Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När i lager igen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Har kikat på ett Canon 55-250 IS under ett tag nu... Det verkar vara ett mycket prisvärt och bra objektiv, men jag undrar om det är någon som har en aning när det kommer in i lager hso butikerna igen?
Datumet för när objektivet ska komma skjuts ju bara upp hela tiden och har ju gjort det under några månader nu :(
Eller har det slutat att tillverkas? Finns det att köpa utomlands någonstans? Kan man våga tro att det kommer tillbaka till Sverige tills våren?
 
Det är slutsålt överallt hela tiden och har varit så hela året. Ibland får de tydligen in några enstaka exemplar. Jag köpte mitt på Kungsholmsfoto i slutet av sommaren av en ren slump då jag såg en låda inne i deras affär, de hade tydligen fått två stycken några dagar innan, och jag köpte det andra. Men beror även på vad du vill betala. Senast idag såg jag ett ex i montern på Siba vid Bromma flygfält, men de tar 3 190 kr, dvs ungefär 500 kr mer än de billigaste. Men klart värt köp oavsett, jag har även ett 70-200/4IS, och det är ju bättre, men inte så mkt så att jag alltid använder det. Förvånansvärt ofta tar jag 55-250 istället, för dess enormt effektiva IS, höga bildkvalitet och att det är så litet och nätt. Dessutom helt ok byggkvalitet för priset.
 
Sen är ju den här gluggen ofta slut även i USA har jag sett, är ju inte så att Sverige inte får några och att allt går till USA. B+H hade slut på den i augusti när en kompis skulle köpa åt mig.
 
ca. 2600 SEK om man köper från B&H också, det är ju hyffsat pris, bara det inte kommer tull på det (vilket det säkert gör).
Annars är jag nog villig att köpa det för 3200kr också. Ska bara spara ihop till ett först ;)
Tack för tipsen!

En annan grej: Jag har hört om något ställe man kan köpa grejer ifrån som heter Robert White. Var hittar man dem?
 
Är det någon som provat Canon EF 100-300/4,5-5,6 USM och även Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS ? Brännvidden på båda zoomarna är ganska lagom för mig, så det spelar ingen större roll. Men optiskt och mekaniskt bäst då?
(kanske bäst att starta en ny tråd om detta, men jag försöker här en gång först ;) )
 
Försök i så fall att hitta Canon 100-300/5,6L. Skjutzoom och ingen bildstabilisering, men oj vilken bildkvalitet, både flourite och UD-glas i den, och det märks, jag har en. Sånt tryck i färgerna så man häpnar
 
Är det någon som provat Canon EF 100-300/4,5-5,6 USM och även Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS ? Brännvidden på båda zoomarna är ganska lagom för mig, så det spelar ingen större roll. Men optiskt och mekaniskt bäst då?
(kanske bäst att starta en ny tråd om detta, men jag försöker här en gång först ;) )


Jag har 55-250 och den är inget under av mekanisk precision. Däremot är bildkvalitén överraskande god. Jag har ingen erfarenhet av 70-300:an men när jag valde så prioriterade jag IS, pris och vikt (har den till min andra kamera som grabben använder mest).

En fördel med 70-300 är förstås den längre brännvidden.

Å andra sidan - något man kanske inte tänker på - är att 55 som minsta brännvidd gör den gluggen mera allround. Det går ju nästan alltid att beskära en bild så att 250 och 300 ger samma utsnitt. Däremot går det inte tvärtom. Det du lyckades få med i bild med 55 mm går ju inte att återksapa i datorn om du tog det med 70 mm. Visst kan man oftast ta fötterna till hjälp men det funkar inte alltid.



Mvh
Anders
 
Helt rätt! Har funderat lite på det och det är såklart en nackdel med ett 70-300 eller 100-300. Största nackdelen med Canons 70-300 är priset för mig. Då passa 55-250 IS mycket bättre och det får nog bli en sådan iallafall =)
 
EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM känns mer gedigen än EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS, även om det inte alls är i nivå med EF 70-200 mm f/4L IS USM. Dessutom har 70-300 rappare autofokus, även om det fortfarande inte är ringformad USM. Jag gav upp 70-300 just på grund av det. Går inte att manuellfokusera utan att koppla om från AF till MF, men det hinner man inte när det går undan.
55-250 har jag överhuvudtaget inte reflekterat över. Den är ju ännu långsammare och har ännu ynkligare manuell fokuseringsring.
 
Fövisso. Men om man redan från början har insett att man vill fotografera något som det objektivet inte passar bra till, då har man kastat bort pengarna man gav för det, eftersom man ändå köper något bättre sen. Eller så har man inte råd och har ändå köpt något man inte kan använda som man egentligen vill.

Det passar givetvis utmärkt till mycket. Jag vill bara påpeka att det inte passar till allt.
 
Jag har inte råd att lägga 5000kr eller mer på ett teleobjektiv just nu. Jag skall ha det mer som att fota familj, m.m. med tror jag. Alltså inget superseriöst ännu.
Jag kan nog tänka mig att uppgradera till en 70-200/4 om nåt år, men nu är den och 70-300 alldeles för stora och dyra. Då prioriterar jag heller ett bra makroobjektiv som jag säkert kommer använda mer.
Har nog bestämmt mig för ett 55-250 IS nu, 100-300 verkar inte lika bra i recensionerna.
 
Fövisso. Men om man redan från början har insett att man vill fotografera något som det objektivet inte passar bra till, då har man kastat bort pengarna man gav för det, eftersom man ändå köper något bättre sen. Eller så har man inte råd och har ändå köpt något man inte kan använda som man egentligen vill.

Det passar givetvis utmärkt till mycket. Jag vill bara påpeka att det inte passar till allt.

men nu är vi tillbaka i dessa resonemang, nån frågar om att köpa ett billigt, men bra objektiv, och så skall alltid någon föreslå något som kostar dubbelt, eller ännu hellre, det dyraste (70-200IS). Det är så löjligt, vi fattar väl att de är bättre, men med begränsad ekonomi är det väl kul att kunna få något som är rätt bra ändå, vilket 55-250 är. Jag har båda nämnda, och jag är SKITGLAD över 55-250:an, lätt, behändig, schyst skärpering och snabbhet mtp vad det är för objektiv. Tycker du ska köpa det.
 
Fövisso. Men om man redan från början har insett att man vill fotografera något som det objektivet inte passar bra till, då har man kastat bort pengarna man gav för det, eftersom man ändå köper något bättre sen.

Vad får dig att tro att trådskaparen inte skulle bli nöjd med den glugg han själv funderar på? Inget har väl framkommit om extrema krav?

55-250 har jag överhuvudtaget inte reflekterat över. Den är ju ännu långsammare och har ännu ynkligare manuell fokuseringsring.


Jag håller med Håkan, det här är ett solklart fall av "snobbism" ;)


Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.