Sven Blomquist
Aktiv medlem
Ja,och med f 2.0!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, jag har funderat lite över det här med ljusstarka zoomar. Det är lite märkligt att det inte finns något som är värre än f/2,8 egentligen. Om man valde ett kortare omfång, låt säga 28-40, så borde man kunna hålla nere både pris och storlek även vid f/2. Ett sådant objektiv skulle vara högintressant för min del! Tur att det inte finns;-)
Ja, jag har funderat lite över det här med ljusstarka zoomar. Det är lite märkligt att det inte finns något som är värre än f/2,8 egentligen. Om man valde ett kortare omfång, låt säga 28-40, så borde man kunna hålla nere både pris och storlek även vid f/2. Ett sådant objektiv skulle vara högintressant för min del! Tur att det inte finns;-)
Jo, jag har en sådan kamera. Men f/2 på en pluttesensor är något helt annat än f/2 på en stor sensor. Själva "f" står ju för brännvidden, och är sensorn liten så är även "f" litet. Därmed blir också bländaröppningen liten och skärpedjupet stort lik förbannat. Full glugg på LX3:an är typ som f/16 på FX.Mmmm, det finns en Panasonic Lumix LX3 som har 24-60 omfång. visst en kompakt men i alla fall!
Det är lite dåligt drag här tycker jag, så det är dags att starta en prylbögstråd av rang;-)
----------------------------------------
Vilka tre objektiv med fast brännvidd skulle du välja till en FX-kamera, och varför? Det behöver inte vara objektiv du själv använt, men det blir förstås lite roligare med tanke på motiveringen eftersom vi ju alla har olika smak Även tredjepartsobjektiv är intressanta, men vi ska nog hålla oss till Nikon-kompatibla objektiv i alla fall.
Att objektiv höjs till skyarna betyder inte att de är bra. Jag har i dagsläget haft ungefär 40 olika objektiv, varav en bunt som är "hypade" som fan. I stort sett alla är bra, men de har inte alltid gjort som jag vill och ofta inte levt upp till sina rykten. En del har istället varit bättre än vad man kan ana.
Så, vad är min heliga treenighet? Vad skulle ni välja, eller vad har ni valt? Finns det FX-användare som bara har tre fasta gluggar?
Lånar tråden lite trots att jag kör DX!
Ser många roliga alternativ här. Men om jag skall välja ETT fast ljusstarkt, gärna neråt 20-24 med fin-fin skärpa, kontrast och färgåtergivning. Vilket skulle ni rekommendera då? Söker nått smidigt för gatufoto som kan ersätta mitt inte fullt så diskreta 17-55...
Är lite i samma sits. Har för tilfället en D80 och kör nästan uteslutande med mit af 50mm 1,4.
Är sugen på mer vidvinkel, gillar främst att köra gatu-fotografering etc. Vill även att objektivet ska vara bra den dagen jag uppgraderar till FX (troligtvis D700 inom ett halvår)
Vilket hade ni köpt i mina kläder. Får max kosta 3500kr (begagnat från Ebay etc funkar utmärkt)
Tack på förhand
Nikkor 35/2 AI/AI-s är nog det givna valet. (Sikta inte på af-varianten då den är ett par-tre pinhål sämre optiskt.)
Om en dal av 28orna är ok men lite mer svårhanterat ute på gatan...
AI/AI-S inkluderar så länge det sitter på en D80 den fina funktionen "total avsaknad av exponeringsmätning 2.0". Inte idealiskt med andra ord. Nu handlar ju tråden egentligen om FX och där är det ju inte ett problem.
Är lite i samma sits. Har för tilfället en D80 och kör nästan uteslutande med mit af 50mm 1,4.
Är sugen på mer vidvinkel, gillar främst att köra gatu-fotografering etc. Vill även att objektivet ska vara bra den dagen jag uppgraderar till FX (troligtvis D700 inom ett halvår)
Vilket hade ni köpt i mina kläder. Får max kosta 3500kr (begagnat från Ebay etc funkar utmärkt)
Tack på förhand