Det beror mycket på vilken kamera man har, hur den är att arbeta med i manuellt läge. Många moderna kameror är helt enkelt byggda för att användas i något av autolägena & är därför inte alltid så ergonomiska att arbeta manuellt med (min digitalis t.ex).
När jag arbetar med mellanformat så blir det av förklarliga skäl manuellt (finns ingen auto), jag mäter ljuset med handhållen mätare trots att jag har ljusmätare i prismat, det blir såå mycket noggrannare att mäta infallande ljus än att lita till reflekterat (om man inte spotmäter förstås men det är svårare). Med erfarenhet så kompenserar man ju det reflekterade, detta anser jag att man i princip alltid måste göra (vid dia & digitalt). Att enbart lita till en inbyggd flerfältsmätning är ingen höjdare, denna kan dock duga till enklare fotografering med neg.film...
Nu är jag så van att köra manuellt med lös ljusmätare så jag gör det faktiskt med min digitalis också, exponeringarna blir så mycket exaktare. Har jag bråttom så blir det dock auto & då med centrumvägd mätning, jag kommer aldrig att bli vän med flerfältsmätningar som jag anser är en kompromiss som dessutom är svårare att kompensera (förutsäga).
Det är faktiskt så att man, om man är väl förberedd, hinner med det mesta även vid manuell körning...
/Larsa