Annons

När använder ni helmanuella läget?

Produkter
(logga in för att koppla)
Manuellt väldigt ofta,det kräver viss tankeverksamhet för bättre bilder.Men när jag har kameran bredvid mej i bilsätet är det läge S( 125-250 sek) som gäller,så älgen eller björnen blir skarpa på bilden.
 
Är det inte så att man måste köra i M läge för att vara riktig fotograf:)? Många tycks ha den inställningen även om jag inte dömmer ngn under tråden här.NB!

Kom att tänka på Staffan Widstrand som i FOTO för några år sedan (kanske 3 år sedan) berättade att han "ENbart" använder "automatik",,

Han skrev också att han kände beundran för dem som jobbar manuellt. Men han uttryckte också att rent manuellt fotograferande inte passade hans motivsituationer,,

Mvh Niclas
 
Niclasfoto skrev:
Han skrev också att han kände beundran för dem som jobbar manuellt.
Jag förstår inte den där beundran, fast jag har hört liknande saker tidigare. Det underbygger ju bara den där myten om "riktiga fotografer". Vi som kör manuellt gör ju det för att vi är lata och att manuellt är kortaste vägen till målet - för oss. Det är ju inget macho över det.
 
jimh skrev:
Jag förstår inte den där beundran, fast jag har hört liknande saker tidigare. Det underbygger ju bara den där myten om "riktiga fotografer". Vi som kör manuellt gör ju det för att vi är lata och att manuellt är kortaste vägen till målet - för oss. Det är ju inget macho över det.


Precis!

Om det är ngt som är riktigt profft så måste det ju vara att få kvalitet OAVsett ljusmätmetod, SÅKlart:)!

Mvh Niclas.
 
jimh skrev:
Vi som kör manuellt gör ju det för att vi är lata och att manuellt är kortaste vägen till målet - för oss. Det är ju inget macho över det.
Helt sant. För mig stökar bara automatiken till det.
Jag mäter ljuset en gång. Sedan kör jag på det, om inte ljuset ändrar sig.
 
En "riktig" fotograf ser på filmburken vad tillverkaren råder att använda vid olika förhållanden och följer det...

Skämt åsido. Jag använder ytterst sällan M på min kamera. Endast de gånger jag fotar stjärnor, fyrverkerier eller annars försöker vara kreativ och viktig... (Samma sak gäller AF/MF) Till 95% använder jag Av (Tv endast om jag vet exakt vilken slutartid jag vill ha)

Var och en skall använda den metod som passar en själv bäst och med vilken man tar bäst foton punkt
 
I princip alla i tråden använder någon form av manuell inställning,A,T eller M. Helautomatiskt innebär väl dom figurer som finns på en del kameror (berg, blomma,löpare osv)

Själv ställer jag bländaren ( A-läget)eftersom mina bilder oftast bygger på kortare eller längre skärpa.Slutartid (T-läge) ställs givetvis då med hänsyn till när rörelser ska förmedlas.
mvh/Gunte..
 
Skillnad på automatik och automatik...

Det är skillnad på automatik och automatik.

Och det är skillnad på att plåta manuellt och att plåta manuellt.

Vad det handlar om är kunskap, erfarenhet och kontroll. Ofta är det kontroll man eftersträvar. Då spelar det ingen roll om man plåtar manuellt eller med automatik.

Jag brukar köra med automatik och är extremt flitig med exponeringslåset. Det är ett sätt manuellt korrigera. Jag kan automatiken väldigt väl och vet när den funkar och inte. På sätt och vis ställer automatiken bara in kameran åt mig, medan jag fortfarande bestämmer.

Utan att ha lärt mig ordentligt hur exponering och ljusmätning fungerar skulle jag famlat i mörkret. Genom att plåta många år enbart manuellt (med en kamera utan automatik) lärde jag dessutom att hantera denna kunskap väl i praktiken. Att bolla tider och bländare fram och tillbaka utan att tveka.

Denna färdighet ligger sedan till grunden för att jag kan blåta med automatik med full kontroll.

Om man inte har kunskapen och erfarenheten är man ute och famlar i mörkret oavsett om man kör manuellt eller med automatik.

Och därmed basta.
 
Jag använder både manuellt och bländarstyrd automatik för olika situationer och motiv. Aldrig helauto eller slutarstyrd. Har man tid och sitter med kameran på stativet och spotmäter olika delar av ett motiv tycker jag manuellt passar bäst. När man traskar runt med telet i skogen är bländarstyrt att föredra för mig. Full glugg och kortast möjliga slutartid. Ibland har man helt enkelt inte tid, utan vill bara kunna slänga upp och trycka av. Det kan säkert vara så att man vänjer sig vid automatik och exponeringskompensation, och därför aldrig riktigt känner något behov av att använda det manuella läget. Jag började med en helmanuell kamera och tyckte att det fungerade bra för mig, för att lära mig grunderna, men nu är jag mycket glad över att ha bländarstyrd automatik till hands.

/Pontus
 
Niclasfoto skrev:
Är det inte så att man måste köra i M läge för att vara riktig fotograf:)?
I så fall tror jag att det beror på att gräset är grönare på den andra sidan. Själv kör jag manuellt för att jag tycker att det är enklast för mig. Visst finns det tillfällen när jag behöver automatiken och därför har jag också automatiska kameror. Det är inte svårt att mäta ljuset; det är inte så jag bedömmer andra fotografer utan efter deras bilder.
 
Jag tycker P i porträttläge är perfekt på min F90x.

Grundinställningen är att jag får bländare 4 och kameran ställer in tiden.


Varför inte köra A?

Jo, när jag fotograferar utomhus och det viktiga är att garanterat få en bra bild ger det en extra säkerhet.
Jag har blixt på kameran och kör den med TTL strypt 2/3 steg.
Skulle jag hamna i en situation där bl 4 är helt fel (stark sol) tar P över och bländar ned så jag får rätt synktid.

Mycket trevligt när jag gör ”snabba” jobb som modevisning utomhus eller när jag skall mingla runt och ta ett gäng porträtt på någon mässa.

Skall trycka upp en T-shirt med ”Proffs kör med P”.
 
Senast ändrad:
Linkeboda skrev:
När jag fotograferar använder jag nästan uteslutande Av eller Tv-läget på kameran (Canon-notation). Dvs. jag sätter bländaren/slutaren och låter den andra sättas av kameran. P-läget (helautomatik) använder jag också ibland då jag med en lätt rattvridning kan ändra förhållandet bländare-slutare. Men M-läget (helmanuellt) läge använder jag nästan aldrig. Skulle vara kul att få höra lite från er som använder det, vilket arbetssätt ni har osv. Alltid kul att höra hur andra jobbar!

Alltså: När/hur använder ni det helmanuella läget?

Alltid, förutom att jag använder autofokusen. Hinner inte alltid fokusera, typ när jag gör tidningsjobb på sport och dylikt.
Ilkka
 
jpersson skrev:
I så fall tror jag att det beror på att gräset är grönare på den andra sidan.

Förstår inte vad du menar med det!??

Eller så var det itne riktat mot/till mig?

Mvh Niclas, som använder ''AV'' som manuell OCh halvauto:)!
 
Niclasfoto skrev:
Förstår inte vad du menar med det!??

Eller så var det itne riktat mot/till mig?
Visst var det en replik på ditt inlägg men det var en allmän replik.

Jag tror att de som redan kan en teknik har en avspänd attityd till den. Det är de som inte kan den som tror att den är den magiska silverkulan.
 
jpersson skrev:
Visst var det en replik på ditt inlägg men det var en allmän replik.

Jag tror att de som redan kan en teknik har en avspänd attityd till den. Det är de som inte kan den som tror att den är den magiska silverkulan.

Såklart är det på det viset!
Och visst är det så att "den fungerande och rätta arbetsmetoden för individen också ÄR Silverkulan", oavsett om det visar P eller M i displayen.
Men som sagt, inget är direkt rätt eller fel.
mvh Niclas.
 
När jag är förberedd och ljusbilden är någorlunda konstant.

Sedan kan jag inte låta bli att ge mig in i diskusionen varför man kör på M. Till att börja med så fungerar det lika bra att köra på någon av de andra lägena under förutsättning att det finns exponeringslås. Allt annat blir halv- eller helautomatik. Automatiken syfter väl för övrigt till huruvida kameran styr något av bländare eller slutartid och inte huruvida den styr exponeringsmätaren vilket borde vara tämligen uppenbart att den inte manuell annat än att fotografen måste rikta in den på något.

Som någon sa så måste man hålla in en knapp för det, men på min minolta är det inget problem efter som jag kan släppa knappen och låset kvarstannar tills jag trycker på knappen nästa gång. Risken är dock att man kommer åt knappen av misstag och så får man börja om, eller värre att jag inte märker något.

Har man inte exponeringlås så måste man gå till M för att köra manuellt annars kommer exponeringen att variera hela tiden om man inte råkar fotografera en jämnt färgad yta i konstant ljus. Detta eftersom kameran viktar olika områden olika mycket beroende på ljusmätningsmetod. Vad jag vet så finns det ingen kamera som mäter och viktar hela ytan likvärdigt i någon exponeringsmode. Många har väl erfarenheter av vad som händer när man glömmer ta bort spotmätningen när man fotograferar familjebilderna.

Alltså använder man M-läget eller exponeringslåset för att när man väl valt vilket ljus man vill vikta i exponeringen så ställer man in det en gång för alla och sedan plåtar man på OCH man får en jämn exponering av huvudmotivet. Detta alldeles oavsett om man tar en närbild eller man zoomar ut och får med mer bakgrund.

Min standard är att spotmäta i insidan av handen, det har fungerat bra de försök jag gjort. Däremot har jag aldrig kört manuellt med blixt. Har inte orkat klura ut hur det fungerar. Men jag rekomenderar att pröva, när man väl gjort det och inser att det inte är så svårt och att arbetet i mörkrummet/datorn underlättas av det så är det en hit man inte vill vara utan. Själv använder jag det nog mer när jag kör med film än med CF.

Mvh
Maverick
 
Jag tycker jag får mer kontroll över fotografiet med Manuellt läge när jag har svåra motiv under dåliga ljusförhållanden. Ett exempel är när jag fotograferar akvariefiskar, då får jag bäst resultat när jag själv laborerar med exponering och fokusering utan kamerans hjälp. Med statiska motiv och bra ljus använder jag oftast A-läget med manuell fokus. Rörliga motiv och bra ljus oftast S-läget med autofokus.

Men jag är säkert inte det minsta konsekvent,

/Hasse
 
Niclasfoto skrev:
En handhållen mätare är också den atuomatisk enligt mitt sätt att se på det,, kanske vränger vi bara ord här:)

Då är väl en manuell slutare också automatisk eftersom den själv sköter tiden efter att man vridit på slutarringen till det tal man vill ha? I så fall var kamerorna på detta sätt automatiska redan på 1800-talet.

Ett objektiv är väl också automatiskt då, eftersom det bryter ljuset åt en. ;-)

En manuell kamera menar jag är en kamera där man själv väljer tid och bländare. Gärna med manuell filmmatning också.

Jag fotar endast manuellt, och har ingen automatisk kamera alls.

Visst mäter jag ljuset med ljusmätare. Det kan man göra med en selenljusmätare, som fanns redan på 30-talet, eller med modernare doningar. Men en ljusmätare är ett TILLBEHÖR och inte en vital del av en kamera för att kunna fotografera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.