Martin, jag tror jag förstår vad du menar - men i så fall "missbrukar" du "capture sharpening"...
Det är inte meningen att man ska använda mycket större radie än 0.8, och egentligen aldrig större kraft än 100-150. Alla sorters artefakter som bildas vid en capture- eller pre-sharpening är bara tecken på att man skärpt för mycket. Bilden skall vara nätt och jämnt tillräckligt skärpt för att arbetas vidare - detta verktyg är inte anpassat för att vara en visuellt optimerad skärpning, snarare tvärt om. Den ska bara kompensera för den direkt ofrånkommliga kameraoskärpan (AA-filter plus en del annat) - vid optimal capture-sharpening kommer din bild fortfarande SE oskarp ut!
Om man använder det verktyget som "slutskärpning" och sedan inte tänker arbeta bilden vidare, ja då har du ju helt rätt!
De flesta "capture Sharpen" verktyg som finns med i raw-verktyg har ganska hårt verkande skydd mot ringning (ljusa/mörka kanter vid höga kontraster), och detta skydd verkar ungefär så här:
Om skärpningsrutiner kommer fram till att "nu ska jag göra den här pixeln lite ljusare för att den ska stå i högre kontrast till det här mörka precis vid sidan av" - så räknar den först som vanligt, och kommer fram till ett värde på hur mycket ljusare rutinen VILL göra just denna pixel. Sedan kollar den en gång till på alla pixlarna inom ca 1.5-2x skärpningsradien och sätter en övre gräns vid den ljusaste pixeln inom denna radie, ett "maximum". Pixeln som ändras får inte bli ljusare än så, då "klipps" skärpningsfunktionen till detta maximum (eller med en viss töjningsregel på maxvärdet).
Samma sak på andra hållet (det mörka), men oftast med lite mindre kraft.
Det säger sig självt att man får "plattor", eller som du utrycker det "mosaik-effekt" om man använder för stora radier - tänk efter en gång till vad som händer... Rutinen vill vid en stor radie jämföra pixeln med en stor bildcirkel - och om man sätter effekten tillräckligt högt kommer allt inom denna radie gå mot antingen maxvärdet eller minvärdet inom radien. Man får "plattor" runt alla kanter som skärpts.