ANNONS
Annons

Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)
C.Pettersson skrev:
Hej!
Någon som har praktisk erfarenhet av D60?
Vore kul att höra lite relevanta åsikter om kameran.

Mvh. Christian

Jag äger en D60, men har inte mycket att jämföra med. Hade en Kompakt långzoom innan. Men kameran känns både robust och snabb. Inte haft den mer än ett par veckor. Men är redan säker på att jag valde rätt mellan D40X/D60.
 
Fredde83 skrev:
Jag äger en D60, men har inte mycket att jämföra med. Hade en Kompakt långzoom innan. Men kameran känns både robust och snabb. Inte haft den mer än ett par veckor. Men är redan säker på att jag valde rätt mellan D40X/D60.

Då har du säkert kitoptiken med VR va? Nyfiken på hur bildstabiliseringen sköter sig. Det är dåligt med ljusstarka vidvinklar på markanden, så kanske 18-55 med VR du har skulle kunna funka att fota med inomhus i svagt ljus? Hur tycker du antiskaken sköter sig och ungefär vilka slutartider kan man räkna med skarpa bilder på?
 
Måste tillägga. Har läst och tittat lite på recensionen Digitalfoto har gjort av D60 med kitoptiken. I tidningen finns en bild tagen med den, och min egen bedömning är att den är helt enkelt enastående. Detaljer i mängder och klockrent exponering. Som bildtext står tidningens omdöme ''Man kan snabbt konstatera att den här kameran faktiskt är kapabel att ta bilder i proffsklass''
 
Läste också testet i DigitalFoto samt även ett test i Kamera & Bild och den har fått mkt. bra kritik.
Tycker bara det är konstigt att det skrivs så lite om den här!
 
C.Pettersson skrev:
Läste också testet i DigitalFoto samt även ett test i Kamera & Bild och den har fått mkt. bra kritik.
Tycker bara det är konstigt att det skrivs så lite om den här!

Många redovisade en negativ inställning till kameran när den presenterades och än så länge är det bara fem ägare av Nikon D60 på fotosidan.

Allför många tycks vara mer intresserade av att racka ner på nya kameror och hitta deras fel och brister samt diskutera leveransfrågor än av att föra en konstruktiv diskussion där var och en bidrar med frågor och erfarenheter kring kamerans tekniska aspekter.
 
Teodorian skrev:
Många redovisade en negativ inställning till kameran när den presenterades och än så länge är det bara fem ägare av Nikon D60 på fotosidan.

Allför många tycks vara mer intresserade av att racka ner på nya kameror och hitta deras fel och brister samt diskutera leveransfrågor än av att föra en konstruktiv diskussion där var och en bidrar med frågor och erfarenheter kring kamerans tekniska aspekter.

Jag får också känslan av att mångas förväntan sedan en tid är att varje ny modell ska vara så in i h-e nydanande. D60 fick på tafsen redan från start för att den innebar en moderat sansad uppgradering. Förväntningarna i de olika märkeslägren är ju stundtals hysteriska...

Nu ska det vara 4"-skärm med 3D Liveview och full AF, full-frame med 24 megapixlar, dubbla antiskak, 12 bps och brusfri ISO 102400 - och då talar vi bara om instegsmodellerna för 6 - 7 000 spänn.
 
Leo S skrev:

Nu ska det vara 4"-skärm med 3D Liveview och full AF, full-frame med 24 megapixlar, dubbla antiskak, 12 bps och brusfri ISO 102400 - och då talar vi bara om instegsmodellerna för 6 - 7 000 spänn.

Snäppet överdrivet, men förstår vad du menar.

Nej, själv vet jag inte vad mer man ska kräva av en instegskamera. Den är liten, tar kanonbilder och har en del fiffiga funktioner. Vad mer behöver en vanlig dödlig?

För mig väger bildkvaliten tyngst. Ska ju inte va någon mindre rymddator..
 
Har nu läst igenom hela denna tråd som gör mig som har både d40x och d60 lite deppig.Jag är förvisso amatör men trodde väl i mitt stilla sinne att dom skulle duga till att ta bra bilder med trots avsaknad av många finesser.Man kan ju nästan undra om det är någon ide att ge sig ut för att fota med dessa kameror över huvud taget.Man får känslan av att det i.a.f inte går att ta en bild som duger här på fotosidan.Om nu t.ex. d3 o d300 tar så mycket bättre bilder vågar jag nog inte lägga upp någon bild efter att ha läst allt negativt om d60.Speciellt efter att ha läst andra trådar där det klagas över alla "skitbilder" det läggs upp på FS. Har äntligen blivit kvitt ett svårt diskbråck i nacken och blivit sugen på att börja fota igen.Känns ju lagom kul efter denna dystra läsning.Bättre att avsluta sitt medlemskap och sitta vid datorn och kolla sina bilder och tänka att dom kunde blivit så mycket bättre med en "riktig" kamera.Eller har jag fel??? Går det att ta en bild med en d60 som duger bland alla dessa "proffs"???
 
Hunt3r skrev:
Har nu läst igenom hela denna tråd som gör mig som har både d40x och d60 lite deppig.Jag är förvisso amatör men trodde väl i mitt stilla sinne att dom skulle duga till att ta bra bilder med trots avsaknad av många finesser.Man kan ju nästan undra om det är någon ide att ge sig ut för att fota med dessa kameror över huvud taget.Man får känslan av att det i.a.f inte går att ta en bild som duger här på fotosidan.Om nu t.ex. d3 o d300 tar så mycket bättre bilder vågar jag nog inte lägga upp någon bild efter att ha läst allt negativt om d60.Speciellt efter att ha läst andra trådar där det klagas över alla "skitbilder" det läggs upp på FS. Har äntligen blivit kvitt ett svårt diskbråck i nacken och blivit sugen på att börja fota igen.Känns ju lagom kul efter denna dystra läsning.Bättre att avsluta sitt medlemskap och sitta vid datorn och kolla sina bilder och tänka att dom kunde blivit så mycket bättre med en "riktig" kamera.Eller har jag fel??? Går det att ta en bild med en d60 som duger bland alla dessa "proffs"???

Det enda som betyder något är om du själv - utifrån dina behov och preferenser - är nöjd med din kamerautrustning och de bilder du tar. En duktig fotograf (både tekniskt och kreativt sett) kan ta bra bilder med vilken Nikon DSLR som helst.
 
Väl talat Teodorian!.
Många här verkar tro att de fotar bättre ju dyrare utrustning de har.
Jag tror mest de köper dyrt för att stajla (tyvärr).
 
Tack

Tackar för det svaret.Man börjar ju undra när så många klassar ner den kamera man själv köpt och känt en viss entusiasm över.Man har ju inte någon överdriven budget så i mitt fall lade jag lite mer på mitt macro objektiv.Hade väl tron att ett bra objektiv är bättre än ett kass objektiv med en dyr kamera.Dessutom är jag inget proffs och kände väl att jag ändå inte skulle kunna använda alla finesser på en dyrare kamera.Hoppas att fler ville testa grejorna dom klagar på innan dom börjar gnälla.Har hunnit ta några bilder nu och själv är jag väldigt nöjd över bildresultatet och i slutändan är väl det de som räknas.Kameran är väldigt lätt att använda med i mitt tycke lätta och intuitiva inställningar.Tror att det måste vara bättre än att köra med en kamera fullproppad med finesser som kanske förbryllar mer än det hjälper.Får se så småningom om man vågar sig på att lägga upp någon bild här på FS för bedömning.Hoppas bara att alla dessa egenutnämnda proffs här på FS inte klassar ut bilden totalt utan försöker ge råd och hjälp istället.

Tack för mig för den här gången.

PS. Inget ont om dessa "egenutnämnda proffs" som jag vet i många fall tar fantatiska bilder.
 
Bra synpunkter som har kommit fram nu tycker jag.
Själv även om de inte direkt handlar om D60'n. Själv har kag inte skaffat någon digitalkamera ännu och kikar därmed runt på de olika forumtrådarna för att få info.
Jag måste ju jämföra med vad jag har idag och då behöver det ju inte bli så dyrt men ändå få en bra kamera.
Undrar även över tex. dammborttagning som det "bara måste" finnas på alla nya kameror. Säkert jättebra men min analoga Minolta rengör jag med boste när det behövs och det borde funka på en digital också eller?
 
Re: Tack

Hunt3r skrev:
Tackar för det svaret.Man börjar ju undra när så många klassar ner den kamera man själv köpt och känt en viss entusiasm över.
Det finns ingen som helst anledning att vara tveksam över D60:n beroende på vad som skrivs på olika forum. Rent bildkvalitémässigt tar en D60 förmodligen bättre bilder än *någon annan* DSLR gjorde för bara ett fåtal år sedan. Du kan vara förvissad om att D60 i händerna på en duktig fotograf är kapabel till rent lysande resultat -- precis som vilken modern DSLR som helst, för den delen.

Rent generellt, så har du dessutom rätt i att god optik "ger mer resultat" än ett dyrt kamerahus. HELT rätt är i alla fall att man har rätt utrustning om man själv är nöjd med den. Oavsett vad alla forum-Messerschmttar anser om den saken.

Klart du vågar lägga upp en bild -- är det någon som beter sig illa, så säger det bara något om dem själva, och inget om din bild.
 
Hunt3r skrev:
Har nu läst igenom hela denna tråd som gör mig som har både d40x och d60 lite deppig.Jag är förvisso amatör men trodde väl i mitt stilla sinne att dom skulle duga till att ta bra bilder med trots avsaknad av många finesser.Man kan ju nästan undra om det är någon ide att ge sig ut för att fota med dessa kameror över huvud taget.Man får känslan av att det i.a.f inte går att ta en bild som duger här på fotosidan.Om nu t.ex. d3 o d300 tar så mycket bättre bilder vågar jag nog inte lägga upp någon bild efter att ha läst allt negativt om d60.Speciellt efter att ha läst andra trådar där det klagas över alla "skitbilder" det läggs upp på FS. Har äntligen blivit kvitt ett svårt diskbråck i nacken och blivit sugen på att börja fota igen.Känns ju lagom kul efter denna dystra läsning.Bättre att avsluta sitt medlemskap och sitta vid datorn och kolla sina bilder och tänka att dom kunde blivit så mycket bättre med en "riktig" kamera.Eller har jag fel??? Går det att ta en bild med en d60 som duger bland alla dessa "proffs"???

Ta en titt på mina bilder från D60n, dina är säkerligen mycket bättre! Så lägg nu upp ett par bilder! :)
 
Hmm...jag har under ungefär ett år finkammat nätet efter råd och tips om vilken kamera som borde passa mig som idag använder en kompakt långzoom (?) (Minolta Dimage Z1) när jag nu vill kliva upp ett steg inom fotografering.

För en tid sedan stod valet mellan Canon 400D och Nikon D40X...men efter att ha läst testet i Digitalfotos Kameraguiden 2008 var saken biff: D40X blir min första DSLR!

Så dök då D60 upp och jag har försökt hitta info och tester...hittade den här tråden och blir lite full i skratt. Jag trodde att fanboyism på den här låga nivån var förbehållt TV-spelskonsoller och PC vs. Mac?

Om ni kan avbryta e-penismätartävlingen en stund... ;-) Vad skulle ni (som jag vet har verklig koll inom området) ge mig för tips?

* Ny D60?
* Begagnad D40x?
* D40? (Efter att ha läst på kenrockwell.com)
 
EALindgren skrev:
Ja, jag har ju väntat i ett år, så nog håller kompakten en sommar till.

Tack! :)
för mig är problemet med instegskameror definitivt inte IQn utan att det saknas massa roliga dedikerade knappar... de gör alla livet lite roligare att leva...
(om man nu inte skulle vara nöjd att köra allt på helautomatik)
 
RE1NE V1NDEBR0 skrev:
för mig är problemet med instegskameror definitivt inte IQn utan att det saknas massa roliga dedikerade knappar... de gör alla livet lite roligare att leva...
(om man nu inte skulle vara nöjd att köra allt på helautomatik)
Jo, det ska vara dåligt med "snabbkommandon" i speciellt Nikons instegsmodeller...men då de verkar producera bäst bilder (hänvisar till DigitalFotos Kameraguide här) och jag inte har budget för prissegmentet över så får det bli så ändå.
 
Ber om ursäkt för att jag bumpar och kapar den här tråden, men fick hem ett reklamblad från Elgiganten idag och de säljer numera D40 med 18-55-gluggen för 2990!

Är det köpläge eller kan det bli ännu billigare i sommar? Vad tror ni?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.