Erik Schalin
Aktiv medlem
Du vänder väl inte kameran på fel håll?Jag ser det som att försöka jobba med det man har, för mig betyder det att jobba med kameran jag har. Är det 3:2 som ges så tänker jag i det formatet.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du vänder väl inte kameran på fel håll?Jag ser det som att försöka jobba med det man har, för mig betyder det att jobba med kameran jag har. Är det 3:2 som ges så tänker jag i det formatet.
Det var ju det jag skrev. Fast här på FS bör du inte använda ordet stjäla. Utan att strax bli påtvingad en föreläsning om upphovsrätt. Och det är inte det denna tråd handlar om.
Precis. (syftet är ledordet här)
Känns lite lönlöst att ha EN regel (allt klart i kameran/obeskuret) när foto har så många tillämpningar och sätt att nå fram till dem.
Där man har tid att komponera och vänta på motivet - då funkar det.
Med rörliga motiv funkar det mindre bra. Likaså med pressfoto, där "spelreglerna" är helt annorlunda.
Jag kan tycka det är snobbigt när man värdersätter ett sätt före ett annat. Självklart skiljer sig sätten åt. Att smyga sig på en örn och fånga den på bild är annorlunda än att använda sig av åtel. Men när vi börjar värdesätta den ena som "finare"...ja, då tycker jag att det känns fel.
Jag blir lite nyfiken.
Har du någonsin kopierat i ett mörkrum?
I princip så skulle jag nog kunna kopiera in en fejkad negativram i exponeringen mha en mask. Men det är fan inte lätt. Speciellt inte mina neg där exponeringsdatan står inpräntad i kanten.
Det är finare att inte beskära bilden i efterhand(????). Annars "fuskar" man(?????).
Frågan varför det skulle vara finare har ställts flera gånger i tråden. Jag har ännu inte sett den besvarad. Gäller också frågan om varför beskärning i datorn skulle vara fusk, men inte annan PP (post procession), eller snarare mer fusk.
Så, vad är det som är "finare" med att inte beskära bilden? Vad, mer exakt, gör den obeskurna bilden mindre värd i slutändan?
Så, vad är det som är "finare" med att inte beskära bilden? Vad, mer exakt, gör den obeskurna bilden mer värd i slutändan?
Ja jag vet vad man kan göra. Tyvärr kan jag inte själv göra allt det som jag vet går att göra.Lille vän! Nog har jag gjort mina timmar i mörkrum, både du och jag vet vad man kan göra där. Så sitt nu inte här och var viktig. När fler och fler börjar göra bättre bilder, då börjar snobbarna hitta på ny regler på hur bilder ska göras så de ska kunna slå sig för bröstet och kunna visa hur "duktiga vi är".
Ja jag vet vad man kan göra. Tyvärr kan jag inte själv göra allt det som jag vet går att göra.
Jag tycker inte att jag fick ett ja eller nej på frågan.
Har du, eller har du inte cropat och lagt på negativramen i efterhand i mörkrummet?
Hmmm önskar att frun sett mig som liten...
Glad påsk!
Regler för en tävling eller för ett uppdrag eller för en grupp är OK. Då avgör man själv om man vill delta.Ja i så fall tolkade jag nog ditt #82 alltför snävt i orden:
"...Alla begår misstag och går det med beskärning ..."
Du använder ALLA och sedan refar du tydligt till dig själv och det var nog dig själv som var huvudsyftet.
Jag håller med dig om att det är bilden som talar för sig själv, inget annat.
Och i vissa fall är det omgärdat av regler.
Jag tolkade det du skrev som att Nisse ska "nöja sig" med det han har även om han kanske hellre vill ha Pelles möjligheter, och därmed styras av dom begränsningar som hans kamera ger. Om Nisse nu ändå vill ha Pelles komposition så blir det ju problem då.
Du vänder väl inte kameran på fel håll?
Ledd. Det blir så mörkt annarsVänder kameran åt fel håll?
eller
Vänder kameran på fel ledd?
när vi rätt ut det så kan vi börja spekulera i vad innebörden egentligen är, jag har ärligt talat ingen aning om vad du är ute efter?
Men du verkar fortfarande utgå ifrån att den snävare vinkeln är att föredra, det finns väl inget som säger att det är så? Om situationen ser ut som så att det blir förskräckligt hur man än gör med 300mm så är det enda logiska valet att beskära i efterhand. Annars tycker jag man kan försöka skapa en intressant komposition med det man har, istället för att utgå ifrån att ens utrustning är otillräcklig. Fötterna är väldigt användbara då man skall förändra kompositionen
...
Frågan varför det skulle vara finare har ställts flera gånger i tråden. Jag har ännu inte sett den besvarad.
Jodå, vi har fått ett svar: det är finare för att det är svårare.
Frågan kan väl egentligen ställas lite bredare:
Är värdet på en bild helt oberoende av prestation?
Frågan kan väl egentligen ställas lite bredare:
Är värdet på en bild helt oberoende av prestation?