Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Sonys sensor i båda husen?

Sundvisson skrev:
Har Nikon bekräftat att det är Sony som är leverantör av båda sensorerna i de nya D300 och D3?

Nyligen kom ju ett pressmeddelande från Sony om "IMX021 CMOS Image Sensor 12.47Mpix" för DX-formatet. Det skulle ju kunna vara den som nu sitter i D300.

Däremot ser jag inget nämnt om sensorn i D3'an. Nyligen presenterades ju att Nikon hade patenterat en "full-colour RGB sensor", kan det möjligen finnas ett samband?
Är det det och inte en förbättrad d2x sensor så är det mycket spännande

macrobild skrev:
Det skall bli mycket intressant och se hur Nikon tacklar problemet, jag har träffat bla Nikons chefingenjör på Photokina som hela tiden talat om APS storlekens fördelar.
17-35 fungerar bra på 5d det vet vi med adapter, men ett antal Nikongluggar kommer att avslöjas obamhärtigt av sensorn.
Därför nya gluggar framtagna för 24 x 36 digital sensor och inte framräknade en gång i tiden för film
Tja, det finns väl Canonanvändare som använder fler Nikonobjektiv än 17-35? Jag har för mig att det där stora 28 mm-testet (som du medverkat till?) visade att Nikons var bättre än Canons egna?
Sen är det ju inte alla som kräver kantskärpa vid full glugg heller. Och "framräkningen" skiljer nog inte så mycket mellan film och sensor. Snarast är väl de flesta befintliga objektiv helt enkelt ganska ålderstigna, och man hade lägre krav på den tiden.

Makten skrev:
Tja, det finns väl Canonanvändare som använder fler Nikonobjektiv än 17-35? Jag har för mig att det där stora 28 mm-testet (som du medverkat till?) visade att Nikons var bättre än Canons egna?
Sen är det ju inte alla som kräver kantskärpa vid full glugg heller. Och "framräkningen" skiljer nog inte så mycket mellan film och sensor. Snarast är väl de flesta befintliga objektiv helt enkelt ganska ålderstigna, och man hade lägre krav på den tiden.
Just framräkning/omräkning av optik, dvs bättre korrigerade optik med andra/ bättre glaselement för att ta bort bla bildfältskrökning pysslar både Nikon och Canon med, Se Canon nya vidvinkelzoom, eftersom absoluta skärpeplanet framträder tydligare med en bild från en sensor än en bild tagen med film.
Mikael

Den diskusionen hade vi för några år sedan, sök på Fotosidan, Lars Kjellberg,jag med flera har svarat.
Bla skrev jag vad Imacon /Hasselbladschefen Christian Poulsen berättade vid en föreläsning om skillnaderna mellan en inscannad bild från film och hur ett bakstycke /sensor förmedlar absolut skärpeplan och vilka skillnader som kan ses.
Mikael

Danlo skrev:
Men hallå, brukar inte nikon göra så? Lura folk att köpa en kamera för att sedan släppa en ny billigare kamera med samma sensor nåt/några år senare??
"Lura folk"? Tja, alternativet till att verkligen "peta in det man har" i varje ny modell, är ju Canons linje med små små uppdateringar som inte riskerar klampa in på storebrors "prestanda-domäner".

Att Nikons sätta att bedriva utvecklingen är ett kundorienterat sätt, verkar ha gått upp även för Canonisterna på Dpreview idag, i samband med lanseringen av D3 och D300. Alla hämningar verkade släppa i denna tråd: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=24495375

jorgene skrev:
"Lura folk"? Tja, alternativet till att verkligen "peta in det man har" i varje ny modell, är ju Canons linje med små små uppdateringar som inte riskerar klampa in på storebrors "prestanda-domäner".

Att Nikons sätta att bedriva utvecklingen är ett kundorienterat sätt, verkar ha gått upp även för Canonisterna på Dpreview idag, i samband med lanseringen av D3 och D300. Alla hämningar verkade släppa i denna tråd: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=24495375

lura ? det är inte en uppgradering av D3 som kommer utan det är en mer "studio" variant ... dvs sämre brus egenskaper fast mer megapixlar ...

ondjultomte skrev:
lura ? det är inte en uppgradering av D3 som kommer utan det är en mer "studio" variant ... dvs sämre brus egenskaper fast mer megapixlar ...
Kanske det. Inte vet jag. Jag bemötte bara Daniels påstående om att Nikon lurar sina kunder.

Alltså är det inte ändå ett rätt intressant fenomen att mindre än halvt dygn efter offentliggörandet så har man dels hittat en massa saker som var mindre bra och dels så diskuterar man redan vad som kommer i uppföljaren?

Det ser ju lite roligt ut liksom...

Mvh
Maverick

canon får en match nu!

skillnaden mellan 16 milj o 12 milj kan ses vid större utskrifter beroende på motiv.Vissa motiv så ser du ingen skillnad.Det som är intressant är hur snabbt utvecklingen går o då tänker jag bla på brusbilden på högre tal.
5D har betydligt bättre brusegenskaper än 1ds m2 skulle vilja säga att 1600 iso på 5D är bättre än 800 iso på 1dsm2.
Så det ska bli spännande o se vad Nikon lyckats med på högre iso som har varit deras akilleshäl,jag har kollegor som bytte 200D mot 5D för han tyckte det brusade för mycke.
Jag själv är trött på att släpa tunga kameror som väcker uppmärksamhet o längtar efter en ny 5D med kanske samma sensor som sitter i 1dsm2 idag fast med ännu bättre brusegenskaper etc en liten diskret kamera med bildkvalite i toppklass.
Jag tror att Nikons upplösning på 12milj kommer räcka långt för jag vet hur bra 5D filer ser ut.
Printade ut bilder i 80x60 storlek häromdagen dels från scannad dia film på imacon samt en fil från 1dsm2.
Det som slog mig var att scannade bilden från 6x7 format innehöll så mycket skräp o annat elände så det behövdes en större rensning innan det gick att skriva ut någon bild så jag tackar för den allt bättre digitala tekniken med renare filer som matchar mellanformatsdior.
Tänk i framtiden när nästa D40x har en sensor på 15 milj pixel med bra brusegenskaper vem kommer då vilja springa runt med tunga proffskameror?
Den framtiden kommer vara här inom några år.
Canon har ingen konkkurens allra högst upp så priset lär inte sjunka på 1ds m3 däremot får dom en tuff fight med D300 bla så frågan är om dom trycker ut en 4D med kanske 16milj pixel eller dumpar ut 5D för under 20 000kr.
Oavsett så får dom bra med konkkurens nu från Nikon.
Dessutom var Nikons kameror snygga!
så dom som vill gulla med kamerorna kommer väl njuta extra mycke.

Maverick skrev:
Alltså är det inte ändå ett rätt intressant fenomen att mindre än halvt dygn efter offentliggörandet så har man dels hittat en massa saker som var mindre bra och dels så diskuterar man redan vad som kommer i uppföljaren?
Det är väl bara ett litet fåtal med storhetsvansinne som tycker att 12 MP är för lite.

Tillägg: Jag som är så kritisk mot överkonsumtion och lyx är för första gången "glad" att jag inte har 50 lakan över;-) Den där kameran har precis allt jag velat ha. Tror jag. Lagom tills jag slutat studera om några år så kanske man kan hitta en begagnat till skapligt pris:-D

Nu är det bäst att låsa in sig och inte lusläsa Dpreview på ett tag.

Jag tog dig som exempel tidigare Ove.Eftersom du har god erfarenhet av de två.
Om du skriver ut "stora kopior" från de båda och står på ett betraktningsavstånd så du ser hela bilden- ser du då någon skillnad i detaljer från de två kamerorna 5d och 1dsmk2?
Alltså inte med nosen i bilden eller använder lupp
Mikael

macrobild skrev:
Om du har sett en bild från en Hasselblad så förstår du vad jag menar eller en bild från Leica M8. Det finns skillnader hur saker och ting frigör sig från bakgrunden jämfört främst med min 5d.Alltså en ökad känsla av tredimensionalitet.Eller som vissa säger -det är en annan POP i bilden

Mikael

Är det kanske den naturliga skärpan dessa kameror har som du tänker på. Till skillnad från de flesta kameror med kraftiga Anti-Aliasing-filter.

/Erik

Jeppe skrev:
Kom ihåg var ni hörde det först ;)

Om man läser på andra forum runt om i världen så är D3 Nikons sport + allroundkamera, och att det kommer ett högupplöst monster (D3X) nästa år, även Tom Hogan har nämt detta, så jag tror inte ett dyft på att D3 är en ihopslagning av dom tidigare modellerna, men vi får väl se nästa år.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar