ANNONS
Annons

Mycket gnällspikar

Produkter
(logga in för att koppla)
NiklasBerntsson skrev:
Jag är rätt ny här på fotosidan men har redan märkt att det gnälls en hel del ang. att man 'stjäl' varandras bilder och lägger upp dom i andra sammanhang än vad som är tänkt. Detta problem går ju trots allt att lösa ganska lätt genom vattenstämplar med mera.

Niklas

Normalt brukar jag bara sucka inför de som inte kollar och bara öser in samma jävla fråga som ställts hur många gånger som helst , Men antar att de inte begriper bättre och svarar kort ändå i alla fall så de får en ledtråd. Men att komma och anklaga någon för gnällspik från ren okunskap är magstarkt.
När du startade tråden fanns det en MYCKET TYDLIG RÖDMÄRKT uppmaning att kontrollera gamla trådar först.

Sen ska du framförallt ange vilka personer du avser. Att svepande antyda att det "det gnälls en hel del" är höjden av feghet.

Så kom fram nu och namnge vilka personer du avser så ska du se att du får svar så det osar om det.

Euroshots skrev:

Dock får man klart skylla sig själv om man lägger ut så stora, kvalitativa bilder på nätet att det går att göra något annat med dem än att titta på datorn, lr ?

Det var ungefär det jag menade. Lägger man upp högupplösta bilder på nätet får man skylla sig själv. Missförstå mig rätt, jag är inte FÖR att man skall få stjäla andras bilder, jag tycker det är lika fel som alla andra.

Re: Re: Mycket gnällspikar

Gatufoten skrev:
Normalt brukar jag bara sucka inför de som inte kollar och bara öser in samma jävla fråga som ställts hur många gånger som helst , Men antar att de inte begriper bättre och svarar kort ändå i alla fall så de får en ledtråd. Men att komma och anklaga någon för gnällspik från ren okunskap är magstarkt.
När du startade tråden fanns det en MYCKET TYDLIG RÖDMÄRKT uppmaning att kontrollera gamla trådar först.

Sen ska du framförallt ange vilka personer du avser. Att svepande antyda att det "det gnälls en hel del" är höjden av feghet.

Så kom fram nu och namnge vilka personer du avser så ska du se att du får svar så det osar om det.

Om du nu tycker det är så jobbigt att folk ställer samma fråga om och om igen i forumet varför besvärar du dig med att läsa inläggen då? Än mer, svara dom.

Re: Re: Re: Mycket gnällspikar

NiklasBerntsson skrev:
Om du nu tycker det är så jobbigt att folk ställer samma fråga om och om igen i forumet varför besvärar du dig med att läsa inläggen då? Än mer, svara dom.

Ta en läskurs och läs vad jag skrev Jag suckar bara.över just det. Det var något helt annat jag påstod.

Euroshots skrev:

Dock får man klart skylla sig själv om man lägger ut så stora, kvalitativa bilder på nätet att det går att göra något annat med dem än att titta på datorn, lr ?

Hej

Tycker inte att man skall direkt skylla sig själva bara för man vill lägga upp stora bilder för tex att vissa kvaliten från en bra kamera etc. Jag tycker personligen att det är lite tråkigt att skötsamma människor (majoriteten) i samhället behöver anpassa sig till de mindre skötsamma människorna (minoriteten) och deras illdåd. Men tyvärr är verkligheten sådan och kan väl tycka att det är mindre lämpligt att ladda upp stora bilder om man nu inte vill folk skall använda dem.

Problemet finns ju även för små bilder, några av mina "små" bilder har varit publicerade på Företags internet sidor, och då olovligen publicerade, utan att man blivit kontaktad eller betald.

Önskade att man inte behövde anpassa sig till bildtjuvar utan kunde lägga upp bilder i vilken storlek man nu ville.

Jag tror att det kommer bli bättre i framtiden, de som publicerar andras bilder utan samtycke kommer vid bevisning få betala rätt höga böter, finns förstås redan idag, men jag har ingen egen erfarenhet hur bra det fungerar.

Bästa hälsningar och från en som hoppas på en fin soluppgång i morgon
Omar

Senast ändrad:
Jag får nog själv ta en läskurs imorgon så att Sven blir glad. Trodde nog inte riktigt att detta inlägg skulle väcka så heta känslor (det var inte riktigt min mening) så jag - för min del - avslutar min del nu. No hard feelings? :)

Lars Johnsson skrev:
Känns det inte tråkigt att du tycker dina egna bilder är så dåliga att du måste kopiera andras för att få några bra.
Då är det bättre att försöka lära sig plåta såna bilder man vill ha.

var skrev jag att jag kopierar andras bilder??

du sätter fan ord i munnen på mig!!!

var skrev jag det???????????????

rolandolofsson skrev:
var skrev jag att jag kopierar andras bilder??

du sätter fan ord i munnen på mig!!!

var skrev jag det???????????????

Du skrev man och jag i dina inlägg om att sno.

Konstigt att du är så känslig med det här när du tycker det är ok att bryta andra regler och lagar.......

Välkommen till 2000 talet

KORTVISNING

GULT KORT

Jag ger er här ett GULT kort, dvs en varning. Detta börjar gå till personangrepp och hör inte hemma här. Här skall vi hålla god ton och inte "slåss".

Skärp er och håll er till ämnet eller jag rapporterar till Jim / Jesper (Forumvärdarna) och ni får då RÖTT KORT .

Niklas
www.fotosidan.se

Senast ändrad:
Lars Johnsson,söta,snälla,rara lilla lars, kan du citera exakt var jag skrev att jag kopierar andras bilder för att jag tycker att mina är så dåliga.

kan du göra mig den tjänsten och bara citera det och inte säga att "det var egentligen det du menade fast du skrev något helt annat"?

tack i förväg!!

Så här skrev du i den till mig när jag inte gillade att man använde andras bilder. Och sen ville du inte svara på vad du menade med välkommen in i 2000 talet när Omar frågade dig.

""man snor inte, man gör en kopia.

välkommen till 2000talet""

här är ett citat till Omar

"om jag snor din bild har du en kopia kvar ju!"

Och nu är du jätte-känslig............efter en sån kommentar

Roland, jag har två frågor till dig. Tänk efter noga innan du svarar.

Om du tar en bild på stockholms slott och lägger upp här på fotosidan, och jag "gör en kopia" på bilden och lägger upp på min informationssite om slottet, och satte mitt eget namn som byline, skulle du då bli förbannad? (Förtydligande, jag har ingen sådan site, det var bara ett exempel)

Om du skulle råka ta en bild av en stor händelse, t.ex. Usama Bin Ladins gripande, skulle du då bli förbannad om jag "gjorde en kopia" på din bild som jag sålde till all världens medier för miljonbelopp. Dessutom med mitt namn som byline.

Jag antar att svaret på fråga två är "JA!". Men vad är egentligen skillnaden?

Klart att du har rätt där, Omar...men du liksom jag mf har ju schyysta grejer och om en kund inte förstår att vi har bilderna i högsta kvalitet pga en "miniprov" de ser på nätet får man ju innerligt hoppas de är tillräckligt intresserade/kunniga för att ta kontakt med en själv så att de kan få se bästa kvalitet via ett annat medium då. Lr hur?..tror vi är någorlunda överens där.

MEN visst är det beklagligt det som händer ute på nätet. Det ska ju inte behöva vara en chansning att visa lite av sina alster på en sådan fantastisk portal som nätet ändå är.

Det svåra är väl att någonsin få syn på sian egna bilder som man inte sålt...nätet är ju så stort =)
Har dock en kollega i GBG som råkade ut just för en bildstöld..nu handlar det om ca 9000kr i böter för det företaget.

Det är väl helt enkelt en fråga om integritet och normal hyfs..stolthet, att inte sätta sitt egna namn på andras grejer?? Nej tack..

kort och gott ..Man ska alltid fråga först!?

Over and out!

Jag tror att många missförstår "bildstöld". Att det skulle vara stöld att göra en egen kopia och lagra i sin egen dator för eget bruk. Det gör jättemånga. Dvs eget bruk att man tittar på bilden och har den, kanske även visar och skickar till kompisar etc.

Men som jag uppfattar bildstöld är det att man antingen själv påstår sig ha tagit / gjort bilden eller på nåt sätt utnyttjar den i sin egen verksamhet. Kanske t o m tjänar pengar på den.

incus skrev:
Jag tror att många missförstår "bildstöld". Att det skulle vara stöld att göra en egen kopia och lagra i sin egen dator för eget bruk. Det gör jättemånga. Dvs eget bruk att man tittar på bilden och har den, kanske även visar och skickar till kompisar etc.

Men som jag uppfattar bildstöld är det att man antingen själv påstår sig ha tagit / gjort bilden eller på nåt sätt utnyttjar den i sin egen verksamhet. Kanske t o m tjänar pengar på den.

Men här gällde det frågan om att ladda hem bilderna och sen lägga upp dem igen i helt andra sammanhang som han skriver i inlägget.

Det är lite annorlunda än att bara titta på dem

Vad jag tycker är otroligt i detta är att andra fotografer tycker det är ok.
Fullt av fotografer på Fotosidan tycker det är är ok och bra att ladda ner andras bilder och sen lägga upp dem för egen användning på nätet igen.

Hade det varit människor som aldrig plåtar eller har med bilder att göra kunde man förstått det. Men fotografer som tar bilder från kolleger på Fotosidan........

[Redaktionen på Fotosidan här har i alla fall förhindrat att man kan genom högerklick kan spara bilder [/B][/QUOTE]

Det skyddet är ju ett skämt.. Vem som helst som någonsin har tittat på HTML kod klarar ju utan problem att kringgå det.. Man kan ju dessutom kringgå det synnerligen enkelt genom att använda Print Screen funktionen..

Alltid lika intressant att gissa antalet inlägg som kommer innan någon börjar rada upp sätt att komma runt "skyddet" av bilder på fotosidan.

Det är inget skydd utan en upplysning om att man bör (kanske inte alltid lagbundet tvunget, men oftast moraliskt rekomenderbart) kontakta fotografen innan man använder bilden till något.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar