Annons

Mobilbilder snart av högre kvalitet än systemkamerabilder .... fan tro´t?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du ursäktar mig för att redigera en kopia av din bild så kan du exv. göra så här i DXO Photolab

Visa bilaga 171737

Här har jag först lagt sänkt "Highlights" ordentligt och även lite "Midtones". Lite ClearView Plus (dehaze-verktyg) lyfter fram strukturen i trädet samt lagt på lite "Fine Contrast".

Photolab har så också ett färghanteringsverktyg som heter Color Wheel som är jättebra. Vill du finlira lite mer så kan du bara klicka på pipetten mitt i hjulet och plocka färgen någonstans på stammen. Det enda jag gjort här är att minska "Luminance" en aning.

Visa bilaga 171738

Allt detta utan att överhuvudtaget blanda in några lager och maska.

Hela operationen är helt normal rutin och tar inte mer än en minut på en sådan här bild.

Du kanske ska ladda ner en 30-dagars kopia av Photolab. Om jag inte missminner mig gillar di inte databaser i konverterare heller och Photolab är det enda av Lightroom, Capture One och Photolab som jobbar direkt mot katalogträdet i filhanteraren. Bara öppna en folder och sätt igång att jobba. Mycket smidigare en massa importmeck och långt ifrån mecket att skapa nya sessioner hela tiden i Capture One om man nu kör Sessions-orienterat där.

Jag valde själv Photolabs föregångare en gång i tiden just för att det var betydligt effektivare från öppnad bild till färdig bild och Photolab har blivit ännu effektivare sedan dess. Bildkvaliteten du får ur Photolab är fortfarande state of the art p.g.a. Deep Prime XD brusreducering som jag alltid har på. Den är fortfarande bättre åtminstone för bilder tagna i dåligt ljus än Både CO och LR.

Observera dock att Deep Prime XD kräver att du bildbehandlar i RAW. Det är också så att det blir bäst om dina objektiv stöds av tillgänglig objektivprofil. Då får man nämligen tillgång till en skärpningsfunktion som heter "Lens Correction" och den är mycket bättre än gamla "Unsharp Mask".

DXO är också bäst på kameraprofiler och objektivprofiler och genom dessa så får du automatiskt en mycket bättre utgångspunkt för redigering än man fått tidigare och med andra verktyg. Det bör även det passa dig bra.


Jag är rätt övertygad om att du har helt fel konverterare för dina behov som det låter Martin. Jag tycker själv CO är fantastiskt som det är nu i version 23 och det är betydligt mycket effektivare än det var för bara några versioner sedan men det är absolut fortfarande den konverterare av de vanligaste, som har brantast inlärningskurva. Det har dock alltid varit state of the art funktionsmässigt. Jag tror många uppfattar Photolab som enklare än både det fullständigt överlastade LR och CO som har en högre ribba ändå.

Ge Photolab en chans om du är trött på att brottas med CO. Det kostar inget. Ta en titt även på Filmpack 6 också. Det kanske faktiskt är något för dig också.

DXO Photolab är det enda av dessa tre program som du fortfarande kan köpa en evighetslicens till som du själv bestämmer om du vill uppgradera. Om du skulle vilja köpa det så vänta tills oktober för då kommer alltid den årsvisa uppgraderingen i form av ny version. Även den boxen kryssar Photolab alltså .
Nu var det ju inget av det där jag ville göra dock, utan jag vill minska färgmättnaden i högdagrarna. Inte dra ner luminansen hos högdagrarna. ;)

Jag skulle säga att det inte är råkonverterarens fel, utan Fujis. Det går förstås att låta bli att använda Fujis profiler, men då har man istället ett ganska tråkigt utgångsläge på andra fronter.

Edit: Ska se om det går att langa upp råfilen när jag kommer hem, men den är nog 60 meg eller nåt. Tveksamt om forumet tillåter det.
 
Exempel på övermättade högdagrar:

Visa bilaga 171736

Den solbelysta delen av trädet ser helt "platt" ut för att det är alldeles för hög mättnad där. Hur drar jag ner den utan att påverka resten? Med en mask möjligen, men då måste jag sitta och pilla med den manuellt i en evighet. Nej tack.
Nu är jag långt ifrån något proffs som ni andra är, men jag måste säga att jag tycker bilden är fin i alla fall... :)
 
Exempel på övermättade högdagrar:

Visa bilaga 171736

Den solbelysta delen av trädet ser helt "platt" ut för att det är alldeles för hög mättnad där. Hur drar jag ner den utan att påverka resten? Med en mask möjligen, men då måste jag sitta och pilla med den manuellt i en evighet. Nej tack.

Skärmdumpen blir inte ens riktigt korrekt mot hur det ser ut (verkar hända något med skuggorna bl a och png har ingen profil heller*) och jag tror inte liggande i soffan i beckmörker för att man inte rest sig och tänt lampan är bra heller. :D Trädets ljusa del är väldigt slarvigt snabbt inmålad, men sedan har jag valt bara färgtonen som synes i bilden genom att klicka på den och dragit ihop den något. Se det som ett koncept, inte absolut förslag. 🙃

Screenshot 2023-09-26 204802.pngScreenshot 2023-09-26 204822.png

Sedan vågar jag inte riktigt säga vad som finns i vilken version av C1 heller. Detta är nästan den senaste.

*TIllägg: Hmm, ska ej brodera ut detta kaninhål, men webbläsaren beter sig inte som förväntat med dessa skärmdumpar om jag pillar på färghanteringsinställningarna. Däremot om jag stoppar in en lokal bild med känd inbäddad profil. Mystiskt, men det spelar egentligen ingen roll i sammanhanget och jag har ingen lust att försöka räkna ut varför fram till kl 04:30. 😂
 
Senast ändrad:
Skärmdumpen blir inte ens riktigt korrekt mot hur det ser ut (verkar hända något med skuggorna bl a och png har ingen profil heller) och jag tror inte liggande i soffan i beckmörker för att man inte rest sig och tänt lampan är bra heller. :D Trädets ljusa del är väldigt slarvigt snabbt inmålad, men sedan har jag valt bara färgtonen som synes i bilden genom att klicka på den och dragit ihop den något. Se det som ett koncept, inte absolut förslag. 🙃

Visa bilaga 171741Visa bilaga 171742

Sedan vågar jag inte riktigt säga vad som finns i vilken version av C1 heller. Detta är nästan den senaste.
Jo, den där metoden har jag också undersökt. Det svåra är när man vill dra ner mättnaden i alla färger, men bara i högdagrarna. Om jag minns rätt så är max "smoothness" inte tillräckligt för att det ska se bra ut.

Det finns en annan metod också, och det är att göra ett justeringslager där man sätter "luma range" till att bara påverka högdagrarna. Då tillåts man ha mycket flackare avrullning så att säga.

Screenshot 2023-09-26 at 21.56.03.png

Haken är att man inte får eller kan spara detta, utan man måste göra om skiten på varenda enskild bild. En av många anledningar att hata C1. Massa idiotiska begränsningar som inte fyller nån funktion. Du kan inte ens välja egna default-inställningar utom på vissa saker som skärpning och brusreducering.
 
Nu var ju tar man en bra bild om året ett uttryck för min åsikt, och det är inte ens min från början och nog mest ironisk i den mån den alls är min.

Dock ligger det något i tanken ändå, för jag tillhör de som mer ser till innehållet i bilden - vad är det som händer? - än det rent tekniska utförandet. Om färgen är lite konstig eller skärpan inte är på pixelnivå, det bryr jag mig inte så mycket om.

Men vad är det som händer i bilden? Varför? Vad händer sen? Varför hände det man ser?
Om man kan ställa sig sådana frågor kring bilden tycker jag det är roligare.

Det förstod jag också och jag håller helt med dig. Jag har länge tagit just den typen av bilder där människor "gör något". Eftersom många av mina bilder är just gamla resebilder som jag började ta på allvar från 70-talet, så är de också tagna med Martins älsklingsmedia diafilm. Grejen med digitalisering av just diafilm är att med alla medel försöka se till att inte tappa mer kvalitet än man redan gjort med åldringsprocessen och de eventuella skador som uppstått genom denna.

Nedanstående bild skulle nog många bara kastat men när man reste på den tiden och filmen var en å stor del av kostnaden för resan, så var man rädd om de bilder man faktiskt tog.

1695763174076.png

Exempel på diabild som fått sina törnar av dålig lagring och dålig hantering sedan den togs 1978. Den föreställer et 800 år gamla Thikse Gompa - ett buddhistiskt kloster i det gamla kungariket Ladakh som numera ligger högt i Indiska Kashmir i övre Indus-dalen mot Kina.

1695763543798.png

Samma bild räddad genom digitalisering med hjälp av DXO Photolab. Jag ger dessa dian en brun ton för att jag helt enkelt inte kan motivera den tid det skulle kräva att restaurera även färgerna. I en del fall är färgerna OK men ibland ser det rätt eländigt ut.

1695763858959.png

En rätt usel bild tagen i Moskva 1978 när det fortfarande låg i Sovjetunionen. Om ni förstorar bilden så kan ni se att den faktisk har gått i tu helt. Inget som man inte kan fixa enkelt i Photolab.

1695764195352.png

Inget praktverk men trots allt en fungerande bild av en tid som flytt. Det är nog ofta folk kastar gamla bilder som man inte tycker är bra eller som Martin brukar säga "Skit". Jag skulle vilja uppmana folk att inte göra det för man har ingen aning om vem de kan glädja.

Mina gamla bilder från vandaliseringen av Hornsgatspuckeln vintern 1979, som jag bara råkade dokumentera av en ren tillfällighet då jag och min fru var ute och promenerade med ett par kompisar. Vi gick bara ner 100 meter ner från vår port vid Bellmansgatan 21 vid Bellmannsgatans södra ände till Hornsgatan. Där var det fullständigt kaos. Denna berättelse har visat sig bli den av mina ca 40 fotobloggar som hittills blivit mest läst av alla mina fotoberättelser/reportage här på Fotosidan. Extra roligt har varit att en del som deltog i "bombningen" av "Puckeln" och som även deltog i ockupationen av kvarteret Mullvaden känt igen sig och hört av sig.

Många barn och unga älskar att titta på gamla bilder. Inte minst för att få sig ett skratt över vår taskiga klädsmak :)

Södermalm - om rivningarna på 60- och 70-talen, motståndet och gentrifieringen - Fotosidan

Sten-Åke Sändh - Portfolio (fotosidan.se)
 
Nu var det ju inget av det där jag ville göra dock, utan jag vill minska färgmättnaden i högdagrarna. Inte dra ner luminansen hos högdagrarna. ;)

Jag skulle säga att det inte är råkonverterarens fel, utan Fujis. Det går förstås att låta bli att använda Fujis profiler, men då har man istället ett ganska tråkigt utgångsläge på andra fronter.

Edit: Ska se om det går att langa upp råfilen när jag kommer hem, men den är nog 60 meg eller nåt. Tveksamt om forumet tillåter det.

Det var bara ett litet exempel som illustrerar att det inte är så särskilt jobbigt att åtgärda den typen av problem du pekat på. Man behöver alltså inte brottas med några lager för det i Photolab om man inte vill och det behöver man faktiskt inte heller i Capture One. Den lagerhanteringen sker numera helt transparent i bakgrunden om man använder Smart Brusch tror jag det heter.

Färgmättnaden kan du ändra även den precis lika enkelt med Color Wheel som Luminansen. Det är bara ett annat "reglage". Markeringsprocessen är exakt densamma.

Klicka på Color Picker och klicka på trädstammen och sänk mättnaden. Tre sekunder tar det i Photolab

1695766526027.png

1695766421703.png
 
Senast ändrad:
Jo, den där metoden har jag också undersökt. Det svåra är när man vill dra ner mättnaden i alla färger, men bara i högdagrarna. Om jag minns rätt så är max "smoothness" inte tillräckligt för att det ska se bra ut.

Det finns en annan metod också, och det är att göra ett justeringslager där man sätter "luma range" till att bara påverka högdagrarna. Då tillåts man ha mycket flackare avrullning så att säga.

Visa bilaga 171743

Haken är att man inte får eller kan spara detta, utan man måste göra om skiten på varenda enskild bild. En av många anledningar att hata C1. Massa idiotiska begränsningar som inte fyller nån funktion. Du kan inte ens välja egna default-inställningar utom på vissa saker som skärpning och brusreducering.

Du kan väl göra egna SmartBrushes i CO?
 
Det var bara ett litet exempel som illustrerar att det inte är så särskilt jobbigt att åtgärda den typen av problem du pekat på. Man behöver alltså inte brottas med några lager för det i Photolab om man inte vill och det behöver man faktiskt inte heller i Capture One. Den lagerhanteringen sker numera helt transparent i bakgrunden om man använder Smart Brusch tror jag det heter.

Färgmättnaden kan du ändra även den precis lika enkelt med Color Wheel som Luminansen. Det är bara ett annat "reglage". Markeringsprocessen är exakt densamma.

Klicka på Color Picker och klicka på trädstammen och sänk mättnaden. Tre sekunder tar det i Photolab

Visa bilaga 171751

Visa bilaga 171750
Det där är fortfarande inte det jag frågar efter! Jag vill sänka mättnaden i högdagrarna generellt, alltså inte bara en specifik färg. Och jag vill göra det på ALLA bilder eftersom de är övermättade i största allmänhet.

Du kan väl göra egna SmartBrushes i CO?
Ingen aning.
 
Det där är fortfarande inte det jag frågar efter! Jag vill sänka mättnaden i högdagrarna generellt, alltså inte bara en specifik färg. Och jag vill göra det på ALLA bilder eftersom de är övermättade i största allmänhet.


Ingen aning.

Som det går att göra i Darktable?
A1.jpg

Sedan bara att välja "Selective Copy" och klistra in de moduler du valt till alla markerade filer.
 
Det där är fortfarande inte det jag frågar efter! Jag vill sänka mättnaden i högdagrarna generellt, alltså inte bara en specifik färg. Och jag vill göra det på ALLA bilder eftersom de är övermättade i största allmänhet.


Ingen aning.

Men det är ju det man kan göra som jag visat med color wheel. Du markerar med pipetten. Sedan kan du själv bredda eller snäva av det tonomfång du vill träffa genom att styra det i själva färghjulet i Photolab.

Om du tycker Capture Ones färghantering är för svår att begripa sig på så har de väl infört ett förenklat gränssnitt sedan några versioner bort. Även CO har de funktioner du frågar efter.

Det här är inte svårare än man gör det och som sagt, det finns konverterare med betydligt lägre ribba än CO men om man inte vill hoppa överhuvudtaget så kommer väl inte det hjälpa heller i någon högre grad. Ska man komma någon vart med sin efterbehandling måste man nog trots allt vara beredd till ett minimum av egna ansträngningar.

För de flesta är nog detta hyfsat självförstärkande/självbelönande eftersom man med rätt små insatser faktiskt snabbt kan se att ens bilder blir bra mycket bättre än bilderna rakt ut vilken kamera som helst.

Tyvärr kräver detta dock även en kalibrering av den egna skärmen åtminstone i sRGB för annars är risken överhängande ändå att de bilder du micklat till på din kammare till din belåtenhet med din monotor ändå inte ser ut som du avsett på många andras och det verkar du ju heller inte vara beredd till.

Du har värsta kameran som bör vara kapabel att ge dig ett väldigt bra råmaterial till färdig bild men verkar värja dig för i princip allt som skulle kunna ta till vara potentialen i detta råmaterial. Sedan fortsätter du gnälla du över sakernas tillstånd oförmögen att ta till dig de enklaste råd. Vad är det egentligen som hindrar dig att få dina bilder precis som du vill ha dem?

Om man saknar kunskaper i hur du ska hantera Capture One så får man väl bara göra som precis alla andra - försöka skaffa sig dem genom att läsa, göra, pröva, läsa lite till och se på de mängder av instruktionsvideos som Phase One / Capture One tagit fram åt oss. Alternativet är väl att sitta där med sitt missnöje som en snigel i en hinderbana och deppigt konstatera att hindren är alldeles för höga och att man sakta men säkert inte kommit någonstans för att all kraft istället gått åt till att grubbla över hur jobbigt allt är.

Du är dock inte ensam om att ha konstaterat att CO kanske inte passar just dig och även om jag verkligen tycker CO i många fall är marknadens kanske mest kompetenta konverterare, så är den långtifrån optimal för alla och allt jobb eftersom det mesta kan göras snabbare och enklare med andra verktyg. Jag har använt CO i kanske 10 år för sånt jag inte kan göra i Photolab men för 99% av jobben så föredrar jag Photolab framför CO - andra gör andra val av ekonomiska eller praktiska skäl. Varför inte bara prova något annat än plåga sig med ett program som du uppenbarligen avskyr - det kostar heller inget att prova - bara lite tid.
 
Men det är ju det man kan göra som jag visat med color wheel. Du markerar med pipetten. Sedan kan du själv bredda eller snäva av det tonomfång du vill träffa genom att styra det i själva färghjulet i Photolab.

Om du tycker Capture Ones färghantering är för svår att begripa sig på så har de väl infört ett förenklat gränssnitt sedan några versioner bort. Även CO har de funktioner du frågar efter.

Det här är inte svårare än man gör det och som sagt, det finns konverterare med betydligt lägre ribba än CO men om man inte vill hoppa överhuvudtaget så kommer väl inte det hjälpa heller i någon högre grad. Ska man komma någon vart med sin efterbehandling måste man nog trots allt vara beredd till ett minimum av egna ansträngningar.

För de flesta är nog detta hyfsat självförstärkande/självbelönande eftersom man med rätt små insatser faktiskt snabbt kan se att ens bilder blir bra mycket bättre än bilderna rakt ut vilken kamera som helst.

Tyvärr kräver detta dock även en kalibrering av den egna skärmen åtminstone i sRGB för annars är risken överhängande ändå att de bilder du micklat till på din kammare till din belåtenhet med din monotor ändå inte ser ut som du avsett på många andras och det verkar du ju heller inte vara beredd till.

Du har värsta kameran som bör vara kapabel att ge dig ett väldigt bra råmaterial till färdig bild men verkar värja dig för i princip allt som skulle kunna ta till vara potentialen i detta råmaterial. Sedan fortsätter du gnälla du över sakernas tillstånd oförmögen att ta till dig de enklaste råd. Vad är det egentligen som hindrar dig att få dina bilder precis som du vill ha dem?

Om man saknar kunskaper i hur du ska hantera Capture One så får man väl bara göra som precis alla andra - försöka skaffa sig dem genom att läsa, göra, pröva, läsa lite till och se på de mängder av instruktionsvideos som Phase One / Capture One tagit fram åt oss. Alternativet är väl att sitta där med sitt missnöje som en snigel i en hinderbana och deppigt konstatera att hindren är alldeles för höga och att man sakta men säkert inte kommit någonstans för att all kraft istället gått åt till att grubbla över hur jobbigt allt är.

Du är dock inte ensam om att ha konstaterat att CO kanske inte passar just dig och även om jag verkligen tycker CO i många fall är marknadens kanske mest kompetenta konverterare, så är den långtifrån optimal för alla och allt jobb eftersom det mesta kan göras snabbare och enklare med andra verktyg. Jag har använt CO i kanske 10 år för sånt jag inte kan göra i Photolab men för 99% av jobben så föredrar jag Photolab framför CO - andra gör andra val av ekonomiska eller praktiska skäl. Varför inte bara prova något annat än plåga sig med ett program som du uppenbarligen avskyr - det kostar heller inget att prova - bara lite tid.
Man kan leda en åsna till vatten - men man kan inte tvinga den att dricka 😂😉.
 
Men det är ju det man kan göra som jag visat med color wheel. Du markerar med pipetten. Sedan kan du själv bredda eller snäva av det tonomfång du vill träffa genom att styra det i själva färghjulet i Photolab.

Om du tycker Capture Ones färghantering är för svår att begripa sig på så har de väl infört ett förenklat gränssnitt sedan några versioner bort. Även CO har de funktioner du frågar efter.

Det här är inte svårare än man gör det och som sagt, det finns konverterare med betydligt lägre ribba än CO men om man inte vill hoppa överhuvudtaget så kommer väl inte det hjälpa heller i någon högre grad. Ska man komma någon vart med sin efterbehandling måste man nog trots allt vara beredd till ett minimum av egna ansträngningar.

För de flesta är nog detta hyfsat självförstärkande/självbelönande eftersom man med rätt små insatser faktiskt snabbt kan se att ens bilder blir bra mycket bättre än bilderna rakt ut vilken kamera som helst.

Tyvärr kräver detta dock även en kalibrering av den egna skärmen åtminstone i sRGB för annars är risken överhängande ändå att de bilder du micklat till på din kammare till din belåtenhet med din monotor ändå inte ser ut som du avsett på många andras och det verkar du ju heller inte vara beredd till.

Du har värsta kameran som bör vara kapabel att ge dig ett väldigt bra råmaterial till färdig bild men verkar värja dig för i princip allt som skulle kunna ta till vara potentialen i detta råmaterial. Sedan fortsätter du gnälla du över sakernas tillstånd oförmögen att ta till dig de enklaste råd. Vad är det egentligen som hindrar dig att få dina bilder precis som du vill ha dem?

Om man saknar kunskaper i hur du ska hantera Capture One så får man väl bara göra som precis alla andra - försöka skaffa sig dem genom att läsa, göra, pröva, läsa lite till och se på de mängder av instruktionsvideos som Phase One / Capture One tagit fram åt oss. Alternativet är väl att sitta där med sitt missnöje som en snigel i en hinderbana och deppigt konstatera att hindren är alldeles för höga och att man sakta men säkert inte kommit någonstans för att all kraft istället gått åt till att grubbla över hur jobbigt allt är.

Du är dock inte ensam om att ha konstaterat att CO kanske inte passar just dig och även om jag verkligen tycker CO i många fall är marknadens kanske mest kompetenta konverterare, så är den långtifrån optimal för alla och allt jobb eftersom det mesta kan göras snabbare och enklare med andra verktyg. Jag har använt CO i kanske 10 år för sånt jag inte kan göra i Photolab men för 99% av jobben så föredrar jag Photolab framför CO - andra gör andra val av ekonomiska eller praktiska skäl. Varför inte bara prova något annat än plåga sig med ett program som du uppenbarligen avskyr - det kostar heller inget att prova - bara lite tid.
Ledsen, men du förstår fortfarande inte vad jag vill. Jag vill sänka mättnaden på ALLA färger i högdagrarna, på ALLA bilder. Det går inte med C1 på nåt vettigt sätt. Och det funkar vad jag kan se på samma sätt som du visar i Photolab.
 
Ledsen, men du förstår fortfarande inte vad jag vill. Jag vill sänka mättnaden på ALLA färger i högdagrarna, på ALLA bilder. Det går inte med C1 på nåt vettigt sätt. Och det funkar vad jag kan se på samma sätt som du visar i Photolab.

Nu har jag inte testat på något annat, men det är väl att göra detta ungefär?

Screenshot 2023-09-27 190205.png

Det deaktiverade lagret är bara det jag använde igår kväll. Ingen maskning, utan det aktiverade är bara ett helt fyllt lager. Gör man så här får man förstås med lite av det gröna (främst upp mot himlen i bakgrunden) också, om än inte så starkt.

Jag har aldrig prövat hur det fungerar, men det finns ett alternativ för att spara ICC-profil från "color editor" från de tre punkterna.
 
Nu har jag inte testat på något annat, men det är väl att göra detta ungefär?

Visa bilaga 171754

Det deaktiverade lagret är bara det jag använde igår kväll. Ingen maskning, utan det aktiverade är bara ett helt fyllt lager. Gör man så här får man förstås med lite av det gröna (främst upp mot himlen i bakgrunden) också, om än inte så starkt.

Jag har aldrig prövat hur det fungerar, men det finns ett alternativ för att spara ICC-profil från "color editor" från de tre punkterna.
Ja, det där är en metod jag provat och den funkar hjälpligt på vissa bilder. Men även max "smoothness" är en lite för abrupt övergång mellan områden som påverkas och områden som inte gör det.

Color editorn kan man spara inbakad i ett eget "recept", men inte som default. Det måste – precis som det mesta andra i C1 – appliceras på alla bilder man vill ha det på. Vilket är helt idiotiskt men åtminstone görbart.
 
Ja, det där är en metod jag provat och den funkar hjälpligt på vissa bilder. Men även max "smoothness" är en lite för abrupt övergång mellan områden som påverkas och områden som inte gör det.

Color editorn kan man spara inbakad i ett eget "recept", men inte som default. Det måste – precis som det mesta andra i C1 – appliceras på alla bilder man vill ha det på. Vilket är helt idiotiskt men åtminstone görbart.

Fast tanken är väl att om du sparar en ICC-profil så kan du väl sätta den som standard för en viss kamera (Style --> Base characteristics). Jag har som sagt inte testat, men jag antar att man då får en moddad variant av den man hade vald när man rattade runt med Color Editor.
 
Nu har jag inte använt C1 på år och dagar, men kan man inte kopiera alla inställningar man gjort på en bild och applicera dom på en annan? Det gör jag jätteofta i NX Studio. Det är ju ofta man tar rätt många bilder på samma plats med samma ljus etc, dessa bilder brukar behöva ungefär samma framkallningsvätska.
 
Nu har jag inte använt C1 på år och dagar, men kan man inte kopiera alla inställningar man gjort på en bild och applicera dom på en annan? Det gör jag jätteofta i NX Studio. Det är ju ofta man tar rätt många bilder på samma plats med samma ljus etc, dessa bilder brukar behöva ungefär samma framkallningsvätska.

Ja, det är pilarna uppe till höger i skärmdumpen ovan (finns andra sätt också).
 
Måste dock hålla med Makten om att det är lite märkligt att man inte kan selectera hög eller låg-dagrar. Det är rätt ofta man vill göra något med dom. Det går inte att göra i någon av programvarorna jag använder heller.
 
Nu har jag inte använt C1 på år och dagar, men kan man inte kopiera alla inställningar man gjort på en bild och applicera dom på en annan? Det gör jag jätteofta i NX Studio. Det är ju ofta man tar rätt många bilder på samma plats med samma ljus etc, dessa bilder brukar behöva ungefär samma framkallningsvätska.
Jo, men dels måste du då göra en "referensbild" som är lätt åtkomlig från stället där du har dina bilder sparade, och dels är hela copy/paste-funktionen otroligt buggig i C1. Ibland funkar det, ibland inte. Rena slumpgeneratorn.
 
Ledsen, men du förstår fortfarande inte vad jag vill. Jag vill sänka mättnaden på ALLA färger i högdagrarna, på ALLA bilder. Det går inte med C1 på nåt vettigt sätt. Och det funkar vad jag kan se på samma sätt som du visar i Photolab.

Nä i din första exempelbild vill du sänka mättnaden i högdagern på det överexponerade träd du visar. Nu pratar du om alla färger helt plötsligt och då skulle det väl räcka med att sänka mättnaden globalt i hela bilden och sånt är ännu enklare eftersom det finns ett dedikerat reglage för det i precis varenda konverterare - Färgmättnad eller Saturation och kanske eventuellt sänka Vibrancy lite också.

Nu är du nog helt vilse Martin. Om vi inte förstår dig som du påstår, så får du nog anstränga dig mer för att vi ska göra detta.

Du har du behöver där i Capture One också men du behöver bara lägga lite tid på att lära dig hur det fungerar. Det är enkelt att skapa sig sina helt egna verktyg i CO med Smart Brushes eller leta reda på "Saturation - Färgmättnad" om det nu inte var svårare än så t.o.m.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar