Teodorian
Aktiv medlem
jorgene skrev:
D4? Behöver väl inte vara svårare än så?
Skulle en D4, med högre upplösning än D3, men enligt samma koncept, komma inom ett år efter D3?! Verkar inte det lite väl snabbt?!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jorgene skrev:
D4? Behöver väl inte vara svårare än så?
Klart att det finns en begränsning även för D2x. Om du använder en slutartid på en sekund, hur ska du då få en bildhastighet på 8 bilder/sek?Teodorian skrev:
Jag antar vidare att om jag kör i AF-S, istället för AF-C, finns inte begränsningen???? D2X har ju ingen begränsning mig veterligen.
stefohl skrev:
nikon sa rätt tydligt idag på sin presskonferens att de arbetar med kameror med högre upplösning i sin FX-linje.
Stefan
stefohl skrev:
Klart att det finns en begränsning även för D2x. Om du använder en slutartid på en sekund, hur ska du då få en bildhastighet på 8 bilder/sek?
Stefan
Teodorian skrev:
Skulle en D4, med högre upplösning än D3, men enligt samma koncept, komma inom ett år efter D3?! Verkar inte det lite väl snabbt?!
Danlo skrev:
Men hallå, brukar inte nikon göra så? Lura folk att köpa en kamera för att sedan släppa en ny billigare kamera med samma sensor nåt/några år senare??
Jag hoppas ju på en D50x.. med FF sensor för runt 12.000... Men men, vi får se..
Teodorian skrev:
Självklart, men för D3 uttrycks ju en så snabb slutartid som 1/250 s som krav för att uppnå maximal hastighet? Skitsamma, det är bara onödigt granskande från min sida. Själv kommer jag nog aldrig att använda 9 bps när jag tar porträtt!
Teodorian skrev:
Men då är frågan var AF-S-uppdateringen av alla objektiv med fast brännvidd (50/1.4, 85/1.4, 105/2.0 och varför inte en ny 28/1.4) har fastnat någonstans?!
Jeppe skrev:
Hos teknikerna.. De funderar över hur de ska få in en liten AF-s motor i de redan små objektiven
Eller så ser de inte någon större vinst med det
stefohl skrev:
Nikon säger att de läser ut via nio portar.
Stefan
Nänä, men det finns ju en del som skriver ut bra mycket större än 30x40 cm. Jag håller helt med om att 12 MP bör räcka till det allra mesta, men det är ju inte nån slags övre gräns för vad man kan ha användning för.macrobild skrev:
I flertal fall behövs ingen Hasselblad.
Hasselblad har annan stuns, färgdjup, skärpning tredimensionalitet mm mm som kan ses vid stora utskrifter.
Rent upplösningsmässigt ser du ingen skillnad på en 30x40cm stor bild.
Med normalt betraktningsavstån menar jag att du håller en 20x30kopia , 30 x 40cm på så stort avstånd att du ser hela bilden.
I de fall du gör så så ser du inte någon skillnad på detaljer från en 10-12 Mpix kamera om båda har skärpts upp efter bästa resultat
F100 har större sökare; 96% visning och 0,76x förstoringsgrad @ 50 mm.ghost102 skrev:
blir intressant hur sökaren är, tänk om den håller samma klass som F100 det vore nåt det!
Ja, eller snarare en D90FX. En kamera i 5D-klassen vore trevligt. Kanske något enklare än D200 alltså, men med stor sensor.Danlo skrev:
Jag hoppas ju på en D50x.. med FF sensor för runt 12.000... Men men, vi får se..
mange78 skrev:
nu måste jag bara fråga, eftersom det är andra gången du nämner tredimensionalitet. Vad menar du med det? Alla bilder är väl rimligen tvådimensionella...
Sen kan jag tillägga att jag förstår dit resonemang med hur många pixlar som behövs. Men ta till exempel arkitektur eller livstilsfotografer vars bilder ofta trycks i hela uppslag på glättigt papper i livstilsmagasin eller liknande. Ofta även i 300dpi eller mer. Där krävs hög detaljförmåga och minimalt med interpolering för att bilderna skall motsvara de krav som dessa förhållanden ställer. Där har ju 1ds Mk III stora fördelar. Och det är väl också där som den har sin marknad. Sen förstås i studio eller liknande då man vill ha maximal smidighet, men samtidigt möjlighet till rejäla utskrifter med bibehållen kvalitet. Då snackar vi betydligt större än 30x40 cm.
Makten skrev:
Nänä, men det finns ju en del som skriver ut bra mycket större än 30x40 cm. Jag håller helt med om att 12 MP bör räcka till det allra mesta, men det är ju inte nån slags övre gräns för vad man kan ha användning för.
--------------------------
Det har jag inte sagt, jag ställer mig bara frågan till- se svaret ovan, vad är vitsen att skriva ut något i "högre upplösning" än vad objektivet kan förmedla?
Vi kommer att se tester snart vad det innebär med 21 Miljoner pixlar, det enda jag kan förmedla är att vissa objektiv jag har kan inte förmedla den upplösning som min 5d har. Jag kan inte heller se någon skillnad mellan min 5d och 1dsmk2.
Jag tror tom att Ove Nilsson håller med!
Ove gör stora utskrifter och har stor erfarenhet av båda kamerorna.
Mikael
Ingen, men uppenbarligen kan vissa objektiv förmedla en upplösning som motsvarar 10-12 MP på APS-C, vilket ger över 20 MP på FF. Det handlar om att FF-objektiven är för dåliga helt enkelt, men går det till APS-C så går det givetvis till FF.macrobild skrev:
Det har jag inte sagt, jag ställer mig bara frågan till- se svaret ovan, vad är vitsen att skriva ut något i "högre upplösning" än vad objektivet kan förmedla?
Det är möjligtMakten skrev:
Ingen, men uppenbarligen kan vissa objektiv förmedla en upplösning som motsvarar 10-12 MP på APS-C, vilket ger över 20 MP på FF. Det handlar om att FF-objektiven är för dåliga helt enkelt, men går det till APS-C så går det givetvis till FF.
Bussmicke skrev:
Vad ska man med alla dessa extra Megapixlar över 10 egentligen?
det beror väl främst på om optiken klarar det stora antalet pixlar-eller hur.Om du sedan tar ut ett betraktningsavstånd till dessa stora reklampelare så ser du ändå inte mer detaljer än vad en sensor på 10 miljoner pixlar kan förmedla.Sätter du nosen till så kan du säkerligen se att ena bilden tagen med Hasselblad har högre upplösning vad det gäller detaljer.PeterLj2 skrev:
Beror ju helt på hur stort man ska ha ut det och hur högupplöst.
Finns magazin som klarar av att trycka i 1200dpi.
Reklampelare är ett exempel på där det är användbart även om det även där går att göra godtyckligt med 10mp och lite interpolering.