Annons

Nikkor 28/2,8D, bokeh?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
I tröttsam väntan på ett Sigma 24/1,8EX som är beställt men dröjer, så sitter jag och gräver i andra objektiv runt samma brännvidd.
Detta objektiv (som jag haft innan, men slog sönder) använde jag som en "kort normal" till min D50. Nu funderar jag på om jag skulle antingen lägga till 700 bagare och köpa ett Sigma 30/1,4 eller kanske (om det är möjligt) istället köpa ett Nikkor 28/2,8D och få mellanskillnaden i handen, eller tillgodokvitto. Objektivet är alltså redan betalt.
Då inställer sig frågan; hur är bokeh:n på 28:an? Den är fullständigt vedervärdig på Sigma 30/1,4 vad jag sett, och det är ju inte så trevligt. Hos Sigma 24/1,8EX är den också jävligt ful måste jag säga, och det är ju synd, eftersom objektivet annars är mycket trevligt. Dock rätt stort och klunsigt.
Det värsta är väl att jag helst vill ha den större ljusstyrkan, men man får väl då antingen betala hutlösa summor, eller tåla sådant som ful bokeh.
Det vore finemang med ett objektiv nånstans mellan 24 och 30mm, med absolut minst f:2,8 som största bländare. Eftersom det ska funka som normal, så är ju Nikkorns format också mycket trevligt. Litet och nätt.
Kan tillägga att skärpa inte är tokviktigt.

Några förslag? 24/1,8:an har jag väntat på sen jul, och den väntas fortfarande inte komma in förrän i slutet av februari:-(
Det är Scandinavian Photo det gäller, så det är bara där jag "kan" köpa om det finns några alternativ. Lite lustigt är att man inte ens hittar Sigma i sortimentet om man inte söker i den lilla rutan där uppe till vänster, varpå en drös gluggar dyker upp.

dumbo skrev:
Vad gäller bokeh:n kan du väl själv titta runt på http://www.photosig.com/go/photos/browsecategories?typeId=7 och http://www.pbase.com/cameras och själv bilda dig en uppfattning? Det är ju mycket en smaksak, sas.
Tyvärr var man tvungen att vara inloggad på den första sidan, och på den andra fanns inga bilder med kort skärpedjup:-(
Skärpan verkar det inte vara nåt fel på i alla fall, med mina mått mätt.

Edit: Eller nu ser jag att det finns fler bilder. Ska leta lite då:)

Edit2: Nej, fortfarande inte en vettig bild med kort skärpedjup. Helt otroligt...

Senast ändrad:
Nån som har tips på var eller hur jag bör söka efter bilder med denna glugg? Jag hittar i princip ingenting med googles hjälp:-(

Objektivet har ju fått rätt så mediokra omdömen, men då är det "proffs" som recenserat, och med tanke på priset (~2400 kronor) så kan det kanske vara "bra" ändå. Jag har som sagt inte så höga krav på skärpa, och kan tänka mig att det är bättre än vilken billig zoom som helst ändå.
Det vore nämligen mycket trevligt med ett nätt objektiv som är lite allround. 28mm motsvarar ju ca 42mm i småbildsformat, vilket ju är en "normal" i princip. Lite synd på ljusstyrkan, men kan jag slippa lite vikt och storlek, och förhoppningsvis få trevligare bokeh, så är det klart intressant. Ser bokeh:n däremot lika illa ut som hos Sigma 24/1,8 EX så är det inte särskilt intressant.

Såhär ser den ut för övrigt:

http://www.beggat.com/planket/makten/_dsc1797.jpg
http://www.beggat.com/planket/makten/_dsc1827.jpg

har du letat på fler ställen efter 24/1.8? Jag har lagt en beställning på cyberphoto (som inte har den på lager), men jag kikade runt på i stort sett alla ställen jag kunde komma på och jag minns att det var några som hade det på lager. Jag väntar dock på cyberphoto då jag beställde mer grejer också.

Sigmas 28/1.8 då? är det brist på den också?

förresten skriver du att du vill ha ett "nätt" objektiv. Sigmas 24/1.8 lär väl knappast höra till den kategorin? Nikons 24/2.8 ser man ju dagligen till salu på blocket m.m. Det är däremot väldigt nätt och dessutom mycket bra.

Jag valde sigmas 24/1.8 pga den underbara närgränsen, ljusstyrkan, det goda ryktet samt att jag har mycket 77mm filter.

AF28/2,8D är en ny/annan optisk konstruktion än de tidigare modellerna som tex AF28/2,8.
Detta har nog de flesta recencenterna missat.
D-modellen ska vara bättre än den äldre.
/Erik

abbeman skrev:
har du letat på fler ställen efter 24/1.8? Jag har lagt en beställning på cyberphoto (som inte har den på lager), men jag kikade runt på i stort sett alla ställen jag kunde komma på och jag minns att det var några som hade det på lager. Jag väntar dock på cyberphoto då jag beställde mer grejer också.

Sigmas 28/1.8 då? är det brist på den också?

abbeman skrev:
förresten skriver du att du vill ha ett "nätt" objektiv. Sigmas 24/1.8 lär väl knappast höra till den kategorin? Nikons 24/2.8 ser man ju dagligen till salu på blocket m.m. Det är däremot väldigt nätt och dessutom mycket bra.

Jag valde sigmas 24/1.8 pga den underbara närgränsen, ljusstyrkan, det goda ryktet samt att jag har mycket 77mm filter.

Jag vet inte om det framgick, men objektivet är alltså betalt redan. Det är en försäkringsaffär, och jag ska få ett likadant som jag slog sönder, nämligen ett Sigma 24/1,8.
Detta objektiv är mycket trevligt, sånär som på att det är stort (vilket jag kan leva med), och att det har rysligt ful bokeh (som ni kanske ser från mina exempel).
Det jag tänkte på var alltså att köpa nåt annat objektiv från just Scandinavian Photo, och antingen lägga till lite cash, eller få mellanskillnaden i handen eller som tillgodokvitto.

eon skrev:
AF28/2,8D är en ny/annan optisk konstruktion än de tidigare modellerna som tex AF28/2,8.
Detta har nog de flesta recencenterna missat.
D-modellen ska vara bättre än den äldre.
/Erik

Jaså? Minns du var du läst det? Enligt t ex Björn Rörsletts objektivrecensioner så är den senaste (Ais?) mycket sämre än de föregående, men den kanske alltså är tidigare än den nuvarande?
Enligt Cyberphoto så har den fått skapliga men knappast bra betyg, vilket väl är ok med tanke på priset.

Jag var alltså egentligen mycket nöjd med Sigma 24/1,8 EX, men om jag nu har "chansen" att välja nåt annat så kanske jag ska passa på. Den stora ljusstyrkan är i princip det som jag gillat mest. Jag fotar aldrig med blixt, och gärna när det är skumt som fan ute. Men snart är det vår;-)

Här finns lite bilder:

http://www.olegnovikov.com/technical/28mmf28d/28mmf28d.shtml

Jag minns också att jag läst att man ska se till att få den sensate versionen av D-varianten (det räcker alltså inte med en tidig D-variant) då de gjorde om något i den optiska konstruktionen. Köper du ett nytt nu lär du dock inte ha några problem. Jag försökte googla fram info om detta, men hittar dessvärre inget.

Joakim

edsjo skrev:
Här finns lite bilder:

http://www.olegnovikov.com/technical/28mmf28d/28mmf28d.shtml

Jag minns också att jag läst att man ska se till att få den sensate versionen av D-varianten (det räcker alltså inte med en tidig D-variant) då de gjorde om något i den optiska konstruktionen. Köper du ett nytt nu lär du dock inte ha några problem. Jag försökte googla fram info om detta, men hittar dessvärre inget.

Joakim
Fräsigt! Tackar för länken:)
Det ser ju ut som om den är perfa enligt mina preferenser. Vinjetterar rikligt vid "full glugg", men är också skapligt skarp.
Alldeles tillräckligt skarp verkar det enligt testbilderna...

Bokeh:n ser ju inte precis bra ut, men långt bättre än hos Sigman.

Makten skrev:

Jaså? Minns du var du läst det? Enligt t ex Björn Rörsletts objektivrecensioner så är den senaste (Ais?) mycket sämre än de föregående, men den kanske alltså är tidigare än den nuvarande?
Enligt Cyberphoto så har den fått skapliga men knappast bra betyg, vilket väl är ok med tanke på priset.

Nej, tyvärr minns jag inte det.
Men Björn har inte testat den sexlinsiga D-varianten. Den senare AIS är egentligen ett Serie-E objektiv och som sådant enklare. Somliga Serie-E är bara mekaniskt enklare och andra är tydligen även optiskt enklare.
/Erik

eon skrev:
Nej, tyvärr minns jag inte det.
Men Björn har inte testat den sexlinsiga D-varianten. Den senare AIS är egentligen ett Serie-E objektiv och som sådant enklare. Somliga Serie-E är bara mekaniskt enklare och andra är tydligen även optiskt enklare.
/Erik
Hmm, intressant.
Det verkar hur som helst som att detta objektiv mycket väl kan vara rätt prisvärt efter vad som framkommit hittills.
Har skickat ett mail till Scandinavian, så får vi se vad de säger:)
Synd att 24/2,8D är så mycket dyrare, för den brännvidden är lite intressantare annars...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar