Svaret varierar tydligen med tiden. Någon gång på 60-talet hade Populär Fotografi en artikel om en av grundarna av Naturfotograferna (N), jag minns tyvärr inte namnet. Han hade fågelbilder (även från bon vilket diskuterades hårt då) som han tagit under svåra vedermödor för att dels komma åt, dels störa så litet som möjligt. Allt arbete för att få bilderna tyckte han var helt oväsentligt för bildens värde. "Det är resultatet som räknas, hur det gick till är betydelselöst" menade han.
Numera är det kanske tvärt om? Bilden är betydelselös, det är vedermödorna och reglementet som räknas?
Nja, jag tror nog att det är olika från situation till situation, och från person till person. Även om jag tycker att detta är en intressant diskussion så tycker jag att det känns lite väl kategoriskt att påstå att det ena eller andra är helt meningslöst eller betydelselöst.
Ta tillexempel björnen som motiv. Man kan fotografera en björn på många olika sätt, av varierande svårighetsgrad, och erhålla ett liknande slutresultat.
1. Foto på björn i djurpark: Ett icke-naturligt tillstånd i ett icke-naturligt sammanhang
2. Foto på björn i frihet, fotografen riggat åtel: Naturligt tillstånd i ett icke-naturligt sammanhang
3. Foto på björn i frihet, fotografen smugit sig på: Naturligt tillstånd i ett naturligt sammanhang
Är de tre bilderna automatiskt lika mycket värda eftersom resultatet för den oinvigde är lika? Alla 3 visar ju en bild på en björn.
Jag tror de flesta, om de fick veta hur bilden kom till, skulle föredra alternativ nummer 3. Kanske inte för att den generellt sett är den svåraste att ta rent fotografiskt, men i alla fall för att den visar björnen i sin naturliga miljö i en naturlig situation.
Men hur blir det istället om fotografen riggat kameran i skogen, kopplat in en rörelsedetektor till slutaren och sedan lämnat platsen för att en vecka senare komma tillbaka och vittja "fällan"? Denna bilden är ju i stort sett frikopplad från fotografisk prestation, men den visar ju ändå björnen i en naturlig miljö.
Vilken föredras nu? Bilderna är som sagt lika förutom prestationen bakom.