd så kör jag på, du snackar skit, jag är seriös! Och hade jag något att säga till om så skulle inte Nikon ha min tillåtelse att släppa denna kamera, om inte under namnet D40xs och med löfte att byta ut den innan den kom ut i fysiska affärer och sen utveckla en kamera, för det är inte det de har gjort nu.
Zeiss skrev:
Kan vi börja tänka logiskt, pretty please?
Det här är ingen ny kamera, det är en restprodukt, med delar från Nikons lager. Finns inga större skillnader mellan denna och D40, därför är det omotiverat med ett nytt modellnummer.
hpz skrev:
Jag och Lisa 15? Det är din tjej säkert.
Varför bemöter du inget, utan fortsätter blaja?
Testa mig, vad jag kan. Jag är ABSOLUT inte bäst tekniskt sett, men har arbetat med fotorelaterade produkter i 9,5 år, och är tekniskt sett intresserad.Och har även skrivit att D60 inte teknisk sett är den coolaste produkten, MEN INGEN UNDRAR ÖVER bildkvalité??? Du är 17 år och tror att du "förstår saker" "jag är seriös". Hoppas för din egen självkänslas skull att du skämtar i brist på annat.
Har jag avslöjat vad jag kan?
Jag har väl inte gått ut medpersonalangrepp, undrar bara varför man inte diskuterar fotografering utifrån bildkvalité, hantering osv.?
Vart fick du in LiveView? JAg har en D300 med LiveView, har optik liggandes för ny pris 4-50 lappar och en hel del Canonoptik som väntar på att användas en vacker dag, s¨å lite koll har jag nog?
Du säger funktioner och brusnivåer. VAd vet du om brusnivåer och funktioner? Ingen har ju testat för brusnivåer ännu? Hur kan du påtala detta då? Det var ju just det jag eftersöker, mer information, mindre blaj. Funktioner, ja du, att dammet också försvinner UT UR huset är väl något helt nytt innovativt? Vad händer med dammet i alla andra hus? Det är kvar i huset tills det får för sig att fastna på sensorn (filtret) igen...
Vet inte ritkigt varför du skrev ditt inlägg, men det kändes lite som ett skämt.