Annons

någon som livnär sig på Royalty free foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Maverick skrev:
Så efter 180 bildförsäljningar så kan man alltså köpa sig en 50/1.8. Det kan ta tid att få ihop en schysst utrustning.

Tar dock ännu längre tid om man inte säljer några bilder alls. :)





Ett litet matteexempel:
Kalle säljer 2 ggr per år en bild för 1 825 kr. Ville säljer 2 bilder varje dag för 5 kr/st. Vem tjänar mest på ett år?
 
Anders Östberg skrev:
Man får väl förutsätta att dom allra flesta som säljer via iStock inte redovisar sina inkomster till skattemyndigheten, vilket är ytterligare konkurrensfördel mot yrkesfotograferna. Eller?
Eeros skrev:
Tar dock ännu längre tid om man inte säljer några bilder alls. :)

Ett litet matteexempel:
Kalle säljer 2 ggr per år en bild för 1 825 kr. Ville säljer 2 bilder varje dag för 5 kr/st. Vem tjänar mest på ett år?
Ville tjänar mest, visserligen bara under skottår, men...

Den springande punkten är nog att Ville, som saknar kontakter, har en möjlighet att tjäna någon krona någon gång, trots att han bara är en i den stora grå mängden... Kalle har ju faktiskt lyckats med en bättre kanal, trots sin ringa framgång där.

Ingen av dem får i framtiden ihop till en 50/1,8 på ett år på enbart denna inkomst. Båda kommer att behöva betala skatt. Skatteverket har allt bättre metoder att hitta dem som tjänar pengar via Internet. Och det är ju bra. Då får både Kalle och Ville en bättre pension i framtiden...
 
The Tor skrev:
Var är det alla andra får rimligt betalt för sina bilder? Tror du verkligen att jan kan hitta något ställe där jag kan ägna ett par timmar i veckan och ändå tjäna någon tusenlapp?


Mina bilder håller inte med dig. Dom vill visas upp sig för världen och blir gärna sålda för en femma styck.


Jag har redan ett jobb som jag lever på. Foto är min hobby. Tidigare betalade jag stora summor pengar för att hålla min hobby igång. Nu (tack vara iStockPhoto) finansierar den sig själv.

Det är beundransvärt att du bryr dig så mycket om mig och mina bilder men det behövs faktiskt inte. Vi mår jättebra! :)

Det missförstår mig, jag bryr mig inte om dina bilder, du bara råkade bara bli ett exempel i diskussionen.

Var får man sålt sina bilder och får betalt?
Till förtag som behöver såna bilder man tar, typ.
Alla företag i välden behöver bilder, det är bara att våga skicka dit dom.



/Magnus
 
Anders Östberg skrev:
Det som möjligen är "fult" i sammanhanget är att det ofta handlar om konkurrens på ojämna villkor. Hobbyfotografen räknar inte affärsmässigt på vad det egentligen kostar att ta fram en bild utan subventionerar det via en annan inkomst och tar inte betalt för sin egen tid. Därför kan denne hålla ett mycket lägre pris än yrkesfotografen och i princip skänka bort sina bilder gratis. Det finns i viss utsträckning i andra brancher, problemet är väl mest att det är så många som numer har råd att ha yrkesmässig utrustning och kan ta fram (i alla fall enstaka) bilder som kvalitetsmässigt är helt i paritet med proffsens.

Att sälja sina bilder Royalty-free för ören eller enstaka kronor per bild som många gör tycker jag personligen är att nedvärdera produkten och sälja sitt arbete gratis åt andra som sedan tjänar större pengar på bilderna. Jag ser inte varför man skulle vilja göra det - eget fritt val förstås, men det passar inte mig.

Tyvärr nedvärderas allt kring foto, royalty-fria billiga bilder är bara en del av det. Företag och tidningar börjar förvänta sig att bilder kan hämtas gratis från nätet eller från ivriga amatörer. Proffsen har förstås bara att anpassa sig och erbjuda bättre kvalitet, bättre service och bättre affärskontakt så köparen går dit istället - eller så får dom se sig om efter en annan karriär eller en annat kundkategori.

Den här diskussionen är åtminstone lika gammal som skråväsendet. Då klagades på outbildade "bönhasar" som fuskade i yrkena och tog brödet ur munnen på skråmedlemmarna. Problemet blir uppenbart när de professionella inte längre kan övertyga köparna om att deras större yrkeskunnande i alla lägen ger en faktisk högre kvalitet på det som produceras.

Det var svårare att fuska i yrket under den analoga tiden än det är idag. Många amatörer har ganska bra kunskaper idag och de har ofta tillräckligt bra utrustning för att bilderna ska kunna hålla hög teknisk nivå. Det kan vara väldigt svårt att avgöra om en bild tagits av ett proffs eller en hobbyfotograf.

Att amatörer säljer sig för billigt i proffsens ögon och skapar slagsida på marknaden sker ju inte bara på fotografernas marknad. Så har det exv. varit länge för lärarna med allt obehörigt folk i skolorna. Åkarna klagar på alla oseriösa enmansåkare som ser sitt åkande som en livsstil a´la "trucking style". De senare är lyckliga om de för åka runt och lyssna på country-låtar innan de konkar p.g.a. att de inte förstår sig på att ta betalt så att de till sist inte har råd att underhålla sina dyra bilar.

Jag tror att vi kommer att få se allt fler som försöker försörja sig som bildförmedlare istället för att nödvändigtvis ta bilderna själva. Det finns väl konsulter för snart allting och varför inte för att matcha bildbehov med bilder i all sköns bilddatabaser. Kunderna kommer gärna avstå från att skicka efter en fotograf och betala alla hans omkostnader om han kan köpa en bild som uppfyller hans krav betydligt billigare via en "bildbrooker" som har koll på var bilder för kundernas behov finns att tillgå.

Det kan ju inte vara nån större brist på bilder idag eller hur? Man måste nog sticka ut rätt bra för att bli rik på foto i framtiden.
 
Intressant ämne!

Jag undrar också: ni som säljer via iStock och liknande, betalar ni skatt på inkomsten? Redovisar ni den alls till Skatteverket? Moms? Egenavgifter?
 
egaeci skrev:
Intressant ämne!

Jag undrar också: ni som säljer via iStock och liknande, betalar ni skatt på inkomsten? Redovisar ni den alls till Skatteverket? Moms? Egenavgifter?

Jag tror ingen är så dum att han/hon svarar jakande på din fråga här, oavsett hur saken förhåller sig i verkligheten. Eller det kanske inte var en seriöst menad fråga?

Själv tippar jag att fusket är minst lika utbrett här som på alla andra områden; vissa fuskar, andra gör det inte.
 
Eeros skrev:
Jag tror ingen är så dum att han/hon svarar jakande på din fråga här, oavsett hur saken förhåller sig i verkligheten. Eller det kanske inte var en seriöst menad fråga?

Själv tippar jag att fusket är minst lika utbrett här som på alla andra områden; vissa fuskar, andra gör det inte.

Nej jag hade väl inte förväntat mig en anstormning av "klart-jag-inte-berättar-för-skatteverket"-svar. Men det är också en viktig skillnad mot yrkesfotografer. Om jag säljer en bild för 1000kr går först 200kr bort i moms, sedan äter skatt och egenavgifter upp hälften av det som är kvar. Missförstå mig inte, jag betalar gärna min skatt för att bidra till någon slags välfärd. Men det är synd ur flera aspekter att inte alla tänker så. Dels går vi alla miste om skattepengar, och dels så är det ytterligare en konkurrensfördel som hobbyfotograferna har gentemot yrkesfotograferna. Men personligen är jag inte orolig, än. Mina bilder är inte bildbyråmaterial i första hand, så jag ska nog klara mig ändå. Men 15kr per bild...det är så man vill gråta.
 
Alternativ till Istockphoto

Finns det några halvstora/stora aktörer som är direkta konkurrenter till iStockphoto (royaltyfria) och som betalar bättre? Klart det finns många byråer, men jag har en känsla av att många är så små att de inte säljer alls mycket. Vore extremt intressant att veta.
 
Re: Alternativ till Istockphoto

Ibanez Magnus skrev:
Till förtag som behöver såna bilder man tar, typ.
Alla företag i välden behöver bilder, det är bara att våga skicka dit dom.
Men det kräver ju ett ganska stort arbete att snoka upp företag, undersöka vilka bilder de kan tänkas vara intresserade, göra utskick och sedan följa upp utskicket. Den tiden har jag inte.

SixBySix skrev:
Finns det några halvstora/stora aktörer som är direkta konkurrenter till iStockphoto (royaltyfria) och som betalar bättre? Klart det finns många byråer, men jag har en känsla av att många är så små att de inte säljer alls mycket. Vore extremt intressant att veta.
Jag har testat www.fotolia.com och www.shutterstock.com men slutade ganska snart eftersom jag fick så dålig respons på mina bilder.
 
Ibanez Magnus skrev:
Intressant diskussion.

Det här med att det är orättvis konkurrens, att marknaden blir tuffare och tuffare för yrkesfotografer och att det i det långa loppet drar ner kvalitén på bilder är sant.
Det är många branscher som är så, nästan alla faktiskt. Att folk, köpare (både privatpersoner och företag) prioriterar billigt framför bra. Det är nog bara att bita ihop och inse att det är så det är och har blivit. Digitalkameror, crackade photoshop osv har gjort att vem som helst kan leka fotograf. Skillnaden mellan proffs och amatör blir så liten att bara överdrivet fotointresserade kan se det.

Det inte är en självklarhet att fotografer skall kunna leva på sitt yrke/hobby (kallade vad man vill, det är det ena först och blir det andra sen), tycker jag.
Menande att det är ingen självklarhet att foto skall vara något som det går att leva på.
Precis som gitarrläraren får söka nytt jobb när ingen vill ta lektioner längre för att dom hittar det dom söker på nätet, mycket billigare.
Om bildköpare prioriterar att köpa dom billiga ”amatör” bilderna så är det ju inte amatörfotografens fel, mer ett utslag av att köparen inte värderar det yrkesfotografen har speciellt högt. Om det i det långa loppet gör att kvalitén på bilder går ner (vilket det säkert gör) så är det ju ett bevis på att ingen mer än fotograferna själv bryr sig om den extra kvalité som en yrkesfotograf eventuellt har.

Bilder är grymt viktigt för allt och alla, men nästan alla köpta bilder skall i slutledet rikta sig till folk som är super nöjda med bilder från sin lilla mobilkamera.
Kanske är den kvalité det snackas om bara intressant för en liten elit av extremt fotointresserade? Precis på samma sätt som inspelningsmickar för 100K är ”krav” i proffssammanhang när lyssnaren sen tycker att en mp3 i mobilen låter grymt bra.
Menande att kanske är tekniken, kvalitén ett egenrunkande självändamål utan värde för någon?

Dom proffsfotografer som har något eget, nått som folk vill ha, kommer aldrig att bli utkonkurrerade av amatörer. Dom andra kommer nog att få en väldigt tuff tid framöver, tror jag.

Lite halvt provocerande, men är det inte så att enda skillnaden på en duktig amatör och ett proffs är att den ena får betalt? På bilderna ser man ingen skillnad.

Intressanta grejer, tycker jag. Vi är på väg in i nya tider, vi får nog inse det.

/magnus

Det tråkiga för oss "överdrivet fotointresserade" är att du har helt rätt.
 
The Tor skrev:
Jag har sålt bilder via iStockPhoto i lite över ett år. I början var det svårt att överhuvudtaget få några bilder godkända och ännu svårare att få några bilder sålda. För c:a ett halvår sedan började det ta fart och idag säljer jag 20-30 bilder om dagen med en ökning på runt 50% per måndag.

Jag har ett heltidsjobb och har inge några ambitioner att bli yrkesfotograf utan för mig är det toppen att kunna dra in några extra tusenlappar i månaden att köpa fotoprylar för.

So what om jag bara får en femma när jag säljer en bild? Det är 5:- mer än om bilden bara ligger på hårddisken. Och som sagt; alla dessa femmor finansierar idag hela min hobby.

Dessutom har jag lärt mig otroligt mycket av att sälja bilder via iStock - mitt sätt att bedöma bilder på är helt annorlunda idag. Jag fotograferar mycket mer och (om jag får säga det själv) så tar jag mycket bättre bilder. :)

Jag har lagt upp runt 20 bilder sammanlagt på royaltyfree bildbyrå ungefär ett halvår sen och när jag söker på nyckelord som jag angivit för mina bilder så kommer de upp på runt sidan 50 i sökordningen..
Hur fan ska man lyckas sälja något då?

Vad är det hemliga knepet?

Det kvittar ju hur fantastiskt bra en bild är om den ligger sist i ledet hela tiden.. det är aldrig någon som bläddrar igenom flera tusentals bilder innan de kommer till min bild..
 
egaeci skrev:
Nej jag hade väl inte förväntat mig en anstormning av "klart-jag-inte-berättar-för-skatteverket"-svar. Men det är också en viktig skillnad mot yrkesfotografer. Om jag säljer en bild för 1000kr går först 200kr bort i moms, sedan äter skatt och egenavgifter upp hälften av det som är kvar. Missförstå mig inte, jag betalar gärna min skatt för att bidra till någon slags välfärd. Men det är synd ur flera aspekter att inte alla tänker så. Dels går vi alla miste om skattepengar, och dels så är det ytterligare en konkurrensfördel som hobbyfotograferna har gentemot yrkesfotograferna. Men personligen är jag inte orolig, än. Mina bilder är inte bildbyråmaterial i första hand, så jag ska nog klara mig ändå. Men 15kr per bild...det är så man vill gråta.

Ångest! Tänk bara på vilken ångest alla som nu blottat att de sålt bilder till iStockPhoto ska ha i eftertankens kranka blekhet:). Någon av alla medlemmar på FS kan ju faktiskt vara anställd på Skatteverket med den huvudsakliga uppgiften att jaga skattefuskare. Man kanske måste tänka sig för ordentligt innan man förolämpar nån när det hettar till i dialogen! Skattmasen kan ju i värsta fall helt lacka till och obemärkt glida över i sin strikt professionella roll :). Det kanske inte är Rödluvan man "chattar" med utan vargen!
 
egaeci skrev:
Om jag säljer en bild för 1000kr går först 200kr bort i moms, sedan äter skatt och egenavgifter upp hälften av det som är kvar.

Jag vet dettta så väl, har själv enskild firma. :/
Men jag vill ändå inte på något sätt sätta spärrar för hur billigt andra får sälja sina bilder. Jag litar på att marknaden sållar bort alldeles för billiga inslag av sig själv, då de bär inte i längden.
 
Danlo skrev:
Jag har lagt upp runt 20 bilder sammanlagt på royaltyfree bildbyrå ungefär ett halvår sen och när jag söker på nyckelord som jag angivit för mina bilder så kommer de upp på runt sidan 50 i sökordningen..
Hur fan ska man lyckas sälja något då?

Vad är det hemliga knepet?
Att hamna tidigt i sökresultatet är nyckeln till framgång. Jag har två snarlika bilder på en lastbil. En sökning på "Truck" resulterar i 8751 träffar. En av mina bilder dyker upp som första bild vilket gör att den laddats ner över 500 gånger. Den andra bilden dyker upp på sidan åtta i sökresultatet och har 24 nedladdningar.

Exakt hur sökningen går till är i iStockPhotos fall en företagshemlighet.
 
Eeros skrev:
Jag vet dettta så väl, har själv enskild firma. :/
Men jag vill ändå inte på något sätt sätta spärrar för hur billigt andra får sälja sina bilder. Jag litar på att marknaden sållar bort alldeles för billiga inslag av sig själv, då de bär inte i längden.

Jag hoppas du har rätt. Men jag tror att prisdumpningen kommer att leda till att bilder värderas lägre. Det kanske inte är ett problem för de stora och etablerade fotograferna, men för oss som är på väg dit!
 
Ibanez Magnus skrev:
Intressant diskussion.

Det här med att det är orättvis konkurrens, att marknaden blir tuffare och tuffare för yrkesfotografer och att det i det långa loppet drar ner kvalitén på bilder är sant.
Det är många branscher som är så, nästan alla faktiskt. Att folk, köpare (både privatpersoner och företag) prioriterar billigt framför bra. Det är nog bara att bita ihop och inse att det är så det är och har blivit. Digitalkameror, crackade photoshop osv har gjort att vem som helst kan leka fotograf. Skillnaden mellan proffs och amatör blir så liten att bara överdrivet fotointresserade kan se det.

Det inte är en självklarhet att fotografer skall kunna leva på sitt yrke/hobby (kallade vad man vill, det är det ena först och blir det andra sen), tycker jag.
Menande att det är ingen självklarhet att foto skall vara något som det går att leva på.
Precis som gitarrläraren får söka nytt jobb när ingen vill ta lektioner längre för att dom hittar det dom söker på nätet, mycket billigare.
Om bildköpare prioriterar att köpa dom billiga ”amatör” bilderna så är det ju inte amatörfotografens fel, mer ett utslag av att köparen inte värderar det yrkesfotografen har speciellt högt. Om det i det långa loppet gör att kvalitén på bilder går ner (vilket det säkert gör) så är det ju ett bevis på att ingen mer än fotograferna själv bryr sig om den extra kvalité som en yrkesfotograf eventuellt har.

Bilder är grymt viktigt för allt och alla, men nästan alla köpta bilder skall i slutledet rikta sig till folk som är super nöjda med bilder från sin lilla mobilkamera.
Kanske är den kvalité det snackas om bara intressant för en liten elit av extremt fotointresserade? Precis på samma sätt som inspelningsmickar för 100K är ”krav” i proffssammanhang när lyssnaren sen tycker att en mp3 i mobilen låter grymt bra.
Menande att kanske är tekniken, kvalitén ett egenrunkande självändamål utan värde för någon?

Dom proffsfotografer som har något eget, nått som folk vill ha, kommer aldrig att bli utkonkurrerade av amatörer. Dom andra kommer nog att få en väldigt tuff tid framöver, tror jag.

Lite halvt provocerande, men är det inte så att enda skillnaden på en duktig amatör och ett proffs är att den ena får betalt? På bilderna ser man ingen skillnad.

Intressanta grejer, tycker jag. Vi är på väg in i nya tider, vi får nog inse det.

/magnus

Det här tycker jag var bra skrivet. Vi glömmer ofta att flera yrken inom bild/tisningsvärlden försvunnit de senaste åren Jag recencerade för många år sen en avhandling i Historiska Nyheter som handlade om ett mycket smalt yrke - Xylografens. Ingen ska skämmas om han/hon inte vet vad detta yrke bestod i. Men i den tidiga pressen så fanns inga fotografier. Kopparstick etc. fanns men var för dyrt. Istället utvecklades en teknik där man graverade buxbomträ med kopparsticksverktyg. Denna teknik levde och frodades för hundra år sen tills fotot (den analoga tekniken som vi kallar den idag) tog död på den!

En hel yrkeskår på 20-30 personer gick i graven när de såg sina uppdrag bli färre och färre och fotografernas allt fler. På den tiden var fotograferna de som var glada! Även grafikerna som satte tidningarna på den tid boktryck och stilmetall dominerade (fram till 70-talet) fann sig plötsligt överflödiga när redaktionerna datoriserades och man gick över först till s.k. direktlito (DN/Expressen) och senare till offset. Grafikerna slogs vilt under några år med både vilda strejker, småsabotage av produktionen och allt de kunde komma på (minns Sture Ring som skrev den än idag läsvärda "Typerna och draken". De slogs även med kvalitetsargumentet och hävdade att datorerna avstavade felaktigt och tidningarna såg för djäkliga ut. Inge hjälpte dock för grafikerna behövdes inte längre i samma utsträckning när journalisterna själva skrev in texterna i datorerna.

Grafikernas tidigare så framgångsrika kamp på dagstidningarna (läs: som drivit upp lönerna för alla grafiker) kom istället att leda till massnedläggning av tryckerier i hela landet (ett samband en del vägrade se). Veckotidningarna som inte var färskvara trycktes istället utomlands i exv. Ungern och ännu längre bort, vilket också gjorde en stor del av tryckarna på exv. Åhlen & Åkerlunds tryckeri arbetslösa. Det gick på några få år! En stor del av branchen var i chocktillstånd.

Som alla säkert förstått så räckte grafikerna kvalitetsargument inte långt när tidningsägarna vill rationalisera och de fått ett veritabelt "trollspö" i sina händer med datorernas intåg. Nu har digitaliserings värld nått bildprodukttionen på allvar och det strukturerar om medievärlden allt tydligare. Det enda jag inte är övertygad om i denna process är att kvaliteten nödvändigtvis skule bli sämre. Det tas säkert fler högkvalitativa bilder idag än det nånsin gjorts, helt enkelt för att det är enklare att göra det. Att det samtidigt säkert aldrig tagits fler dåliga bilder är kanske också sant. Den totala mångden har ju exploderat. Den som kan dra nytta av detta kommersiellt kommer att överleva. Den som inte klarar det kommer att få problem om han/hon inte redan har det.

Jag har svårt att se att just fotograferna skulle ha bättre möjligheter att motstå denna typ av strukturella förändringar än andra grupper som kläms av teknikskiften och globalisering. Det finns tyvärr allt mindre som talar till fotografernas fördel. De kan snart inte ens extraknäcka i en fotoaffär, för allt färre är beredda att betala för deras kunnande även där. Det är alltid förknippat med ett visst vemod och sorg när en värld som man lärt sig tycka om går under.
 
Senast ändrad:
Ibanez Magnus skrev:

...
Skillnaden mellan proffs och amatör blir så liten att bara överdrivet fotointresserade kan se det.

...
Lite halvt provocerande, men är det inte så att enda skillnaden på en duktig amatör och ett proffs är att den ena får betalt? På bilderna ser man ingen skillnad.


Skillnaden mellan proffs och amatör är per definition just att proffs tar betalt och lever på det.
 
Tittade på konkurrenterna som nämndes här. De verkar betala ännu mindre till fotografen. Löjligt lite. IStock framstår ju som generösa i jämförelse :-D
 
egaeci skrev:
Om jag säljer en bild för 1000kr går först 200kr bort i moms, sedan äter skatt och egenavgifter upp hälften av det som är kvar.

Du förutsätter att fotografen inte har några kostnader eller gör investeringar utan tar ut 100% av försäljningspriset i lön.

De som finansierar sin hobby genom att sälja bilder i mindre skala investerar förmodligen merparten av vinsten i prylar, de har då även fördelen att de slipper betala moms på sina inköp :)

Inte heller yrkesfotografen lär ha 100% i vinst, därmed "äter" inte skatt och egenuppgifter upp hälften av förtjänsten som försäljningen genererade.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.