Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modda förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

emjo

Avslutat medlemskap
Min förstoringsapparat är en Liesegang Rex från lääänge sedan. Den funkar men har bara två bländarlägen. Är det helt bort i tok att byta optiken mot en som kommer från en slaktad mellanformatare (Ikonta e dyl) för att kunna använda andra bländare? Brännvidden är 75 mm i båda fall. Skulle något bli bättre av att göra så?

Ja, bildkvalitén hänger på optiken. Så en skarpare optik ger en klar fördel.
Nyttan av andra bländare däremot är väl begränsad.

En förstoringsoptik är optimerad för att ge maximerad skärpa på en viss bländare.
Normalt är det nedbländat ett steg. Det skall stå i manualen till objektivet. Nu brukar inte dessa manualer sparas men hittar du en så står det med all sannolikhet vilken bländare som ger mest skärpa.

Enda gg du behöver ändra bländaren ifrån max skärpa är när du vill förändra belysningstiden.
O när vill man det?
Jo dels när du vill ha mer tid på dig att pjatta o efterbelysa.
Dels om du styr framkallningen mha tiden. tex Lith-kopiering.

Ett makroobjektiv skulle funka bättre på en förstoringsapparat.

Kameraobjektiv är inte konstruerade för att tåla hög värme så det finns risk för att förstoringslampan kan paja sådana objektiv.

Ifall det inte är alltför besvärligt att använda det objektiv som du redan har, så är det nog enklast att fortsätta med det.
.

Om förstoringsobjektivet du äger har 39 mm gänga finns det gott om begagnade förstoringsobjektiv att välja på.

Tack för svaren. Min tanke var att minskad bländare skulle kunna vara fördelaktigt och att jag själv skulle kunna göra det relativt enkelt. Enklast är ju att låta det vara som det är:) Jag är iofs inte missnöjd med bilderna som de är nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar