Fabian.Gafvelin
Aktiv medlem
Där blev jag allt lite överraskad. Var mer inne på 20mm, 24mm eller 28mm. 35an känns ligga lite för nära 50mm i mitt tycke, eller är jag helt ute och cyklar. Trivs riktigt bra med min 50mm men kan tycka den är lite halvtråkig ibland, gillar vidvinkel. Andra tips än 35an?
24mm för gatufotografering är en utmaning, då har du nästan 90graders bildvinkel och då handlar det väldigt ofta om att komma väldigt nära det man fotograferar...för att sätta "perspektiv" på det så måste man ofta mer än halvera avståndet för att få samma närhetskännsla.
Men om du vill kasta dig in i det så gör det, det finns underbara bilder att ta där, jag vet för jag använder min 24 till just gatufoto ibland! Och sen är ju en 24 men eller mindre en standard så fort man ska ta landskap med vindvinkel så den blir inte svår att hitta användning för även om det inte skulle passa för det du tänkt dig...
I så fall skulle jag rekomendera nikkor 24/2,8 framför 24/2, jag har själv just köpt en 24/2 för att testa om den verkligen var så medioker som det sägs och det var den verkligen, f2 var ganska taskig och resten av bländarskalan var hela tiden något sämre än på 2,8an...ingen höjdare med andra ord.
Nu talar jag om AI-s 2,8 och om AI 2,0, hur Af-varianterna i jämförelse är mer än jag vet.
20mm är det sista "billiga" alternativet innan man kryper ner på 18mm men att hantera en 20mm på det sätt du tänkt är ännu mer utmanande. I min väska skulle 20mm handla om att "få med mycket" så som en landskapsglugg eller liknande istället för att "kliva in i händelsen" som man måste göra med en sådan glugg i gatufoto sammanhang.
Allt detta skrivet med tanke på FX/film användning då detta vardet du skiktade på, på dx får du ju tänka om det, men då jag rekomenderar att du köper lite mer långsiktigt...DX är ju hur som helst på tillbakagång eller dödsmarsch beroende på vem man frågar.