ANNONS
Annons

Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)
Om inte d60n kostar under 4000 får den svårt mot SONY A200.

Jämför A200 mot Nikons Nya D60

Ta en A200 tabort SSS, krymp sökaren, Släng ut AF systemet från A700 (D300) minska AF punkterna till 3, från 9, minus in-body AF motor.

och detta till samma pris!

Det Nikon har kvar är namnet.

ondjultomte skrev:
Om inte d60n kostar under 4000 får den svårt mot SONY A200.

Jämför A200 mot Nikons Nya D60

Ta en A200 tabort SSS, krymp sökaren, Släng ut AF systemet från A700 (D300) minska AF punkterna till 3, från 9, minus in-body AF motor.

och detta till samma pris!

Det Nikon har kvar är namnet.

Amen!

Allvarligt talat, Nikon: vad är poängen med den här kameran? Vad ska den ersätta? På vilket sätt är den bättre än det den ersätter? Skillnaden mot D40X är försumbar, och alla bristerna är kvar. Hade vi fått en instegsmodell med bättre CMOS-sensor hade jag fattat grejen. Så gammal är dessutom inte D40(X) att den spelat ut sin roll bara av den anledningen. Nej, det här känns för tillfället väldigt mycket som gammalt skit i ny förpackning, och det riskerar nog att slå tillbaka på Nikons rykte. Det hade varit mycket bättre att hålla produktlinjen ren och överskådlig och satsa på verkliga förbättringar när nya modeller släpps.

7 190 kr inkl moms ?????

Nääää.
Gott folk, om ni vill ha denna kamera.
Sök på prisjakt.se på Nikon D40X.

Ni får den i identiskt paket mer näst intill identiska specifikationer för 5849:-

Varför betala 1500:- mer för samma kamerapaket?
Damm rengöringen är inte värt dom pengarna.
Inte ens för att det är VR på kitobjektivet.

PeterSfa skrev:
7 190 kr inkl moms ?????

Nääää.

Ni får den i identiskt paket mer näst intill identiska specifikationer för 5849:-

Damm rengöringen är inte värt dom pengarna.
Inte ens för att det är VR på kitobjektivet.

Ja A200 är mycket mer kamera, man får mer för pengarna och är betydligt billigare! :)
Jag misstänker att vi kommer få se en drastisk prissänkning på denna kamera.

Senast ändrad:
Tänk, här kunde någon gå och tro att det skulle handla om D60 under kategorin 'Nikonkameror', men så visar det sig att även den här tråden borde ligga under 'Sonys propagandaavdelning orerar'.

Florestan skrev:
Tänk, här kunde någon gå och tro att det skulle handla om D60 under kategorin 'Nikonkameror', men så visar det sig att även den här tråden borde ligga under 'Sonys propagandaavdelning orerar'.

:D
Möjligt, å andra sidan kan det härhöra från besvikelse när man väntar på något riktigt häftigt från Nikon.
Dom är duktiga normalt, men denna modell var kanske lite tam?

Oj oj oj. Skämtar alla eller?

Det är ett nytt chassie, med andra ISO egenskaper, dammborttagning från sensorn(filtret), ett helt nytt system för att även få ut dammet ur huset, ett nytt sätt att kunna editera sina bilder (RAW) med att ställa in EV osv. direkt i kameran, och sedan, av tex platsskäl, kunna spara ner som JPEG. Skärmen vrider sin vy efter hur du håller kameran, den släcker skärmen när du använder sökaren, fått D-lightning knapp, ett ordentligare programvred...aaaah (måste andas)

Jag har själv funderat på vart dammet tar vägen när man använder dammborttagning. Tantens förra EOS400D hade ju funktionen och vi diskuterade vart dammet tar vägen, det är ju som att skaka mattan i vardagsrummet, mattan blir ju ren iaf...men dammet då?

Sen att den levereras med 18-55 VR för 7190kr, vilket kommer bli 6495kr-6795kr, tror jag, rätt snabbt, och OM den dessutom följer D40X i bildkvalité (som jag förstår det, har vunnit det mesta i test på sistone...i insteg) så fattar jag inte varför denna sågas??? Jag tyckte först att Canon var intressant (450D) men ska testa denna innan.

Jag säger inte att D60 är en mästare innan jag sett och läst om den av de jag litar på, men att såga den? Det är en kamera, tar den bra bilder på ett enkelt sätt så är iaf jag nöjd. Dock så kommer jag nog behålla min D300 :)

Tom sämre objekltiv kompabilitet

än d40/d40x!

De modellerna har iaf fördelen att det tog icke ai-filade gluggar till skilnad från nikon övriga hus sedan F4an om jag inte missminner mig. Iaf är det de ända av de digitala husen som gör det, och behåller den särställningen på marknaden.
För de sm fotar med en Nikon F eller F2 med Pre-AI gluggar är fortfarande dessa båda hus de ända som gäller om man inte vill fila sin gluggar!

KASS KASS KASS!

Nikon levererade D3+D300+2xzoom härförleden. De kan inte leverera häftigheter varje gång. Nu kommer en uppdatering av D40(x) och sedan tar de sig väl an D80 kan man gissa.

ondjultomte skrev:
Ja A200 är mycket mer kamera, man får mer för pengarna och är betydligt billigare! :)
Jag misstänker att vi kommer få se en drastisk prissänkning på denna kamera.

Jag har följt dina inlägg, är du på något sätt involverad i Sony då du framhåller Sony modell efter modell, speciellt då du enligt din "sida" har A700, har du en A200 också? Hur kan du annars påstå så mycket "sanningar"???

Du får gärna lägga in dina kommentarer, jag är bara nyfiken då du kör en så hård linje på ett märke som har en rätt dålig uppsättning optik, har en extremt liten marknadsandel och som enligt dpreview så visar 2008as resultat om Sony kommer fortsätta eller inte med systemkamera.

Googlade på dig och varenda kommentar du skrivit någonsin har du rekommenderat Sony, du har sålt Sony produkter...

Du har god chans att vinna denna tävling som enda intresserade :)

http://www.fotosidan.se/cldoc/14466.htm

Senast ändrad:
magnusbohlin skrev:
Jag hade hoppats på en uppdatering/efterföljare till D80. Nu är frågan: Köpa D60 (för att få en ny modell) eller köpa D80?

Jadu, det beror helt på om du primärt ska ha kameran för att visa för dina kompisar att du har det senaste eller om du primärt ska ha den för att fota med... ;-)

Jag väntar med spänning på test mellan 450D, A200 & D60, hoppas en vettig testare tar sig an dessa snart, kanske fotosidan.se är först ut?

mannbro skrev:
Jadu, det beror helt på om du primärt ska ha kameran för att visa för dina kompisar att du har det senaste eller om du primärt ska ha den för att fota med... ;-)

Man vill väl alltid impa med det senaste - eller:).

Närå, min tanke var bara att ett modernare hus skulle kunna vara bättre än ett äldre även med lägre spec. D80 har väl snart två år på nacken. Men nu känns det mer aktuellt med en D80 eller D200 om man kan hitta en billig - tänkte köpa något innan sommaren.

( Kopia av en fråga från den förra D60-tråden, som inte blev kommenterad. Jag är litet nyfiken på vad ni vet om detta. / Per)

Jag trodde att Nikon skulle hoppa över "60" i sin serie, med tanke på att det inte var så länge sedan som Canon hade en D60: http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOSD60/

Sätter de inte rättigheter på sina modellnamn? Jag vill minnas att sådant har kommit upp i bilbranchen, där Volvo inte fick ha ensiffriga beteckningar därför att Audi redan paxat för dem.

Per.

Vore kul om nikon måste byta namn...vilket rabalder det skulle bli!

Är det någon som har en kontakt borta på mässan i usa som har petat på D60???

Jag vill jämföra greppet mot 450D, någon som gjort?

PeterSfa skrev:
7 190 kr inkl moms ?????

Nääää.

Vet du vad "Rekommenderat listpris" är?

karlstorck skrev:
Nikon levererade D3+D300+2xzoom härförleden. De kan inte leverera häftigheter varje gång. Nu kommer en uppdatering av D40(x) och sedan tar de sig väl an D80 kan man gissa.

Det är precis det som är grejen: Ingen begär väl att man ska lansera häftigheter i stil med D3/D300 varje gång, men man bör då heller inte ge intryck av att göra det när man inte gör det. Du säger det själv: "en uppdatering av D40(X)" är precis vad det är. Hade man kallad den D40XX, eller D45, eller vad som helst som antyder en hottad D40X så hade jag inte varit besviken. Ett helt nytt modellnummer (D60) antyder att man gjort i alla fall någon mer betydelsefull förbättring (jag hade t.ex. kunnad föreställa mig en CMOS-sensor).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar