Annons

Någon som fått sin 20D ännu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Cyberphoto verkar ha fått hem kit nu....
Kikade just på lagerstatusen (på sidan där testet ligger) där står det att den finns i lager...
 
Fel hos Cyberphoto

ph0tech skrev:
Cyberphoto verkar ha fått hem kit nu....
Kikade just på lagerstatusen (på sidan där testet ligger) där står det att den finns i lager...

Ringde och kollade, det var fel i deras dator
så inga 20D hos Cyberphoto, tyvärr.

/Ola
 
Tji 20D, igen....

Gick och hoppades på att få min 20D i början av nästa vecka. Scandinavian Photo skulle få in 17 20D-kit i morgon men Canon ringde idag till S.P.
och talade om att leveransen var försenad 14 dgr.
Kanske vill man inte släppa fler "halvfärdiga" ex. Uppdatering på gång.......?
 
Jag beställde ett kit från Alfadigi i tisdags, då hade de "några stycken" kvar, kanske har de fortfarande i lager.
 
Nu är vi 60 personer på fotosidan som påstår sig äga en 20D. Finns bara ett 20-tal bilder på sidan som är tagna med den trots det. Kom igen nu, hade ni inte råd med mer än huset?!
 
Min 20D står relativt sparsamt använd på sitt stativ i sovrummet tills jag hunnit fixa mina diabilder, när jag väl kommit igång ordentligt med 20D tänker jag inte röra min skanner igen. Och då lär allt annat bli liggande om det inte är gjort innan.

Men det jag har använt av den rockar, inga låsningar, funkar klockrent med både Tamron, Sigma och Canons linser. Toppenfin bildkvalite och lågt brus.
 
Fick tag på 20D

Idag lyckades jag hitta en 20D hos Expert Galleria i Stockholm, det var deras sista.

Kanske ett bra tips till er som väntar är att gå ut till alla butiker som säljer och fråga om de har en på lager.

Nu blir plats nummer 30 hos Cyberphoto ledig på måndag.

/Ola
 
Att ni vågar beställa efter allt tjafs om div buggar i kameran..?

Det finns ju trådar om det...har ej orkat länka...
 
Helgesson skrev:
Att ni vågar beställa efter allt tjafs om div buggar i kameran..?

Därför att det inte är så farligt. Att kameran hänger sig kan man leva med tills Canon fixat en mjukvaruuppdatering. Den lär vara på gång i dagarna.
 
Re: Fick tag på 20D

WeeGull skrev:
Idag lyckades jag hitta en 20D hos Expert Galleria i Stockholm, det var deras sista.

Kanske ett bra tips till er som väntar är att gå ut till alla butiker som säljer och fråga om de har en på lager.

Nu blir plats nummer 30 hos Cyberphoto ledig på måndag.

/Ola

Med eller utan objektiv?

Pris?
 
kit

Det blev med objektiv så platsen på Cyberphoto som blir ledig är med objektiv.

Buggar??? Har nu lekt med min 20D i några timmar och bytt objektiv flera gånger utan en enda hängning. Kan det vara något med att jag bara har Canon EF och inga andra märekn på objektiv?

/Ola
 
Re: kit

WeeGull skrev:
Det blev med objektiv så platsen på Cyberphoto som Buggar??? Har nu lekt med min 20D i några timmar och bytt objektiv flera gånger utan en enda hängning. Kan det vara något med att jag bara har Canon EF och inga andra märekn på objektiv?

Det är rätt sällan som 20D hänger sig. I mitt fall har det bara varit efter att kameram stått standby väldigt länge och hänger sig när den ska starta upp.
 
Min 20D hängde sig i dag när jag tog av objektivet för att sedan sätta på objektivet igen. Kameran var avstängd under bytet. Fick ta ut batteriet och sätta in det igen för att få liv i kameran igen.

Förstår inte riktigt att vissa kallar den för mini Mark2 eller vad de nu säger, det finns ju inte så mycket liknelse. Dvs inte som mellan EOS 1V och EOS 3, som liknar varandra i prestanda och handhavande. Känns lite som en leksak jämfört med Mark2 (kunde inte hålla mig :) :) )Men 20D är ju ca 30000kr billigare och för det får man en bra kamera. Nu fotar jag mest aktion så mina behov är lite speciella och finner 20D lite långsam i responsen när man trycker ner avtryckaren. När man trycker ner avtryckaren på Mark2 så är den mer rapp och mer direkt (kortare lag-time). Väntar precis som Fröderberg på en lättare "Mark2" Vill helst ha ett andra hus med samma prestanda som Mark2 men mindre så det får plats i kameraväskan.
 
Omar skrev:
Förstår inte riktigt att vissa kallar den för mini Mark2 eller vad de nu säger, det finns ju inte så mycket liknelse. Dvs inte som mellan EOS 1V och EOS 3, som liknar varandra i prestanda och handhavande. Känns lite som en leksak jämfört med Mark2 (kunde inte hålla mig :) :) )

Håller absolut med. Det är absolut inte en proffskamera. Men jag har velat ligga lågt med den åsikten och istället skrivit att kameran är värd sina slantar.

Den som inte testat proffskameror ordentligt förstår ändå inte hur mycket man än förklarar. Och andra vägrar inte faktum att deras ögonsten och dröm känns plastig och tunn... :)

Väntar precis som Fröderberg på en lättare "Mark2" Vill helst ha ett andra hus med samma prestanda som Mark2 men mindre så det får plats i kameraväskan.

Nått ska ju Canon visa i januari inför proffsmässan PMA.... :) Då byter jag direkt.

Vill ha vidvinkelzoomen på ett litet hus... Vill ha riktig sökare och större sensor....bla, bla...

Byter direkt när den kommer.
 
I det digitala racet är det som är en proffskamera idag inte det imorgon.

Att komma med kategoriska påståenden hit eller dit idag, kanske verkar vettigt för stunden, men sett över längre sikt förfaller det till rena meningslösheter...
 
För pengarna är det en väldigt bra kamera och jag har rekommenderat den till många. Det var den lämpligaste backup kameran för min Mark2 för tillfället, eftersom jag ville ha ett litet och lätt kamera hus.
 
Omar skrev:
För pengarna är det en väldigt bra kamera och jag har rekommenderat den till många. Det var den lämpligaste backup kameran för min Mark2 för tillfället, eftersom jag ville ha ett litet och lätt kamera hus.

Bara en fundering, hur mycket lättare är den och vad är den STORA fördelen med ett lätt kamerahus?
Finns ju gym. ;)
 
Powershooter skrev:
Bara en fundering, hur mycket lättare är den och vad är den STORA fördelen med ett lätt kamerahus?
Finns ju gym. ;)

Skilnaden i tyng och storlek är stor.

När man som jag bär på kameraprylarna hela dagarna i jobbet så är vikten otroligt betydelsefull. Det är främst att jag vill ha med en massa extraobjekitv som gör att jag vill ha ett lättare hus.

Många pressfotografer kör med 2st proffshus och en 16-35:a på ena och 70-200:a på andra, men då saknar man ju ljusstarka telet, blixtsändaren, normalen och allt annat som jag gärna vill ha med mig.

Jag känner flera pressfotografer som vägrar ta i de digitala proffshusen för att de är för tunga. Med analoghusen kunde man ju skruva av motorn. Saknar det.

Det finns ju ingen anledning att bära på onödiga kilon. En 3D med 4-5 bilder per sekund skulle kunna bli mycket mindre och lättare än mark II eftersom man slipper det gigantiska batteriet.

Sen finns det ju privata situationer då en mark II bara är för stor för att ha med sig.
 
froderberg skrev:
Nä. Det är fel att tro att det är bara pixlar som räknas.

Vem har snackat om pixlar?

- Låter som nån som har kommit med ett kategoriskt påstående i såna fall... Mitt eget inlägg var däremot en invändning mot alla kategoriska påståenden. Inget annat.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.