Annons

När använder ni helmanuella läget?

Produkter
(logga in för att koppla)
J. Patric skrev:
En manuell kamera menar jag är en kamera där man själv väljer tid och bländare.

När dom första kamerorna med tids eller bländarautomatik kom så var det just det du skriver man syftade på när man snackade om en manuell kamera.

Det begreppet har gällt sedan dess men har på nåt sätt glömts bort idag när automatiken härskar.

Vissa yngre kallar manuellt fokuserade kameror för manuella, detta oberoende om dom har tids/bländar & programautomatik.
 
MANUELL

1) Manuell bländarinställning
2) Manuell slutartidsinställning
3) Manuell ljusmätning
4) Manuell fokusering

VÄLJER SJÄLV
1) Spotmätning där jag själv väljer mätområde
2) Mäter medelgrått om ljuset är jämnt
3) Mäter i högdagrar om det är solfläckar
4) Mäter i skuggor om jag använder avtonat gråfilter

ALLTID
1) Stativ
2) Lågt ISO-värde, aldrig över 100 ISO när jag använder diafilm

STEGET FÖRE
1) Alltid klar med ljusmätning INNAN motiven dyker upp
2) Allt är förberett innan grönsångaren kommer flygande... ;)

"Det är enklare att ställa in en kamera än vad många tror!"

Terje
 
.Z. skrev:
När dom första kamerorna med tids eller bländarautomatik kom så var det just det du skriver man syftade på när man snackade om en manuell kamera.

Det begreppet har gällt sedan dess men har på nåt sätt glömts bort idag när automatiken härskar.

Vissa yngre kallar manuellt fokuserade kameror för manuella, detta oberoende om dom har tids/bländar & programautomatik.

Ja precis. Jag glömde att skriva "ställa in skärpan själv" också. En del av mina kameror har inte ens mattskiva, så jag får ställa in avståndet på en skala. Hur manuellt är inte det? ;-) För mellanformat med denna metod använder jag oftast en lös avståndsmätare, men för småbild brukar det gå bra att uppskatta avståndet själv, och ta hjälp av skärpedjupet.
 
Terje skrev:
MANUELL[/SIZE
1) Alltid klar med ljusmätning INNAN motiven dyker upp

Japp. Många jag snackar med har svårt att förstå hur man ska hinna, var förberedd!

Många tappar den känslan när dom enbart använder automatik, risken finns då att man inte hinner göra lämplig exponeringskompensation när motivet dyker upp...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.