Jeppe skrev:
Hmm.. Jamen.. F100 visar bara 96%.. Det går ju inte att komponera ordentligt med Blir sökaren för stor så har jag bara svårt att se hela med glasögonen på
Javisst, men nu var det ju
storleken som diskuterades;-) Klart det är fördelaktigt med 100% och lite mindre förstoring, det vill säga samma storlek, för vissa. Men tar man mest porträtt så är nog de där 100 procenten inte så viktigt kan man tänka. Jag saknar att se hela bilden främst när man komponerar vidvinkliga bilder.
Undra om man verkligen kan räkna på det viset förresten. Spelar egentligen ingen roll. Det är en FF och den visar 100%.. Good enough.
Jo, det är ju en parameter som fattas. "Eyepoint" borde spela in också, eftersom man ju borde få en större sökarbild om denna är mindre (ögat närmare), men å andra sidan blir det kanske obekvämt. Sökaren hos 5D är inte direkt bekväm anser jag, då man måste hålla ögat jävligt nära. Jag har en sökarlupp på min D200, och det är klart jobbigt det med, men storleksvinsten överväger. Tar jag bort den känns sökaren fånigt liten, trots att den är rätt bra.
Tillägg: Med sökarluppen får jag ett jämförelsetal på 0,8. Alltså större än även de analoga kamerorna;-)
Sen finns det ju andra saker som också väger in, såsom sökarens ljushet och skärpa. Bara för att den är stor så behöver den ju inte vara bra, men där tror jag säkert att D3 är bättre än de äldre analoga varianterna. Utvecklingen går som bekant framåt, och inte lär de ha snålat på en så fin kamera
förresten.. Alla ni som gnällt på Canons tunga EOS 1-serie.. D3 är bådetyngre och större..
Maffit bygge.. med kolfiberslutare.
Ja, det är väl lite synd. Jag var förut en ivrig påhejare av inbyggt vertikalgrepp, men efter ett halvår med D200 så inser jag att jag nog inte vill ha det ändå. Det blir för klumpigt, oftast.
Nog för att jag gillar stora hus, men det finns ju en gräns...
Gårdis skrev:
Fast trycket på en 50k-kamera torde ju inte vara lika stort.....
Nej, precis. Det är nog ganska lugnt. Men intresset måste ändå vara rätt stort. Problem kan ju vara att Sverige tilldelas orättvist få ex i första leveransen. Jag tror att det finns förhållandevis många intressenter här till antalet fotografer.