Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ni som har Windows 8?
- Trådstartare Bullen03
- Start datum
alfin
Aktiv medlem
Verkar som om MS håller på och rättar till en del av de dumheter de införde i Windows 8, när de försökte tvinga användare av stationära maskiner att leka pekplattenissar i tid och otid:
http://www.sweclockers.com/nyhet/16909-windows-81-innehaller-start-knapp-for-hemskarmen
http://www.sweclockers.com/nyhet/16909-windows-81-innehaller-start-knapp-for-hemskarmen
Falumas
Aktiv medlem
Verkar som om MS håller på och rättar till en del av de dumheter de införde i Windows 8, när de försökte tvinga användare av stationära maskiner att leka pekplattenissar i tid och otid:
Som tur är verkar det vara möjligt att behålla nuvarande också.
/Karl
alfin
Aktiv medlem
Här är mer info om Windows 8 och dess misslyckande:
http://www.di.se/artiklar/2013/5/7/microsofts-historiska-fiasko/
http://www.di.se/artiklar/2013/5/7/microsofts-historiska-fiasko/
Falumas
Aktiv medlem
Eller så tittar man på försäljningssiffrorna. 100milj på 192 dagar, Windows 7 var 100milj på 183 dagar. Näst största Windowssuccéen efter Windows 7 med andra ord.
http://www.wpcentral.com/windows-8-100-million-licenses
Att Microsoft sedan hävdar att det finns saker som går att ändra anser jag inte vara negativt.
Det är roligt hur Appletalibansk media i Sverige och Schweiz lyckas vinkla dagens siffror.
/Karl
Att Microsoft sedan hävdar att det finns saker som går att ändra anser jag inte vara negativt.
Det är roligt hur Appletalibansk media i Sverige och Schweiz lyckas vinkla dagens siffror.
/Karl
Falumas
Aktiv medlem
Vad motsvarar 'sålda licenser' i reellt aktiverade system?
Det vet jag inte, men det är ju samma i Windows 7 och Windows 8 fallet.
/Karl
l1nd3c0n
Aktiv medlem
Eller så tittar man på försäljningssiffrorna. 100milj på 192 dagar, Windows 7 var 100milj på 183 dagar. Näst största Windowssuccéen efter Windows 7 med andra ord.
/Karl
Jag tillhör gruppen som köpte en Win8 licens för att prova installera på sonens dator under kampanjtiden när det bara kostade nån hundralapp. Men där tog det stopp. Då vi inte har en enda pekskärm på firman, avsaknaden av XP mode (jag har iaf inte orkat hitta något) och ett nytt GUI som kallas Metro gjorde tröskeln för hög för att spridas i firman.
Sonen lyckades jag till sist få att acceptera uppgradering efter att jag hittat och installerat ett plug-in som återskapade den klassiska startmenyn.
1 såld licens = 0 vidare uppgraderingar
Gör nog som många andra och väntar till Win9
ErlandH
Aktiv medlem
Inte riktigt säker på vilka "vinklade siffror" du syftar på, men DI-artikeln som det nyligen länkades till bygger helt på en artikel i Financial Times och på vad amerikanska analytiker tycker.
Att alla eventuella problem för Microsoft och alla eventuella framgångar för Apple skulle bero på svenska journalisters samfällda ljugande är nog inte riktigt sant.
AFJ
Aktiv medlem
Inte riktigt säker på vilka "vinklade siffror" du syftar på, men DI-artikeln som det nyligen länkades till bygger helt på en artikel i Financial Times och på vad amerikanska analytiker tycker.
Att kalla det för "historiskt fiasko" som DI gär är väl en ganska vinklad rubrik när man baserar det hela på vissa analytikers tyckande. Det som är avgörande måste väl ända vara försäljningen och där är bilden inte lika negativ även om säkert många av de licenser som sålts initialt har sålts till lågt pris.
Jag är absolut ingen vän av det nya gränssnittet i Windows 8 men förhoppningsvis så tar Microsoft åt sig av kritiken - det behövs ju inga stora anpassningar för att även desktop-användaren utan touchskärm skall känna sig bekväma.
ErlandH
Aktiv medlem
Så om kinesiska Volvo skulle komma med en ny bilmodell som bara kostade 99000 kronor och snabbt sålde en miljon exemplar, men motorerna på samtliga bilar skar efter ett halvår, så skulle du inte kalla det ett fiasko eftersom det "avgörande måste väl ända vara försäljningen"?Att kalla det för "historiskt fiasko" som DI gär är väl en ganska vinklad rubrik när man baserar det hela på vissa analytikers tyckande. Det som är avgörande måste väl ända vara försäljningen ...
mrazster
Aktiv medlem
Har kört Win8 ett tag nu, innan dess så har jag kört både OSX och Win7 i några år. Jag anser mig själv vara ganska "open minded" och inte särskilt främmande för att lära mig nya saker.
Men det s.k Metro gränssnittet i Win8 kan jag inte komma överens med, framför allt så tycker jag det är helt otroligt vidrigt och fult. Men att för den skuld döma ut hela operativsystemet är ju direkt befängt och trångsynt.
Det finns ju ett flertal enkla sätt att ta sig förbi Metro som även den mindre kunnige dator användaren bör klara av. Sedan kan man väl tycka att "Svenssons" inte ska behöva ge sig ut och leta rätt på program. Valet skulle väl finnas i systemet.
Vad gäller kompatibilitet o.s.v med diverse programvaror och hårdvaror är ju en annan fråga. Egentligen är det väl inte särskilt konstigt att allt inte stöds fullt ut direkt, det tar helt enkelt en stund för både Microsoft och 3:e part programtillverakre att bena ut kompatibiliteten i ett nytt OS.
Personligen så upplever jag systemet ganska "fräscht" i utseendet(om man räknar bort metro), det är väldigt snabbt och svarstiderna är otroligt bra. Men känner verkligen att det älskar SSD diskarna. Stabilitetsproblem har jag inte heller stött på några än.
Men det s.k Metro gränssnittet i Win8 kan jag inte komma överens med, framför allt så tycker jag det är helt otroligt vidrigt och fult. Men att för den skuld döma ut hela operativsystemet är ju direkt befängt och trångsynt.
Det finns ju ett flertal enkla sätt att ta sig förbi Metro som även den mindre kunnige dator användaren bör klara av. Sedan kan man väl tycka att "Svenssons" inte ska behöva ge sig ut och leta rätt på program. Valet skulle väl finnas i systemet.
Vad gäller kompatibilitet o.s.v med diverse programvaror och hårdvaror är ju en annan fråga. Egentligen är det väl inte särskilt konstigt att allt inte stöds fullt ut direkt, det tar helt enkelt en stund för både Microsoft och 3:e part programtillverakre att bena ut kompatibiliteten i ett nytt OS.
Personligen så upplever jag systemet ganska "fräscht" i utseendet(om man räknar bort metro), det är väldigt snabbt och svarstiderna är otroligt bra. Men känner verkligen att det älskar SSD diskarna. Stabilitetsproblem har jag inte heller stött på några än.
Falumas
Aktiv medlem
Så om kinesiska Volvo skulle komma med en ny bilmodell som bara kostade 99000 kronor och snabbt sålde en miljon exemplar, men motorerna på samtliga bilar skar efter ett halvår, så skulle du inte kalla det ett fiasko eftersom det "avgörande måste väl ända vara försäljningen"?
Fast försäljningen har varit stabil, dvs lika hög efter även efter att introduktionserbjudandet försvan.
/Karl
ErlandH
Aktiv medlem
Fast försäljningen har varit stabil, dvs lika hög efter även efter att introduktionserbjudandet försvan.
Nja, det är väl inte riktigt sant. Det tog ungefär 75 dagar att sälja de första 60 miljonerna licenser, 120 dagar att sälja ytterligare 40 miljoner.
Falumas
Aktiv medlem
Nja, det är väl inte riktigt sant. Det tog ungefär 75 dagar att sälja de första 60 miljonerna licenser, 120 dagar att sälja ytterligare 40 miljoner.
Ok, det har du faktiskt rätt i. Det har dock varit bra försäljning även efter introduktionserbjudandet.
Vad hade Apple för försäljning av OS/X under samma tid? Skulle tippa att Windows 8 sålt mångfaldigt mer än OS/X. Fast OS/X saknar också startmenyn så det är förmodligen därför.
/Karl
jaan v
Aktiv medlem
Realiteten är väl att MS i kraft av sin monopolliknande position egentligen inte kan misslyckas helt med försäljningen av sina nya versioner - hur illa de än tas upp av de tänkta mottagarna. (Undantaget kanske är WP8 som verkar sälja ganska mediokert - men där är ju MS en liten spelare trots 7-8 år i branschen). Vad gäller W8 skall väl noteras att en (liten) andel tillskrivs tablet-produkter, som inte fanns när W7 introducerades.
ErlandH
Aktiv medlem
Apple sålde iaf 70 miljoner av ios under årets första 90 dagar. Utan att det fanns några försäljningsdrivande nyheter.Vad hade Apple för försäljning av OS/X under samma tid?
Falumas
Aktiv medlem
Realiteten är väl att MS i kraft av sin monopolliknande position egentligen inte kan misslyckas helt med försäljningen av sina nya versioner - hur illa de än tas upp av de tänkta mottagarna. (Undantaget kanske är WP8 som verkar sälja ganska mediokert - men där är ju MS en liten spelare trots 7-8 år i branschen). Vad gäller W8 skall väl noteras att en (liten) andel tillskrivs tablet-produkter, som inte fanns när W7 introducerades.
5% är väl inte illa pinkat för ett nytt mobilOS?
Självklart räknas alla tablet-produkter med Windows 8 in i statistiken. Windows RT-tablets räknas inte in.
Dom som vill visa dåliga siffror tar bort allt med touchskärm från PC-försäljningen. Laptops och all-in-ones med touchskärm läggs sedan inte på tabletförsäljningen utan redovisas ingenstans. Jag har sett två sådanna marknadsundersökningar i år.
/Karl
Falumas
Aktiv medlem
Apple sålde iaf 70 miljoner av ios under årets första 90 dagar. Utan att det fanns några försäljningsdrivande nyheter.
Det är konstigt för iOS har inte heller någon startknapp. Att jämföra iOS med Windows 8 blir dock väldigt missvisande. Att Windows 8-försäljningen skulle vara så nära iOS-försäljningen är faktiskt en stor fjäder i hatten för Windows 8.
/Karl