Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normalzoomar för Nikon FX

Produkter
(logga in för att koppla)
Martin och Lennart; Pratar ni om gluggar som är köpta direkt från butik, eller beställda på nätet?

Vet ni om samma regler gäller för reklamation oberoende av köpsättet?

Lite lat i kväll, så jag orkar inte ögna igenom arn:s lunta.

/K
 
Är väl bara gå/skicka tillbaks (med) den om du tror att den är defekt?

Om du införskaffade gluggen i butik, så tar det ju inte speciellt lång tid och returnera den.

/Paul L.
 
Senast ändrad:
I juni skulle jag fotografera en arbetskamrat som slutade. När jag öppnade min minsta fotoväska fick jag en chock. D3:an och 24-70-zoomen hade delat på sig! Ingen vacker syn! Det gick som väl var på garantin. (Bilden är beskuren och tagen med D40)
 

Bilagor

  • -080602-023- copy2.jpg
    -080602-023- copy2.jpg
    68.6 KB · Visningar: 189
Jag svarar själv. Det enda som skiljer är ånger-rätten, eller hur?

/K

Tror det är mer än så. Enl ARN kan du åberopa din allmänna reklamationsrätt upp till 2 år efter köpet om grunden till det uppkomna felet på goda grunder kan anses funnits redan vid inköpet. Plus ett par andra "finesser" som jag inte kommer ihåg. Är lat själv och orkar inte gå på ARN:s sajt.

Mvh/Lennart

Till Tore:

Så där såg min gamla FE2 med 180/2.8 ut efter att ramlat ner i en klippskreva när jag plåtade bergsbestigning. Skillnaden var att objektivfattningen höll, men inte kamerans bajonett.
 
Martin och Lennart; Pratar ni om gluggar som är köpta direkt från butik, eller beställda på nätet?

Vet ni om samma regler gäller för reklamation oberoende av köpsättet?

Lite lat i kväll, så jag orkar inte ögna igenom arn:s lunta.

/K

Min glugg var köpt över disk på Expert/Fridhemsplan. Men exv Media Markt har ju i sin returrätt på 30 dagar angivit att varans förpackning ska var obruten, vilket känns paradoxalt. Hur upptäcka ett fel utan att prova varan?

Nåväl, jag har handlat på MM och brutit förpackning samt returnerat vara jag funnit undermålig utan krångel.

Likaså fick jag pengar tillbaks från Cyber Foto när det gällde en oskarp glugg jag beställt över nätet. De hade inga fler ex i lager. Cyber är jättebra att h att göra med när det något inte fungerar.

Jag har för mig att man ska ha större rätt att ställa krav om varan beställts obesedd exv via nätet eller beställts via tel.samtal. Brukar alltid kolla innan eftersom det är så tråkigt att behöva gnabbas om konsumentsekreterare o dyl.

Kör man med raka puckar brukar det aldrig vara problem. En vara man köper ska ju vara okej. Är det fel på den direkt så ligger ju hela på försäljningsstället.

Lennart
 
Objektivet är köpt i butik. Det enda problem jag ser framför mig, är om de anser att det ska skickas på reparation istället för att jag direkt får en ny. Enligt konsumentköpslagen ser jag inget stöd för att jag ska kunna kräva en ny om de väljer en annan "skälig åtgärd". I min mening är det INTE en "skälig åtgärd" att undlåta att ge mig ett nytt exemplar om ett sådant finns, utan istället låta mig vänta på reparation av en vara som jag redan har betalat. I det här fallet rör det sig om avbetalning med kredit hos vidstående bolag, vilket gör att butiken redan fått betalt.
De hade 9 exemplar inne i tisdags, och jag finner det osannolikt att alla är sålda redan. Men man vet ju aldrig. Om de vill skicka den på reparation så går jag hellre själv till Nikon i Solna, för det lär inte gå fortare av att butiken ska sköta saken.

Aldrig får man vara nöjd:-(

Tillägg: Jag är tydligen inte ensam om det här: http://nikongear.com/smf/index.php?topic=8437.msg71967#msg71967
 
Om de vill skicka den på reparation så går jag hellre själv till Nikon i Solna, för det lär inte gå fortare av att butiken ska sköta saken.

Aldrig får man vara nöjd:-(

Tillägg: Jag är tydligen inte ensam om det här: http://nikongear.com/smf/index.php?topic=8437.msg71967#msg71967

Gå inte dit. Åk till Lasses i Saltsjö Boo istället........Inte för att grabbarna i Solna är dåliga utan för att Lasses är bra så mycket bättre.....Dom brukar dessutom oftast fixa felfokus medan du väntar. Zoomringen kanske det tar något längre att fixa till...
 
Ah, ljuva lättnad! Jag fick byta rakt av mot ett nytt exemplar, som känns riktigt bra. Fortfarande inte riktigt helsmutt känsla, men hundra gånger bättre än den andra. Expediten sa att man tyvärr får räkna med att zoomringen styvnar till i vidvinkelområdet efter lite användande, vilket jag tror är rimligt. Men efter 2-3 dagar ska det fasen inte ha blivit någon skillnad. Blir det nya exemplaret likadant så har jag i alla fall lovat mig själv att leva med det, då det känns mindre jobbigt än om det bara skulle vara den specifika glugg man råkat köpa.

Nu har jag också fotograferat lite under mer normala ljusförhållanden, och jag är svårt imponerad. Skärpa, kontrast och färg är helt fenomenalt bra! Det där med distorsion, hörnoskärpa och välvt skärpeplan lever jag gladeligen med, med tanke på övriga prestanda.

Nu hoppas vi att jag kan börja koncentrera mig på bilderna istället:)
 
Nu har jag också fotograferat lite under mer normala ljusförhållanden, och jag är svårt imponerad. Skärpa, kontrast och färg är helt fenomenalt bra! Det där med distorsion, hörnoskärpa och välvt skärpeplan lever jag gladeligen med, med tanke på övriga prestanda.

Nu hoppas vi att jag kan börja koncentrera mig på bilderna istället:)

Vi är några stycken här på FS som har stridit för de moderna zoomarnas egenskaper jämfört med många av de fasta. Det finns ju som bekant en myt som säger att fasta ALLTID är bättre än en zoom vilket inte alls speglar verkligheten när man väl börjar testa mer ingående.
 
Man skulle kunna tro att det handlar om återvinning, men det här betyder märkningen egentligen.

Är det någon som verkligen förstår detta?
Det är luddigt skrivet.
Det verkar som att den rör Kinas motsvarighet till Europas RoHs. Då borde det väl användas på de saker som är tillverkade i Kina, men av mina fyra Nikon-prylar som har en '10' är alla tillverkade i Japan. På mitt Thailand-tillverkade objektiv så saknas '10'-an, men det kanske tillverkades några månader före '10'-an infördes.
 
Är det någon som verkligen förstår detta?
Det är luddigt skrivet.
Det verkar som att den rör Kinas motsvarighet till Europas RoHs. Då borde det väl användas på de saker som är tillverkade i Kina, men av mina fyra Nikon-prylar som har en '10' är alla tillverkade i Japan. På mitt Thailand-tillverkade objektiv så saknas '10'-an, men det kanske tillverkades några månader före '10'-an infördes.


Kan vara så att delarna är tillverkade i Kina och objektivet är ihopsatt i Japan.
 
Ah, ljuva lättnad! Jag fick byta rakt av mot ett nytt exemplar, som känns riktigt bra. Fortfarande inte riktigt helsmutt känsla, men hundra gånger bättre än den andra. Expediten sa att man tyvärr får räkna med att zoomringen styvnar till i vidvinkelområdet efter lite användande, vilket jag tror är rimligt. Men efter 2-3 dagar ska det fasen inte ha blivit någon skillnad. Blir det nya exemplaret likadant så har jag i alla fall lovat mig själv att leva med det, då det känns mindre jobbigt än om det bara skulle vara den specifika glugg man råkat köpa.

Nu har jag också fotograferat lite under mer normala ljusförhållanden, och jag är svårt imponerad. Skärpa, kontrast och färg är helt fenomenalt bra! Det där med distorsion, hörnoskärpa och välvt skärpeplan lever jag gladeligen med, med tanke på övriga prestanda.

Nu hoppas vi att jag kan börja koncentrera mig på bilderna istället:)

Min erfarenhet rentgenerellt med stiffa eller ojämna zoomringar är att de blir bättre efter en tids användning. Min zoomring på 24-70 är bättre nu än när jag precis hade fått den. Då var den riktigt trög.
 
Vi är några stycken här på FS som har stridit för de moderna zoomarnas egenskaper jämfört med många av de fasta. Det finns ju som bekant en myt som säger att fasta ALLTID är bättre än en zoom vilket inte alls speglar verkligheten när man väl börjar testa mer ingående.
Detta är en lite lurig situation. Jag tror med bestämdhet att det går att tillverka ett fast objektiv som är bättre än en zoom till mycket lägre pris. Emellertid har inte krutet från tillverkarna lagts på den fronten på sista tiden, varför det är ganska naturligt att zoomarna är lika bra eller bättre.
Att jag ratat normalzoomar förut har mest varit för att f/2,8 känns för trist på DX. På FX är det fortfarande inte optimalt, men det räcker plötsligt bra mycket längre.
Men visst, mycket av mitt motstånd har varit av principiell karaktär. Jag har inte lagt mig riktigt än, men jag kan inte annat än erkänna att de objektiv som jag förut ansett vara riktigt bra, inte har en suck mot 24-70 när det gäller "klarhet" i bilderna. Jag tror att detta kommer att vara enormt trevligt när man vill efterbehandla bilderna hård, med till exempel lokala upplättningar, eller varför inte konvertering till svartvitt med höga kontraster.

Min erfarenhet rentgenerellt med stiffa eller ojämna zoomringar är att de blir bättre efter en tids användning. Min zoomring på 24-70 är bättre nu än när jag precis hade fått den. Då var den riktigt trög.
Jag misstänkte det också, men faktum är att den felande ringen på mitt förra exemplar kändes sämre och sämre ju mer jag vred den. Som om smörjmedlet inte fanns där det skulle, och nöttes bort mer och mer för varje gång.
Men som sagt; om även detta exemplar börjar kärva så skiter jag i det och fortsätter. Det får bli en garantifråga senare i så fall. Optiskt har det ju noll och ingen betydelse.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.