Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

peter62

Ny medlem
Hej ... Är nybörjare i fotovärlden..
Och har köpt en ny kamera . Nikon D3100.

Nu är det så här , jag har en gammal blixt (Philips P536 Thyristor cls-x) och den funkar perfekt med min galmla Minolta..

Nu till frågan!
Jag får inte blixten och kameran(Nikonen) att sammarbeta. hittar inte rätt inställningar. Kan nån hjälpa ?

Mvh Peter

Vart försiktig!

Kolla upp att din gamla blixt inte har för hög spänning så den bränner sönder din nya fina kamera. Spänningen går att slå upp. Läs på.

För det andra blir det till att fota mer eller mindre helt manuellt, men det kanske du är van vid? Kameran får ju inte reda på hur mycket blixtljus som kommer så man får kompensera. Om man har tid på sig kan det ändå vara roligt att ha den gamla blixten som optisk slav som tänds när inbyggda blixten går. Då slipper man problemet med spänningen. En Syk-5 slavtändare kan beställas på nätet för ca 150kr.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto