Teodorian
Aktiv medlem
Nej, men i den artikel som jag hänvisade till beskriver jag den metod jag använde för skärpning, vilket var den metod som jag dittills använt för kameraskärpning.
I den artikel som jag hänvisar till beskriver jag den arbetsgång som jag använder.
I den artikel som jag hänvisar till beskriver jag den arbetsgång som jag använder. Börjar bli lite tjatigt detta. Men så länge som du inte tar del av denna så är det svårt att föra en diskussion.
Du har inte pekat på några sådana artiklar utan bara sagt lite svepande att i alla artiklar som du läst föredrar man att skärpa i Photoshop. Jag har pekat på en test jag genomfört, och som är publicerad, som visar på motsatsen. Jag har pekat på en bok som beskriver skärpningsprocessen i detalj. Hur öppen är du då för att lära och se mångsidigt på frågan? Testa och se för dig själv istället för att lita på »auktoriteter«.
Inte alls något vidare alls. Jag har om och om igen sagt att jag tycker att brusreducering i CameraRaw har brister och när brus är ett problem så använder jag metoden att ta bort skärpning och brusreducering i råkonverteraren, vare sig det är CameraRaw eller Capture NX jag använder, brusreducera efter det att jag har konverterat bilden och sedan skärpa den med de metoder som jag tidigare använde för alla bilder. Men om man inte har de problemen är det betydligt rationellare och smidigare att göra skärpningen i råkonverteraren. När resultatet dessutom blir bättre tycker jag att det är dumt att påstå att man alltid ska skärpa efter råkonverteringen.
Stefan
1) Jag har aldrig påstått att skärpning skulle vara bättre i Photoshop än i ACR. Några sådana tester har jag aldrig sett,
2) Vad jag påstått är att de tester jag sett i tidningar och på nätet kommit fram till att ACR har sämre skärpning, färger och brusreduktion än flertalet andra rawkonverterare,
3) Det är för mig ett mycket märkligt sätt att diskutera om du kräver att jag skall ha läst en av dina artiklar i en tidning jag inte känner till och vet hur jag får tag på,
4) Vad är sammanfattningsvis fördelarna med att skärpa i raw vs att göra det i efterhand dvs vad konkret blir bättre vid skärpning i raw?