Advertisement

Annons

Nikon D5100 vs. Canon 650D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav S^^

Avslutat medlemskap
Nikon D5100 eller Canon 650D? Är de jämställda och vad skiljer dem egentligen åt? Ska man ha framtiden med 650D med touchskärm eller ska budgeten få bestämma att det blir Nikon D5100? Jag funderar nämligen om jag ska byta från min Nikon D5000 till D5100 eller 650D.

Senast ändrad:
Varför byta? Jag har Nikon men jag skulle i detta fallet säga Canon 650D. Canon 600 ligger väl i nivå med D5100. Men som min första fråga varför ska du byta, är du bekväm med de menyer såsom D5000 har? Vill du byta pga bättre sensor? Eller vill du tex komma åt Canon's i mitt tycke större utbud av bättre/billigare kvalitets tele? Jag har D5000, D90 och D300 alla med samma sensor, det som skiljer dessa är ju handhavandet. Vid mitt nästa byte så är det bättre ISO prestanda jag söker.

Peter Dahlén

Jag har inte använt Canon kameror så mycket så jag kan inte jämföra menyerna riktigt mellan dem, men på Nikon tycker jag att de är riktigt bra. Men det mesta jag vill komma åt är de högre ISO talen hos Canon kameran och fokus punkterna. Sen så tycker jag att vissa objektiv hos Canon är bättre än hos Nikon. Tycker att de ger skarpare bilder och har lite bättre autofokus. Sen så hade jag ändå alltid tänkt att jag skulle ha en kamera från Canon också så att jag kunna jämföra lite och se vilken jag tycker om bäst, då kanske det är på tiden att byta märke när jag ändå ville byta kamera.

Peter Dahlén

Sen så har jag ännu inte köpt så mycket saker under de två åren som jag haft den. Så jag provar gärna Nikon nu innan jag inte kan ångra mig. Men jag har jätte dåligt samvete att sälja min gamla för att ha råd att byta. Jag är inte riktigt säker på att jag vill ha fler än en kamera. Tycker att en räcker och blir bra! Det enda som jag riktigt ångrar när jag säljer min 5000 är att jag inte fått prova Nikon 35mm AFS 1.8mm DX objektivet som jag velat ha så länge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar