Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När använder ni helmanuella läget?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linkeboda

Aktiv medlem
När jag fotograferar använder jag nästan uteslutande Av eller Tv-läget på kameran (Canon-notation). Dvs. jag sätter bländaren/slutaren och låter den andra sättas av kameran. P-läget (helautomatik) använder jag också ibland då jag med en lätt rattvridning kan ändra förhållandet bländare-slutare. Men M-läget (helmanuellt) läge använder jag nästan aldrig. Skulle vara kul att få höra lite från er som använder det, vilket arbetssätt ni har osv. Alltid kul att höra hur andra jobbar!

Alltså: När/hur använder ni det helmanuella läget?
 
Jag använder det enbart vid blixtfoto (studio) då jag inte vill att kameran ska mäta ljuset själv.

/ Marcus
 
För det första krävs det att jag har tid. Det har man inte normalt.

Sedan använder jag det ofta om jag ska plåta "porträtt" i motljus. Spotmäter fram ett värde i ansiktet och ställer sedan det manuellt. Då är det ingen risk att mätaren flukturerar.

Studio, men där är jag tyvärr inte så ofta. Bara provat lite.

Mest använder jag det för svartvit fotografering tillsammans med ljusmätning på gråkort. Då har jag total kontroll över vad som kan och inte kan komma med på kopian.
 
Sedan jag bytte till digitalt använder jag det nästan jämt. Speciellt när jag sitter och tar en serie bilder i samma miljö. Jag kollar då först ljuset genom i Tv eller Av (eller med hjälp av "exponeringsskalan") med lämplig mätmetod och med kameran riktid mot lämpligt referensobjekt. Sedan tar jag en testbild och kollar den samt histogrammat. Därefter kör jag manuellt och ställer tid och bländare enligt vad jag testat fram. Detta ger mig, tycker jag, jämnare exponeringar än om jag i varje ögonblick litar till kameran. Givetvis gäller det att hålla koll på om det infallande ljuset ändrar sig (typ solen går i moln) eller om motivet kräver någon speciell kompensation, men det ger ju "exponeringsskalan" info om. Då och då kollar jag ett par bilder för att se att jag ligger rätt med exponeringen, förstås.

Vid blixtfotografering kör jag också helt manuellt (men med blixten på ttl). Då kan jag hela tiden kontrollera skärpedjup med bländaren och mängden naturligt ljus med slutartiden. Med digitalt kommer ju också ISO-värdet in som en del i processen.
 
när jag kör blixt, studio, porträttserie eller annat regissierat så kör jag M.
i andra fall kör jag oftast med A, dvs. jag väljer bländare och så kör kameran på passande tid.

när jag plåtar vigsel brukar jag plåta själva akten med M och sen när brudparet kilar iväg så byter jag till A och följer med dom ut.
skulle inte finnas en chans i världen att hinna kolla att exponeringsvärdena blir bra inför så stora och snabba ljusförändringar.
 
Senast ändrad:
Använder alltid M-läget. Började med det för att verkligen förstå vad som händer och hur allt hänger ihop.....och har fortsatt så....

Oavsett motiv, alltid M-läget.

// A
 
AV- är mitt verktyg vid allt utom blixtfotografering.

AV har jag svårt att vara utan. TV- känner jag aldrig att jag har nytta av.

MEN utan exponeringskompensation skulle det vara helt manuellt läge som gällde!!!

AV,modus + Expononeringskompensation= det bästa av automatisk och manuell fotovärld i perfekt union!!
Helt klart till stor del en vanesak såklart,,

Mvh Niclas.
 
Kör alltid helmanuellt. Det ger större kontroll på allt.

Skulle aldrig "gå tillbaka" till halvautomatik, finns ingen anledning alls.

Känns tryggare utan att har något av dem förutbestämt.
 
Med blixt använder jag alltid M-läget förutom vid synk på andra ridån. På konserter händer det också, om bakgrundsljuset ändras mycket och ljuset på artisterna är konstant. Annars så gott som alltid A.
 
Många tycks tro att manuellt läge i tex en Eos är helt manuellt,,,, några/många tycks bomma på att ljusmätaren hela tiden ÄR densamma och automatisk i sin funktion,,,

För mig är Exponeringskompensation + AV = helt klart snabbare och ger lika mycket kontroll som helt manuellt läge.

Men det är ju jag det:)

Mvh Niclas.
 
Efwa skrev:
Kör alltid helmanuellt. Det ger större kontroll på allt.

Skulle aldrig "gå tillbaka" till halvautomatik, finns ingen anledning alls.

Känns tryggare utan att har något av dem förutbestämt.

Samma här, alltid helmanuellt. Hade tidigare en Nikon EM där jag bara kunde välja bländare (men det var ju inte så mycket att välja på då jag inte kunde kompensera med tid), vilket begränsade fotograferandet en del.
 
Niclasfoto skrev:
Många tycks tro att manuellt läge i tex en Eos är helt manuellt,,,, några/många tycks bomma på att ljusmätaren hela tiden ÄR densamma och automatisk i sin funktion,,,

För mig är Exponeringskompensation + AV = helt klart snabbare och ger lika mycket kontroll som helt manuellt läge.

Men det är ju jag det:)

Mvh Niclas.

Jag måste undra vad du menar. Vart står det att någon/några verkar tro att ljusmätaren inte är automatisk?

Vad har det med tanken automatiskt val av bländare, tid eller inget av dom att göra?

Visst kan du med halvautomatik också mäta ljuset och arbeta därefter, men då är det ju lika bra att gå över till helmanuellt val. Eller är jag helt ute och cyklar nu? Då har du ju liksom ändå ändrat allt som du vill ha det. Fast med en omväg.

Fast de flesta använder nog halvautomatik som så att dom låter kameran välja det andra utan att ha mätt ljuset, eller?
 
Det beror mycket på vilken kamera man har, hur den är att arbeta med i manuellt läge. Många moderna kameror är helt enkelt byggda för att användas i något av autolägena & är därför inte alltid så ergonomiska att arbeta manuellt med (min digitalis t.ex).

När jag arbetar med mellanformat så blir det av förklarliga skäl manuellt (finns ingen auto), jag mäter ljuset med handhållen mätare trots att jag har ljusmätare i prismat, det blir såå mycket noggrannare att mäta infallande ljus än att lita till reflekterat (om man inte spotmäter förstås men det är svårare). Med erfarenhet så kompenserar man ju det reflekterade, detta anser jag att man i princip alltid måste göra (vid dia & digitalt). Att enbart lita till en inbyggd flerfältsmätning är ingen höjdare, denna kan dock duga till enklare fotografering med neg.film...

Nu är jag så van att köra manuellt med lös ljusmätare så jag gör det faktiskt med min digitalis också, exponeringarna blir så mycket exaktare. Har jag bråttom så blir det dock auto & då med centrumvägd mätning, jag kommer aldrig att bli vän med flerfältsmätningar som jag anser är en kompromiss som dessutom är svårare att kompensera (förutsäga).

Det är faktiskt så att man, om man är väl förberedd, hinner med det mesta även vid manuell körning...

/Larsa
 
Ni som fotar HElt manuellt VAD fotograferar ni?

Jag skulle aldrig hinna ställa in önskvärt värde utifrån ljusmätaren i manuellt läge.

Beror på vad man fotar såklart och givetvis finns det inte rätt eller fel:)

Vi fotar nog inte så lika som vi kanske tror:)!!!
Mvh niclas.
 
Det är nog mest en smaksak vad man väljer. Jag använder dock alltid M då jag tycker det är trevligare att själv ändra exp.tiden. Dessutom fotar jag mest natur och har sällan tidsbrist. Om jag vill använda längre tid än 30s måste jag också köra manuellt.
 
Niclasfoto skrev:
Ni som fotar HElt manuellt VAD fotograferar ni?

Jag skulle aldrig hinna ställa in önskvärt värde utifrån ljusmätaren i manuellt läge.

Beror på vad man fotar såklart och givetvis finns det inte rätt eller fel:)

Vi fotar nog inte så lika som vi kanske tror:)!!!
Mvh niclas.

Jag fotar det mesta...

Självfallet så är man inte lika smidig & snabb med min mellanformatare men en förutsättning för att kunna bli något sånär snabb om man exempelvis vandrar på stan är att vara förutseende, alltså ha kameran förinställd.

Om ljussituationen förändras under promenaden så ändrar man exponeringen, efter ett tag så lär man sig & behöver inte mäta lika ofta. Denna lärdom tappar man tyvärr när kameran får ställa in allt...

/Larsa
 
Niclasfoto skrev:
Ni som fotar HElt manuellt VAD fotograferar ni?

Jag skulle aldrig hinna ställa in önskvärt värde utifrån ljusmätaren i manuellt läge.

Beror på vad man fotar såklart och givetvis finns det inte rätt eller fel:)

Vi fotar nog inte så lika som vi kanske tror:)!!!
Mvh niclas.

Jag började med att använda "P-läget", för att sedan gå över till "Av" och "Tv". Nu kör jag enbart i "M-läget". Enda gången jag använder "P-läget" är när det plötsligt dyker upp något hastigt och man inte har mer än en sekund på sig att knäppa av. Annars alltid manuellt.

/Fredrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.