Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

naturfotografi - mansdominerat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min fru och jag har nyligen satt upp en till sajt, sysidan.se - som förvisso bara har 190 medlemmar än så länge, men som har en i det närmaste förkrossande kvinnlig majoritet. Där kan man ställa sig precis samma fråga, fast omvänd.

Där visas då ingen större rädsla för att ge sig i kast med det tekniska eller att misslyckas. Att få en brodermaskin att göra som man vill är banne mig knepigare än det mesta inom foto, fråga mig... :)
 
Häpnadsväckande. Jag har läst igenom diskussionen från början till slut och slås av flera av inläggen jag läst här är det mest oreflekterande jag någonsin läst på ett internetforum icke tillhörande moderata ungdomsförbundet eller Nationaldemokraterna.

På ett tidigt stadium (jag aktiverade mitt medlemskap idag) insåg jag dock att attityder av liknande slag inte skulle stå att bli helt oväntade, då det tydligt, redan på förstasidan efter en stunds klickande framgår att detta är ett forum med kraftig manlig överrepresentation.

Helt givet, då det är skapat av män för män, och som alltid är det ju så att en gemenskap som bygger på ett visst samband (kön, klasstillhörighet, intresse, hemkommun, whatever) mer eller mindre medvetet utesluter alla som inte som inte via de givna normerna är självskrivna i samhörigheten.
När man startar ett forum som redan från början är dominerat av män, är det ju givet att man som kvinna drar sig för att bli medlem. Inte för att man inte åtminstone rent teoretiskt skulle kunna vara intresserad av kukförlängarobjektiv eller photoshoppade arsel, utan för att innehållet, språket och utformningen röjer att detta är en i grund och botten MANLIG gemenskap. ”Om du vill komma med och visa oss dina kvinnogrejer och köra din kvinnopryl, so be it, men här är du en främmande fågel.”
Om inte annat så är ju beviset på att en sådan exkluderande gemenskap existerar på detta forum inläggen i denna diskussion. De förevisar massor av belysande exempel på ett tydligt traditionellt könsrollstänkande, typiskt för alla forum där frånvaron av Den Andre – den man talar om, men sällan med – erbjuder möjligheten att generalisera och frossa fritt i föreställningar och stereotyper. Därmed inte sagt att inte kvinnor själva i precis lika hög utsträckning som män kan acceptera bilden av sig själv som den Andra!

Förklaringarna till den kvinnliga frånvaron är här många och brokiga, och ingen kommer ens i närheten att beröra det brännande ämnet könsdiskriminering. Det faktum att man som kvinna har extremt svårt att ta sig fram i en så manligt dominerad bransch som fotografyrket låtsas man helst inte om, särskilt inte som könsdiskriminering de facto innebär att kvinnor motarbetas av de män som styr marknaden, aktivt eller passivt.

Alla kan bli egna företagare och skapa sig ett namn. Visst. Och hur gör man då för att skapa sig detta namn? Man blir definierad av omgivningen. När omgivningen gett dig ett namn så är du ett namn. Och gissa vilka det är du ska blidka för att de skall erbjuda dig detta namn om inte den herrklubb som benämns kollegor, förläggare, recensenter, redaktörer.
Att du som kvinna har en chans som är avsevärt mycket mindre än mästarnas manliga lärlingar och är det ingen fråga om. Det är faktum, och det är det som är könsdiskriminering.
Har väl en homogen grupp tolkningsföreträdets makt släpper de den inte utan vidare.

Här kan man, som ”adriane” försiktigt begagna sig av den biologistiska förklaringsmodell som är kutym i denna mysputtrande diskussion, som för att garantera att vi inte ska komma fram till någonting jobbigt:

” sedan kanske män är mer karriärlystna och strävar således efter att ta sig fram, få ett namn, och syns därför mer. ”

Något problem föreligger egentligen inte; män bara gör det de är ämnade för och det de är, nämligen karriärlystna. Därför syns de mer. Implicit innebär det att anledningen till att kvinnor inte syns lika mycket är att de är på något annat sätt, d.v.s. funtade annorlunda. Och eftersom vi till vår natur inte är lika karriärlystna som män så är det ju inte så konstigt att vi inte heller gör karriär i samma utsträckning. Vi har ju helt enkelt…...inte lust.
Det är inte det att vi inte FÅR. Det är det att vi inte VILL!

Så har man lagt kvinnorna själva till last för de problem som manssamhället orsakar dem, genom att helt enkelt hävda att det som är essensen av könsförtrycket, nämligen ojämlikhet, är självförvållat, och egentligen inget problem överhuvudtaget.

Ingen kan bestrida det faktum att det på landets fotoskolor råder en majoritet av ambitiösa kvinnor. Vi vet, att när skolornas mer eller mindre objektiva antagningsprocesser vaskar fram en överrepresentation av kvinnor som går igenom utbildningsåren, besitter samhället därefter en yrkesreserv av mängder av kvalificerade kvinnor. Men tänka sig, när de utsätts för arbetsmarknadens godtycke så duger de inte längre, utan istället blir det den manliga minoriteten från samma klass som senare utvecklas till att bli namn. Hur kommer det sig?
En slump kan det knappast vara.

Här erbjuder forumdiskussionen oss flertalet goda svar.
Vår vän Roger (Lynxx) har en alldeles lysande intellektuell och nyanserad förklaring:

” Jag har full förståelse för att just naturfoto är mansdominerat.

De flesta kvinnor jag känner är alldeles för bekväma för att ta på sig en 20-kilos ryggsäck men gluggar, filter, tält, sovsäck och campingkök och att sparka av sig pumpsen till förmån för ett par vandrarkängor är i många fall helt otänkbart. ”

Alltså, de är helt enkelt för jävla lata. I alla fall om det är naturfoto som är vårt gebit, ja då accepterar vi att sträcka oss så långt man kan fortfarande iförd ett par pumps (vilket ju är helt naturligt om man är intresserad av naturfoto. Man kan faktiskt plåta….stadsduvor?). Men längre än så sträcker jag mig inte, ty av naturen lobotomerad som jag är, sitter jag hellre hemma och lackar naglarna.

I rest my case…..


Avslutningsvis skulle jag vilja kommentera ett inlägg skrivet av en Joakim, ”Liax”, som erbjuder en ungefär lika fullständig förklaring till både den manliga dominansen hos fotograferna som till den kvinnliga underrepresentationen på detta forum.

“(........................)
Med andra ord, anledningen till att vi män visar upp våra bilder, pratar och diskuterar i forum, engagerar oss, osv, beror på samma sak som när påfågelhannen spänner ut sina stjärtfjädrar. Vi vill visa oss värdiga en bra partner samtidigt som vi vill befästa vår status i den manliga hierarkin! Allt för att få så goda möjligheter som möjligt att sprida våra gener vidare.

Och anledningen till att kvinnor inte utmärker sig på samma sätt beror på att dom inte har det behovet. ”


Så här står det alltså till:
Anledningen till att män visar sina bilder, engagerar sig, diskuterar och på alla sätt är överrepresenterade i alla fotografiska sammanhang, är att de vill knulla.
Anledningen till att kvinnor inte framhäver sig själva på samma sätt är att de inte är riktigt lika intresserade av att knulla, för de ”har inte behovet”.

Då kan man ju fråga sig vad alla dessa kvinnliga fotoelever egentligen sysslar med på landets fotoskolor, om inte just visa bilder, engagera sig och diskutera. Man får väl förmoda att de är där för att beundra sina manliga kursare när de ”spänner ut sina stjärtfjädrar”.

Och så:
” Kontenta; kvinnor är precis lika intresserade av fotografering som män. Däremot behöver dom inte ständigt bevisa för sin omgivning hur duktiga dom är. :-D Joakim ”

Ja, i all vår tystnad är vi faktiskt lika intresserade av fotografering som män är.
Och vi behöver inte visa några bilder eller engagera oss eller diskutera eller göra karriär, nej faktum är att vi sitter allihopa bara stilla och tysta på våra små nätta stjärtar och utan att någonsin behöva ta ett klick vet vi innerst inne att vi är precis lika intresserade.
Behöver jag nämna att jag är lobotomerad också?

Återigen. Allt detta som man hävdar att kvinnor av olika anledningar inte vill, kan eller orkar ägna sig åt har de redan sysslat med hur länge som helst.
Fotografin och hela det fotografiska yrkesutövandet är ett tvärsnitt ur det manssamhälle vi lever i, draget till den yttersta spets där vi försöker urskulda det hela på oändliga rader uppfinningsrika sätt.
 
Klart trevligt inlägg. Sånt vågar man ju inte skriva som kille för risken finns ju att nån skulle tro att jag är en riktig liten fjolla och det vill ju inte en stor, stark machotyp som jag vara (182cm/70kg). Förmodligen är jag också lobotomerad eftersom jag inte ser storheten i att utsätta sig för strapatser för att höja statusen på sina bilder. Jag använder visserligen inte pumps än men det går ju att fixa. Jag ser skoaffären från där jag sitter. Tack för ett riktigt bra inlägg som jag delar till fullo.

:)
 
Att det skulle vara könsdiskreminering kan jag inte förstå. Vem är det som inte uppmuntrar kvinnor till att bli medlemmar här på fotosidan?

Vem är det som stänger ute dem?

Var i ligger diskrimineringen?
 
eliana skrev:
Helt givet, då det är skapat av män för män, och som alltid är det ju så att en gemenskap som bygger på ett visst samband (kön, klasstillhörighet, intresse, hemkommun, whatever) mer eller mindre medvetet utesluter alla som inte som inte via de givna normerna är självskrivna i samhörigheten.

Det där påhoppet får du förklara bättre. Att det är skapat för ett visst intresse är väl uppenbart, men att det skulle vara skapat för män håller jag absolut inte med.

Förvisso är vi tre som byggt Fotosidan män, detta faktum kan jag inte göra mycket åt, men hur kan du säga att det är skapat för män? Jag kan inte komma på något forum eller funktion som skulle vara speciellt riktat till män?

När vi startade var det alltså tre medlemmar på sajten; vi som byggde . Menar du att bara detta faktum har påverkat medlemstillströmningen till männens fördel, så vi har fått den fördelning vi har idag? (72% män, 28% kvinnor). Hade det sett annorlunda om vi varit två män och två kvinnor på sajten till att börja med? Tror inte det...

Om vi lägger teorierna åt sidan en stund; har du konkreta förslag på hur man motverkar den sneda könsfördelningen?
 
Manssamhället är en undanflykt

Om naturfoto är mansdominerat så bevisar det inte att världen är ett kvinnoförtryckande patriarkat. Elitgymnastik är kvinnodominerat, men styr kvinnorna världen för det?

Bara för att du vill att ditt köns underrepresentation inom karriärsyrken, naturfoto eller vad du nu retar upp dig på för dagen skall bero på manssamhällets förtryck så är det inte nödvändigtvis fallet. Vissa människor drar de bioligistiska slutsatserna litet väl långt men jag förstår inte feminismens fixering vid att män och kvinnors olikheter bara skulle vara socialt betingade. Tänk om kvinnor inte bara är män med bröst. Skillnader kanske finns även under ytan. Vem vet?

Jag såg att du är rätt ung och du kanske kommer att bli en väldigt framgångsrik fotgraf, men om du lyckas på denna extremt tuffa arbetsmarknad beror nog mer på din ambition, arbetsinsats och förstås dina bilder än på ditt kön.
 
OK, då ska jag förklara vad jag tycker. Den traditionella manliga fotografin genomsyras till stor del av ett otroligt fjantigt Hemingway-komplex där drömmen om storviltsjakt och äventyr har kalkerats över till fotografin. Än så länge verkar denna genre ha rätt stort inflytande men det tror jag kommer att ändras när stockkonservativa "stenåldersmän" till slut kommer att dö ut i brist på partners då förhoppningsvis kvinnorna utvecklas till skillnad från dessa manliga dinosaurier. Förmodligen dröjer det väl länge då jämlikheten inte direkt löper amok, men den generation som växer upp nu hoppas jag kommer att ändra könsrollerna mer än nån annan period i historien. Det finns fem saker i Ulf Ågerups inlägg som är typiska för det bemötande unga kaxiga kvinnor brukar få när män känner sig hotade, och vilka det är får ni komma på själva.
 
Tackar för den utvecklingen som för mig är mer givande än endast en premiss. Sedan att jag inte helt håller med är en annan sak.
 
Det finns fem saker i Ulf Ågerups inlägg som är typiska för det bemötande unga kaxiga kvinnor brukar få när män känner sig hotade, och vilka det är får ni komma på själva.

Jag känner mig inte hotad, bara litet trött.

Jag gillar människor med framåtanda men jag tycker inte undanflykter är "kaxigt" oavsett om man skyller sina svårigheter på kön, ålder, etnicitet, sexuell läggning, eller något annat. Visst finns det orättvisa hinder i tillvaron, men man vinner ingenting på att se sig som offer för dessa.

Och Calle, tala klarspråk om du skall yttra dig. Om du har gjort en fiffig observation, tala inte bara om att du har gjort det utan även vad du kommit fram till.
 
Nja Ulf, nu ska du väl inte beordra mig nåt alls.

Jag menade det inte som en order, snarare en uppmaning, men jag omformulerar så att du inte känner dig sårad av mitt bryska språkbruk:

Snälla rara, vill du vara snäll och dela med dig av dina fem punkter som du har identifierat men inte förklarat?
 
fjalstal skrev:
Förmodligen är jag också lobotomerad eftersom jag inte ser storheten i att utsätta sig för strapatser för att höja statusen på sina bilder.
:)

Ids inte blanda mig i denna "avancerade" disskussion, bara ett litet inlägg mot ovanstående.

Är man naturfotograf och även vill fota natur som inte ligger granne med allfartsvägarna så behövs det mer eller mindre strapatser.
Utsätter man sig inte för de strapatserna så får man heller inga bilder därifrån.
Visst är det mer beundransvärt om man vet att det ligger ett hårt arbete bakom en bild men det höjer ju inte bildens kvalité.
Statusen höjs lite automatiskt eftersom det finns färre bilder från sådana ställen.
 
Andreas74 skrev:
Visst är det mer beundransvärt om man vet att det ligger ett hårt arbete bakom en bild...

Sorry, men jag tycker inte det. Vad som är hårt arbete varierar så mycket från person till person. Dessutom värderar jag intellektuellt arbete mer än fysiskt när det gäller kreativt arbete.

Sen ligger det en viss skillnad i att anstränga sig för att kunna ta en bild eller anstränga sig för att framhäva att man har behövt kämpa för att ta bilden.

Nej men Ulf! Tror du verkligen du kan lura ur mig "sanningen" med hjälp av väna ord. :D
 
Givetvis värderar jag också intellektuellt arbete MER när det gäller en bild. Det fysiska går ju inte direkt att ses på bilden.
Däremot handlar naturfotografin inte bara om att vara så kreativ, utan också om att dokumentera djuren, naturen och olika ställen.
För att få bra djur/natur-bilder måste man vara ute i olika väder, tidig morgon som sen kväll eller natt, invänta rätt ljus, smyga sig på djur, invänta vid åtel m.m. Det räcker inte med att vara kreativ. Till detta hör fysiskt arbete.
Man utsätter sig inte för strapatserna för att höja "statusen" på sina bilder, utan för att få bra bilder helt enkelt.
Jag ser det som omöjligt att bli en bra, framgångsrik naturfotograf om man inte kan "ta av sig pumpsen" och är rädd för lite strapatser.
 
Till att börja med, bug:

Det där med att ”elitgymnastik är kvinnligt dominerat, men styr kvinnorna världen för det?” orkar jag nästan inte kommentera. Man måste ju vara rätt trög om man verkligen inte inser skillnaderna mellan de sysselsättningar som är manligt respektive kvinnligt dominerade. MANLIGT dominerade yrken bygger på de normer för vad som definieras som MANLIGT.
KVINNLIGT dominerade yrken bygger på de normer för vad som definieras som KVINNLIGT förbehållet och därav har yrken som är kvinnligt dominerade ofta lägre status, lägre lön och sämre arbetsvillkor. Fast det förstås, om man vill så kan man ju bli…….gymnast?

Och vad gäller ”feminismens fixering vid att män och kvinnors olikheter bara skulle vara socialt betingade” så är det naturligtvis lättast att förklara den skeva fördelningen på arbetsmarknaden med att den beror på biologiskt betingade orsaker, eftersom det då blir alldeles lönlöst att försöka förändra den. Biologismen erbjuder den enklaste av lösningar, nämligen att acceptera manssamhället som naturligt och därmed fullkomligt.

” Jag såg att du är rätt ung och du kanske kommer att bli en väldigt framgångsrik fotgraf, men om du lyckas på denna extremt tuffa arbetsmarknad beror nog mer på din ambition, arbetsinsats och förstås dina bilder än på ditt kön.”

En vanlig kommentar från folk (män) som vägrar inse att vi lever i ett samhällssystem som PREMIERAR MÄN. Om en kvinna ställer samma krav på tillvaron som män gör vad gäller yrkesutövande och dylikt bemöts hon genast med ett ”Ja men du förstår, här är det begåvning, kvalifikation etc etc som räknas, kom inte här och vifta med din fitta och tro att du är någonting.”
Men tänka sig: Det är INTE bara ”ambition, arbetsinsats och bilder” som räknas, utan i precis lika hög grad närvaron eller frånvaron av kuk.
Så länge man vägrar inse det och istället hävdar att alla har lika stor chans, kan man vara garanterad att ingenting kommer att förändras. En enkel bortförklaring för att slippa ifrågasätta sin egen maktposition är ju att hävda att de som gör det framställer sig själva som ”offer”…..

Att du för övrigt inte kunde avhålla dig ifrån att kommentera min ålder tolkar jag som ett lägsta formens avfärdande. Har man ingenting annat att tillgripa är ju det ett rätt enkelt sätt att sätta den man talar med under skon…..

Sedan, clindh:

Som sagt var, jag citerar mig själv: ” Om inte annat så är ju beviset på att en sådan exkluderande gemenskap existerar på detta forum inläggen i denna diskussion. De förevisar massor av belysande exempel på ett tydligt traditionellt könsrollstänkande, typiskt för alla forum där frånvaron av Den Andre – den man talar om, men sällan med – erbjuder möjligheten att generalisera och frossa fritt i föreställningar och stereotyper.”

Det är säkert fullt möjligt att ni som skapade denna sida aldrig hade i åtanke att den kanske främst skulle komma att locka män, men jag tycker att det är självklart att fotografi, varande en sådan utpräglat manligt dominerad bransch, får problem att rekrytera kvinnor så länge det är män som besitter representationens makt. Naturligtvis hade könsfördelningen varit annorlunda om kvinnor hade tagit del i skapandet av denna sida. Som bekant är det ju så att den underrepresenterades talan knappast kan föras fram av den överrepresenterade.

Ett par konkreta exempel från förstasidan: Nästan alla namn som dyker upp (slumpvalda portfolior mm) är män, men det är ju självklart eftersom nästan alla medlemmar är män.
Sedan artiklarna: En artikel om en manlig ”äventyrsfotograf”. En artikel om en manlig modefotograf, och en artikel om att naturfotografer inte är idioter skriven av någon som heter Terje, som åtminstone rent teoretiskt skulle kunna vara kvinna, men jag vågar en chansning på att så inte är fallet. Och så en artikel av en David, som tycker att medlemmarna borde skriva fler artiklar. Och då är de efterlysta ämnena digitalkameror, ljussättning, modeller, kopiering, förvaring av film etc etc.

Jag tycker att det är märkligt att man ingenstans tar upp fotografins roll i en samhällelig och/eller politisk kontext. Detta borde man kunna göra i artiklar och uppmaningar om artiklar, särskilt skrivna av kvinnor. Men icke – ljussättning är tydligen mer aktuellt.
Inte heller finns det något forum ämnat för den typen av diskussioner, annat än rubriken ”annat”, som antyder vilken vikt man tillmäter desamma.

Frågan om vad man skulle kunna åstadkomma för förändringar hos fotosidan förutom att föra in kvinnor i sidans nuvarande ”ledning” återkommer jag gärna till. Men att det finns utrymme för förändring tycker jag inte det är någon fråga om.
 
eliana skrev:
Till att börja med, bug:

En vanlig kommentar från folk (män) som vägrar inse att vi lever i ett samhällssystem som PREMIERAR MÄN. Om en kvinna ställer samma krav på tillvaron som män gör vad gäller yrkesutövande och dylikt bemöts hon genast med ett ”Ja men du förstår, här är det begåvning, kvalifikation etc etc som räknas, kom inte här och vifta med din fitta och tro att du är någonting.”
Men tänka sig: Det är INTE bara ”ambition, arbetsinsats och bilder” som räknas, utan i precis lika hög grad närvaron eller frånvaron av kuk.
Så länge man vägrar inse det och istället hävdar att alla har lika stor chans, kan man vara garanterad att ingenting kommer att förändras. En enkel bortförklaring för att slippa ifrågasätta sin egen maktposition är ju att hävda att de som gör det framställer sig själva som ”offer”…..

Hur kan du påstå att du inte framställer dig som ett offer?

eliana skrev:

"Men tänka sig: Det är INTE bara ”ambition, arbetsinsats och bilder” som räknas, utan i precis lika hög grad närvaron eller frånvaron av kuk."

Du skriver det som om det var lag. Har du några konkreta exempel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.