Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mobil med bra kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Hej på er.

Finns det idag någon mobil som har helt okej kamera att fota med? Min S4 är ett skämt, bilderna blir suddiga och kassa.

Tänkte kanske landskap och macro.

Tack på förhand :)

Finns det idag någon mobil som har helt okej kamera att fota med? Min S4 är ett skämt, bilderna blir suddiga och kassa.

Dagens bättre mobiltelefoner har blivit fantastiskt bra jämfört med tidigare.

Jag fotar för närvarande med Lumia 1020 (bästa IQ, men långsam i hantering, perfekt för landskap och långsammare), samt även iPhone 5 och nu senast Lumia 950 XL (både iPhone och 950 har lite mindre sensor och IQ än 1020, men snabb hantering och väldigt bra bildkvalitet rent generellt).

Både Lumia och iPhone använder väldigt kompakt, men för att vara telefoner väldigt bra optik ifrån Carl Zeiss.

Dagens bättre mobiltelefoner har blivit fantastiskt bra jämfört med tidigare.

Jag fotar för närvarande med Lumia 1020 (bästa IQ, men långsam i hantering, perfekt för landskap och långsammare), samt även iPhone 5 och nu senast Lumia 950 XL (både iPhone och 950 har lite mindre sensor och IQ än 1020, men snabb hantering och väldigt bra bildkvalitet rent generellt).

Både Lumia och iPhone använder väldigt kompakt, men för att vara telefoner väldigt bra optik ifrån Carl Zeiss.

Vet du något om Galaxy S7 och 6P?

Dxomark kanske kan ge dig en hint vad som är bra

http://www.dxomark.com/Mobiles

S4:an fick 75 poäng lite mer än min gamla S3:an som fick 72.

Jag har nu en Samsung Note 4 (83 p) som jag upplever som betydligt bättre än S3:anoch även lite bättre S5:an som jag hade ett halvår (S5 79p).

Men mobilkameror är inte i klass med en riktigt kamera. Dock tycker jag Note 4:an funkar OK till Instagram. Men där går nog gränsen. Jag har oftast med min Panasonic GM1 med något fast objektiv oavsett vart jag går.

Samsung S6 tar ruggigt bra bilder.
Min fru har S4:an och den är också riktigt bra men inte i klass med S6:an
Många funktioner och det går att ladda ned ännu mera.
Har fotograferat mer med den än min Nikon D600 på semestern i somras.
Trodde aldrig det skulle hända??

Frugans bilder blev skit i början på sommaren??
Det var linsen som var rejält skitig. Har du rengjort din?

Kan någon förklara hur alla telefontillverkare kan saluföra sina telefoner och brösta sig med att kamerorna är bra och sedan går det inte att köpa ett enda fodral med skydd för linsen??
Ofattbart!!

Lycka till med uppgraderingen.

// Mats W

Hej på er.

Tack på förhand :)

Just nu är LG med G4 och V10 ganska oslagbara både vad gäller ren bildkvalitet, men också kameraapplikationen där du kan köra med manuella inställningar (även manuell fokus) och fota i råformat. https://www.youtube.com/watch?v=RnZqBoo3YMg

Samsung S6 har ungefär lika bra kamera, men saknar minneskortsplats och har en rörigare kameraapp. Du kan ju vänta och se hur deras S7 presterar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto