Annons

Minolta A1

Produkter
(logga in för att koppla)
För/nackdelar D300 och A1

Hej på er alla.

Här kommer min jämförelse mellan D300 och A1.

Fördelar Canon D300
------------------
- Tydligare sökare (spegelreflex)
- Bytbara objektiv
- Systemkamera-känsla
- Mkt lågt brus vid höga ISO
- Ngt bättre upplösning (6 vs 5 Mpixel)
- Bra om man redan har mkt Canon-delar
- Snabbare auto-fokus än A1

Fördelar Minolta A1
---------------------
- Allt-i-ett zoom-range 28-200 med god ljusstyrka
- Ngt mindre storlek än D300
- Vissa finesser (ljud, film, makroläge mm)
- Vinklingsbar sökare o skärm - användbar funktion
- Anti-shake funktion (som fungerar)
- Möjlighet till helt tyst slutare, bra i vissa situationer
- Ngt billigare än D300
- Sökaren visar hur den exponerade bilden blir (inkl. filtereffekt mm)
- Mkt stabilt svart metallchassi

Nackdelar Canon D300
------------------
- 1,6x förstoringsfaktor - inte avpassat för Canons objektivutbud, exempelvis finns i dagsläget inget 28-200 "allt-i-ett" att köpa.
- 2 objektiv krävs i dagsläget för motsvarande zoomomfång som A1
- Ngt stor, speciellt med 2 obj. i väskan
- Ljudlig slutare à la spegelreflex
- Risk för smuts på CCD vid objektivbyte
- "Tråkigt" grått plastchassi

Nackdelar Minolta A1
----------------------
- "Grynig" sökare (man vänjer sig)
- Bildbrus vid höga ISO-tal
- Svårt att fokusera i allt för svagt ljus. Hjälpljus i Minoltas blixtar funkar dessutom ej.

Mvh

Johan Sahlström

Japp..och det visas tydligt av försäljningstatistiken oxå...300D säljer långt bättre än A-1...ganska givet.

Självklart (å andra sidan tror jag ingen säljstatistik är offentlig än)... det säljs fler VW än Porsche också... o många som har gamla ånghus blir glada för minsta förbättring. De som är bortskämda med riktiga digitalare kan möjligen acceptera en 10D men knappast en 300D... men bättre grejor ligger i pipen... våren 2004 o ännu tyngre stuff hösten 2004, då närmar vi oss riktiga saker...

/kg som ser framtiden an utan att binda sej...

sagan skrev:
Porsche är ju mycket dyrare

Vill minnas från en annan tråd att du tyckte A1 var mycket dyrare än 300D också... fast jag fattade inte där heller hur du fick ihop det...

Jag skulle också ha köpt 300D om jag
var total nybörjare eller om jag haft en påse Canonglas, nä förresten... då hade det blivit 10D

Senast ändrad:
Det var inget vidare betyg den fick i tidningen Foto. Godkänd men knappast mycket mer fick jag kännslan av. Tyckte den recensionen stämde ganska bra med den uppfattningen jag fick när jag tittade på den i butik.

Mvh
Maverick

KGS skrev:
Vill minnas från en annan tråd att du tyckte A1 var mycket dyrare än 300D också... fast jag fattade inte där heller hur du fick ihop det...

A-1 är givetvis inte prisvärd alls.. (trots det lägre priset än 300D) till skillnad mot Porsche..som mycket väl kan vara värt sitt pris..men inte ligger i en prisklass där så många har råd att köpa den (ganska enkelt att förstå om man vill förstå).

Ett vettigt pris på A-1 (i förhållande till 300D) skulle vara runt 5000:-

Citat ur FOTO nr 12/2003 (A-1 test):

"Men Dimage 7i fokuserar faktiskt snabbare i vidvinkelläget"

"Den ökade autufokushastigheten kan dock vara resultat av en kompromiss, där fokuserings noggrannhet fått lägre prioritet. Vi tyckte oss märka att kameran stundtals inte ställer skärpan lika exakt som tidigare modeller"

AF-tider:
vidvinkel: 0.7 sek
normal: 0.7 sek
tele: 0.8 sek

AF-tider 300D:
vidvinkel: 0.3 sek
normal: 0.3 sek
tele: 0.3 sek

Upplösning:

Canon 300D (6.3mp)
Horisontel 1600
vertikal 1600

Canon G3 (4mp)
Horisontel 1300
vertikal 1300

Minolta A-1 (5mp)
Horisontel 1250
vertikal 1250

sagan skrev:
A-1 är givetvis inte prisvärd alls..

INGEN digitalkamera är prisvärd. ALLA är grymt överprissatta. Men A1 är den kamera just nu som ger mest för pengarna, men det kan ändra sej redan om en vecka... utvecklingen går fort. Om inte alltför lång tid finns det säkert bra och prisvärda DSL kameror också.

Rätt pris på en 300D borde väl vara runt 3995:- inklusive en blixt, ett par objektiv o en väska. Det är väl vad motsvarande analog kostar.

Något motsvarande A1 har jag inte sett på den analoga sidan, det är mycket svårare att jämföra eftersom det är en riktig digitalkamera och inte bara en analog med påhängt digitalt bakstycke (vilket inte alls är nåt fel om man är van vid filmbaserade kameror, eller vill gå tillbaka till den tiden)

I digitalkompakter har man utnyttjat mycket mer av det som kommer att bli standard på framtidens ALLA kameror. Dessutom kommer det mycket bättre o ännu mer användbara funktioner framöver.

Så jag håller med dej. En A1 är inte prisvärd. Men eftersom jag hela tiden bytt kamera så blir mellanskillnaden rätt liten. Du skulle inte tro mej om jag berättade hur mycket jag lagt ner på digitala kameror sen jag köpte min första Olympus...

Inte ens när ett digitalt systempaket kostar 3995:- är jag säker på att det är vad JAG vill ha, jag har haft systemkamera i så många år att jag inte alltid ser det som ett bra verktyg. Men för de som gillar den typen av utrustning är det väl bra att det finns.

De som väljer A1 är säkert ute efter något annat, ingen som köper en A1 gör det ju utan att känna till 300D o andra alternativ. Vi gör det efter att ha vägt alla för- o nackdelar. Att du kom fram till ett annat val behöver ju inte betyda att alla som köper A1/F828/Nikon 5700, o allt vad de heter, är osluga, eller?

Jag kan lätt förstå dem som häpnar när jag tar fram Aette, eftersom de räknar med att en digitalkamera är nåt litet och smidigt. Många människor skulle inte ens fundera på en klump i A1´s storlek. Själv tror jag att min nästa kamera blir ett komplement till A1 i form av en l i t e n gluttsnäppa som kan följa med överallt.

300D är en bra kamera. Dimage A1 är en annan bra kamera. Och det finns många fler. O att det säljs fler 300D e inte så konstigt, det finns bara en sådan att välja på (vaaaad gör Nikon!?!?). I A1 segmentet kryllar det av alternativ.

Vet inte vad du vinner på att hela tiden påpeka nåt annat, men bara du e glad så e jag glad.

/kg som letar en lillsyrra till Aette

Bra sammanfattat KG.
Marknaden för digitalare är stort.
Tycker definitivt A1 passar mina flesta behov.
En ytterst kompetent kamera som självklart inte är perfekt (men vilken kamera är det?)

Jag njuter av min lilla pärla. Var helnöjd med min 7:a men A1 känns mycket bättre.
Dom största fördelen är defintivt batteriförbrukningen. Vilken skillnad.
Nu kan man fota, fota, fota och den tycks aldrig släckas ner.

ljusvision skrev:

Dom största fördelen är defintivt batteriförbrukningen. Vilken skillnad.
Nu kan man fota, fota, fota och den tycks aldrig släckas ner.

Min sjua måste ha varit ett otroligt undantag, för jag upplever praktiskt taget ingen förbättring med A1, som också ger 70-80 bilder per AA-batteri. Specialbatteriet ger ca 25% fler än sex AA och det är förstås mycket bra... men eftersom det förmodas ladda ur långsammast när man inte använder det så har jag det som reservbatteri förjämnan, vilket i sin tur betyder att jag nästan aldrig använder det...

/kg som tycker att AS är den stora skillnaden

Nu har jag köpt min A1:a, och jag är jättenöjd Har dock inte hunnit prova den så mkt som jag skulle vilja, (tänkt att det alltid är så mkt annat som ska göras "innan" jag får min egen tid
:( !!!) satt uppe i tv-rummet en kväll och testade -mkt intressanta kort (eller inte ;) !)

Det som jag undrar, och det lär väl bli fler frågor framöver, är varför bildskärmen blir svartvit ibland (har bara testat inomhus)Korten blir ju i färg och den slår om av sig själv, vad betyder det? Är det ngt fel?

malinFF skrev:
Det som jag undrar, och det lär väl bli fler frågor framöver, är varför bildskärmen blir svartvit ibland (har bara testat inomhus)

Nej det är inget fel, när ljuset blir mycket svagt så går visningen över i svartvitt OCH förstärks. Du ser alltså bättre genom kameran än utan i mörker... tänd ljuset så får du se att färgen kommer tillbaka!

/kg som önskar malin hemskt mycket roligt

KGS skrev:
Men A1 är den kamera just nu som ger mest för pengarna
En lågupplöst, brusig kamera (A-1) med minisensor, långsam och opålitlig AF med optik som inte går att byta

En högupplöst kamera (300D) med mycket lågt brus och snabb, pålitlig AF, (relativt) stor sensor och som man kan byta optik på.

Priset är nästan det samma...hur du kan hävda att det första alternativet är mer prisvärt är för mig helt obegripligt.

KGS skrev:

Rätt pris på en 300D borde väl vara runt 3995:- inklusive en blixt, ett par objektiv o en väska. Det är väl vad motsvarande analog kostar.

Finns ingen logik att jämföra priset med analogkamerapriset..analogkameror har ingen sensor, fattar inte varför du anser att en sensor ska vara gratis.

KGS skrev:
Vet inte vad du vinner på att hela tiden påpeka nåt annat

Jag vinner inget på att påpeka vad man kan få för samma pengar som en A-1..därimot så kan de som funderar på ny kamera vinna mycket på det.. så att var och en kan göra sitt val..medveten om vad skillnaderna är.

Det framgår tydligt i många trådar att många inte riktigt vet vad skillnaden mellan en A-1 och en 300D är nämligen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar