AFJ
Aktiv medlem
Vill bara lägga till att det jag tidigare skrivit om slutskärpning och angivet PPI-värde inte är någon hemsnickrad Åsa Nisse-teori som jag själv hittat på utan ett referat till vad Adobe, Laura Shoe m fl skrivit. Om detta skulle vara fel har jag inga problem att köpa det. Möjligen tillåter jag mig att bli lite förvånad
Då föreslår jag att du trots allt provar själv - det kan ju vara kul att bli förvånad. Ta en bild, exportera den till 1200 pixlars bredd för screen. Först en gång med ppi 100 och sedan en gång med ppi 200. Jämför resultaten. Ser du någon skillnad? Hur stora är filerna i bytes räknat. För mig ger detta två exakt lika dana filer. Upprepa sedan proceduren men välj en av papperstyperna, då kommer filerna vara något olika. Därav står jag fast vid min slutsats att ppi inte spelar någon roll vid export för skärm.
När det gäller det övriga citaten tycker jag det är lite grumligt men jag har alltid utgått ifrån att LR är intelligent. Om jag skall använda bilden på en webbsida där en skall visas 800 x 600, ja då väljer jag förstås det formatet och sedan skärpning för screen och utgår ifrån att detta ger en optimal skärpning. Är slutmålet ett mail till kompisen som jag vet sitter på en 30" skärm kanske jag väljer att exportera 2000 x 1500 och litar på att LR hanterar saken också.