Makten
Aktiv medlem
Nu var det ju inget av det där jag ville göra dock, utan jag vill minska färgmättnaden i högdagrarna. Inte dra ner luminansen hos högdagrarna.Om du ursäktar mig för att redigera en kopia av din bild så kan du exv. göra så här i DXO Photolab
Visa bilaga 171737
Här har jag först lagt sänkt "Highlights" ordentligt och även lite "Midtones". Lite ClearView Plus (dehaze-verktyg) lyfter fram strukturen i trädet samt lagt på lite "Fine Contrast".
Photolab har så också ett färghanteringsverktyg som heter Color Wheel som är jättebra. Vill du finlira lite mer så kan du bara klicka på pipetten mitt i hjulet och plocka färgen någonstans på stammen. Det enda jag gjort här är att minska "Luminance" en aning.
Visa bilaga 171738
Allt detta utan att överhuvudtaget blanda in några lager och maska.
Hela operationen är helt normal rutin och tar inte mer än en minut på en sådan här bild.
Du kanske ska ladda ner en 30-dagars kopia av Photolab. Om jag inte missminner mig gillar di inte databaser i konverterare heller och Photolab är det enda av Lightroom, Capture One och Photolab som jobbar direkt mot katalogträdet i filhanteraren. Bara öppna en folder och sätt igång att jobba. Mycket smidigare en massa importmeck och långt ifrån mecket att skapa nya sessioner hela tiden i Capture One om man nu kör Sessions-orienterat där.
Jag valde själv Photolabs föregångare en gång i tiden just för att det var betydligt effektivare från öppnad bild till färdig bild och Photolab har blivit ännu effektivare sedan dess. Bildkvaliteten du får ur Photolab är fortfarande state of the art p.g.a. Deep Prime XD brusreducering som jag alltid har på. Den är fortfarande bättre åtminstone för bilder tagna i dåligt ljus än Både CO och LR.
Observera dock att Deep Prime XD kräver att du bildbehandlar i RAW. Det är också så att det blir bäst om dina objektiv stöds av tillgänglig objektivprofil. Då får man nämligen tillgång till en skärpningsfunktion som heter "Lens Correction" och den är mycket bättre än gamla "Unsharp Mask".
DXO är också bäst på kameraprofiler och objektivprofiler och genom dessa så får du automatiskt en mycket bättre utgångspunkt för redigering än man fått tidigare och med andra verktyg. Det bör även det passa dig bra.
Jag är rätt övertygad om att du har helt fel konverterare för dina behov som det låter Martin. Jag tycker själv CO är fantastiskt som det är nu i version 23 och det är betydligt mycket effektivare än det var för bara några versioner sedan men det är absolut fortfarande den konverterare av de vanligaste, som har brantast inlärningskurva. Det har dock alltid varit state of the art funktionsmässigt. Jag tror många uppfattar Photolab som enklare än både det fullständigt överlastade LR och CO som har en högre ribba ändå.
Ge Photolab en chans om du är trött på att brottas med CO. Det kostar inget. Ta en titt även på Filmpack 6 också. Det kanske faktiskt är något för dig också.
DXO Photolab är det enda av dessa tre program som du fortfarande kan köpa en evighetslicens till som du själv bestämmer om du vill uppgradera. Om du skulle vilja köpa det så vänta tills oktober för då kommer alltid den årsvisa uppgraderingen i form av ny version. Även den boxen kryssar Photolab alltså .
Jag skulle säga att det inte är råkonverterarens fel, utan Fujis. Det går förstås att låta bli att använda Fujis profiler, men då har man istället ett ganska tråkigt utgångsläge på andra fronter.
Edit: Ska se om det går att langa upp råfilen när jag kommer hem, men den är nog 60 meg eller nåt. Tveksamt om forumet tillåter det.