Makten
Aktiv medlem
Det får gärna vara mediokert om det är snyggt. Skiter fullständigt i "korrekta" färger och andra dumheter som inte gör bilderna bättre.Om din dröm är en digital diabildskamera så har du nog köpt helt fel kamera och om ditt ideal är diafilms look så förstår jag ännu mindre. Jag har ju ägnat ett antal år med att skanna och reprofota gamla dian och i hyfsat modern tid - säg 60-talet och framåt, har det väl aldrig funnits ett mer mediokert bildmedium än just positiv film.
Varför inte ladda ner DXO Photolabb och Filmpack 6. Där har du din efterlängtade "tidsmakin" bokstavligen! Töm kortet välj din favoritfilmsemulering för rubbet och tryck på knappen - Klarrrt!
I övrigt tror jag få färdigheter kan uppnås bara med begåvning och känsla. Det flesta inser nog att det måste till åtminstone en liten ansträngning om det ska bli något och bildskapande är långtifrån något undantag.
Då jag fotat diafilm (med mellanformat) har jag varit som nöjdast med resultatet. Har aldrig lyckats få till samma färger med digitalt tyvärr.
Edit: Eller jo, om jag kunde får samma färger som från Olympusen, fast i en kamera med större sensor och bättre objektiv, så skulle jag vara nöjd. Då skulle jag kunna fota 100% i JPG och bara skita i bildbehandlingen.
Själv tycker jag att det är bättre att åstadkomma ingenting än skit.Om folk initialt när de går in i något nytt skulle vara alltför kritiska skulle de inte åstadkomma ett skit. Allt har tyvärr en inlärningskurva för både barn och noviser och inser man inte det kan man ta min pappas skämt på orden:
Han brukade skämtsamt säga:
Nä, de e ingen ide att göra något överhuvudtaget, för om man gör fel har man gjort mindre än ingenting.