ANNONS
Annons

Mycket gnällspikar

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasBerntsson

Avslutat medlemskap
Jag är rätt ny här på fotosidan men har redan märkt att det gnälls en hel del ang. att man 'stjäl' varandras bilder och lägger upp dom i andra sammanhang än vad som är tänkt. Detta problem går ju trots allt att lösa ganska lätt genom vattenstämplar med mera.

Om man tycker att sin bild är så bra och unik, varför inte 'stämpla' den då?

En nackdel kan ju vara att man förstör bilden lite men som sagt, är man rädd om bilden - gör något åt det.

Har jag fel?

Niklas

Ett tag vattenstämplade jag mina bilder för att skydda dem.

Tillslut tyckte jag dock det blev så drygt med alla kommentarer om att vattenstämpeln störde, att det inte längre vägde upp behovet av skydd.

Här är ett exempel på hur min vattenstämpel brukade se ut:
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2697497

Har fortfarande inte förstått att folk har så svårt att förbise en vattenstämpel på en kritik- eller utställnigsbild.

På amerikanska siter (www.photo.net) blev folk riktigt upprörda på vattenstämpeln. Det var helt sjukt.

Just den vattenstämpeln var ju faktiskt rätt snygg, kan dock hålla med om att det finns en hel del ruskigt fula och klumpiga som stör bilden. Man måste hitta ett mellanting om man nu är så rädd om sina bilder.

Galaxens President skrev:
Ett tag vattenstämplade jag mina bilder för att skydda dem.

Tillslut tyckte jag dock det blev så drygt med alla kommentarer om att vattenstämpeln störde, att det inte längre vägde upp behovet av skydd.

Här är ett exempel på hur min vattenstämpel brukade se ut:
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2697497

Har fortfarande inte förstått att folk har så svårt att förbise en vattenstämpel på en kritik- eller utställnigsbild.

På amerikanska siter (www.photo.net) blev folk riktigt upprörda på vattenstämpeln. Det var helt sjukt.

då kan man ju gnälla på en målare att hans namntäckning stör konstverket.
Som fotgraf är man ju en typ målare/konstnär (beror på bild också) men då skulle man väll få ha sin namnteckning i ett hörn.
just din bild var ett fint exempel på detta.

Bästa sättet är nog ändå att lägga upp en bild av lägre kvalité på websiten och behålla originalet själv. Blir det bråk kan man lätt och enkelt ta fram originalet, vilket inte bildtjuven kan.

Problemen uppstår när upphovsrättsinträngaren fullständigt skiter i att upphovsrättsinehavaren har orginalet.

Senast ändrad:
anders_j skrev:
då kan man ju gnälla på en målare att hans namntäckning stör konstverket.
Som fotgraf är man ju en typ målare/konstnär (beror på bild också) men då skulle man väll få ha sin namnteckning i ett hörn.
just din bild var ett fint exempel på detta.

Det var inte den som var vattenstämpeln :D

Fanns en rakt över bild.. tog mig iofs 10 sek att se den =D

Hej

Lite tradigt att kalla de som är drabbade för gnällspikar. Tänk om man skulle använda det vid alla stölder. Då kan man ju tycka att de som inte har billarm får skylla sig själv om bilen blir stulen och om de blir ledsna/arga för stölden så kan man kalla dem för gnällspikar. Låter lite som man försvarar bildtjuvarna samt att bildinnehavaren själv får skylla sig att man inte har lagt ner tid på att skydda dem och tex förfula dem med stora Copyright märken rakt över bilden.

Redaktionen på Fotosidan här har i alla fall förhindrat att man kan genom högerklick kan spara bilder, det är för att man inte skall ta andras bilder utan lov. Den drabbade har bara nämt det att man kunnat frågat om lov och då hade det stannat där, men då helt plötsligt har det skett en anstormning med folk som försvarat bildstöld och då har ju helt plötsligt ett litet misstag blivit något stort och fått stora proportioner. Därför är det viktigt att påtala vilka regler som gäller på Fotosidan och i andra sammanhang med Copyright.

Personligen så tycker jag det är lite jobbigt att Copyrighta varje bild, skall egentligen inte behövas för alla bilder är copyrightade, det är bara de som inte är insatta som inte vet det.

I de fall jag har sett, så var det inte så farligt och jag har kanske själv också någon gång använt någon annans bild?, kanske för många år sedan????, jag har ju hållt på rätt länge och skriver i Forum världen över. Om jag nu någon gång hade gjort fel, så hade jag inte hårdnackat försvarat det och insett min egen okunskap.

Man kanske skall ha något enklare inträddesprov för nya fotografer på Fotosidan, typ lite vet och etikett, samt lite om Copyright!

Visserligen står lite om detta här som man bör ha läst när man blev medlem.

Se under bilder

http://www.fotosidan.se/doc.htm?refcode=rules-gallery

http://www.fotosidan.se/doc.htm?refcode=info-termsofuse

Bästa hälsningar från soliga Skåne
Må kvälls ljuset vara med mig

Omar Brännström

Tänk om man skulle använda det vid alla stölder. Då kan man ju tycka att de som inte har billarm får skylla sig själv om bilen blir stulen och om de blir ledsna/arga för stölden så kan man kalla dem för gnällspikar.

om jag snor din bil har du inte den längre!!om jag snor din bild har du en kopia kvar ju!

Omar skrev:
Hej

-- klipp -

Redaktionen på Fotosidan här har i alla fall förhindrat att man kan genom högerklick kan spara bilder, det är för att man inte skall ta andras bilder utan lov.

-- klipp
Omar Brännström

Förhindrat är väl att ta i, högerklicka med musen och tryck sen mellanslag innan du släpper upp knappen så får du menyn med val att kopiera etc. Det funkar ju dock bra som påminnelse att man faktiskt gör nåt man inte borde.

rolandolofsson skrev:
om jag snor din bil har du inte den längre!!om jag snor din bild har du en kopia kvar ju!

Så det är ok att sno från någon om de har en kopia kvar !!!!

Otroligt att man kan ha en sån inställning om man själv fotograferar. Vilket jag antar du gör.

Håller med Omar i hans inlägg här.

Tycker också det är konstigt att kalla folk för gnällspikar om de inte vill att andra tar deras bilder för att använda dem vidare

rolandolofsson skrev:
man snor inte, man gör en kopia.

välkommen till 2000talet

Känns det inte tråkigt att du tycker dina egna bilder är så dåliga att du måste kopiera andras för att få några bra.
Då är det bättre att försöka lära sig plåta såna bilder man vill ha.

Min kommentar har nog redan skrivits här..

Men det tro f-n det att man blir sne på folk som snor ens bilder om man försöker leva på det.

Dock får man klart skylla sig själv om man lägger ut så stora, kvalitativa bilder på nätet att det går att göra något annat med dem än att titta på datorn, lr ?

Är inte detta något som kommit mer och mer av den yngre/nya generationens digital"fotografer" ? Det är ju så lätt att fota..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar