ANNONS
Annons

Normalzoomar för Nikon FX

Produkter
(logga in för att koppla)
Klart att du har rätt. Det är givetvis så att om bara tillverkarna ville så skulle de kunna konstruera än bättre fasta gluggar. Men precis som du säger så tycks inte fokus legat på dessa. Det finns givetvis en och annan riktig godbit bland de senare fasta gluggarna. Canons och Nikons nya 200:eek:r verkar ju vara helt enastående. Kanske inte riktigt i var mans ekonomsika område men ändå... Sigmas nya 50:a verkar oxå vara riktigt fin. Men varför i hela friden tar de inte fram en riktigt bra rejäl vidvinkel? Nikon verkar ha lyckats riktigt bra med 14-24 så om de bara la krutet på en fast istället.......
 
Klart att du har rätt. Det är givetvis så att om bara tillverkarna ville så skulle de kunna konstruera än bättre fasta gluggar. Men precis som du säger så tycks inte fokus legat på dessa. Det finns givetvis en och annan riktig godbit bland de senare fasta gluggarna. Canons och Nikons nya 200:eek:r verkar ju vara helt enastående. Kanske inte riktigt i var mans ekonomsika område men ändå... Sigmas nya 50:a verkar oxå vara riktigt fin. Men varför i hela friden tar de inte fram en riktigt bra rejäl vidvinkel? Nikon verkar ha lyckats riktigt bra med 14-24 så om de bara la krutet på en fast istället.......
Jag måste säga att om vi snackar mittskärpa så är Sigma 20/1,8 nästan i klass med 24-70. Den har också den där stunsen, om man bländar ner till f/5,6 eller till och med vid f/4. Vid f/2,8 är den dock betydligt sämre än zoomen. Kantskärpan och vinjetteringen är också betydligt värre, även nedbländat.
Jag tycker också att Nikkor 35/1,4 är riktigt knallbra om man lyckas använda den på ett sätt som den "tål". Det betyder f/4 på relativt nära håll och med skapligt kort skärpedjup. Då har de oskarpa hörnen ingen betydelse, och skärpan på motivet är otroligt bra. Jag ska se om jag kan göra en jämförelse med 24-70, men jag tror faktiskt att 35:an är bättre rent detaljmässigt vid f/4. Den vinjetterar för övrigt mindre vid f/2,8 än zoomen, men har mer distorsion och sämre hörnskärpa.
 
Dina erfarenheter av Sigma 20/1,8 och Nikkor 35/1,4 stämmer väl överens med mina. Det som gjorde att jag inte längre äger någon av dem är att de, precis som du skriver, bara presterar riktigt bra under vissa givna förutsättningar. 24-70 (även Canons) ger i allmänhet lika bra eller bättre resultat, i de flesta fall (utom när man behöver större bländaröppningar förstås).

Självklart går det att göra fasta gluggar som är ännu bättre, och det lär nog komma inom en inte allt för avlägsen framtid (för Nikon alltså - Canon har dem ju redan).

/afe
 
Var glad att det inte är Assa som tillverkat objektivet, då hadde du istället fått en ful hävstång att skruva fast i zoom-ringen.
 
Dina erfarenheter av Sigma 20/1,8 och Nikkor 35/1,4 stämmer väl överens med mina. Det som gjorde att jag inte längre äger någon av dem är att de, precis som du skriver, bara presterar riktigt bra under vissa givna förutsättningar. 24-70 (även Canons) ger i allmänhet lika bra eller bättre resultat, i de flesta fall (utom när man behöver större bländaröppningar förstås).
/afe

Jag har några av Nikons fasta som jag köpte enbart för att använda när mina 2,8 zoomar inte räcker till men tyvärr så är de nästan alla värdelösa för det tilltänkta användningsområdet. 35mm f2 och min AF-D50mm f1,4 är så luddiga på 1,4-2 så att de knappt går att använda. 35an är väl ok rent skärpemässigt men allt blir ju kontrastmässigt en grå massa och med hemska blå glorior runnt alla konturer. 50:an är rent suddig före 5,6. Inget av dem funkar alltså för det jag vill ha dem till. Saken är den att min 17-55 är riktigt bra redan fullt öppen, så bra att jag inte bryr mig om vilken bländare jag använder (för skärpan alltså, skärpedjupet är en annan sak).

AI 24mm f2,8 är lika bra som 17-55:an fullt öppen men sämre på alla andra bländare så varför skall jag ta med den när 17-55 är lika bra eller bättre? Den enda fasta glugg jag har som är riktigt bra är AF-D85mm f1,4. Jag har även en Zeiss 50mm f1,4 ZF som är kanonbra men den är så knepig att fokusera med när det går lite fortare så den räknar jag inte som en vardagsglugg....

Det händer dock att jag allt oftare gör en kompromiss: AF-S16-85 och någon av de lätta/små fasta gluggarna. Tex Zeissen eller AI24:an. De slinker ner i en ficka och packningen blir då ultra lätt.....
 
Jag har några av Nikons fasta som jag köpte enbart för att använda när mina 2,8 zoomar inte räcker till men tyvärr så är de nästan alla värdelösa för det tilltänkta användningsområdet. 35mm f2 och min AF-D50mm f1,4 är så luddiga på 1,4-2 så att de knappt går att använda. 35an är väl ok rent skärpemässigt men allt blir ju kontrastmässigt en grå massa och med hemska blå glorior runnt alla konturer. 50:an är rent suddig före 5,6. Inget av dem funkar alltså för det jag vill ha dem till. Saken är den att min 17-55 är riktigt bra redan fullt öppen, så bra att jag inte bryr mig om vilken bländare jag använder (för skärpan alltså, skärpedjupet är en annan sak).

AI 24mm f2,8 är lika bra som 17-55:an fullt öppen men sämre på alla andra bländare så varför skall jag ta med den när 17-55 är lika bra eller bättre? Den enda fasta glugg jag har som är riktigt bra är AF-D85mm f1,4. Jag har även en Zeiss 50mm f1,4 ZF som är kanonbra men den är så knepig att fokusera med när det går lite fortare så den räknar jag inte som en vardagsglugg....

Det händer dock att jag allt oftare gör en kompromiss: AF-S16-85 och någon av de lätta/små fasta gluggarna. Tex Zeissen eller AI24:an. De slinker ner i en ficka och packningen blir då ultra lätt.....
Jag tror att allt det ovanstående beror på att du jämför objektiv som ger olika bildcirklar. Ett FX-objektiv på DX behöver helt enkelt vara mycket bättre för att kunna tävla med ett bra DX-objektiv.
 
Jag tror att allt det ovanstående beror på att du jämför objektiv som ger olika bildcirklar. Ett FX-objektiv på DX behöver helt enkelt vara mycket bättre för att kunna tävla med ett bra DX-objektiv.

Säkerligen och samtliga av ovanstående gluggar är ju inte direkt moderna. Bäst före datum har väl passerat runt 1874 eller så. Men faktum kvarstår: det funkar med Zeissen, när jag inte missar fokus givetvis.,

edit: och med 85:an!!
 
Säkerligen och samtliga av ovanstående gluggar är ju inte direkt moderna. Bäst före datum har väl passerat runt 1874 eller så. Men faktum kvarstår: det funkar med Zeissen, när jag inte missar fokus givetvis.,

edit: och med 85:an!!
Pja, mitt fossila 55/1,2 är skarpare när det gäller detaljerna vid f/5,6 än 24-70, vad jag kan se. På DX skulle det kanske se annorlunda ut.
 
Säkerligen och samtliga av ovanstående gluggar är ju inte direkt moderna. Bäst före datum har väl passerat runt 1874 eller så. Men faktum kvarstår: det funkar med Zeissen, när jag inte missar fokus givetvis.,

edit: och med 85:an!!


Jag tror att du har haft otur med din 50. Min är lite kontrastfattig på 1,4, men skärpemässigt inga fel. Dessutom är den både skarp och kontrastrik på bl 2.
Jag har haft (hmm) 3 st både till dx och fx och inte haft några problem med skärpa. Det som är lite tråkigt är snarare det som inte är i skärpa... Konstigt nog tycker jag att den funkar lite sämre på fx än dx.

Känns som vi har haft den här diskussionen ett par gånger tidigare:)

/K
 
Att min 50:a är en citron har jag förstått för länge sedan. Använder den mest som dekoration brevid glasen i vitrinskåper numera. Den är ju bara såååå vacker.
 
Okej, lite vidare utvärdering av 24-70.

Idag var det finfint väder, vilket gav möjlighet att blända ner en smula och testa motljusegenskaperna. Överlag ger objektivet en hel del flares i vidvinkelområdet när man har solen rätt in i gluggen (vilket jag inte alls märkte när det rörde sig om svagare ljuskällor), men samtidigt hålls kontrasten tämligen hög. Jag antar att det är i stort sett omöjligt att komma runt flares med så många linser i ett objektiv, nanocoating eller ej. Jag ser det inte som ett problem, men med tanke på tråden om 14-24:ans usla motljusegenskaper så finns det nog folk som skulle tycka att även 24-70 är usel på den fronten. Jag har inte gjort någon rättvis jämförelse, men jag tror att 35/1,4 är betydligt mindre benägen till flares. Däremot ger den istället ganska låg kontrast i motljus.
Vidare kan man se ganska brutal röd "fringing" i övergångar mellan utbrända delar och icke dito, om dessa ligger i skärpeplanet. Inget problem heller, men jag vill påtala det för dem som tror att objektivet klarar alla situationer hur bra som helst. Det gör det inte.
Bokehn har jag också kikat lite närmare på. Den verkar otroligt fin kring 35-40 mm, där den är "helt neutral". Det innebär att oskärpecirklarna inte har tillstymmelse till ljus kant, men jag vill inte lova att det stämmer vid alla fokusavstånd. Vid kortare brännvidder är bokehn fortfarande väldigt bra om vi jämför med hur vidvinklar brukar bete sig. Uppåt däremot, kan bokehn vara mindre snygg. 70 mm vidöppet är inget jag skulle rekommendera för porträtt, om man har andra objektiv i den häraden att tillgå. Min 105/1,8 känns plötsligt som en mer självklar del av utrustningen, men även en 85:a torde kännas som ett utmärkt komplement.
Jag skrev ju förut att skärpan är lite mjukare vid 70 mm vidöppet än vid andra brännvidder. Det ser man inte när man närmar sig f/5,6. Kontrast, färger och skärpa är då igen i absolut toppklass. Den kuddformiga distorsionen är dock tämligen hög, men också lättkorrigerad.

Jag är mycket nöjd måste jag säga. Det negativa jag skrivit ovan är bara ärliga intryck när jag verkligen granskar kritiskt, men det är bara trams om man ser till mångsidigheten och hur objektivet beter sig när det är som bäst.
 
Bildexempel 1):

26 mm, f/8 och svårt motljus. Det blir väl inte så mycket värre än såhär. Skuggorna är lyfta till "23" i ACR (fill light), vilket avslöjar felen betydligt mer än om man bibehåller mörka lågdagrar.

Först hela bilden, följt av några utsnitt som visar flares, röd "fringing" samt sist skärpan i nedre högra hörnet. Observera att fokus ligger nånstans mitt på bron, vilket gör att utsnitten av de bortre delarna i bilden ligger liiite ur fokus.
 

Bilagor

  • DSC_1788.jpg
    DSC_1788.jpg
    72.2 KB · Visningar: 245
  • DSC_1788_crop1.jpg
    DSC_1788_crop1.jpg
    51.6 KB · Visningar: 245
  • DSC_1788_crop2.jpg
    DSC_1788_crop2.jpg
    57.7 KB · Visningar: 243
  • DSC_1788_crop3.jpg
    DSC_1788_crop3.jpg
    99.2 KB · Visningar: 243
  • DSC_1788_crop4.jpg
    DSC_1788_crop4.jpg
    38.9 KB · Visningar: 245
Senast ändrad:
Det fick inte plats, så här fortsätter vi.
 

Bilagor

  • DSC_1788_crop5.jpg
    DSC_1788_crop5.jpg
    36.3 KB · Visningar: 245
  • DSC_1788_crop6.jpg
    DSC_1788_crop6.jpg
    37.2 KB · Visningar: 244
Bildexempel 2):

40 mm, f/3,5. Ganska nära, men inte så nära att bokehn borde få någon automatisk fördel av kort avstånd. Såhär tycker jag att "referens-bokeh" ska se ut! Ett grässtrå eller liknande tecknas som en jämnt belyst bred linje, utan hård kant, men också utan att vara alltför mjuk, vilket gör bakgrunden strukturfattig. Vad man föredrar är förstås mycket individuellt.

Tillägg: I den förminskade första bilden ser bokehn lite hårdare ut än vad den i själva verket är, på grund av skärpning. Det syns inte alls i större format.
 

Bilagor

  • DSC_1796.jpg
    DSC_1796.jpg
    81.3 KB · Visningar: 243
  • DSC_1796_crop1.jpg
    DSC_1796_crop1.jpg
    64.4 KB · Visningar: 245
  • DSC_1796_crop2.jpg
    DSC_1796_crop2.jpg
    62.8 KB · Visningar: 244
Nu har jag haft objektivet tillräckligt länge för att uttala mig lite mer ingående och utförligt. Det blir nog en redig recension inom nån vecka, men vi tar en del i taget här.

Jag frågade mig väldigt mycket och ofta om f/2,8 skulle räcka innan jag tömde plånboken. Det är som sagt inte direkt ljusstarkt. På gränsen för den som vill fota vid lågt ljus, skulle nog de flesta säga. Men, efter nån veckas fotograferande har jag insett att god skärpa vid f/2,8 faktiskt är minst lika mycket värt som hög ljusstyrka. Den här gluggen är så bra vidöppen att den klår det mesta vid f/2,8. Dessutom vid samtliga brännvidder. En visst svaghet går som tidigare sagt att se vid över 50 mm, men när det är riktigt mörkt så är nog inte de brännvidderna aktuella i alla fall, om man inte har stativ. I hörnen får man också leva med lite lägre skärpa vid kortare brännvidder, men det är knappast så att det stör någon annan än den som verkligen vill blåsa upp sina bilder i brottarformat.

Det jag har upplevt nu är att f/2,8 faktiskt duger till nästan allt jag vill fotografera, om man bortser från riktigt kort skärpedjup. Det känns som att skillnaden från DX är betydligt större än 1,17 steg, vilket det borde vara rent teoretiskt. Kanske på grund av bokehn:s karaktär och kamerans kusligt bra brusprestanda, eller så finns det något feltänk i beräkningarna. Jag undrar också om inte ljusstyrkan faktiskt är högre än f/2,8, eller om det är så att ljusstyrkan på alla andra objektiv är felaktigt lågt angiven. Hur som helst så har jag knatat omkring i "stadens mörker" och kunnat ta bra bilder handhållet med goda resultat. Det beror nog en hel del på att fokus sitter som en smäck i stort sett alltid, samt att gluggen är riktigt stadig och fin att hålla i, så att skakningsoskärpan hålls mycket låg. VR är absolut inget jag saknar!

Som jag nämnt tidigare så är färger och kontrast enastående, och jag är om möjligt mer imponerad nu efter lite utprovning, än vad jag var i början. Öppna bilderna i ACR och de ser finfina ut utan någon som helst behandling!

Jag kan inte nog prisa gluggen, men låt oss se lite exempel. Den här bilden hade jag nog inte kunnat tänka mig utan stativ förut, även om den inte är särskilt extrem.

Nikon D700, 24-70 @ 31/2,8, 1/40 sekund, ISO 800 höjt till 3200 i ACR samt höjda skuggor med "fill light" till 28. Ingen luminansbrusreducering och "10" i färgbrusreducering. Det behövs verkligen ingen brusreducering med den här kameran.
 

Bilagor

  • DSC_1903.jpg
    DSC_1903.jpg
    98.4 KB · Visningar: 142
  • DSC_1903_crop1.jpg
    DSC_1903_crop1.jpg
    97.4 KB · Visningar: 141
  • DSC_1903_crop2.jpg
    DSC_1903_crop2.jpg
    96.4 KB · Visningar: 143
Den uppmärksamme lägger nu raskt märke till de stjärnformiga fenomenen kring lamporna, vilket inte borde uppkomma vid största bländaröppning. Om den vore fullständigt cirkulär så hade de uppmärksamma rätt, men det är den inte. Det är nämligen så att objektivet bländar ner en skvätt vid kortare brännvidder för att behålla f/2,8 över hela omfånget. Det finns alltså en liiiiten orundhet hos bländaröppningen så fort man använder brännvidder kortare än den längsta. Emellertid är öppningen såpass rund att det aldrig syns annat än vid tillfällen likt det ovan, och då ser jag ingen som helst nackdel med det. Snarast är det snyggt!

Jag har vidare ruttnat på fokusringen, som är så lättvriden att man petar in felfokus jätteofta om man inte aktar sig. Så där sitter nu en redig tejpremsa som hindrar ofrivillig vridning. Enkelt och effektivt. Jag kommer nog att bygga nån bättre lösning med en liten gummiklack för lagom friktion, eller liknande (har oanade möjligheter på nya jobbet!).

Tillägg: För pixelonanisterna vill jag också tillägga att ni bör observera det höga ISO-talet när ni betraktar detaljerna i bildexemplena. Trots viss mjukhet så är till exempel den hängande kabelsnutten till vänster om lampan i första 100%-utsnittet ganska talande för detaljskärpan. Kranen däremot ligger nog ett uns utanför bästa fokusområde.

Att jag tvingats höja från ISO 800 till 3200 beror på kamerans något lynniga matrismätning. Här underexponerade den brutalt med minst 2 steg. Oftast fungerar den dock mycket bra med denna glugg, jämfört med alla andra jag provat.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar