Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)
EALindgren skrev:
Ber om ursäkt för att jag bumpar och kapar den här tråden, men fick hem ett reklamblad från Elgiganten idag och de säljer numera D40 med 18-55-gluggen för 2990!

Är det köpläge eller kan det bli ännu billigare i sommar? Vad tror ni?

Köp! Risken e väl större att dom slutar sälja den;)
 
Tack för responsen. :) Verkar som om Elgiganten har dåligt med kameror på lager, men om de slänger ut dem så billigt så lär väl de andra kedjorna följa efter snart.
 
Ursäkta i Nikontråden men är det nån som vet om 400d har af-motor?

Jag väljer nämligen mellan den och d60 som tydligen inte har af-motor.
 
Photomaster skrev:
Ursäkta i Nikontråden men är det nån som vet om 400d har af-motor?

Jag väljer nämligen mellan den och d60 som tydligen inte har af-motor.

Ingen Canon-kamera med autofokus har någonsin haft inbyggd fokusmotor!
Därmed vet man att alla objektiv för autofokus på Canon-kameror har inbygda fokusmotorer. Fattningen heter EF.
 
så trycker man på en tredjeparts optik utan fokusmotor på en canon får man ingen af? Aldrig hört, men så e de kanske.
 
Någorlunda modern tredjepartsoptik till Canon har givetvis inbyggd fokusmotor. Det ingår liksom i konceptet.
 
så utbudet av af optik till D60 o 400D från tredjeparttillvärkare är då helt lika.

Enda skillnaden mellan optikutbuden på så sätt är alltså att med Canon har man af även med äldre optik till skillnad från Nikon. Av ny optik är det alltså bara en billig ljusstark normal som saknas till D60 värkar de som.
 
Om jag har förstått saken rätt är det altså så att af-motorn sitter i objektivet vad gäller d60 och i kamerahuset vad gäller 400d.

har alla nyare nikonobjektiv af-motor? hur lång tid tillbaka har de det? eller är det bara vissa objektiv som har det?

finns det nån nackdel respektive fördel med att motorn sitter i objektivet istället för huset (förutom att gamla objektiv inte fungerar om de är beroende av motor i kamerahuset)?
 
Photomaster skrev:
Om jag har förstått saken rätt är det altså så att af-motorn sitter i objektivet vad gäller d60 och i kamerahuset vad gäller 400d.

har alla nyare nikonobjektiv af-motor? hur lång tid tillbaka har de det? eller är det bara vissa objektiv som har det?

finns det nån nackdel respektive fördel med att motorn sitter i objektivet istället för huset (förutom att gamla objektiv inte fungerar om de är beroende av motor i kamerahuset)?

Som jag skrev nyss så har det ALDRIG funnits en Canon-kamera med fokusmotor i kamerahuset!

Båda sorterna fungerar bra, men motor i objektivet är ofta lite bättre för fokushastigheten och ljudnivån.
 
Ludix skrev:
så utbudet av af optik till D60 o 400D från tredjeparttillvärkare är då helt lika.
Nej. Alla kamerahus i Canon EOS-serien har fungerande AF med alla objektiv, oberoende av tillverkare.

När det gäller Nikon D60 fungerar inte AF med vissa objektiv (även om tillverkaren heter Nikon).
 
Photomaster skrev:
Om jag har förstått saken rätt är det altså så att af-motorn sitter i objektivet vad gäller d60 och i kamerahuset vad gäller 400d.

har alla nyare nikonobjektiv af-motor? hur lång tid tillbaka har de det? eller är det bara vissa objektiv som har det?

finns det nån nackdel respektive fördel med att motorn sitter i objektivet istället för huset (förutom att gamla objektiv inte fungerar om de är beroende av motor i kamerahuset)?
Nej, det där var en förvirrad beskrivning.

Canon använde sig fram till 1987 av FD-fattningen då EOS-fattningen introducerades, något som i praktiken gjorde alla äldre objektiv så gott som värdelösa eftersom nuvarande fattning inte är bakåtkompatibel. Med andra ord har inte heller 400D någon fokusmotor i huset.

Nikon har valt en mjukare väg, och så gott som allt fungerar med F-bajonetten, om än den delvis har fått ett mer utvecklat innehåll i den digitala tidsåldern. Företaget fasar låångsamt ut af-motorerna från kamerahusen, och alla nya objektiv har (med undantag för t ex manuellt fokuserade TS-objektiv) inbyggd fokusmotor. Detta är något som även tredjepartstillverkare bejakar, och helt strax finns även ljusstarka normalobjektiv med inbyggd fokusmotor både från Nikon och Sigma på marknaden.
 
om nu varken 400d eller d60 har inbyggd af-motor, varför är det då vissa som framhåller d60:ans avsaknad av af-motor som väldigt negativt medan detta nästan aldrig nämns för 400d?

vissa på forumet har t.o.m skrivit att 400d har inbyggd af-motor. det verkar helt enkelt råda en större allmän osäkerhet för hur det ligger till med 400d än med d60.

ursäkta om jag låte tjatig med jag kan verkligen inte mycket om systemkameror. detta blir inte bättre av att andra på det här forumet uttrycker sig om saker som de inte behärskar. Men jag litar på dig vad gäller att 400s saknar inbyggd af-motor.
 
Photomaster skrev:
om nu varken 400d eller d60 har inbyggd af-motor, varför är det då vissa som framhåller d60:ans avsaknad av af-motor som väldigt negativt medan detta nästan aldrig nämns för 400d?
Jag tycker iofs att problemet med D60 är överdrivet. Men det som ibland framhålls är att det finns bra och billiga objektiv till Nikonkameror som inte har inbyggd AF-motor -- och därför inte ger någon AF på en D60. Men däremot funkar med AF på t ex en D80.

När det gäller Canon existerar inte detta problem.
 
varför existerar detta problem inte med d80?

och framförallt:
varför existerar detta problem inte med canon 400d om man använder ett objektiv utan af-motor? kamerhuset har ju inte heller af-motor.
 
Photomaster skrev:
om nu varken 400d eller d60 har inbyggd af-motor, varför är det då vissa som framhåller d60:ans avsaknad av af-motor som väldigt negativt medan detta nästan aldrig nämns för 400d?

vissa på forumet har t.o.m skrivit att 400d har inbyggd af-motor. det verkar helt enkelt råda en större allmän osäkerhet för hur det ligger till med 400d än med d60.

ursäkta om jag låte tjatig med jag kan verkligen inte mycket om systemkameror. detta blir inte bättre av att andra på det här forumet uttrycker sig om saker som de inte behärskar. Men jag litar på dig vad gäller att 400s saknar inbyggd af-motor.
Det är faktiskt en relevant fråga, eftersom det där med af:en upprepas likt ett mantra till förbannelse så fort kameramodellerna D40/x & D60 nämns. Vad värre är, är att man kastar det ur sig till fotonoviser utan kamera som inte har någon aning om vad det kan tänkas innebär utan bara får ett allmänt avskräckande, diffust intryck.

För somliga (inte sällan canonister) ter det sig som ett problem av gigantiska proportioner att äldre objektiv inte ger af på de nämnda modellerna. Då säger man ingenting om att man inte kan använda Canons äldre objektiv öht (utan adapter) på nyare kameror, och att Nikons instegsmodeller är t o m kompatibla med objektiv så långt tillbaka som 1959.

Sist jag kollade klarade Cartier-Bresson sig utan af i varesig hus eller objektiv.
 
Photomaster skrev:
varför existerar detta problem inte med d80?

och framförallt:
varför existerar detta problem inte med canon 400d om man använder ett objektiv utan af-motor? kamerhuset har ju inte heller af-motor.
D80 hör till de kameror som kan använda både (äldre) objektivs skruv-af och af-motorn (SWM / HSM) när den finns inbyggd i objektiven. I allt väsentligt anses af-motor i objektiven snabbare och exaktare än den tidigare skruvöverförda.

Som jag skrev tidigare: alla objektiv till Canons EOS har inbyggd af-motor. Skulle du skruva på ett objektiv utan fokusmotor som dessutom skulle passa till Canons moderna fattning, blir det heller ingen af.
 
ErlandH skrev:
Nej. Alla kamerahus i Canon EOS-serien har fungerande AF med alla objektiv, oberoende av tillverkare.

Klart de e samma sak, Canon e ju inte tredjepartstillvärkare som Sigma ellr Tamron. Varför skulle Tamrom t.ex göra två varianter av samma optik till Canon o Nikon, fokusmotor i den ena till Canon o en utan till Nikon.

ta t.ex Sigma EX 20/1,8 DG. Den saknar HSM motor och finns till både Canon o Nikon, inte får man mer af om man sätter den på en 400D än en D60 om nu även 400D går utan fokusmotor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.