Annons

Någon som fått sin 20D ännu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ligger nog något begravet där i faktiskt! Men de e väl bara o vänta och se vad som händer förhoppningsvis så kommer den på Fredag nästa vecka = lön för mig så passar bra haha :) får väl hoppas..

Och Sandinavian har batterigrepp fan billigt oxå 1.600 nytt till 300D etc kosta väl 2.300.. hel skummt :)
 
Nu har det ju varit diskussioner

om sannolikheten för att fastna i tullen med ett sådant här paket (och jag tror också att den är så låg att man kan ignorera den) men...

Du slipper inte undan tull och moms bara för att kameran är begagnad. Detta är gamla regler, nu är det värdet som avgöra och jag tror att gränsen går vid 1.500:-.

Det finns ett antal trådar om detta.

(Bara för att vara tydlig, jag tänker på den första införseln när din kompis bär paketet genom tullen)

Hälsningar

--jalle


nölf skrev:
Nix, den tas in som begagnad. Min polare fotar minneskortet fullt under två veckor.

Jag har talat med Posten ang. att returnera en begagnad kamera med garatin kvar och det är inga problem. Jag frågade till och med om jag behöver visa att jag en gång tullat in den och dom sa att det inte spelar någon roll.

Jag vet inte om det var det du tänkte på. Det verkar som att när man väl har kameran hemma så är det lugnt.
 
ph0tech skrev:
Sunt förnuft säger mig att Canon hellre får rykte om att inte kunna leverera i tid än att leverera och få en massa badwill då den inte funkar.

Det handlar´inte bara om rykte utan om stora pengar. Det blir dyrt att betala för alla 20D som lämnas in på service för de hänger sig... Problemen med 10D måste ha kostat.
 
Nix, den tas in som begagnad. Min polare fotar minneskortet fullt under två veckor.

Du slipper inte undan tull och moms bara för att kameran är begagnad. Detta är gamla regler, nu är det värdet som avgöra och jag tror att gränsen går vid 1.500:-.
Sist jag var ute och reste så fanns det mig veterligen inga regler om begangnat eller inte, inte gången innan det heller. Det hela med begandat handlar om att det ska föreställa att den blivit inköpt i sverige och medtagen utomlands vid utresan. Detta då det oftast inte förs någon registrering av vad du hade med dig vid utresandetillfället, så det blir svårt att bevisa annat, inte att göra den begagnad. Helt krasst kan dom tvinga dig att uppvisa kvitto på att sakerna är köpta i sverige, oavsett om du hade med dig sakerna ut ur landet eller inte.

Vidare har det länge funnits regler på att saker under ett visst värde som köpes för eget behov inte behöver förtullas. Över det värdet, ska det förtullas, oavsett vilket.

Sedan att risken för att åka fast troligen är minimal, gör det inte mindre lag- och/eller regelvidrigt.
 
Var nyss på Expert på stora gatan i Västerås. Dom har åt minstone ett ex med optik där. 17995 tror jag dom skulle ha för den. Jag var givetvis tvungen att hålla lite i den i väntan på att mitt paket från cyber skall komma.
 
Dustin har börjat sälja ut 10D för 9999:- inklusive moms denna helg, så jag tror att dom vet att 20D är på ingång och att man vill bli av med de sista 10D innan dess.

Så min teori är att det STORA lasset med 20D är på ingång någon gång nästa vecka till de flesta handlare som har beställt.

/Håkan
 
hakanv skrev:
Dustin har börjat sälja ut 10D för 9999:- inklusive moms denna helg, så jag tror att dom vet att 20D är på ingång och att man vill bli av med de sista 10D innan dess.

Så min teori är att det STORA lasset med 20D är på ingång någon gång nästa vecka till de flesta handlare som har beställt.

/Håkan

Man får väl hoppas på det!!! =)
 
Har just hämtat mitt exemplar, sitter nu åter på jobbet och skall försöka koncentrera mig på arbetet ytterligare ett par timmar......Det kommer inte bli lätt !

//A
 
Holtin skrev:
Madeco, beställde för 1½ vecka sedan.

Ok... Jag har stått i kö hos cyber sendan 21 sep.

Det börjar bli jäkligt olidligt nu...

Edit:

Ungefär lika olidligt som det var att vänta på att sagan om ringen skulle premiärvisas.

Men då kunde man iaf trösta sig med en serie.
 
Förstår det ! Jag hade "tur" som fick min nästan med en gång....

Nu skall det pillas i helgen det vill jag lova !
 
Jo precis.. o saken blev ju inte bättre av att man tittade in hos Scandinavian Photo o kännde lite på den för skojs skull.. fan måste köpa några tabletter snart åt min längtan :)
 
Den är min nu !

Min längtan blev för stor.
Tog telefon och ringde runt på förmiddagen
Napp direkt! Rolfs Foto AB, Expertbutik i Linköping, hade ett ex kvar. Frågade hur länge han haft den,"ca fjorton da´r" sa han !!??
Hem fort som attan, ladda batteriet tog en hel evighet. Uppgraderade direkt till firmware 1.0.5
Har nu provat med Sigmas macroglugg 105 mm 1:2.8
samt Canons EFS 17-85mm och lite med Canons 50 mm
1:1,4. Har bollat lite med objektiven hit och dit och lyckats få kameran att totallåsa sig.
Ur med batteriet, så var allt frid och fröjd igen! Trodde låsningsproblemet var borta i och med firmware 1.0.5........
Janne
 
Nu har min 20D "krånglat" för första gången. Mitt i en fotning så hängde den sig och gick inte att stänga av, det bara blinkade Error 99 (eller 66). Jag fick plocka ur batteriet innan den gick att få igång igen. Hmm. Har inte uppdatera firmwaren ännu, frågan är om det är den detta berodde på. Jag har också upptäckt flera döda pixlar, vita små prickar på bilderna.
Åhh, jag hade inga av dessa problem med min 10D.
 
Döda pixlar är ju helt oacceptabelt. Är du säker på att det inte är damm på sensorn. Det fick jag efter 2 veckor. Blåste med en gummiblåsa så var det fixat, men ska ändå skaffa ett riktigt rengöringskit med spatel, duk och vätska. Bättre att lyfta ut dammet än att blåsa runt det i huset.
 
Avhoppare

Min lilla story:
Beställde 20D för evigheter sen på 3 ställen. Sålde 10D för 10 000. Lånade var o varannan dag en 300D av en kompis. Idag hoppade jag dock av 20D-tåget och köpte en ny 10D för 10 000.
Crazy...
 
Jag befinner mig i Japan för tillfället.
Bestämde mig idag för att gå ut och köpa en 20D.
I de första butikerna jag var inne i så var den slutsåld,1 månads leveranstid.

Lyckades till slut hitta en butik som hade den på hyllan. Betalade ca 11500 kr för den.

Sitter just nu och laddar batteriet och tankar hem engelska manualer till den.

/Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.