Annons

någon som livnär sig på Royalty free foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har sålt bilder via iStockPhoto i lite över ett år. I början var det svårt att överhuvudtaget få några bilder godkända och ännu svårare att få några bilder sålda. För c:a ett halvår sedan började det ta fart och idag säljer jag 20-30 bilder om dagen med en ökning på runt 50% per måndag.

Jag har ett heltidsjobb och har inge några ambitioner att bli yrkesfotograf utan för mig är det toppen att kunna dra in några extra tusenlappar i månaden att köpa fotoprylar för.

So what om jag bara får en femma när jag säljer en bild? Det är 5:- mer än om bilden bara ligger på hårddisken. Och som sagt; alla dessa femmor finansierar idag hela min hobby.

Dessutom har jag lärt mig otroligt mycket av att sälja bilder via iStock - mitt sätt att bedöma bilder på är helt annorlunda idag. Jag fotograferar mycket mer och (om jag får säga det själv) så tar jag mycket bättre bilder. :)
 
The Tor skrev:
Jag har sålt bilder via iStockPhoto i lite över ett år. I början var det svårt att överhuvudtaget få några bilder godkända och ännu svårare att få några bilder sålda. För c:a ett halvår sedan började det ta fart och idag säljer jag 20-30 bilder om dagen med en ökning på runt 50% per måndag.

Jag har ett heltidsjobb och har inge några ambitioner att bli yrkesfotograf utan för mig är det toppen att kunna dra in några extra tusenlappar i månaden att köpa fotoprylar för.

So what om jag bara får en femma när jag säljer en bild? Det är 5:- mer än om bilden bara ligger på hårddisken. Och som sagt; alla dessa femmor finansierar idag hela min hobby.

Dessutom har jag lärt mig otroligt mycket av att sälja bilder via iStock - mitt sätt att bedöma bilder på är helt annorlunda idag. Jag fotograferar mycket mer och (om jag får säga det själv) så tar jag mycket bättre bilder. :)

Du känner & resonerar om iStock precis som jag och det är på din nivå jag någon gång siktar på att hamna (i bästa fall).

20-30 bilder om dagen är verkligen inte illa. Svar på tal till vem det nu var som tyckte mitt exempel med 2 bilder om dagen lät osannolikt...
 
Eeros skrev:
Här motsäger du dig själv. :) Det verkar inte som att det är dina arkivbilder du säljer, utan du ger dig ut för att ta bilderna till iStockphoto.

Du offrar alltså din tid för att ta bilder och ladda upp bilderna. Sen är det naturligtvis du själv som värderar om det är värt det. Uppenbarligen är det det för dig. Men det jag vill säga är att oavsett om man är hobbyfotograf eller yrkesfotograf, så tar det tid i anspråk att ta bilder.

När jag skrev att jag inte lagt ner många timmar på någon av mina bilder menade jag mer att jag aldrig lagt ner flera timmar på att ta en bild, för det var så jag tolkade påståendet jag svarade på.

Och ja, jag offrar min tid för iStock. Men vad jag kanske glömde nämna är att jag har väldigt kul under tiden och ser det som en rolig motivation att gå ut och fota. Det är bara en extra dimension till mitt fotointresse. Fotorundor hade jag gått ändå, men de blir fler när jag känner att jag fotar för ett speciellt syfte, inte enbart för min egen hårddisk.

Kan ju tillägga att jag är 19, nyligen har tagit studenten och har väldigt mycket fritid just nu. Eftersom jag bara gått i skolan och aldrig haft ett heltidsjobb (mer än sommarjobb då förstås) är jag verkligen inte bortskämd med att få betalt för min tid. Kan ju också höra till saken.
 
The Tor skrev:
So what om jag bara får en femma när jag säljer en bild? Det är 5:- mer än om bilden bara ligger på hårddisken. Och som sagt; alla dessa femmor finansierar idag hela min hobby.

Precis rätt tankesätt! Säger jag uppmuntrande och skjuter mig själv i foten, eftersom jag idag försöker livnära mig på mera traditionella reklamfotouppdrag. Vissa typer av bilder jag säljer skulle lätt kunna skaffas från iStockphoto. Dock inte alla. Men jag räknar med att min egen försäljning direkt till slutkund, av bilder med en mer generell innehåll, kommer att minska de närmaste åren i takt med att kunderna upptäcker iStockphoto. Har ännu inte bestämt mig för om jag ska nischa in mig enbart på skräddarsydda fotouppdrag, eller om jag vid sidan av ska börja sälja bilder via iStockphoto (eller någon traditionell bildbyrå).
 
The Tor skrev:

So what om jag bara får en femma när jag säljer en bild? Det är 5:- mer än om bilden bara ligger på hårddisken. Och som sagt; alla dessa femmor finansierar idag hela min hobby.




Nej, är det en hobby, och det inte finns någonting i närheten av en vilja och lust att någonsin kunna göra det till sitt yrke, så är det ju bara att köra på.

/Magnus
 
gsol skrev:
Kan ju tillägga att jag är 19, nyligen har tagit studenten och har väldigt mycket fritid just nu. Eftersom jag bara gått i skolan och aldrig haft ett heltidsjobb (mer än sommarjobb då förstås) är jag verkligen inte bortskämd med att få betalt för min tid. Kan ju också höra till saken.

Jag skulle göra precis som du, om jag var i din sits. Inte ska du behöva tänka på att du tar brödet ur mun på de gamla rävarna. Inte ger de dig något ändå, om du så lovade att inte sälja dina bilder... kör hårt! :)

Appråpå priserna förresten. Priserna kommer med tiden att stabiliseras, om än till en annan nivå mot vad de är idag. Eller närmare bestämt, det är nog strukturen i prisbilden som kommer att se annorlunda ut. Jag skulle tippa på att det kommer att bli ett större glapp mellan skräddarsydda bilder och stockbilder. Skräddarsydda bilder blir dyrare och stockbilder billigare. Och genom ökad tillgänglighet (Internet) kommer fler och fler kunder att utnyttja stockbilderna. Kunder som tidigare inte ens köpt bilder (exempelvis en skolfröken som köper bilder till sitt elevmaterial, för några ynka kronor, istället för att tanka ner det illegalt). Vilket kan leda till att hela i branchen i helhet får en skjuts, istället för en befarad kräftgång.

Men priset kommer att stabiliseras. Så småningom. Det är bara den digitala revolutionen för några år sedan som nu ruskar om priserna inom fotobranchen.


P.S. "Framgångsrik politik handlar om att idag kunna sia om vad som händer i morgon, nästa vecka, månad och år. Och att i efterhand kunna förklara varför så inte skedde." Winston Churchill
 
Trådskaparen här! :)
jag tror det finns plats för båda delarna. Och jag tror att det som ofta glöms bort är alla de "nya" kunderna som tidigare inte ens funderat på att köpa en bild (som Eeru skriver). Marknaden blir således större, vilket måste gynna alla parter. Den som inte hänger med i svängarna blir satt på efterkälken, som när Crescent bestämde sig för att vänta med att börja tillverka mountainbikes, 2 års väntan gjorde det nästan omöjligt för dem att ta sig in på den marknaden. Nu 15 år senare är de fortfarande inte ikapp. Och vad hindrar en yrkesfotograf att använda både istock och uppdrag från kund, så länge man håller isär bilderna? En kvalitativt bra bild på ex Amerikanska flaggan skulle jag tro säljer bra på istock men svårsåld till svenska kunder.
 
gsol skrev:
20-30 bilder om dagen är verkligen inte illa. Svar på tal till vem det nu var som tyckte mitt exempel med 2 bilder om dagen lät osannolikt...

Ja, två bilder om dagen ska inte vara några problem när man väl lyckats få lite bilder godkända. Jag hade en av mina bättre dagar igår - 45 bildförsäljningar utspridda över 28 olika motiv. Tre sådana dagar till så kan jag köpa en 50/1,8. :)
 
The Tor skrev:
Ja, två bilder om dagen ska inte vara några problem när man väl lyckats få lite bilder godkända. Jag hade en av mina bättre dagar igår - 45 bildförsäljningar utspridda över 28 olika motiv. Tre sådana dagar till så kan jag köpa en 50/1,8. :)

Haha, och jag som just satt och var glad när jag loggade in och såg att jag sålt 2 bilder igår. En av mina bättre dagar ;-)

Har ett stort gäng bilder och ett par Flash-animationer som väntar på att bli granskade nu. När började din försäljning ta fart ordentligt? För jag antar att du hade det lite segt i början precis som jag. Dina bästsäljande bilder nu är verkligen bra!
 
Så efter 180 bildförsäljningar så kan man alltså köpa sig en 50/1.8. Det kan ta tid att få ihop en schysst utrustning. Hur funkar det med skatt och iStock?

/Maverick
(Jag sålde en bild igår, fast jag har redan en 50/1.8)
 
gsol skrev:
När började din försäljning ta fart ordentligt? För jag antar att du hade det lite segt i början precis som jag.
Det var när jag hade runt hundra bilder online som min försäljning började öka. Det var ungefär ett halvår sedan. Därefter har jag ökar mellan 30 och 110 procent per månad.

Maverick skrev:
Så efter 180 bildförsäljningar så kan man alltså köpa sig en 50/1.8. Det kan ta tid att få ihop en schysst utrustning.
Det beror helt på . Du kan sälja två bilder och få ihop 1000:- också. Det beror på vilken licens bilderna köps med.
 
Man får väl förutsätta att dom allra flesta som säljer via iStock inte redovisar sina inkomster till skattemyndigheten, vilket är ytterligare konkurrensfördel mot yrkesfotograferna. Eller?
 
Anders Östberg skrev:
Man får väl förutsätta att dom allra flesta som säljer via iStock inte redovisar sina inkomster till skattemyndigheten, vilket är ytterligare konkurrensfördel mot yrkesfotograferna. Eller?

Det är nog inte en helt orimlig gissning.

En fråga till er som säljer era bilder på såna här ställe, nu när ni fått bekräftat att det finns intresse för era bilder, varför försöker ni inte sälja dom på ställe där man får rimligt betalt för dom?
Det känns ju lite som att inte respektera sig själv med att kränga ut sina grejer för såna pengar.

En annan fråga, ni som säljer, vad skulle ni tycka om amatörer gav sig in och dumpad priserna bortom vett och sans i den bransch där ni jobbar?
Att ert jobb som, ja vad som helst, gjordes av folk som bara tyckte det var kul och tycker att 5:- är bättre än inga kronor alls?
I det långa loppet att all anställningstrygghet och skälig lön försvann, att ingen kan leva på det dom gör för att folk som tycker det är roligt gör det istället, helt utan vinst intresse. Helt underbart om sjukvård blev så.

Är inte fotograf (vill inte bli det heller, det är en hobby, sånt man gör för att det är kul), så jag pratar inte av egenintresse.
(Men när jag fått sålt bilder har det varit till marknadsmässiga priser).



/Magnus
 
Ibanez Magnus skrev:
En fråga till er som säljer era bilder på såna här ställe, nu när ni fått bekräftat att det finns intresse för era bilder, varför försöker ni inte sälja dom på ställe där man får rimligt betalt för dom?
Jag har kanske 1-2 timmar över varje vecka för att ägna mig åt min hobby. Hur och var skall jag få "rimligt betalt" för mina bilder.

Ibanez Magnus skrev:

Det känns ju lite som att inte respektera sig själv med att kränga ut sina grejer för såna pengar.
Respekterar jag mina bilder bättre genom att låta dom ligga kvar på hårddisken?

Ibanez Magnus skrev:

En annan fråga, ni som säljer, vad skulle ni tycka om amatörer gav sig in och dumpad priserna bortom vett och sans i den bransch där ni jobbar?
Lite förenklat skulle man kunna säga att jag jobbar med att bygga hemsidor. Det finns redan kids i branschen som kan ställa upp och bygga hemsidor gratis. Ändå har en duktig webbutvecklare inte några problem att hitta ett välbetalt jobb.
 
The Tor skrev:
Jag har kanske 1-2 timmar över varje vecka för att ägna mig åt min hobby. Hur och var skall jag få "rimligt betalt" för mina bilder.


Respekterar jag mina bilder bättre genom att låta dom ligga kvar på hårddisken?


Lite förenklat skulle man kunna säga att jag jobbar med att bygga hemsidor. Det finns redan kids i branschen som kan ställa upp och bygga hemsidor gratis. Ändå har en duktig webbutvecklare inte några problem att hitta ett välbetalt jobb.

Jag vet inte var du skall få rimligt betalt för dina bilder, på samma ställe som alla andra som får rimligt betalt för sina bilder.

Ja, du respekterar nog dina bilder bättre om dom ligger på hårddisken till dom blir sålda för ett värde som är rimligt (och framförallt att det är du som tjänar pengarna på den om den omsätter pengar).

En musiker som tar jobb på pizzerian för ett flak öl och 300:- respekterar inte sig själv och sitt eget värde. Även om han kortsiktigt tycker det är ball att spela där, och bättre än att inte spela alls. Och en eller två gånger har han kanske rätt, för man måste krypa innan man går, men sen blir det liksom löjligt.
Och pizza stället drar in alla pengarna istället för han som är orsaken att pengarna kommer in.

Nej, du har nog rätt i att en duktig webbutvecklare kommer att fortsätta hitta jobb ett bra tag till, eller egentligen inte duktiga tvunget, men såna som har något att erbjuda som inte alla andra har. Så kommer det att vara för fotografer också ett tag till.
Men skillnaden mellan proffs och amatör, i vad dom gör/åstadkommer alltså, blir tunnare och tunnare och när den är borta blir det riktigt jobbigt.

/Magnus
 
Ibanez Magnus skrev:
Jag vet inte var du skall få rimligt betalt för dina bilder, på samma ställe som alla andra som får rimligt betalt för sina bilder.
Var är det alla andra får rimligt betalt för sina bilder? Tror du verkligen att jan kan hitta något ställe där jag kan ägna ett par timmar i veckan och ändå tjäna någon tusenlapp?

Ibanez Magnus skrev:
Ja, du respekterar nog dina bilder bättre om dom ligger på hårddisken till dom blir sålda för ett värde som är rimligt (och framförallt att det är du som tjänar pengarna på den om den omsätter pengar).
Mina bilder håller inte med dig. Dom vill visas upp sig för världen och blir gärna sålda för en femma styck.

Ibanez Magnus skrev:
En musiker som tar jobb på pizzerian för ett flak öl och 300:- respekterar inte sig själv och sitt eget värde.
Jag har redan ett jobb som jag lever på. Foto är min hobby. Tidigare betalade jag stora summor pengar för att hålla min hobby igång. Nu (tack vara iStockPhoto) finansierar den sig själv.

Det är beundransvärt att du bryr dig så mycket om mig och mina bilder men det behövs faktiskt inte. Vi mår jättebra! :)
 
The Tor skrev:
Var är det alla andra får rimligt betalt för sina bilder? Tror du verkligen att jan kan hitta något ställe där jag kan ägna ett par timmar i veckan och ändå tjäna någon tusenlapp?


Mina bilder håller inte med dig. Dom vill visas upp sig för världen och blir gärna sålda för en femma styck.


Jag har redan ett jobb som jag lever på. Foto är min hobby. Tidigare betalade jag stora summor pengar för att hålla min hobby igång. Nu (tack vara iStockPhoto) finansierar den sig själv.

Det är beundransvärt att du bryr dig så mycket om mig och mina bilder men det behövs faktiskt inte. Vi mår jättebra! :)

WORD Tore! "minabilderärvärdatusenkronorellermer" typerna kan ju då lägga ner de timmar som krävs för att sälja dem, jag liksom du har inte kontaktnätet som krävs för att sälja bilder den traditionella vägen. Sen kan man moralpredika, men tekniken för utvecklingen framåt, anpassa er istället.
 
Han som gick omkring i staden och hojtade vad klockan var och talade om i fall pesten hade kommit blev arbetslös när folk lärde sig klockan själva. Finns nog många gamla yrken som forsvunnit då folket lärt sig eller skaffat sig tekniska prylar som gjort jobbet. Fotografen kommer nog att leva vidare, men de enklare bilderna som bara kräver skärpa och bra ljussättning kommer att klaras av den nyare tekniken och ge amatörerna en del av dagens yrkesmarknad. Yrkesfotograferna får då ägna sig åt bildskapande på ett annat plan än vad gemene man kan klara. På så vis kommer det att försvinna många yrkesfotografer men de få som finns kvar utkristaliserar sig nog som verkliga experter.
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Han som gick omkring i staden och hojtade vad klockan var och talade om i fall pesten hade kommit blev arbetslös när folk lärde sig klockan själva. Finns nog många gamla yrken som forsvunnit då folket lärt sig eller skaffat sig tekniska prylar som gjort jobbet. Fotografen kommer nog att leva vidare, men de enklare bilderna som bara kräver skärpa och bra ljussättning kommer att klaras av den nyare tekniken och ge amatörerna en del av dagens yrkesmarknad. Yrkesfotograferna får då ägna sig åt bildskapande på ett annat plan än vad gemene man kan klara. På så vis kommer det att försvinna många yrkesfotografer men de få som finns kvar utkristaliserar sig nog som verkliga experter.

Kloka ord!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.