Annons

Minolta A1

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Det framgår tydligt i många trådar att många inte riktigt vet vad skillnaden mellan en A-1 och en 300D är nämligen.

Bra Kim, då vet de det nu o alla kan göra rätt val efter sitt behov o bli lycklig...

Det finns en del som tror att en 300D har en skärm som funkar som sökare också t ex. Jag vet åtminstone en som reklamerade sin DSLR för att den var "defekt" av det skälet... Själv hade jag inte ens funderat på det, bara utgick från att det var så. Dumt va?

Fast jag tror inte att nån som köper såpass dyr kamera som en A1/300D är gör det utan att kolla alternativen. Det är nog ett mycket medvetet val o inget impulsköp. Sen kanske det retar dej att all inte håller med dej i din slutsats. Jag däremot blir inte ett dugg störd på dem som köper 300D, det är också en mycket bra kamera, fast på lite andra villkor o baserad på ett "äldre" sätt att betrakta en kamera. Många sitter på en påse Canonoptik, det borde göra valet väldigt lätt.

De bästa bilderna jag sett, tagna med 300D skiljer sej inte i kvalitet från de bästa jag sett med vare sej 10D eller A1. Men så ser jag dem oftast bara på skärmen... Det handlar nog mycket om att lära sej att använda sitt verktyg på bästa sätt. (Kanske kompletterat med retusch, kolla tråden om hur man får huden len o brun...)

Min nästa kamera kan mycket väl bli efterträdaren till 10D eller nästa Nikon, men bara om den ger det A1 ger + bättre sensor som kanske inte måste vara lika med större.

Det kan ju bli så att de små sensorerna utvecklas till att bli brusfria, större under har väl hänt i elektronikvärlden och då slipper vi trekilos optik som kräver egna stativ även i fortsättningen... Vi får väl se vad Sony lyckas göra med sina 8 miljoner pixlar på samma utrymme som A1´s fem...

Och apropå framtida priser o gratis sensorer... klart att de inte är gratis, men de blir billigare o billigare hela tiden. Elektronik är billigare än mekanik. Du byter frammatning o filmhållare o speglar o en massa rörliga delar mot en sensor o så blir priset lika.

Om inte alltför många år hittar du nog bra filmbaserade kameror huvudsakligen i specialbutiker. Då är det entusiasterna som efterfrågar dem och det är sannolikt rejäla doningar med många möjligheter.

Därför dyrare än de flesta digitala varianter.

Jämför med analoga skivspelare. De få som finns kvar idag är (oftast) entusiastprylar som kostar mer än de flesta lägger ner på en komplett surroundanläggning. Återigen precisionsmekanik o små serier...

2004 är för tidigt, men 2005 kommer vi att få se paketpriser på digitala hus med ett par glas, en blixt o en väska från 4-5.000 (uppåt finns ingen gräns). O de kommer inte att ge sämre bilder än någon DSLR som finns idag... och de kommer att vara åtminstone lika bra som en A1 vad gäller utrustning.

Mellanformat i digitalversion lär väl inte dröja så länge heller...

/kg som har en kristallkula

sagan skrev:
OBS! "kan vara"

Nämen en retoriker, va roligt. Flera sånna (sådana) och världen skulle säkert bli en bättre plats att leva i...

Grym dagis varning på denna tråd, som att jämför SAAB & Volvo. Det finns för och nackdelar med alla prylar (saker). Vad som är "bäst" är ju högst relativt.

/Soft - Som blir imponerad av att folk orkar diskutera triviala saker i en evighet.

"Närbildsdiffusor CD-1000"

Jag börjar närma mig ett beslut om vilken digitalkamera som ska inhandlas på onsdag, slaget har senaste tiden stått mellan Minolta DiMAGE A1 och Canon EOS 300D, och nu tror jag att jag har bestämt mig för Minoltan. Har varit flitig och tryckt ut diverse recensioner och manualer från nätet, så jag känner att mitt beslut är hyfsat moget. I Minoltans manual på sidan 87 står det något om ett tillbehör, en "närbildsdiffusor cd-1000", har någon testat den där? Enda stället jag kunde hitta som sålde den är Dustin och dom vill ha 990 kr och lite moms för den, låter väl mastigt, eller? Är det inte vad jag tror det är? Jag tänker på en pryl i stil med OmniBounce fast för den inbyggda blixten.

Re: "Närbildsdiffusor CD-1000"

Kristjan skrev:
"närbildsdiffusor cd-1000"

Det e till att lusläsa manualen må jag säga... har aldrig hört talas om den, men nog låter det som en bouncer, väldigt dyr bouncer dessutom. Bättre lägga slantarna på en bättre blixt... den nya 2500 kostar väl inte stort mycket mer...

Lycka till med vilken du än väljer!

Re: Re: "Närbildsdiffusor CD-1000"

KGS skrev:
Lycka till med vilken du än väljer!
Var precis ute på stan och tittade på en 300d nu (dom hade ingen A1), och ja jävlar. Jag hade förväntat mig en digital variant av 300v (en sån som jag ägde fram till idag) men icke! Det är ju en helt annan tyngd och känsla i den. Det var min största reservation mot 300d, den plastiga känslan som jag trodde att den delade med 300v. Så nu är jag tillbaka på ruta ett igen, och det lutar nästan lite mer åt andra hållet t o m. Ett som talar för a1:an är ju att den Minolta-forumet verkar mycket gemytligare än Canon-forumet. *ställa sig in*

/Chrille

Inte för att jag har så mkt att säga om denna gigantiska tråd som tidvis mer liknar sandlådestadium. -"Min digitalkamera är bättre än din..." Så tar ialla fall du Christian upp en sak som många säkerligen glömmer. Att trivas samt vara nöjd med sin dyra pryl måste väll vara minst lika viktigt som antalet pixlar hit eller autofocus dit.

Det går utmärkt att analysera allt sönder och samman. Men till syvene och sist handlar det ändå om tycke och smak. Ingen har rätt att tvinga på dig sin egen åsikt ! För vad är rätt och vad är fel ? Allt beror på hur det ser på saker och ting och vilka bakomliggande beslutsgrunder du har. Kort sagt det finns lika många åsikter om vad som är bästa digitalkameran som det finns människor.

Nej du Christian köp det som för dig känns bäst och som du själv trivs med. Du kan vända och vrida på saker och ting intill döden. Det ända du garanterat kommer vara säker på. Är att imorgon är ändå din fina pryl lika omodern som en 286 är idag...

Lycka till med ditt inköp !

//H

Re: Re: Re: "Närbildsdiffusor CD-1000"

Kristjan skrev:
Jag hade förväntat mig en digital variant av 300v (en sån som jag ägde fram till idag) men icke! Det är ju en helt annan tyngd och känsla i den.

Har du en påse Canonoptik o nån blixt osv kvar, så är väl en 300D ett gott val om 10D ligger utom räckhåll... har du tröttnat på att bära med dej 2-3 objektiv osv så...

Kläm dit batteripacket på A1, o fyll det med AA-batterier, när du känner på den... det är beroendeframkallande. Har haft mitt avmonterat en enda dag på snart två månader...

Håller helt med ovanstående talare om att känslan är mycket viktig för hur bra kameran blir i praktiken. Någon frågade mej om han skulle köpa A1 o samtidigt sa han att han inte gillade känslan när han höll i den... då var det rätt lätt att avråda...

/kg som inte skulle råda någon till nåt annat än att prova själv

Senast ändrad:
Själv gick jag länge och väntade på A1:ans förbättrade autofocus. Såg fördelarna i en hyfsat kompakt kamera, samtidigt kompentent med en bra lins med stort zoomomfång. Tyckte också att möjligheterna att spela in små videosnuttar, samt ljud gjorde kameran till lite mer än bara en kamera.

Anledningen att det inte blev A1 var bildkvaliteten. Dels att linsen inte förbättrades sedan föregångaren (något som man t ex på dpreview tyckte var synd), dels bruset. Det gjorde att min vågskål vägde över till det något dyrare och omständligare (större, tyngre, fler objektiv...) alternativet.

Med det sagt, vill jag INTE säga att "det rätta valet är...". Överhuvud taget tycker jag det nästan är självklart att det inte finns "ett rätt val" mellan kamereror med så olika egenskaper. Dessutom är det ju onödigt och skapar otrivsel i trådarna att kategoriskt klanka ner på en viss modell. Tror faan att man blir ledsen i ögat om man just betalat 10 000:- och någon säger att det är kasst.

Så ut och fota nu! och om ni A1-ägare har en kul ljudfil så mejla gärna över den....saknar ljud ;-)

KarlVI skrev:
Dels att linsen inte förbättrades sedan föregångaren (något som man t ex på dpreview tyckte var synd), dels bruset.

Dessutom är det ju onödigt och skapar otrivsel i trådarna att kategoriskt klanka ner på en viss modell. Tror faan att man blir ledsen i ögat om man just betalat 10 000:- och någon säger att det är kasst.

Så ut och fota nu! och om ni A1-ägare har en kul ljudfil så mejla gärna över den....saknar ljud ;-)

Objektivet har väl i alla tester fått med beröm godkänt, för att vara en såpass lång zoom så har det väldigt lite av zoomens vanliga nackdelar.

Däremot fick signalbehandlingen lite på tafsen i senaste dpreviewtesten o det kan vara nåt som ligger i mjukvaran för jpg-komprimeringen eftersom man kom runt problemet genom att fota i raw, fast själv har jag inte sett nåt av "felen" som de pekade på... men jag har kanske klen syn.

Och visst är det dumt att hävda att någon kamera i A1 eller 300D klass är dålig. Det är snart svårt att verkligen hitta en DÅLIG digitalkamera, åtminstone från de större tillverkarna. Sen kan man värdera produkters olika fördelar olika...

/kg som nyss varit ute o nattfotat utan ljud

Re: "Närbildsdiffusor CD-1000"

Jag kollade på denna hos Scandinavian Photo (ganska säker på att det var hos dom..) när jag köpt min 7Hi för ett år sedan och fick då ett pris i samma klass.

KarlVI skrev:
Anledningen att det inte blev A1 var bildkvaliteten. Dels att linsen inte förbättrades sedan föregångaren (något som man t ex på dpreview tyckte var synd), dels bruset.

Att Dpreview klagade på optiken tycker jag låter konstigt, gjorde dom verkligen det?

Som jag ser det så finns det ingen anledning att ändra det optiska bara för förändringens skull, optiken är nämligen förbaskat bra!

Däremot så finns helt klart andra saker vad det gäller bildkvaliten som skulle ha förbättrats, det är faktiskt en liten besvikelse...

Dock så tycker jag inte att man ska överdriva detta med bruset & dålig bildkvalite, den når självfallet långt ifrån upp till DSLR-arna men ger fortfarande ett mycket bra resultat oberoende av alla tester som ibland blir väl petiga, men det är helt klart att bildkvaliten borde vara klart bättre än 7:eek:rnas...

Förresten så finns det dom som påstår att Canon G3 ger bättre resultat än G5, konstigt är det...

Larsa

larsaz skrev:
den når självfallet långt ifrån upp till DSLR-arna

På en skärm i 1024x768 upplösning kan man nog få vilken 2400x2200 bild (eller vad det nu är) att se lustig ut, men på de utskrifter jag nyss beställde fanns inte ett korn (!) av brus! De var helt enkelt av sån hög klass att jag omöjligt kan tänka mej att man nånsin kan behöva nåt bättre... begränsade mej till 15x20 iofs, så jag ska inte påstå att väggtäckande affischer för Åhléns huset inte kan bli lite bättre med en DSLR kamera, men såna gör jag väldigt sällan.

/kg som bor i ett småhus

Japp..missförstå mig inte..vet att det blir kalasfina papperskopior från A-1 (vid 100ISO) när man håller sig till 20x30 och därunder.

Tja..mina krav har höjts helt enkelt (och allt är fotosidans fel ;-)..jämför jag med vad jag får ut från 10D så bleknar det.

Nä, A-1 är inte sämre..de ska vara närmast exakt lika vad gäller bildkvalitet,

sagan skrev:
Tja..mina krav har höjts helt enkelt (och allt är fotosidans fel ;-)..jämför jag med vad jag får ut från 10D så bleknar det.

Nä, A-1 är inte sämre..de ska vara närmast exakt lika vad gäller bildkvalitet,

Varför hade du inte de kraven från början??? Du och jag har ju tjafsat en del om detta oxå. Men det är ju skönt att se att du faktiskt insett att 7:an hade sina brister. Men det kanske beror på vad du har i din ego :D Snart kanske du inser att dia och skanner fortfarande är bäst, möjligen undantaget 1Ds :D

Mvh
Maverick

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar