Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som varit i Afrika!

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
  • Vilket land och vilka städer besökte du?
  • Vilka länder och städer ska man undvika?
  • Är Afrika farligare än Latinamerika?
  • Hur ser de på vita i Afrika?
  • Vågar man åka ensam?

Jag har tusen frågor, men ni kanske förstår åt vilket håll det bär.
Skriv gärna några rader! Jag är otroligt nyfiken. :)
 
Afrika är ett ganska stort ställe. Du kan inte specifiera frågan lite mer? Ganska stor skillnad mellan Algeriet och Namibia eller mellan Gambia och Zimbabwe eller...

Svaret på din sista fråga är dock "ja".
 
Okej, jag inser att frågan kanske var lite dumt ställd. Bortse från de allra nordligaste länderna.

Men länder kring:
Nigeria, Kenya, Angola, Sydafrika, Zimbabwe, Mozambique, etc.

Ytterligare uppdatering: Det handlar om upptäcktsfärd. Fotografering. Uppleva och upptäcka allt som landet/länderna har att erbjuda. Hajka, vandra, safaritrippar.
 
Senast ändrad:
-Kenya, Tanzania, Sydafrika. Huvudstäderna (+Durban/SA och Mombasa/Tsavo i Kenya)
-Länder med pågående intern konflikt, och de flesta mindre länder på Elfenbenskusten om man vill resa själv.
- Afrika är jättestort, och det är Sydamerika också. Hellre Nairobi än kartellområdet i Venezuela. Hellre Brasilia (jättetråkigt, men bra arkitekturfoto) än downtown Durban. Det beror på...
- Beror på var du är. Människor är människor - kan de tjäna pengar på dig så försöker de göra det. I vissa sammanhang medans du lever och vill/kan bli lurad till att betala för något, och i vissa fall medans du är död så att de kan avyttra dina ägodelar, ta dina kontanter och sälja dit pass/kreditkort på svarta marknaden.
- Beror på vart du ska, och om du har någon erfarenhet av att resa ensam. Det beror ju också på vilken TYP av resa du tänkt... Tusristande är väldigt annorlunda jmf med t.ex hiking.

Jag har alltid haft lokal hjälp med att ta mig runt, och har levt i ganska "skyddad" verkstad - så jag är nog inte lämplig till att svara på dina frågor... Det har funnits gott om lokal-vana människor med hela tiden.

Tänk på:
Karnevalen i Rio. Fler rånmord på 5 dagar varje år än vad sverige haft under hela 2000-talet.
Militanta motståndsrörelser i afrikanska länder. Det finns inget farligare än separatistiska rörelser, de är dessutom i vissa fall ganska vana vid att döda människor. Två norska medarbetare (och deras chaufför) till en vän till mig blev nerskjutna med automatvapen på öppen gata av en motståndsrörelse som helt enkelt ville åt lite pengar. De var på väg ut med veckolönerna till en lokal läkare-utan-gränser vårdstation. Ca 80Us$ alltså. Och två dunkar diesel och två DSF-pass (antagligen värda mer än allt annat tillsammans). Detta var iofs under begynnande konflikt i Liberia - precis i början av en militär revolt alltså... I ett utsatt område.

Nej vill du veta mer så får du nog ange ett mer exakt resemål/reseplan - det kan vara enorm skillnad på 10mils avstånd inom ett och samma område av ett land...
 
Tack för ett bra svar, Joakim!

När du skriver att du fått lokal hjälp: är det folk du träffat på plats, eller hur kom du i kontakt med dem?
 
* Vilket land och vilka städer besökte du?
Alla länder i södra Afrika, flest gånger i Sydafrika, Botswana och Zimbabwe, plus en del av Nordafrika.

* Vilka länder och städer ska man undvika?
Jag skulle kanske inte åka till Somalia i dagsläget. Men annars handlar det nog mest om att vara normalt försiktig.

* Är Afrika farligare än Latinamerika?
Nej, inte generellt. Jag känner fler som blivit rånade på Copacabana än i downtown Johannesburg. Själv har jag aldrig blivit utsatt för något värre än en skicklig ficktjuv och ett inbrott i en hyrbil, trots att jag tillbringat väldigt mycket tid i t ex Sydafrika och rört mig på ställen som av många anses "osäkra". Men jag går förstås inte omkring och flashar med kameror eller andra dyrbarheter i onödan och ser kanske inte alltid ut som en typisk turist.

* Hur ser de på vita i Afrika?
I storstäder och turistorter uppfattas du förstås -- precis som på många ställen i t ex Grekland -- som turist, dvs en möjlighet till inkomst. På platser där turister är ovanliga möts man ofta av mycket stor nyfikenhet och gästfrihet.

* Vågar man åka ensam?
Javisst. Afrika är inte en helt annan värld. Det är samma sorts männsikor där som i t ex Europa.
 
Vad glad jag blir när man får så bra svar! Tack så mycket.

En sak jag glömt fråga. Hur fungerar det med boende? Är det gott om hostel eller vandrarhem i de flesta städer? Kan man ta sig lite var som helst och ändå hitta boende?
 
Du kan få svar på alla dina frågor på www.lonelyplanet.com
När jag reste till Afrika fick jag massor med bra tips där.

Köp även The Rough Guides över södra Afrika, tycker den är mkt bättre än Lonely Planets guideböcker.

Sydafrika är lätt att resa själv till. Där går bussar mellan vandrarhemmen, man köper ett busspass, får en tidtabell och sen är det bara att bestämma vilka stop man vill göra och hur länge. Oftast bra standard, trevliga människor och fantastiskt vackert! Massor att fotografera!

Jag var i Zimbabwe och det är ett fantastiskt land men vet inte om jag valt att resa dit idag med tanke på situationen som råder där just nu. Fattigdom, inga pengar och nästan ingen mat.

Lycka till!
 
Kolla även www.tripadvisor.com och gå in och läs på forumet där.

Jag var i Zimbabwe 2009 och det fanns då mat i alla affärer, bränsle fanns även om än inte rikligt. Priserna gick upp och ned beroende på tillgång. Den lokala valutan var slopad så det var inga växlingsbekymmer. Dollar och rand går bra.

Hotel och "lodges" finns även om de har sett bättre dagar. Jag kände mig inte orolig där men reste också på sätt och viss skyddat. Det finns även husbåtar (Kariba) och backpacker-hostels.

Transport måste du planera för, det finns inte samma typ av bekväma, välfungerande system som i t.ex Sverige. Det finns tåg som går väldigt långsamt mellan de större orterna. Däremot inget "SL" i Harare, utan där får du ta "commuters" (privata minibussar).

Under valtider skulle jag dock avråda från att åka dit. Valet 2008 var mycket våldsamt. När jag reste var det dock lugnt igen där jag var.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.