Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)
VisionOfSnow skrev:
Hade man kallad den D40XX, eller D45, eller vad som helst som antyder en hottad D40X så hade jag inte varit besviken. Ett helt nytt modellnummer (D60) antyder att man gjort i alla fall någon mer betydelsefull förbättring (jag hade t.ex. kunnad föreställa mig en CMOS-sensor).

Det är inte du eller jag som ska tycka detta är härftigt, Magnus! Nikon vet vad de sysslar med här! Om marknaden vill ha en ny kamera då och då för att hålla uppe intresset, så får de det. Dumma är de inte, sedan kan vi gnälla hur mycket vi vill.

Per.

perstromgren skrev:
Det är inte du eller jag som ska tycka detta är härftigt, Magnus! Nikon vet vad de sysslar med här! Om marknaden vill ha en ny kamera då och då för att hålla uppe intresset, så får de det. Dumma är de inte, sedan kan vi gnälla hur mycket vi vill.
... och det gör jag också. Jag har nämligen rätt till min åsikt, och jag använder detta forum för att uttrycka den. Bara för att Nikon måhända vet vad de gör (det lär väl visa sig när vi ser försäljningssiffrorna och det allmänna mottagandet) så behöver inte jag tycka att det är bra. Min åsikt är att detta bara är en inte så intressant upphottning av D40X, och det ser ut som om man försöker lura konsumenterna att tro att man gjort något mer än man har. Det är måhända fortfarande smart marknadsföring, men som jag ser det riskerar man att bara få inflation i modellbeteckningarna och därtill en oöverskådlig produktlinje.

Magnus, du och jag är nog tämligen överens om omdömet om namnsättningen. Vad jag belyser är bara i vilket sammanhang man bör se den. Självklart får du gnälla, om det känns bra!

Per.

Men snälla nån.. Här sitter massor och beklagar sig över att man måste använda AF-S och ens gamla manuella objektiv inte fungerar och att det är en tam uppdatering.

Ni har uppenbarligen inte förstått att denna modell är riktad till de som köper kamera med kitobjektiv och möjligen ytterligare ett objektiv. Inte för oss som sitter och petar i pixlar och skruvar på ett av de 57 manulla AI-S objektiv vi har i kameraväskan.

Ni som klagar, är det verkligen så att ni är intresserade av modellen, eller är det bara för gnället?

hpz skrev:
Står på kamera & bild samt flera sajter redan... :)

7190kr verkar vara rätt som rek. pris...
Det var mer en retoriskt menad fråga, eftersom han verkar tro att priset kommer att bli 7190kr i affären också...

Rek-pris är alltid betydligt högre än priset "på gatan".

jorgene skrev:
Det var mer en retoriskt menad fråga, eftersom han verkar tro att priset kommer att bli 7190kr i affären också...

Rek-pris är alltid betydligt högre än priset "på gatan".

Förstod det nu, man ser ju inte betoningen i inläggen :)

Är det ingen som lagt upp pris ännu, va?

Jeppe skrev:
Men snälla nån.. Här sitter massor och beklagar sig över att man måste använda AF-S och ens gamla manuella objektiv inte fungerar och att det är en tam uppdatering.

Ni har uppenbarligen inte förstått att denna modell är riktad till de som köper kamera med kitobjektiv och möjligen ytterligare ett objektiv. Inte för oss som sitter och petar i pixlar och skruvar på ett av de 57 manulla AI-S objektiv vi har i kameraväskan.

Ni som klagar, är det verkligen så att ni är intresserade av modellen, eller är det bara för gnället?

Kanske det är en besvikelse över att inte få massa mega pixlar och skärmsökare? Något som i nästa sekund det klankas ned på pga begränsad användning?

Men man vill ju alltid ha mer, i jakten på perfektion.

Bra att den har fått ett eget modellnamn nu iaf som skiljer den från d40n.

Jeppe skrev:

Enligt Nikons egna marknadsundersökningar för D40:n (om jag nu har rätt info), kommer en *mycket* stor andel av köparna i den direkta målgruppen att äga *ett* objektiv -- nämligen den kitzoom som sitter på kameran när de köper den. En liten andel förväntas köpa ett lite större kit-paket, t.ex. 18-55VR + 55-200VR.

Att i det läget bli upprörd över att skruv-AF inte funkar fullt ut -- eller ännu värre: gamla F-objektiv!!! -- känns ju inte så himla seriöst. Där handlar det förmodligen mer om gnällande för gnällandets skull.

ondjultomte skrev:
Men man vill ju alltid ha mer, i jakten på perfektion.
Och i "jakten på perfektion" tycker du D60 och A200 är två relevanta kameror att diskutera? D60 är en instegskamera, gjord för att få kunder våga ta steget från sin trygga Coolpix.

Den som överhuvudtaget äger ett äldre AF-objektiv -- eller har skrivit mer än 10 inlägg på Fotosidan -- tillhör INTE den primära målgruppen.

jorgene skrev:
Och i "jakten på perfektion" tycker du D60 och A200 är två relevanta kameror att diskutera? D60 är en instegskamera, gjord för att få kunder våga ta steget från sin trygga Coolpix.

Den som överhuvudtaget äger ett äldre AF-objektiv -- eller har skrivit mer än 10 inlägg på Fotosidan -- tillhör INTE den primära målgruppen.

Jag resonerade bara kring hur andra kanske tänker.

Själv kommenterade jag pga att D60 och A200 ligger i samma produktsegment.

Nej, nu ska jag ut och plåta med Nikons D40 ... ;)

Senast ändrad:
ondjultomte skrev:
Jag resonerade bara kring hur andra kanske tänker.

Själv kommenterade jag pga att D60 och A200 ligger i samma produktsegment.

Svara gärna på min fråga på sidan 3 i denna tråd.

Det roliga är att det blir mer krig än någonsin på instegare i vår, flera bra alternativ, fördelen för oss konsumenter är ju att det pressar pris/funktion hela tiden, så min D300:a kommer nog kosta som en D60 redan om 1 generation kameror...

Har D60 exakt samma sensor som D40X, något jag inte fått svar på...?!?!

Jeppe skrev:
Jodå, det fattar vi visst (i alla fall jag). Det fråntar oss inte rätten att ha en åsikt om vad som kommer ut på marknaden. Poängen är ju att det mest verkar vara ett nytt namn på en kamera som redan finns (med några mindre uppdateringar). Det får mig att undra vilken poängen är med att lansera denna. Är det så att den kommer att sälja mer bara för att den heter D60 istället för D45? För det är ju inte de som redan ha D40(X) som kommer att uppgradera till D60. Vad tjänar både vi alla (från nybörjare till proffs) på att det matas ut ompaketeringar av (nästan) samma innehåll? (Och det är här jag givetvis är beredd att ta tillbaka allt jag sagt om någon kan övertyga mig om att D60 verkligen är ett rejält steg fram från D40X.)

Vad gäller objektivkompatibilitetsfrågor och sådant kan jag meddela att i ett annat fotoforum (med avsevärt lägre medelålder) där jag håller till ställs många, många frågor om instegsmodellerna av personer med begränsad budget men med ambitionen att faktiskt börja bygga system, gärna med hjälp av begagnatmarknaden. Du har rätt, Jesper, i att detta är en instegskamera, och inget annat, men underskatta inte köparna av instegskameror.

Jag kan bara svara för mig själv, men för egen del skulle jag kunna tänka mig att ha en sådan liten kamera som komplement (andrakamera, om du så vill), även om det inte just nu är aktuellt med en sådan investering. Mitt huvudsakliga intresse ligger i att jag tror att alla nikonister i längden tjänar på en ren och bra produktlinje över hela spektrum, samt det faktum att jag håller till på ett forum där instegskamerorna diskuteras rätt mycket av unga entusiaster.

Ska jag tolka det du skriver, Jesper, som att du har en mer positiv syn på den här releasen? I så fall är jag idel öra om du vill tala om vad det är som är riktigt bra med den, som jag uppenbarligen inte ser.

hpz skrev:
Svara gärna på min fråga på sidan 3 i denna tråd.

Det roliga är att det blir mer krig än någonsin på instegare i vår, flera bra alternativ, fördelen för oss konsumenter är ju att det pressar pris/funktion hela tiden, så min D300:a kommer nog kosta som en D60 redan om 1 generation kameror...

Har D60 exakt samma sensor som D40X, något jag inte fått svar på...?!?!

Kanske, kanske inte, de kan ju ha tweakat den lite. Det borde vara samma sensor som i A200 iaf.

VisionOfSnow skrev:
Vad gäller objektivkompatibilitetsfrågor och sådant kan jag meddela att i ett annat fotoforum (med avsevärt lägre medelålder) där jag håller till ställs många, många frågor om instegsmodellerna av personer med begränsad budget men med ambitionen att faktiskt börja bygga system, gärna med hjälp av begagnatmarknaden.
Här ligger det så klart en liten poäng i vad du säger. Å andra sidan finns det ju inget i deras situation som hindrar att de köper också huset begagnat, eller hur? En begagnad D50, D70, D70s eller kanske t.o.m. D80, är ju idag inget annat än ett rent klipp för en nybörjare med begränsad budget.

Kristoffer. Det är frågan på sida 3 jag undrade över.

När jag läser dina inlägg så går du ENDAST på tekniska specar och ENDAST på tester som främjar SONY, oavsett motspelar. Om nu Sony vore så grymma, varför erövrar de ingen marknad? Canon har varit mitt eget fäste länge, och Canon & Nikon har, hur jag än testat varit de märkena som gett resultat, när vi talar ren och skär bildkvalité. Jag har testat A100, har även testat Samsung, men alltid vänt tillbaka till Canon & Nikon, då systemen är välbyggda, och jag har alltid tagit bättre bilder med dessa. Speciellt nöjd just nu är jag över D300 och fortsätter imponeras varje gång jag är ute. Även om jag fått testa "värre" modeller. Jag har sett att du tycker testare och de som driver fs är partiska, men varför är 1D och 1Ds så feta vinnare i massa tester? Varför vinner D300 typ allt just nu? Är alla köpta? Skeptisk.

Ditt sätt att bemöta frågor, genom att ALLTID referera till SONY, dina inlägg på SONY delen är extremt produktspecifika, inte fotografiskt särskilt intressanta, och det är ju helt ok, du ger säkert många tekniska svar som många är nöjda över, men att hoppa in i D60 tråden, och referera till A200 i varje inlägg, hmmm, varför? Du har ju inte ens en A200? Oavsett funktionsskillnader så kanske D60 är en bättre kamera, kanske inte, jag vet inte då inga test (jämförelsetest) är gjorda.

Kul att sony försöker göra sig en marknad, men är de överlägsna? Nja...

Läs mina direkta frågor till dig på sidan 3, tack. Svara gärna.

ondjultomte skrev:
Om inte d60n kostar under 4000 får den svårt mot SONY A200.

Jämför A200 mot Nikons Nya D60

Ta en A200 tabort SSS, krymp sökaren, Släng ut AF systemet från A700 (D300) minska AF punkterna till 3, från 9, minus in-body AF motor.

och detta till samma pris!

Det Nikon har kvar är namnet.

Stämmer på pricken. Nikon kommer förlora bigtime i jämförelse med Sonys A200.

A200:an säljs redan för under 6000kr med kitobjektiv!

Synd om D90 lanseras först till hösten. Det är en kamera som kunnat få mig att fundera på en uppgradering.

Har en köpare på min D50 och funderade på att byta upp mig till D80 eller liknande.
men hur göra nu? vänta på D90 (om den kommer) eller köpa en D80 som kostar rimligt nu.
Annars kan man braka på med D300, men jag är inte proffs och den kostar lite väl mycket för min plånbok.

Jag är i lite samma situation.. Hade Hoppats på En D90 nu.. Eller ett rimligt pris på nya objektivet 16-85 Vr.

Blir förmodligen att spara och vänta till D90:an.. Men Sonys nya modeller lockar en del faktiskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar